Gå til innhold

Vegetarianere og veganere, hva spiser dere på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må jo være utrolig kjedelig å ikke kunne spise verken ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller fisk? Er ikke dømmende bare lurer.

Anonymkode: 28fe9...372

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjedelig? Absolutt ikke.  Synes heller den brune maten ser kjedelig ut. Nyter synet og smaken av min fargerike og vegetariske mat på julaften. Nå prøver vi ikke å etterligne norske tradisjoner,  men har våre egne (som er mer internasjonale). Varierer litt hva vi lager, men hadde 12 retter på bordet sist. 😊

Anonymkode: 442ac...75f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vegetarianer eller veganer.

Men synes det er like givende og smakfull  med slike måltid, som kjøtt og fisk. 

I jula skal vi gjennom en stor variasjon av kjøtt, fisk, vegetariansk og vegansk. Og synes alt er like godt :)

Om du ikke synes "slik mat" er kjedelig er det nok bare fordi du har feil bilde av hva det er.

Anonymkode: 966ae...0fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha pinnekødd (soyachunks med liquid smoke etc), kålrabistappe, vegisterkaker, veganske julepølser, beyond pølser, namastek (vegansk juleribbe), julesaus, gormetpoteter, rosenkål….

Ikke spesielt begrensende for å si det sånn :) tror folk hadde blitt overrasket av hvor mye av smaken av jul som sitter i krydderet ;)

Anonymkode: fa915...d06

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøttestek på selve juleaften, jeg tar med stek og saus. Så spiser jeg det samme tilbehøret som resten av familien 🙂 Synes det er minst like godt som ribbe eller pinnekjøtt. Jeg spiser også sopp Wellington og vegisterkaker i jula. Vanligvis lager jeg alt selv, men i år finnes det sa mange spenene ferdig produkter, så jeg driver og prøver de forskjellige. Synes ikke det er kjedelig i det helle tatt!

Anonymkode: b4061...6f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi skal ha pinnekødd (soyachunks med liquid smoke etc), kålrabistappe, vegisterkaker, veganske julepølser, beyond pølser, namastek (vegansk juleribbe), julesaus, gormetpoteter, rosenkål….

Ikke spesielt begrensende for å si det sånn :) tror folk hadde blitt overrasket av hvor mye av smaken av jul som sitter i krydderet ;)

Jeg spiser veldig mye vegansk og vegetariansk gjennom året. (i tillegg til kjøtt og fisk)

Men her var det ekstremt mange erstatningsprodukter. Og det er nok det som gjør at mange blir skeptisk, og føler det er "annenrangs" mat mot de ekte produktene. 

Når jeg lager vegetariansk eller vegansk i julen er det sliders med portobellosopp, vegansk wellington, nøttestek, galette med diverse fyll, blomkålpizza..... Altså solid og god mat, med mye smak. Ikke halvfabrikata som forsøker å etterligne kjøtt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nøttestek på selve juleaften, jeg tar med stek og saus. Så spiser jeg det samme tilbehøret som resten av familien 🙂 Synes det er minst like godt som ribbe eller pinnekjøtt. Jeg spiser også sopp Wellington og vegisterkaker i jula. Vanligvis lager jeg alt selv, men i år finnes det sa mange spenene ferdig produkter, så jeg driver og prøver de forskjellige. Synes ikke det er kjedelig i det helle tatt!

Hvilken saus anbefaler du til nøttestek? Siste jeg lagde ble litt tørr, så kunne trengt litt saus!

Anonymkode: ce205...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser veldig mye vegansk og vegetariansk gjennom året. (i tillegg til kjøtt og fisk)

Men her var det ekstremt mange erstatningsprodukter. Og det er nok det som gjør at mange blir skeptisk, og føler det er "annenrangs" mat mot de ekte produktene. 

Når jeg lager vegetariansk eller vegansk i julen er det sliders med portobellosopp, vegansk wellington, nøttestek, galette med diverse fyll, blomkålpizza..... Altså solid og god mat, med mye smak. Ikke halvfabrikata som forsøker å etterligne kjøtt. 

Lager mye av det jeg har nevnt fra bunnen av :) 

og jeg personlig ble veganer for dyrene, ikke fordi jeg ikke likte maten jeg spiste før. For meg har det vært viktig å kunne fortsette å spise mange av de smakene jeg har blitt vandt med og liker i løpet av livet, og det gjorde det enklere for meg å ta steget. Jeg savner ingenting! Jeg synes det er fantastisk at jeg kan være veganer uten å for eksempel savne den salte gode smaken jeg fikk når jeg spiste pinnekjøtt, eller den knasende svoren på ribba. Jeg har fått til å etterligne begge deler ganske bra, og for meg er det prikken over i-en å kunne leve som veganer uten å gi slipp på dette!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg blir ikke mer overbevist om å spise vegetarisk/vegansk når menyen er en liksom-utgave av kjøttretter. 

Til ts: jeg spiser altså kjøtt, men jeg vil jo anta at man som vegetarianer/veganer disker opp med matretter de synes er kjempegode og som det er litt ekstra "stas" over når de skal feire noe. Hvorfor skulle de synes at kosten de selv har valgt, er kjedelig?

Anonymkode: 647ac...d1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spise skivet nøttestek med butterdeig rundt, smaker kjempegodt, litt som "stuffing" :) Det er "hovedretten" også har jeg vegisterkaker til (hjemmelaget, men vurderer å prøve de nye butikkjøpte i løpet av jula for å se hvordan de er). Vegisterkakene er veldig gode så jeg lager en stor porsjon fordi resten av familien foretrekker dem over vanlig medister.

