Gå til innhold

Jeg har ikke overholdt avtalen med leietaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg leier ut en leilighet og sa muntlig at jeg skal installere en varmepumpe før leietaker flyttet inn i høst. Jeg fikk tak i en som var brukt, men det har vært problemer med den fra dag 1. Nå viser det seg at det ikke er mulig å få den fikset igjen. Jeg har ikke råd til å kjøpe en ny. Basert på den muntlige avtalen har leietaker nå kommet med noen krav: 50% reduksjon i husleie og krav om at jeg kjøper og installerer en helt ny varmepumpe. 

Jeg har gitt dem lov til å bruke veden min gratis pga dette, men jeg må jo også kompensere på en eller annen måte. 

Btw. Jeg skal selge leiligheten til sommeren, det vet leietaker om. 

Hva synes dere jeg skal gjøre? 

De har for øvrig ikke overholdt kontrakten mht tidspunkt for når husleie og depositum skulle betales, men jeg har valgte å være fleksibel ifm det, selv om vi har signert på at jeg kan si opp kontrakten med umiddelbar virkning viss de klausulene brytes. Så sånn sett har vel begge parter ikke helt holdt sin del av avtalen.

Anonymkode: f6290...2a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er strøm inkludert i leien eller ikke?

Skrevet

Er ved nå eneste mulighet for oppvarming, eller er det panelovner eller noe lignende drevet på strøm i tillegg? Hvis ja, hvem betaler strømmen - er det inkludert i husleia eller ikke?
Hvis eneste oppvarmingsmulighet er ved ville jeg personlig flyttet hvis jeg var leietaker, da er ikke 50% refusjon i husleie nok. 

Anonymkode: 2e534...d98

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, 

Jeg leier ut en leilighet og sa muntlig at jeg skal installere en varmepumpe før leietaker flyttet inn i høst. Jeg fikk tak i en som var brukt, men det har vært problemer med den fra dag 1. Nå viser det seg at det ikke er mulig å få den fikset igjen. Jeg har ikke råd til å kjøpe en ny. Basert på den muntlige avtalen har leietaker nå kommet med noen krav: 50% reduksjon i husleie og krav om at jeg kjøper og installerer en helt ny varmepumpe. 

Jeg har gitt dem lov til å bruke veden min gratis pga dette, men jeg må jo også kompensere på en eller annen måte. 

De har for øvrig ikke overholdt kontrakten mht tidspunkt for når husleie og depositum skulle betales, men jeg har valgte å være fleksibel ifm det, selv om vi har signert på at jeg kan si opp kontrakten med umiddelbar virkning viss de klausulene brytes. Så sånn sett har vel begge parter ikke helt holdt sin del av avtalen.

50% høres jo drøyt ut, er det ikke mulig å bruke panelovnene og at du tar ekstrakostnaden for steøm?

• Liker 6
Skrevet
nomore82 skrev (5 minutter siden):

Er strøm inkludert i leien eller ikke?

Hadde strømmen vært inkludert i leien, så hadde det nok ikke vært et problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, 

Det er ikke mulig å gjøre, og den delen av kontrakten er ugyldig. 

Anonymkode: 56690...ac4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg syntes 50% reduksjon i leien var voldsomt mye. Men når man forventer varmepumpe så regner man med lavere strømregning. Tenker du bør betale 30% av strømregningen eller noe i den duren. Evt maks en tusenlapp avslag i leie

Endret av altflyter
  • Liker 4
Skrevet

Når leiligheten ble leid ut med varmepumpe er det ditt ansvar å skaffe en som virker eller gi avslag i husleie pga. mangler ved utleieobjektet 

Anonymkode: 062c4...f77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når leiligheten ble leid ut med varmepumpe er det ditt ansvar å skaffe en som virker eller gi avslag i husleie pga. mangler ved utleieobjektet 

Anonymkode: 062c4...f77

Det er jo det trådstarter sier. Det hun lurer på er hvor mye hun skal kompensere. Kompensasjonen bør være verdien på merkostnaden leietaker får. Så de må vurdere hvor mye man sparer på en varmepumpe med dagens strømpriser, temperaturer og strømforbruk. 

Anonymkode: 5dea5...e46

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo det trådstarter sier. Det hun lurer på er hvor mye hun skal kompensere. Kompensasjonen bør være verdien på merkostnaden leietaker får. Så de må vurdere hvor mye man sparer på en varmepumpe med dagens strømpriser, temperaturer og strømforbruk. 

