AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Børsene vil falle fra mandag etter at omikron varianten ble oppdaget. Da er spørsmålet om vi bør selge alt av fond og aksjer. Pengene vil bli brukt for å betale ned studielån. Hva ville du ha gjort? Anonymkode: dc8f9...1e5
Tulling Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Jeg har tenkt å holde i hatten til det snur. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Nei det anbefales å ha is i magen. Du tjener det inn igjen over tid Anonymkode: eac23...eee
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Hadde ikke solgt nå. Hadde ventet. Anonymkode: 67dd9...1b7
Pachka Sigaret Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 (endret) Bra at du har penger i fond i så tidlig alder. Jeg hadde ikke tenkt tanken engang. Ingen kan spå fremtiden i aksjemarkedet. Aksjemarkedet har priset inn en sterk innhenting av økonomien, hvis mutasjoner som omikron fra land som f.eks. ikke har vaksiner o.l. ødelegger for innhentingen av økonomien vil det kunne føre til en stor korreksjon der mange verdipapirer vil ha nedgang i verdi/nedskrives. Det er en risiko du tar. Jeg? Jeg kjøper mer yolo. Som ung er det bare 100% risiko jeg kjenner til! Og jeg har ikke nok penger å tape til å være redd noe nedgang av verdi. Fast sparesum i mnd på meg og så lukker jeg bare øynene til hvordan det går med verdensøkonomien. Endret 28. november 2021 av Pachka Sigaret
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 Irriterende at børsene faller nå når jeg ikke har noe til overs å kjøpe for. Har tenkt å spare i fond i minst tjue år framover, og da er børsfall en god anledning til å kjøpe billig. Anonymkode: f5993...6e2 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 Tulling skrev (3 minutter siden): Jeg har tenkt å holde i hatten til det snur. Hvor lenge har du tenkt å vente? Anonymkode: dc8f9...1e5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Børsene vil falle fra mandag etter at omikron varianten ble oppdaget. Da er spørsmålet om vi bør selge alt av fond og aksjer. Pengene vil bli brukt for å betale ned studielån. Hva ville du ha gjort? Anonymkode: dc8f9...1e5 Aldri betal ned studielånet på denne måten. Anonymkode: 1527c...f4d 3
Pachka Sigaret Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Aldri betal ned studielånet på denne måten. Anonymkode: 1527c...f4d Enig. Studielånet er det billigste forbrukslånet du kan få. Jeg gjorde tabben med å betale ned på lånet og nå angrer jeg Jeg tenkte dette: det er det enest lånet jeg har og det er kjipt å betale renter... Så jeg kan like godt betale ned på lånet. Det har jeg bare min mor å klandre for. Hun solgte meg det at gjeld er en uting og du må kvitte deg med gjeld så fort som mulig, men billig forbruksgjeld synes jeg er fantastisk. Dyr forbruksgjeld derimot er noe dritt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri betal ned studielånet på denne måten. Anonymkode: 1527c...f4d Hvorfor ikke? Studielånet er dyrere enn boliglånet mitt, og derfor tenkte jeg å betale ned det dyreste lånet først? Anonymkode: dc8f9...1e5
Pachka Sigaret Skrevet 28. november 2021 #11 Skrevet 28. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor ikke? Studielånet er dyrere enn boliglånet mitt, og derfor tenkte jeg å betale ned det dyreste lånet først? Anonymkode: dc8f9...1e5 Har du uføreforsikring på boliglånet ditt? Og veldig generøse betingelser for avdragsfrihet og utsettelser?