Gå til innhold

På en måte koser jeg meg over at strømmen er svindyr.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke "bra", og jeg får en strømregning på lik linje med alle andre jeg også.

Men jeg har lenge vært kritisk til den såkalte "klimapolitikken" vi har hatt, som i hovedsak består av krakilske umodne ungdommer som vifter med plakater om å redde kloden, og får iverksatt mange symbolske tiltak, en meningsløs jakt etter privatbilen og bileieres lommebøker. Alt skal subsidieres, alle andre skal betale, og de skal bare leve i en grønn boble med sykler, sykkelstier og kollektivtrafikk som de ikke har betalt en eneste krone for å få bygget.

Nå får alle, inkludert dem selv, smake litt på sin egen medisin og se konsekvensene av egen politikk. Noe av dette skylder selvfølgelig acer-avtalen. Men grunnen til at prisene nå er så høye og ustabile, er at stabil tilgang på kraft er satt ut av drift, til fordel for fornybare energikilder som gir uforutsigbar tilgang til strøm, og dermed uforutsigbare priser. Tyskland har redusert kjernekraften sin og erstattet den mye med vindkraft hvor man legger tilgangen til kraft i hendene på værgudene. Dette etter press fra miljø- og klimaaktivister.

Lenge har disse klimaaktivistene presset på for å få subsidierte tiltak uten å se eller forstå at dette har en reell kostnad. Men NÅ treffer faktisk tiltakene dem selv. NÅ må de grønne studentene i bokollektivet begynne å krangle om hvem som skal betale. NÅ må de betale for sitt eget strømforbruk på helt like vilkår som alle andre. Skal vi tro det blir ordentlig ramaskrik nå?

Selv har jeg penger til å klare å betale strømregningene så jeg bryr meg ikke. Det er selvfølgelig synd for de som uskyldig blir rammet. Men kanskje dette vil gi noen en liten aha-opplevelse.

Anonymkode: 76ee2...261

• Liker 33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sponser at energiselskaper tjener rått på å levere klimavennlig strøm til andre land. 

• Liker 25
Skrevet

Det er bra at strømmen har blitt dyr. I Norge sløser vi alt for mye strøm. 

Det har f.eks. fått et familiemedlem til å kjøpe seg solcellepaneler, og det er sikkert mange andre som skaffer seg det. Forhåpentligvis er det flere som finner måter å være mer energieffektive på, og at dette vil vare selv etter at strømmen har blitt billig igjen til snøsmeltingen på våren. 

På den andre siden trenger vi mer energi. Kanskje kunne debatten om kjernekraft dukket opp igjen. 

Anonymkode: 9870c...760

• Liker 8
Skrevet

Enig. Realiteten er at det er pga klimapolitikk strømmen er dyr. Dette er ikke måten man får folk med på klimaskiftet. 

Anonymkode: 48460...0d4

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror egentlig at det har lite å si hva studenter plutselig finner ut av, eller om enkelte unge får en aha opplevelse. Disse beslutningene tas av personer som rammes lite av det selv, og det virker ikke som de bryr seg så mye om hva folket måtte tenke, oppleve og føle på.

Kanskje enda skumlere enn dyr strøm og oljenæring, er denne forakten mot privat verdiskapning som vokser frem. "Alle som driver privat barnehage kjører Porsche og tar ut millionbeløp". Nei, de gjør faktisk ikke det. Fjerner man muligheten til å skape noe lønnsomt for vanlige folk, fjerner man også middelklassen, og jobber, og da kommer vi mest sannsynlig til å ende opp som et øst Europeisk land.

Neste valgkamp vil sikkert også dreie seg om KLIMA, og om hvor mye vårt lille land har skyld i all verdens problemer, uavhengig hvor bevisste vi har blitt på hvordan ting henger sammen.

Anonymkode: f846b...07b

• Liker 4
Skrevet

Jeg gir meg blaffen i hva strømmen koster. Her fyres det med ved fra september til mai. En må ha så mye at en tåler 50 minus i 6 mnd.