Anonymkode: 5dea5...e46

Ts her. 

Det er litt dette jeg har tenkt på også. Sitter og regner på det nå, basert på strømpriser og strømforbruk i leiligheten og hva de ville spart på å ha varmepumpe. 

Strøm er ikke inkludert. Jeg har montert panelovner på soverommene fordi de spurte om det, i tillegg til at det er panelovn og vedfyring i stua. Det er en 70 kvm leilighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. 

Det er litt dette jeg har tenkt på også. Sitter og regner på det nå, basert på strømpriser og strømforbruk i leiligheten og hva de ville spart på å ha varmepumpe. 

Strøm er ikke inkludert. Jeg har montert panelovner på soverommene fordi de spurte om det, i tillegg til at det er panelovn og vedfyring i stua. Det er en 70 kvm leilighet. 

Når det er alternative varmekilder, som fungerer greit slik at det ikke er plagsomt å bo der, tenker jeg at 50% reduksjon av husleia er for mye. Jeg tenker kanskje 20-25%, gitt at du ikke regner deg til at de ville spart mye mer i strøm på å ha varmepumpe. Det er mulig at leietakerne overvurderer hvor mye man sparer i strøm på varmepumpe, alternativt prøver de å utnytte situasjonen. 

• Liker 3
Skrevet

Leietakeren din postet en tråd her for noen dager siden. Jeg har ikke tid til å lete men du finner den selv om du blar litt bakover 

Anonymkode: 84eb1...b9a

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Leietakeren din postet en tråd her for noen dager siden. Jeg har ikke tid til å lete men du finner den selv om du blar litt bakover 

Viss du tenker på den som heter Defekt varmepumpe, så er ikke det min leietaker

ts

Gjest Blondie65
Skrevet

Leietaker får gratis ved.

Leietaker har fått panelovner.

Det eneste jeg synes du bør vurdere er merkostnaden for strøm, fratrukket kostnaden for forbrukt ved. 

50 % er helt hinsides i en beboelig leilighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Viss du tenker på den som heter Defekt varmepumpe, så er ikke det min leietaker

ts

Husker ikke hva den het men det var hvertfall en som fikk ved til oppvarming av utleier pga utleier ikke fulgte opp løftet om varmepumpe, og som spurte hvor mye mindre i husleie en kunne kreve fra utleier siden utleier ikke holdt avtalen 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det er alternative varmekilder, som fungerer greit slik at det ikke er plagsomt å bo der, tenker jeg at 50% reduksjon av husleia er for mye. Jeg tenker kanskje 20-25%, gitt at du ikke regner deg til at de ville spart mye mer i strøm på å ha varmepumpe. Det er mulig at leietakerne overvurderer hvor mye man sparer i strøm på varmepumpe, alternativt prøver de å utnytte situasjonen. 

De hadde aldri hørt om fenomenet varmepumpe før de flyttet inn, og jeg måtte komme bort en stund etter de hadde flyttet inn for å lære dem å fyre med ved, så jeg er neimen ikke helt sikker lenger på hva de har forventet. 

ts 

Skrevet

Hvor stor er leiligheten? Jeg bor på 70 kvadrat og har bodd her i 3 år. Jeg fikk varmepumpe i sommer. Jeg bruker ca 450 kWh mindre nå i november enn jeg brukte i fjor. I oktober brukte jeg 300 kWh mindre enn i fjor. Hvis du betaler for ca 400 kWh strøm i måneden… kan det fungere? Vær obs på at hvis de bruker kjølingsfunksjonen på sommertid ville forbruket ha gått drastisk opp i sommerhalvåret. 

Anonymkode: 018f4...7d1

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor stor er leiligheten? Jeg bor på 70 kvadrat og har bodd her i 3 år. Jeg fikk varmepumpe i sommer. Jeg bruker ca 450 kWh mindre nå i november enn jeg brukte i fjor. I oktober brukte jeg 300 kWh mindre enn i fjor. Hvis du betaler for ca 400 kWh strøm i måneden… kan det fungere? Vær obs på at hvis de bruker kjølingsfunksjonen på sommertid ville forbruket ha gått drastisk opp i sommerhalvåret. 

Anonymkode: 018f4...7d1

Den er 70, så dette kan jo være en god pekepinn. Takk. 

Skrevet

50% avslag for, defekt varmepumpe når de får gratis ved? 

De sparer jo penger på dette, kontra å bruke strøm på varmepumpa 

Anonymkode: df3d2...108

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...