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #12 Skrevet 28. november 2021 Pachka Sigaret skrev (1 minutt siden): Har du uføreforsikring på boliglånet ditt? Og veldig generøse betingelser for avdragsfrihet og utsettelser? Jeg kan få avdragsfrihet på boliglånet, men utsettelser kan jeg ikke få. Det er derimot uføreforsikring på boliglånet gjennom forsikringen jeg har via jobben. Anonymkode: dc8f9...1e5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #13 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke? Studielånet er dyrere enn boliglånet mitt, og derfor tenkte jeg å betale ned det dyreste lånet først? Anonymkode: dc8f9...1e5 Studielån og boliglån har en rente på 1-3%, sparing i aksjefond gir historisk sett ofte en avkastning på 5-10% årlig. Det betyr at det som oftest er ekstremt ulønnsomt å betale ned denne type gjeld hvis man har økonomisk kontroll slik at man sparer dette istedet for å sløse de bort. Det bør ikke være noe som helst problem for normale oppegående voksne. Anonymkode: b5a05...00a
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Studielån og boliglån har en rente på 1-3%, sparing i aksjefond gir historisk sett ofte en avkastning på 5-10% årlig. Det betyr at det som oftest er ekstremt ulønnsomt å betale ned denne type gjeld hvis man har økonomisk kontroll slik at man sparer dette istedet for å sløse de bort. Det bør ikke være noe som helst problem for normale oppegående voksne. Anonymkode: b5a05...00a Jeg forstår det. Spørsmålet stilles på grunn av at det er børsfall, at aksjemarkedet vil fallet inntil 15 %. Anonymkode: dc8f9...1e5
Mardrøm Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Børsene vil falle fra mandag etter at omikron varianten ble oppdaget. Da er spørsmålet om vi bør selge alt av fond og aksjer. Pengene vil bli brukt for å betale ned studielån. Hva ville du ha gjort? Anonymkode: dc8f9...1e5 Hvis du for eksempel har investert i indeksfond, er sannsynligheten stor for at du ikke rekker å selge før verdien går ned. Du kan dermed ende opp med å først selge billig og deretter kjøpe dyrt når kursene stiger igjen. Det er dårlig business. Du bør heller ikke spare i fond om du har en kort sparehorisont - da er det bedre å ha pengene i banken. Har du lang horisont og likvide midler bør du heller se nedganger som en kjøpsmulighet. 1
Pachka Sigaret Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår det. Spørsmålet stilles på grunn av at det er børsfall, at aksjemarkedet vil fallet inntil 15 %. Anonymkode: dc8f9...1e5 Helt umulig å time markedet. Flere har prøvd, men det lar seg ikke gjøre... Du kan tro at du er en overmann og kan spå, det får da være ditt forsøk man kan også være heldig? Risiko: selge og sitte som svarteper når "krakket" ikke kommer Risiko: selge billig og kjøpe dyrt 3 minutter siden, Mardrøm said: Hvis du for eksempel har investert i indeksfond, er sannsynligheten stor for at du ikke rekker å selge før verdien går ned. Du kan dermed ende opp med å først selge billig og deretter kjøpe dyrt når kursene stiger igjen. Det er dårlig business. Du bør heller ikke spare i fond om du har en kort sparehorisont - da er det bedre å ha pengene i banken. Har du lang horisont og likvide midler bør du heller se nedganger som en kjøpsmulighet. Hør hør. Trenger du pengene snart så burde du holde dem i banken, er du villig til å ta risiko er det bare å la dem stå.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 Burde jeg kjøpe aksjer/sette inn på fond nå eller vente til i morgen, eller enda litt lenger? Podens sparepenger (med 18 års spareperiode) fra dåpen skal inn på fondet, og jeg vil legge det inn til riktig tidspunkt. Kan jeg time det? Anonymkode: 7cbdb...f6c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 Jeg har ikke tenkt å selge. Hvis det kommer et fall står jeg klar til å kjøpe. Anonymkode: 7bc0d...458 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Børsene vil falle fra mandag etter at omikron varianten ble oppdaget. Da er spørsmålet om vi bør selge alt av fond og aksjer. Pengene vil bli brukt for å betale ned studielån. Hva ville du ha gjort? Anonymkode: dc8f9...1e5 Jeg ville benyttet salget og kjøpt litt ekstra fondsandeler. Anonymkode: 98881...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå