Gå til innhold

Tvangstrekk fra lønn, hvem har tatt pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelper ei venn som har falt litt bakpå økonomisk. Jeg hjelper han til med råd og veiledning ang økonomi (jeg gir ikke bort mine penger)

Men motivasjonen falt da det plutselig ble trukket 3000 kr rett fra lønnen, og det sto heller ikke mye informasjon på lønnslippen. Finner heller ingen brev eller papirer som kunne blitt sendt i posten, men vi har heller ikke alle brevene da han har postkasse skrekk

Hvordan kan jeg nå gi råd ang å gå frem med å finne ut hvem som har krevd tvangstrekk på lønna? 

Jeg har aldri havnet i en slik situasjon før, så her er jeg helt blank 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 65e8d...e9b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statens innkrevningssentral har oversikten over tvangstrekk.

Anonymkode: d8f60...0bf

• Liker 15
Skrevet

Kontakt de som betaler ut lønnen, som lønningsavdelingen.

Anonymkode: 2e128...58a

• Liker 10
Skrevet

Er det ikke namsmannen som iverksetter tvangstrekk. Jeg ville startet der

Anonymkode: 87d67...4f0

• Liker 6
Skrevet

Her er det nok noen brev fra namsmannen som er borte ja,det er de som krever tvanstrekk i lønn når inkasso byrået ikke når frem.

Du trenger en skriftlig fullmakt fra vennen din for å kunne hente ut den informasjonen.

• Liker 13
Skrevet

Både skyldner og arbeidsgiver har fått samme brev. Så kan høre med arbeidsgiver, evt så er det mange å velge mellom, nav,namsfogden,skatteetaten, SI bl.a

Anonymkode: 1f228...327

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kontakt de som betaler ut lønnen, som lønningsavdelingen.

De kan ikke oppgi den typen informasjon til andre enn den ansatte som har lønnstrekk.

Anonymkode: 65195...633

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan ikke oppgi den typen informasjon til andre enn den ansatte som har lønnstrekk.

Det er det ingen som kommer til å gi, ikke uten fullmakt i hvert fall.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal heldigvis ikke ringe for han 😅 Jeg gir bare støtte og råd, men mest ift budsjett og sparing. Men så kom denne bomba med tvangstrekk… og da han fortvilt spurte hva han skulle gjøre nå, så sa jeg at jeg måtte gjøre litt research først for å finne ut av det 😅 

men virker som det er mange steder han kan ringe, vil de forskjellige nevnte stedene her gi samme svar? Eller må han ringe alle?

ts

• Liker 1
Skrevet

Enkleste er å ringe lønnsavdelingen. 

Anonymkode: dbb52...d05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skal heldigvis ikke ringe for han 😅 Jeg gir bare støtte og råd, men mest ift budsjett og sparing. Men så kom denne bomba med tvangstrekk… og da han fortvilt spurte hva han skulle gjøre nå, så sa jeg at jeg måtte gjøre litt research først for å finne ut av det 😅 

men virker som det er mange steder han kan ringe, vil de forskjellige nevnte stedene her gi samme svar? Eller må han ringe alle?

ts

Han må ringe namsmannen. Det er de som har iverksatt tvangstrekket

• Liker 5
Skrevet

Vedkommende bør først sjekke posten sin for brevet ligger nok der. En lite råd, av og til vil man hjelpe med råd men når man er nær venn så kanskje det beste er og la andre ordne i dette. Det kan faktisk ødelegge vennskapet. Vedkommende kan få hjelp via Nav eller bank til og sette opp budsjett å få en oversikt over gjelden. For all del ikke lån bort penger uansett, men jeg ser jo at du skriver at du ikke gjør det. Sånne penger må ansees som tapt.

Anonymkode: a643e...6b8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han må ringe namsmannen. Det er de som har iverksatt tvangstrekket

Det er mange namsfogder og institusjoner som kan be om tvangstrekk, letteste er å høre med lønnsavdelingen ,hvis han har rota bort brevet selv.

• Liker 6
Skrevet

Logg inn på SI sine sider, evt eboks? Kanskje brev og informasjon ligger der. 

Anonymkode: 7691d...80d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mange namsfogder og institusjoner som kan be om tvangstrekk, letteste er å høre med lønnsavdelingen ,hvis han har rota bort brevet selv.

Takk, det var et godt råd! 😊 bedre det enn å ringe seg ihjel. Han syntes jo slike telefoner er ubehagelige, så å bare ta 1 er nok best

men sitter lønningsavdelingen på all informasjonen (videre trekk og total sum han skylder osv) eller sitter de kun med hvem som står bak tvangstrekket?

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er mange som kan be om det, men bare namsmannen som kan gjennomføre. Han skal sjekke hvilken kreditor som har bedt om tvangtrekk her: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/dokumentere/

• Liker 1
Skrevet

Må det ikke ha vært for retten for at de i det hele tatt kan trekke? 

Er nok mange brev rundt temaet han ikke har åpna.. 

Anonymkode: b7b6c...6df

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er mange som kan be om det, men bare namsmannen som kan gjennomføre. Han skal sjekke hvilken kreditor som har bedt om tvangtrekk her: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/dokumentere/

Det stemmer absolutt ikke! Statens innkrevingssentral og kemneren kan gjennomføre trekk uten at det går via namsmannen.

Anonymkode: de598...0d8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Statens innkrevningssentral har oversikten over tvangstrekk.

Anonymkode: d8f60...0bf

Nei, de har kun oversikt over statlige trekk. Bøter, barnebidrag o.l.

Anonymkode: de598...0d8

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

men sitter lønningsavdelingen på all informasjonen (videre trekk og total sum han skylder osv) eller sitter de kun med hvem som står bak tvangstrekket?

ts

Ja, siden de må vite når trekket skal stoppe, har de denne informasjonen også :) Det er klart det beste stedet å begynne, og sannsynlig får han vite det han trenger der.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...