Gå til innhold

Kan man finne en persons identitet ved å ga vedkommendes bankkontonr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør på vegnge av en god venn. Hun trenger virkelig hjelp/økonomisk støtte nå til jul. Men hun vil ikke avsløre sin identittet. (Hun er nemlig en kjent person i lokalmiljøet for endel dugnadsinnsats, vært influencer etc). Det er ikke for å jukse, hun har store økonomiske problemer hun ikke ønsker å dele med andre - forståelig nok..

Men hvis hun legger ut annonse på finn feks -og der oppgir kontonummeret sitt om noen vil bidra - kan hvem som helst da finne ut hvem hun er? Når de har kontonummeret/ setter inn penger til hennes konto? Jeg er veldig usikker her, men vil gjerne hjelpe henne å få hjelp. Jeg har vippset henne litt, men har begrenset mulighet i førjule jeg også, og må prioritere egen familie. Men finnes det mulighet for å få satt inn penger uten at noen får tak i ens identitet?

Anonymkode: e76b1...86f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min nettbank kommer navnet på mottaker opp når jeg taster inn kontonummeret. Så vil tro det.

Spleis ett alternativ? Da må evt du stå fram med navn, men mottaker kan være anonym. 

Anonymkode: a6eef...8e5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min nettbank kommer navnet på mottaker opp når jeg taster inn kontonummeret. Så vil tro det.

Spleis ett alternativ? Da må evt du stå fram med navn, men mottaker kan være anonym. 

Anonymkode: a6eef...8e5

På alle? 

I min nettbank er det bare bedrifter og de jeg selv har lagt inn som kommer opp.

Anonymkode: 401a7...499

Skrevet

Det vil komme fram på kontoutskriften hvem som eier konto du betaler til. 

Anonymkode: f50a3...0cc

Skrevet

Hvorfor skal folk gi penger til noen som har tid og overskudd til å drive med hobbyvirksomhet? 

Anonymkode: 7e1a2...8c8

Skrevet

Bruk vipps, så er det greit.

Anonymkode: f9eaf...e84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg spør på vegnge av en god venn. Hun trenger virkelig hjelp/økonomisk støtte nå til jul. Men hun vil ikke avsløre sin identittet. (Hun er nemlig en kjent person i lokalmiljøet for endel dugnadsinnsats, vært influencer etc). Det er ikke for å jukse, hun har store økonomiske problemer hun ikke ønsker å dele med andre - forståelig nok..

Men hvis hun legger ut annonse på finn feks -og der oppgir kontonummeret sitt om noen vil bidra - kan hvem som helst da finne ut hvem hun er? Når de har kontonummeret/ setter inn penger til hennes konto? Jeg er veldig usikker her, men vil gjerne hjelpe henne å få hjelp. Jeg har vippset henne litt, men har begrenset mulighet i førjule jeg også, og må prioritere egen familie. Men finnes det mulighet for å få satt inn penger uten at noen får tak i ens identitet?

Det korte svaret er nei.

Det er en lengre forklaring på hvorfor man ikke kan være anonym så lenge banksystemer er involvert. Det er blant annet for å forhindre hvitvasking. Blir hun vippset direkte vil fullt navn også dukke opp hos avsenderen.

Cash er den eneste måten man kan være anonym på i den forstand. Eventuelt gavekort forsåvidt.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle folk ville gi penger til en person som ikke vil oppgi navn eller noenting? Da kan det jo likesågodt være hvem som helst som bare vil svindle til seg litt penger fra godtroende og snille folk

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 19.05):

Snakker vi om en person som har gitt ut en bok, laget et «opplæringsopplegg» på nett som la inn årene i fjor vår og generelt vært litt styr rundt?

Anonymkode: 59380...34c

• Liker 4
Skrevet

Så siden hun har økonomiske problemer så er det greit å tigge? 

Anonymkode: 20e46...ff5

Skrevet

Kommer opp mottager på vips også.. 

Anonymkode: 8d410...7c6

Skrevet

Du kan eventuelt lage en Spleis der pengene blir utbetalt til DEG og så får hun dem av deg? Da er ikke Vippser sporbar til andre enn deg, også skriver du det du vil i teksten. 

Jeg hadde vært skeptisk til å støtte noen som ikke ville oppgi navnet sitt engang. Og der jeg ikke får vite noe om situasjonen til vedkommende. Jeg vil jo vite noe om hvorfor personen jeg støtter har økonomiske problemer. Jeg vil hjelpe folk som virkelig trenger det, men ikke økonomisk uansvarlige folk som har normal lønn men sløser masse, feks. 

Så spørs om man får inn så mye på en vipps uansett - særlig akkurat på denne tida da folk kanskje heller velger å støtte familier som ikke har råd til å feire jul og sånn. 

Anonymkode: 37d53...4ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg får opp navn i transaksjonsoversikt i banken min, så ja, jeg ville funnet ut hvem det var.

Jeg pleier gi litt om jeg kan i jula, enten gaver eller en liten sum. Men jeg ville ikke ha gitt noen som ikke står frem med navn. Heller ikke spleis fra "en god venn". Jeg vil vite hvem det går til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...