Gå til innhold

Vegetarianere og veganere, hva spiser dere på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi varierer litt, har alltid vegetar/veganskmiddag på 2 juledag, ikke julaften.  Har de siste årene hentet inspirasjon fra engelske og amerikanske matmagasiner. 

Anonymkode: 62289...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min er vegetarianer og jeg lager vegisterkaker til henne til juleaftenen. Det syns hun er kjempegodt. Hun spiser det sammen med poteter, grønnsaker og saus som jeg lager til henne. Hun har vært vegetarianer noen år nå, og hun syns dette er "jul" for henne.

I tillegg lager jeg ofte nøttestek til nyttårsaften hvis hun er hjemme den kvelden. Av og til lager jeg det litt tidligere i romjula også sånn at hun varierer mellom vegisterkaker og nøttestek. Siden jeg kun lager dette til jul, er det julemat for henne akkurat som ribbe og pinnekjøtt er det for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å ha nøttestek, vegisterkaker og soyaribbe. Denne jula så vurderer jeg å bytte ut nøttesteken med soppstek. Jeg synes så absolutt ikke at det er kjedlig å ikke kunne spise animalsk. Jeg spiser maten min med god samvittighet nå, noe jeg ikke hadde gjort når jeg vet all dyrelidelsen mennesker er skyld i pga sine matvaner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde nøttestek med butterdeig  det ene året og det var fantastisk godt! Har veldig lyst å lage det igjen i år 😊 (er ikke veganer til vanlig, men liker god mat). 

Anonymkode: 519ca...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 15.45):

Må jo være utrolig kjedelig å ikke kunne spise verken ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller fisk? Er ikke dømmende bare lurer.

Anonymkode: 28fe9...372

Hvorfor skulle det være kjedelig? Og vi kan spise det du nevner,men vil velger å ikke gjøre det. Her i huset har vi julestek med sprø «svor,linseboller med julekrydder,vegisterkaker, og seitanpølser. Tilbehør er poteter,surkål,brun saus og rørte tyttebær 

Anonymkode: 6da7e...183

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir litt bark da, som skal minne om svoren. Sprø er den i hvert fall. Legges oppå et lag av moste bønner fra Eldorado, 6 kr pr boks. Disse smakstilsetter jeg med muskat som både har svanemerket og fair trade-logoen. Trenger ikke å steke lenge, det er jo en fordel. Utstøtt fra familien som jeg er, på grunn av mitt livsvalg, så håper jeg i ensomt selskap på bittelitt corona i systemet, akkurat nok til å frarøve smaksløkene opplevelsen av den bitre barken. Om jeg så lukker øynene..

Fra spøk til alvor, jeg var som kjøtteter veldig glad i ribbe og pinnekjøtt, men har funnet en utmerket erstatning i nøttesteken. Den kan lages på utallige måter og smaker utvilsomt jul. Dessuten er kålen, tyttebærene og potetene vel så viktige for meg.

Endret av Støvkost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eneste som spiser vegansk i år, så tenkte å gjøre det enkelt. Er ikke mye plass på kjøkkenet til mamma på julaften uansett. Har smakt meg gjennom de nye produktene og kommet frem til at det blir vegisterkaker fra Naturli, julepølsene fra Go Vegan og i tillegg kommer jeg til å lage en liten julestek etter oppskrift fra Hanne-Lene og egen saus. Resten av tilbehøret er jo allerede vegansk. 

Spiser veldig lite erstatningsprodukter og etterligninger eller i året, men akkurat til jul vil jeg det skal smake jul og minne om maten jeg alltid har spist til jul.

Jeg kommer også til å lage mye pålegg til 1 juledagsfrokosten, den er tross alt det beste måltidet i hele jula ;) Der vegansk skagen, linsepostei, vegansk julesylte, hummus og kanskje noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.02):

Hvilken saus anbefaler du til nøttestek? Siste jeg lagde ble litt tørr, så kunne trengt litt saus!

Anonymkode: ce205...75f

Jeg synes denne er god til nøttestek 🙂 Peppersaus med fløte | Veganmisjonen

Anonymkode: b4061...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.02):

Hvilken saus anbefaler du til nøttestek? Siste jeg lagde ble litt tørr, så kunne trengt litt saus!

Anonymkode: ce205...75f

Vi har soppstuing og tranebærsaus

250 g tranebær ferske eller frosne 
150 g sukker 
1 dl vann 
1 stk appelsin , saften

•Kok opp vann, appelsinsaft og sukker.

•Ha i tranebærene og la dem småkoke i 5-10 minutter til de er møre, men ikke kokt helt i stykker.

•La sausen avkjøles, og server den romtemperert til maten.

Soppstuing

400 gsopp 
1 ss rapsolje  
1 ss timian, hakket 
0.5 ts salt 
0.5 ts pepper
1.5 dl oatly imat 
1 ts maizena 

Rens sopp og del i biter. Fres gylne i en panne med olje. Ha i hakket timian, salt og pepper og hell i oatly imat. La koke opp. Rør ut Maizena i litt kaldt vann og spe inn i sausen til den har ønsket tykkelse. Dryss over friske urter ved servering.

Eller så er denne sausen perfekt til nøttestek :)

https://www.vegetarbloggen.no/2018/12/03/tykk-soppsaus/

Anonymkode: 6da7e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 17.54):

Vi skal ha pinnekødd (soyachunks med liquid smoke etc), kålrabistappe, vegisterkaker, veganske julepølser, beyond pølser, namastek (vegansk juleribbe), julesaus, gormetpoteter, rosenkål….

Ikke spesielt begrensende for å si det sånn :) tror folk hadde blitt overrasket av hvor mye av smaken av jul som sitter i krydderet ;)

Anonymkode: fa915...d06

Tilsetningsstoffer med litt mer tilsetningsstoffer med andre ord.

Anonymkode: 1e352...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tilsetningsstoffer med litt mer tilsetningsstoffer med andre ord.

Anonymkode: 1e352...e54

Stekt soya med forskjellig krydder! 🤕

Anonymkode: 5b24f...7f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...