Gå til innhold

Blir man tjukk av å spise brød?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forholder meg til fakta, ikke egen synsing. Det burde du også begynne å gjøre.

Anonymkode: 81040...0a1

Det gjør jeg vettu 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe sier meg at de som "blir feite av brød og korn" også er de som småspiser, trykker i seg et kakestykke ekstra her og der, unner seg litt sjokolade en onsdag og ikke er veldig begeistret for trening.

Anonymkode: e1669...e2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (4 minutter siden):

Det gjør jeg vettu 👍🏻

Nei, siterer deg igjen:

sicario skrev (2 timer siden):

Det meste av oljer/smør/margarin er veldig energitett men med svakt næringsutbytte 😊

Dette er altså direkte feil. 

Du kan ikke omdefinere begreper i ernæringslære etter eget ønske.

Anonymkode: 81040...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
laPistola skrev (4 timer siden):

Nja, når jeg gikk på Grete rhoede for noen tiår siden stekte en maten i et slags papir for og unngå fett 😅 mange kaloritellere har litt fettangst. Enig i at lavkarbo ikke er mest mulig fett, det er lchf. Lavkarbo er fett der det er naturlig, litt sånn back to basic. Ikke erstatte med margarin og lettprodukter. 

100% enig. Da jeg kun telte kalorier prøvde jeg å unngå fett til steking. Men med kostholdet mitt idag bruker jeg fett i steking hvis det trengs og sparer heller kalorier på feks pasta, brød osv. Så ca like mye kalorier, men sunnere kalorier nå i et lavkarbokosthold ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blodsukkeret er alltid stabilt hos friske mennesker uten diabetes.

Haha lol. Ikke snakk om ting du ikke har snøring på. Spar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
sicario skrev (1 time siden):

Syntes du gjør et noe spedt forsøk å forstå hva jeg skriver. Jeg spiser smør, men bruker det ikke til steking. Jeg trenger ikke mer en det smøret jeg allerede bruker for å dekke behovet, siden jeg ikke lever på kun smør. Man trenger ikke ubegrenset mengder av vitaminer, antioksidanter, sink og kopper. Tror vel egentlig du skjønner Hva jeg mener, men syntes det er litt gøy å kverulere.

Men for all del. Er ingen som nekter deg heller i å spise så mye smør du bare vil. Er jo så sunt og næringstett. Hva kan gå galt 🤷🏼‍♂️

Jeg forstår det slik at du får i deg det du trenger - men samtidig skriver du at det ikke er næringstett og sunt fordi du får i deg nok? Det gir null mening, så det forstår jeg ikke. 
ja, det er jo så sunt og næringstett så jeg spiser så mye jeg vil, men det er altså ikke og hive innpå eller drikke det. Jeg lever ikke kun på fett. Jeg skrev det var en del av et balansert lavkarbokosthold og steke mat i smør og ha smør på grønnsakene. Nå har jeg ikke smør på brødskivene jeg ikke spiser da, så det er mulig vi får i oss samme mengde smør. Poenget er at det et næringsrikt, uavhengig av hva du har spist tidligere på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Hottentått said:

Det spørs jo hva man mener med stabilt. Det kan jo være stabilt på den måten at det svinger slik det skal ut fra hva man gjør og spiser, uten at man merker så mye til det. Normalt skal man ikke trenge å justere blodsukkeret selv ved å spise, kroppen skal slippe ut glykogen, fett, insulin osv etter behov. Men det er et faktum at mange plages av lavt blodsukker, eller det de opplever som det, og "må" spise (karbohydrater) ganske ofte for å holde fokus og energi oppe. For min del er det en av de store fordelene ved både periodisk faste og lavkarbo, at jeg ikke lenger føler meg nødt til å spise noe som helst for å holde meg gående fysisk og mentalt. Et unntak er hvis jeg ikke spiser noe i løpet av 3-4 timer etter hard trening, da kan jeg bli ganske gretten. Har inntrykk av at fett og karbohydrater hjelper like godt på å bøte på det, men spiser da fortrinnsvis fet mat hvis jeg kan velge.