Det har også kommer ut noen vegetariske julepølser på markedet i år og de vurderer jeg også å prøve ut og kanskje ha til julemiddagen (savner tilstedeværelsen av sosisser litt på juletallerkenen). Ellers lager jeg en god brun saus fra bunnen av. Resten av tilbehøret er vegetarisk (inkludert rødkålen).

Tradisjonsmat hører jo julen til så da blir det jo mer ting som ligner litt på klassiske kjøttretter. Jeg ble ikke vegetarianer fordi jeg syntes at kjøtt smakte vondt 

Anonymkode: d30a8...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, og synes det er litt synd å spise disse produktene som skal ligne på kjøtt i smak og konsistens. Det er så mye annet godt å velge blant. 

Jeg har et par varianter av steker jeg lager. En med nøtter som hovedinngrediens, en annen med diverse grønnsaker, krydder og byggryn. 

Mens jeg lette etter de oppskriftene jeg har brukt har jeg funnet mange oppskrifter jeg også kan tenke meg å teste ut etterhvert.

Jeg kan anbefale deg å sjekke arkivet på www.veganmisjonen.com

Du trenger ikke være veganer for å sette pris på en rikhet på smaker du ikke visste fantes. 😉

Ellers kan du jo også tenke på at hvis alle på jorda skulle spist like mye kjøtt som en gjennomsnittlig nordmann ville vi ha trengt ca. fire jordkloder.

Anonymkode: aae74...c31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i jula klarer jeg ikke være veggis. Spiser ribbe og medisterkaker  🤤🤤🤤

Anonymkode: 5b24f...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er kjedelig! Aldri vært kjempeglad i kjøtt uansett. Ribbe har jeg aldri likt, pinnekjøtt syntes jeg var helt ok. Elsker vegisterkaker (liker det bedre enn pinnekjøtt faktisk) med peppersaus + vanlig tilbehør, og vegansk riskrem til dessert. 

Anonymkode: 7abff...0c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes alt du nevner er kjedelig og lukter vondt. Ble veggis da jeg var 12, så savner ingenting. Lager nøttestek med masse tilbehør, dessert er en lagvis blanding av vegansk sjokoladekake, bær og vegansk joghurt med vanilje. 

De andre dagene spiser vi en gryterett som er inspirert av klassisk elggryte med seitan.

Anonymkode: 1d84a...3bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg blir ikke mer overbevist om å spise vegetarisk/vegansk når menyen er en liksom-utgave av kjøttretter. 

Til ts: jeg spiser altså kjøtt, men jeg vil jo anta at man som vegetarianer/veganer disker opp med matretter de synes er kjempegode og som det er litt ekstra "stas" over når de skal feire noe. Hvorfor skulle de synes at kosten de selv har valgt, er kjedelig?

Anonymkode: 647ac...d1f

Ang nøttestek så er det ingen kopi, det er et navn fordi den ser ut som en, smaken er jo helt annerledes.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart hente lår fra selvskutte rådyr, som jeg har hatt inne for speking og røking.

Speket og røkt rådyr, potetsalat, løk, kapers, genever og øl.

Da blir vegisterkaker som papp i forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DominantHr skrev (1 minutt siden):

Jeg skal snart hente lår fra selvskutte rådyr, som jeg har hatt inne for speking og røking.

Speket og røkt rådyr, potetsalat, løk, kapers, genever og øl.

Da blir vegisterkaker som papp i forhold.

Men blir ikke vanlige medisterkaker også som papp i forhold til selvskutt speket og røkt rådyr med potetsalat, løk, kapers, genever og øl? 

Anonymkode: d30a8...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.38):

Syns ikke det er kjedelig! Aldri vært kjempeglad i kjøtt uansett. Ribbe har jeg aldri likt, pinnekjøtt syntes jeg var helt ok. Elsker vegisterkaker (liker det bedre enn pinnekjøtt faktisk) med peppersaus + vanlig tilbehør, og vegansk riskrem til dessert. 

Anonymkode: 7abff...0c5

Hva serverer du som tilbehør til vegisterkakene?

Anonymkode: 5b857...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 15.45):

Må jo være utrolig kjedelig å ikke kunne spise verken ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller fisk? Er ikke dømmende bare lurer.

Anonymkode: 28fe9...372

Må være utrolig kjedelig å måtte spise ribbe, pinnekjøtt og kalkun til jul. Ikke smaker verken ribbe eller pinnekjøtt godt heller.

*grøss*

Kalkun har jeg aldri smakt før jeg endret kostholdet, men ikke er det noe savn i og med at jeg ikke ser på fugler som mat. 

Eneste som jeg til tider "savner" er fisk. Spiser det en gang i blant, men ikke ofte.

Ellers er det masse spennende mat man kan lage som ikke har noe med kjøtt å gjøre. Krydder og olje er det som kan forvandle den aller kjedeligste maten til noe herlig noe.  

Anonymkode: a8816...8d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.39):

Jeg synes alt du nevner er kjedelig og lukter vondt. Ble veggis da jeg var 12, så savner ingenting. Lager nøttestek med masse tilbehør, dessert er en lagvis blanding av vegansk sjokoladekake, bær og vegansk joghurt med vanilje. 

De andre dagene spiser vi en gryterett som er inspirert av klassisk elggryte med seitan.

Huff, ja, ribbe lukter grusomt. Huseieren under oss (vi leier over), laget ribbe i dag, og det har luktet ribbe helt fra morgenen av...enda lukter det jævlig på ganga hos oss

Anonymkode: a8816...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...