Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg regne med å få gå til psykologen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ingen her kan vite svaret, men hadde likevel satt pris på andres tanker om dette. 

Jeg går til psykolog og har gått dit i 1 år. Spurte for litt siden om når hun hadde tenkt å avslutte meg og da sa hun at det hadde hun ikke tenkt på så hun kunne ikke gi noe svar. Men at jeg kunne få gå dit så lenge jeg hadde behov  og så lenge hun jobbet der. 

Dere som har gått til psykolog i 1 års tid, hvor lenge har dere fått forespeilet at dere får gå dit? Og dere som har gått til psykolog i lengre tid, hvor lenge har dere gått?

Anonymkode: 9d6eb...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ingen her kan vite svaret, men hadde likevel satt pris på andres tanker om dette. 

Jeg går til psykolog og har gått dit i 1 år. Spurte for litt siden om når hun hadde tenkt å avslutte meg og da sa hun at det hadde hun ikke tenkt på så hun kunne ikke gi noe svar. Men at jeg kunne få gå dit så lenge jeg hadde behov  og så lenge hun jobbet der. 

Dere som har gått til psykolog i 1 års tid, hvor lenge har dere fått forespeilet at dere får gå dit? Og dere som har gått til psykolog i lengre tid, hvor lenge har dere gått?

Anonymkode: 9d6eb...fd8

Jeg har gått til psykologer i perioder i løpet av livet:

14-20 

28-30

32-34

 

Anonymkode: 0d9e1...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har gått til psykologer i perioder i løpet av livet:

14-20 

28-30

32-34

 

Anonymkode: 0d9e1...984

Takk for svar. Hvor lang tid i forveien fikk du vite at du skulle bli avsluttet?

Anonymkode: 9d6eb...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En offentlig psykolog på DPS har en tidsramme for å få plass til andre i mer krise  mens en privatpraktiserende kan du gå hos så lenge du trenger 

Anonymkode: cb7d2...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått til samme DPS i litt over seks år. Er heldig som har fått fortsette så lenge. Ble egentlig avsluttet da behandler skulle slutte for ett år siden men fikk tilbud om å forsøke en annen behandlingsmodell som jeg nå er nesten ferdig med. Og er veldig takknemlig for at jeg fikk dette ene ekstra året da det har vært viktig

Anonymkode: f1157...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Hvor lang tid i forveien fikk du vite at du skulle bli avsluttet?

Anonymkode: 9d6eb...fd8

Jeg har fått vite det i 6 mnd i forveien… fordeler og ulemper med å vite det så lenge. Ble viet mye tid til sorg de månedene. Sorgen er fortsatt sterk.2,5 mnd siden jeg ble avsluttet pga psykolog sluttet og som vurderte at ny psykolog ikke ville være til det beste på nåværende tidspunkt… det kan alltids diskuteres. Har vært noen innleggelser etter det, men men….

Anonymkode: 0d9e1...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk gå i 6 1/2år, privatpraktiserende psykolog, vi avsluttet fordi hun fikk ny jobb. Jeg kunne få fortsette hos psykologen som tok over helfoavtalen eller få en psykiatrisk sykepleier å prate med, men det ville jeg ikke.

Anonymkode: 7af2f...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ingen her kan vite svaret, men hadde likevel satt pris på andres tanker om dette. 

Jeg går til psykolog og har gått dit i 1 år. Spurte for litt siden om når hun hadde tenkt å avslutte meg og da sa hun at det hadde hun ikke tenkt på så hun kunne ikke gi noe svar. Men at jeg kunne få gå dit så lenge jeg hadde behov  og så lenge hun jobbet der. 

Dere som har gått til psykolog i 1 års tid, hvor lenge har dere fått forespeilet at dere får gå dit? Og dere som har gått til psykolog i lengre tid, hvor lenge har dere gått?

Anonymkode: 9d6eb...fd8

Hvis du er i jobb/studie så får du lov å gå så lenge du vil for da er du mye verdt i statens øyne🙂

Anonymkode: f0a82...de9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du er i jobb/studie så får du lov å gå så lenge du vil for da er du mye verdt i statens øyne🙂

Anonymkode: f0a82...de9

Det stemmer jo ikke. Hvor har du det ifra?

Jeg har gått til behandling på DPS i snart fire år. Er ikke forespeilet at jeg skal avsluttes enda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde behandlingskontrakt signert av behandler, meg og lederen på DPSet, hvor det sto at jeg skulle motta behandling så lenge det var behov. Det skulle tas en ny vurdering etter 10 år. Etter 5 år ble jeg brått kastet ut på dagen fordi behandler skulle ut i permisjon. Behandler prøvde å krangle seg til å la meg fortsette med en annen behandler, men ledelsen nekta fordi jeg tok opp for mye ressurser. Viste seg at alle pasientene behandler hadde på "ubestemt tid" skulle kastes ut uten noen form for oppfølging - vi var alle betegnet som alvorlig syke og flere mottok behandling under tvang. 🤷‍♀️

Anonymkode: e97a3...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 timer siden):

Det stemmer jo ikke. Hvor har du det ifra?

Jeg har gått til behandling på DPS i snart fire år. Er ikke forespeilet at jeg skal avsluttes enda.

Man får ikke gå så lenge man vil men om de tror de kan redde noe arbeidsevne hos deg så blir du prioritert over en som er 100% ufør og som ikke har sjans til å stå i en liten 15% stilling. Man blir også prioritert om man har barn fordi man skal fungere for ungene.

At noen blir prioritert betyr heller  ikke at ingen som er 100% ute av det får hjelp. Jeg kjenner til to tilfeller hvor to jenter på 30 har vært uføre siden de var 18 og de veksler mellom DPS, rusklinikker og andre institusjoner. Det er altså ikke noe håp om at de skal bli ressurssterke nok til å klare seg selv uten trygd og psykiatri, men de for hjelp og kommer til å få hjelp i fremtiden.

Anonymkode: 92549...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ulik praksis utifra hvor psykologene jobber. Utifra pasientens behov og lidelsestrykk, livssituasjon, OL en har barn, jobb osv.  om en har gått i behandling tidligere og hvilke progresjon pasienten da hadde. 
psykolog behandling er ikke nødvendigvis det som skal til for tilfriskningen. Noen har nytte av andre typer hjelpeinstanser enn psykolog. 
 

Anonymkode: 20c35...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

En offentlig psykolog på DPS har en tidsramme for å få plass til andre i mer krise  mens en privatpraktiserende kan du gå hos så lenge du trenger 

Anonymkode: cb7d2...156

Det med tidsramme på dps er ikke så svart hvit

Anonymkode: ba6c0...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man får ikke gå så lenge man vil men om de tror de kan redde noe arbeidsevne hos deg så blir du prioritert over en som er 100% ufør og som ikke har sjans til å stå i en liten 15% stilling. Man blir også prioritert om man har barn fordi man skal fungere for ungene.

At noen blir prioritert betyr heller  ikke at ingen som er 100% ute av det får hjelp. Jeg kjenner til to tilfeller hvor to jenter på 30 har vært uføre siden de var 18 og de veksler mellom DPS, rusklinikker og andre institusjoner. Det er altså ikke noe håp om at de skal bli ressurssterke nok til å klare seg selv uten trygd og psykiatri, men de for hjelp og kommer til å få hjelp i fremtiden.

Anonymkode: 92549...cf5

Tull. Er uføretrygdet. Vært utenfor samfunnet siden jeg var 19. Er nå 38 og har mer eller mindre gått til dps siden jeg var 19 og bup før det

Anonymkode: ba6c0...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Krysser fingrene for at jeg får fortsette så lenge jeg trenger det. 

Anonymkode: 9d6eb...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg gikk var det i utgangspunktet 10 timer slik jeg forsto det. Men det var et tilbud med kurs + timer etterpå som det var kort ventetid på, tror det het "arbeid og helse" på DPS (var hovedsaklig for folk i arbeid/sykemeldt fra arbeid tror jeg). Jeg fikk også gå litt mer enn 10 timer så helt firkanta var det ikke. 

Anonymkode: f2bd1...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 14.56):

Tull. Er uføretrygdet. Vært utenfor samfunnet siden jeg var 19. Er nå 38 og har mer eller mindre gått til dps siden jeg var 19 og bup før det

Anonymkode: ba6c0...f64

Lær deg å lese bedre. Jeg sier ikke at det gjelder i alle tilfeller og nevner faktisk to eksempler som er i lik situasjon som deg.

Anonymkode: 92549...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...