Gå til innhold

Frikortgrensen for helsetjenester og medisiner stiger igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slikt som dette bekymret meg ikke for fem øre for noen år siden.

så ble man syk pga jobben, og så fikk man kjenne litt på det.

Vi syke sjuklinger som må til fastlege, spesialister og må hente masse medisiner på apotekbutikken altså... Dette er en sånn årlig ekstrautgift vi har et par måneder inn i hvert nye år. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/11/29/195805815/egenandelstaket-pa-helsetjenester-oker-kraftig-neste-ar

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå som det ikke lenger finnes del 1 og 2 på egenandelskort, er vel denne summen mye mindre samlet enn for få år siden?

Anonymkode: 3a04a...dbc

• Liker 5
Skrevet

Flott drittpakke fra de borgerlige, og de veike sentrumspartiene klarer ikke å sparke vekk dritten. Mens FrP peker og ler og prøver å få folk til å glemme hva de har stemt gjennom de siste 8 årene.

Anonymkode: f9642...00e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå som det ikke lenger finnes del 1 og 2 på egenandelskort, er vel denne summen mye mindre samlet enn for få år siden?

Det stemmer, så det lønner seg for de som brukte begge frikortene, men de aller fleste brukte kun et av dem så for flertallet blir det dyrere

• Liker 5
Skrevet
Adobyen skrev (23 minutter siden):

Slikt som dette bekymret meg ikke for fem øre for noen år siden.

så ble man syk pga jobben, og så fikk man kjenne litt på det.

Vi syke sjuklinger som må til fastlege, spesialister og må hente masse medisiner på apotekbutikken altså... Dette er en sånn årlig ekstrautgift vi har et par måneder inn i hvert nye år. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/11/29/195805815/egenandelstaket-pa-helsetjenester-oker-kraftig-neste-ar

Hva har du i bruttoinntekt for neste år? Sånn ca? Jeg ligger an til 325.000 - 330.000 brutto, og ifølge skattekalkulatoren for 2022, så får jeg lavere skatt som de rød-grønne går inn for. Den blir på over 2.400 kr, så jeg tjener inn økninga der. 

I tillegg er det vel en ny regel nå, at man får refundert hver eneste krone over fribeløpet. Tidligere fikk man ikke noe tilbake om man gikk 200 + kroner over fribeløpsgrensa. Men ja, jeg er enig i at ting på apoteket koster flesk. Det gjør det. En god del ting går ikke på frikortet heller. Er egentlig det som er problemet. 

Anonymkode: 40047...f20

• Liker 4
Skrevet

Det er helt på trynet. Snakk om å la det gå ut over de svakeste. 
Vi har et barn som går på medisiner. Hun fyller 16 i januar, og må da betale for medisinene fra hun er 16 år. Det synes jeg er helt tragisk. Som om 16 åringer har inntekt? 

Anonymkode: 6164c...097

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er den.  Før var det en egenandel til lege og medisiner og en egen en til fysio og slikt tror jeg.

Men for oss som kun kjøper medisiner og går til leger, så er det dyrt. Det hadde sikkert vært ok, hvis folk hadde litt mer penger og ikke så mange andre utgifter.  Det er heller ikke alt vi får på resept blir dekket.

jeg driver med å sette opp litt tall om diverse jeg må ut med i januar. To ganger til spesialist på sykehus á ca 400 til hver + noen egenandeler til medisiner.  Ja ja, hopp og hurra, men… 

og forresten.   Jeg har lyst til å høre litt med legen om behandlinger, så kanskje jeg kan komme til noe fysio neste år..   jeg føler at det kanskje kunne hjelpe litt med noen øvelser.  Jeg er løsemiddelskadet. Klarer ikke å følge med på tid og sted, skader på nyrer, lever og lunger og kognitivt, og ofte «tett i pappen», dvs. dum i hodet.

Endret av Adobyen
Skrevet

Er ikke frikort 1 og 2 sammenslått neste år slik som nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har du i bruttoinntekt for neste år? Sånn ca? Jeg ligger an til 325.000 - 330.000 brutto, og ifølge skattekalkulatoren for 2022, så får jeg lavere skatt som de rød-grønne går inn for. Den blir på over 2.400 kr, så jeg tjener inn økninga der. 

I tillegg er det vel en ny regel nå, at man får refundert hver eneste krone over fribeløpet. Tidligere fikk man ikke noe tilbake om man gikk 200 + kroner over fribeløpsgrensa. Men ja, jeg er enig i at ting på apoteket koster flesk. Det gjør det. En god del ting går ikke på frikortet heller. Er egentlig det som er problemet. 

Anonymkode: 40047...f20

Jeg har litt mer brutto og får antakelig det samme i skattelette. Det er fine tall som jeg er glad for.  Det blir nok likevel til at jeg fortsetter å trekke 32% skatt, fordi jeg vil ha litt til gode og ikke er flink til å spare på andre måter 🤣. Det var supert at de ordnet det med tilbakebetaling under 200 kr over frikort. Jeg tapte litt der i år.

Alt er småbeløp, noen vil si bagateller, men vi kjenner på mange små kutt og utgifter, og tilsammen er det jo mye for oss.

Skrevet
Tough cookie skrev (5 minutter siden):

Er ikke frikort 1 og 2 sammenslått neste år slik som nå?

Jo, de er det 😀

Skrevet

Under 3000 kr før du får gratis lege og en god del medikamenter er faktisk ikke særlig mye. 

Jeg er selv kronisk syk, og får frikort hvert år, så jeg blir rammet av dette jeg også. Men likevel - å betale 3000 for lege et helt år? Det synes jeg absolutt er innafor. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er helt på trynet. Snakk om å la det gå ut over de svakeste. 
Vi har et barn som går på medisiner. Hun fyller 16 i januar, og må da betale for medisinene fra hun er 16 år. Det synes jeg er helt tragisk. Som om 16 åringer har inntekt? 

Anonymkode: 6164c...097

Dette skal du som forelder dekke.

Anonymkode: 9a6d3...c0f

• Liker 9
Skrevet
Myrmica skrev (3 timer siden):

Under 3000 kr før du får gratis lege og en god del medikamenter er faktisk ikke særlig mye. 

Jeg er selv kronisk syk, og får frikort hvert år, så jeg blir rammet av dette jeg også. Men likevel - å betale 3000 for lege et helt år? Det synes jeg absolutt er innafor. 

Helt enig! Jeg er kronisk syk med rundt 80 000 i helseutg.hvert år; så driter i 500kr😜

Og 3000kr er rimelig for helsetjenester. Når det er sagt så er hovedproblemet mitt standarden på helsevesenet. Vi har svært gammeldagse testmetoder, når man sammenligner med andre land. Tjekkia og Tyskland(bare eksempler) ligger laaangt foran oss! Photodynamic treatment, tipper ingen norske leger kjenner til det. Bateriophage treatment; behandling som kan gi samme resultat som antibiotika uten sideeffekter. Nei fy fan jeg skjemst på vegne av legestanden. Går stort sett privat. De er ikke på dette nivået, men likevel hakket over en fastlege. Desse 9,5 tilmålte minuttene der de prakker på deg medisiner med bivirkninger av en annen verden er bare…latterlig.

Norge, landet uten korrupsjon, med gratis helsevesen. LOL.

Lurer jævlig på hva konsekvensen blir om JEG hadde snytt 350 000 på skatten…🧐

Anonymkode: 5f95f...2fc

Skrevet
Myrmica skrev (5 timer siden):

Egentlig ok for de fleste, men det er jo ting som ikke dekkes også. Mange kronisk syke må bruke medisiner som ikke er godkjent på blåresept, slik som vitaminer og mineraler ved mangler som følger av de sykdommene vi egentlig er diagnostisert med,  og vi må betale utenom for utstyr som brukes i spesialisthelsetjenesten.  Noe av dette utstyret er engangs. F.eks munnstykker til slike pustetester.  Kanskje små summer, som ikke betyr noe for alle.

Skrevet

Før betalte jeg 2500 kr for lege + medisin og så 2500 kr til for fysioterapeuter. Så jeg er fornøyd selv om det går opp til 3000. 

Anonymkode: cf72a...755

• Liker 2
Skrevet

Som ufør kommer jeg til å gå mye ned i vekt fremover, det er iallfall helt sikkert.

Anonymkode: f68f1...3df

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Som ufør kommer jeg til å gå mye ned i vekt fremover, det er iallfall helt sikkert.

Huff da.  De fleste sliter med det motsatte, billig drittmat, pølse, pizza og nudler, og lite mosjon.  Jeg kan i alle fall lage mat med ordentlige råvarer, som er både sunn og billig. Frossen sei er også ekte fisk. Kyllinglår er sunt, godt og billig protein. Svineknoker og koteletter kan man lage mye av. Hjemmebakt og billig grovbrød er sunnere enn butikkens. Kål, gulrot, kålrot, løk osv er billig. First Price er det ikke noe i veien med. Spis heller poteter enn ris og pasta, men bruk det av og til.

Hvis problemet er at man mister all matlyst, så forstår jeg, men en slags mat har man råd til. Spør gjerne om tips.  Her i huset jobber damemennesket litt på butikk, mens den ubrukelige gubben roter i gryter og panner hjemme.

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (2 timer siden):

Huff da.  De fleste sliter med det motsatte, billig drittmat, pølse, pizza og nudler, og lite mosjon.  Jeg kan i alle fall lage mat med ordentlige råvarer, som er både sunn og billig. Frossen sei er også ekte fisk. Kyllinglår er sunt, godt og billig protein. Svineknoker og koteletter kan man lage mye av. Hjemmebakt og billig grovbrød er sunnere enn butikkens. Kål, gulrot, kålrot, løk osv er billig. First Price er det ikke noe i veien med. Spis heller poteter enn ris og pasta, men bruk det av og til.

Hvis problemet er at man mister all matlyst, så forstår jeg, men en slags mat har man råd til. Spør gjerne om tips.  Her i huset jobber damemennesket litt på butikk, mens den ubrukelige gubben roter i gryter og panner hjemme.

Husk at mange som er syke ikke har helse til å stå på kjøkkenet og lage mat fra bunnen, eller dra til butikken med rimelig mat (her har vi kun Meny som leverer på døra). 

Selv måtte jeg ha overlevd på fjordland (dyrt) om ikke mannen min kunne lagd mat, for jeg kan ikke lage noe selv.

Kommer til å merke økningen, men har heldigvis partner så det går greit. Hvis ikke hadde nok jeg også blitt litt tynnere, og jeg har lite å ta av.

Anonymkode: 65670...0d7

• Liker 2
Skrevet

Da må det være veldig vanskelig, og det forstår jeg..  Her så jeg nettopp en bil med ODA på.  Den kjørte til en av naboene.  De  er vel det første firmaet som leverer noe i vårt område, selv om de fleste kjedebutikker finnes i nærheten.  Da koronaen brøt ut så var det den nærmeste Jokerbutikken som begynte å kjøre ut til folk, og mange var veldig glade for det.

Skrevet
Adobyen skrev (5 timer siden):

Takk for tips. :) Jeg tenkte mer på at strømprisen kan bli så høy at jeg rett og slett ikke sitter igjen med penger til mat. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...