Anonymkode: 32194...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (21 timer siden):

Blodsukker hos friske skal ligge på mellom ca 4 og 6, mao. stabilt blodsukker. For en diabetiker er det fryktelig irriterende når friske folk snakker om at de har svingende blodsukker, DE vet ikke hva de snakker om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 21.42):

Nei. Spiser du mer enn du forbrenner går du opp i vekt. Du kan spise brød, sjokolade, hamburger, chips uten å gå opp i vekt.

Anonymkode: 43ee4...63b

Det er selvsagt korrekt, ingen betviler det. Men kroppen er litt mer avansert, så det spørs hvilken type mat som gir mest metthetsfølelse ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supertramp89 skrev (På 30.11.2021 den 12.49):

Fra en person som har trent i 14 år, styrkeløfting i 3 år. Har gått fra rundt 100kg ned til 80kg tre ganger i løpet av livet.
Her er det jeg har lært:
For å direkte gå ned i vekt, brenn mer kalorier enn du inntar.
MEN, jeg har hatt sykt mye bedre resultat med å fokusere på proteinpulver, rent kjøtt, rent grønt, nøtter, frukt. Merket stor forskjell etter jeg droppet sukker og alt av gjærbakst. Slike karbs gjør også at kroppen tar inn mye mer vann, og dette må også brennes bort.
Holder jeg meg til 2500 kalorier med veldig lite karbs, føler jeg meg ekstremt mye bedre, og ser bedre ut, enn hvis de 2500 kaloriene består av mengder av gjærbakst, poteter, og typisk "norsk" husmannskost.
Men igjen, dette er bare min personlige erfaring.

Men hvordan er det å trene styrke med lite karbs? Blir du ikke trøtt og slapp? Trodde kroppen trengte karbs for å fungere optimalt under trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tuttifrutt said:

Men hvordan er det å trene styrke med lite karbs? Blir du ikke trøtt og slapp? Trodde kroppen trengte karbs for å fungere optimalt under trening?

Ja, det er veldig sant, men i mitt tilfelle merker jeg ikke det i det hele tatt. Får jeg i meg 100-150g karbs per dag er det mer enn nok. Men nå bruker jeg pre-workout og før trening :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tuttifrutt said:

Min erfaring er at jeg ikke trenger karbohydrater i det hele tatt, heller ikke for trening. Hvis man skal ha høy intensitet over lang tid er det kanskje lurt. Jeg veksler mellom korte intense styrkeøkter og lengre turer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Min erfaring er at jeg ikke trenger karbohydrater i det hele tatt

Presisering: man trenger ikke spise karbohydrater. Man må ha karbohydrater (glykogen) i kroppen, men dette lager kroppen selv av fett og protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du går ikke opp i vekt av brødet i seg selv, men mengden som mange sier her. Så vil jeg legge til at for noen, inkludert meg, så vil det å spise brød gjøre at en blir raskere sulten igjen og mer oppblåst. Da blir en mer plaget med sult og sjansen for å spise for mye øker. 

Jeg spiser knekkebrød bestående mest av korn, og det holder meg mett mye lenger. Smaker bedre gjør det også. Tar lenger tid å tygge også slik at jeg kan nyte maten litt lenger. :)

Men brød er ikke nei-mat, jeg bare spiser det ikke spesielt ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt brød er sunt. Hvis du velger å kutte ut brød så regner jeg med at du aldri spiser snacks eller godteri?

Anonymkode: a54df...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker brød og kan spise nesten ubegrensede mengder av det og da er det klart at jeg legger på meg. Greier man å begrense seg og spise normale mengder er det ikke noe galt i å spise brød. Men jeg som lett spiser 5-6 rundstykker, må helt klart være forsiktig med brødinntaket. 

Anonymkode: eeba1...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brød er lett å overspise på... 2 skiver til frokost, 2 til lunsj, 2 til mellommåltid, 2 til kvelds.... Jeg spiser ikke brød av den grunn. 

Anonymkode: 35667...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...