Det har jeg. Og til våren lager jeg mer:-)

Anonymkode: 91c75...c5e

• Liker 4
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror egentlig at det har lite å si hva studenter plutselig finner ut av, eller om enkelte unge får en aha opplevelse. Disse beslutningene tas av personer som rammes lite av det selv, og det virker ikke som de bryr seg så mye om hva folket måtte tenke, oppleve og føle på.

Kanskje enda skumlere enn dyr strøm og oljenæring, er denne forakten mot privat verdiskapning som vokser frem. "Alle som driver privat barnehage kjører Porsche og tar ut millionbeløp". Nei, de gjør faktisk ikke det. Fjerner man muligheten til å skape noe lønnsomt for vanlige folk, fjerner man også middelklassen, og jobber, og da kommer vi mest sannsynlig til å ende opp som et øst Europeisk land.

Neste valgkamp vil sikkert også dreie seg om KLIMA, og om hvor mye vårt lille land har skyld i all verdens problemer, uavhengig hvor bevisste vi har blitt på hvordan ting henger sammen.

Anonymkode: f846b...07b

Jeg må innrømme at jeg ble lei av hvor mye mediedekningen handlet om klima og hvor synd det var at MDG havnet akkurat under sperregrensa, etc. Det at vi nå slutter å lete etter olje er selvfølgelig en større sak enn det folk flest vet. Det tar lang tid fra å lete etter oljen og til man får denne opp. På en annen side er det et vanskelig spørsmål om dette vil lønne seg eller ikke, hvem vet om vi trenger den oljen om noen år?

Men slutter man å lete så må du regne med at de som arbeider i denne sektoren må finne seg i at jobbene vil forsvinne. Jeg kjenner minst en nyutdannet som har slitt med nedbemanning, og som nå har tatt seg ny utdanning for å gjøre noe annet. Så får vi håper vi finner jobber til alle? Oljestudiene har gått fra å være blant de mest populære og i toppen til å gå langt ned i bunnen av bunken.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Vi sponser at energiselskaper tjener rått på å levere klimavennlig strøm til andre land. 

Jeg synes det er et gigantisk svik mot Norge og framtidige generasjoner at de privatiserte strømmen. Det rene arvesølvet vårt ble gitt bort til noen få grådige. Det skulle aldri ha skjedd :sukk: 

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det har f.eks. fått et familiemedlem til å kjøpe seg solcellepaneler, og det er sikkert mange andre som skaffer seg det. Forhåpentligvis er det flere som finner måter å være mer energieffektive på, og at dette vil vare selv etter at strømmen har blitt billig igjen til snøsmeltingen på våren. 

På den andre siden trenger vi mer energi. Kanskje kunne debatten om kjernekraft dukket opp igjen. 

Fint for dette ene familiemedlemmet ditt som har kjøpt solcellepanel, men i og med at dette gjelder et fåtall så løser det ikke problemet. De som sliter med å betale strømregningen har på ingen måte råd til å installere solcellepanel, da innkjøpskostnaden er høy. Ikke alle eier egen bolig eller bolig med eget tak å installere dette på heller. 🙄

Anonymkode: fa21a...a74

• Liker 9
Skrevet

Ja, solcellepanel i troms og finnmark er sikkert topp. Så mye sol det er der nå. Og sikkert ikke noe snø på det ellers om vinteren i resten av landet.

Greta vant - du skal bli fattig.

Anonymkode: 0f6ab...656

• Liker 13
Skrevet
Frøkensina skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er et gigantisk svik mot Norge og framtidige generasjoner at de privatiserte strømmen. Det rene arvesølvet vårt ble gitt bort til noen få grådige. Det skulle aldri ha skjedd :sukk: 

Ja. Om de høye strømprisene gikk tilbake til fellesskapet ville det være bedre enn nå som noen få tjener seg rike. 

• Liker 8
Skrevet
stan skrev (8 timer siden):

Det er Statkraft som tjener på salg til utlandet..

• Liker 3
Skrevet
stan skrev (8 timer siden):

Jepp, dette. Helt enig.

• Liker 2
Skrevet
Frøkensina skrev (7 timer siden):

Dette og.

• Liker 1
Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

Jepp, dette. Helt enig.

Det er ikke energiselskapene som tjener, men Statkraft (staten)..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig. Realiteten er at det er pga klimapolitikk strømmen er dyr. Dette er ikke måten man får folk med på klimaskiftet. 

Nettopp!

Og det er skremmende å som på NRK i går kveld at det ble fremstilt som en selvfølge at Norge skal bidra mer enn andre land til utslippsreduksjoner (også i andre land) til en totalt uviss effekt.

Kan ikke forstå drivkraften til myndigheten som virker å skulle selge og eller bygge ned alt vi har bygget vår ganske unike velferd på her i landet. 🤬🤬

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er fint for dem som har 70 000 + kr å avse til solcellepaneler (det er hva det vil koste for oss å kjøpe/montere det), men det er det ikke så veldig mange som har.

Strøm trenger vi, det har blitt et basisbehov, så kan diskusjonen være hvor mye strøm som er nødvendig, og hvor mye som er luksus.

Jeg synes heller det hadde vært bedre med en "trinnbetaling".
For en enebolig av vår størrelse (liten) ligger et gjennomsnittlig normalt forbruk på ca 16 000 kwh i løpet av et år.
La oss si at vi da hadde hatt kostpris + et lite påslag for disse 16 000 kwh.  På forbruk over normalen kunne spotpris ligget høyere, og også hatt et høyere påslag.

Det hadde oppmuntret til redusert forbruk, men uten å gå ut over helse og privatøkonomi for de som er nøkterne, og da rammet "sløserne".

Anonymkode: bac9b...1b9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

er fint for dem som har 70 000 + kr å avse til solcellepaneler (det er hva det vil koste for oss å kjøpe/montere det), men det er det ikke så veldig mange som har.

Strøm trenger vi, det har blitt et basisbehov, så kan diskusjonen være hvor mye strøm som er nødvendig, og hvor mye som er luksus.

Jeg synes heller det hadde vært bedre med en "trinnbetaling".
For en enebolig av vår størrelse (liten) ligger et gjennomsnittlig normalt forbruk på ca 16 000 kwh i løpet av et år.
La oss si at vi da hadde hatt kostpris + et lite påslag for disse 16 000 kwh.  På forbruk over normalen kunne spotpris ligget høyere, og også hatt et høyere påslag.

Det hadde oppmuntret til redusert forbruk, men uten å gå ut over helse og privatøkonomi for de som er nøkterne, og da rammet "sløserne".

Anonymkode: bac9b...1b9

Når man ser på folks forbruk og formue, er det ganske mange som bør ha råd til dette. 

• Liker 5
Skrevet

Haha. Jeg kjenner en ung MDGer som skriker opp om olje- og gassutvinning. Uten den norske gassen ville strømmen blitt enda dyrere. 
MDGeren tar dusjen på treningssenteret for å spare penger. Og dusjen er laaaang. Miljøvennlig?

Anonymkode: 30b1a...8a7

• Liker 11
Skrevet

Utrolig lite sosial politikk i hvert fall, fordi det er vel og greit for de som allerede har en grei økonomi, men for de som har det trangt er det verre.

Solcellepaneler er vel og fint, men som med elbil, så er det ikke et greit alternativ for de som leier.

At så mye skal basere seg på å tvinge mennesker ved å øke priser og avgifter, er sikkert en politikk som fungerer i mange sammenhenger, men som klart rammer de som har minst verst. De som har mye, har råd til å sløse, få bøter og betale avgifter.

Skal vi fortsette denne utviklingen slik at de som har mye også skal være med på å dra "klimalasset", så vil de som ha minst til slutt ikke ha noe igjen.

Anonymkode: e7d7f...c14

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...