GĂ„ til innhold

Kaloritelling vennlig mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SĂ„ jeg teller kalorier, men kan til tider syntes det blir veldig tungvint nĂ„r man lager mat til mann og barn ogsĂ„. SĂ„ det gĂ„r mye i ferdig Toro, sauser osv. Da kan man i det minste bare veie retten. Har dere tips til mat det er lett Ă„ lage til alle men ogsĂ„ lett Ă„ telle kalorier? 😃

Anonymkode: 4eedd...3cf

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Kanskje litt pÄ siden av det du spÞr om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no?

Der ligger de fleste av matvarer du fÄr kjÞpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig Ä sette sammen mat til mÄltider og hele menyer.

Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike nĂŠringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stan skrev (5 timer siden):

Kanskje litt pÄ siden av det du spÞr om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no?

Der ligger de fleste av matvarer du fÄr kjÞpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig Ä sette sammen mat til mÄltider og hele menyer.

Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike nĂŠringsstoffer.

SĂ„ om jeg f.eks lager hjemmelaget saus, sĂ„ er det mulig der og plotte inn alle ingredienser deretter ta en porsjon av sausen, og da vil jeg kunne se hvor mange kalorier den sausen inneholder utifra vekt? 😜

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

SĂ„ om jeg f.eks lager hjemmelaget saus, sĂ„ er det mulig der og plotte inn alle ingredienser deretter ta en porsjon av sausen, og da vil jeg kunne se hvor mange kalorier den sausen inneholder utifra vekt? 😜

Ja. 

Du kan lagre retter med ulike ingredienser. I tillegg til kalorier kan du se hvor mye av de fleste andre nÊringsstoffer maten inneholder. 

For Ä kunne lagre til senere bruk mÄ man registrere seg. 

Helsedirektoratet og Mattilsynet er ansvarlig for siden, sÄ informasjonen er til Ä stole pÄ. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stan skrev (30 minutter siden):

Ja. 

Du kan lagre retter med ulike ingredienser. I tillegg til kalorier kan du se hvor mye av de fleste andre nÊringsstoffer maten inneholder. 

For Ä kunne lagre til senere bruk mÄ man registrere seg. 

Helsedirektoratet og Mattilsynet er ansvarlig for siden, sÄ informasjonen er til Ä stole pÄ. 

Takk, sĂ„ genialt! Er jo akk det som har gjort kaloritelling vanskelig 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stan skrev (21 timer siden):

Dessverre er kostholdplanleggeren veldig unÞyaktig. De har som regel et gjennomsnitt for varen slik at kaloriinnhold kan vÊre noe ganske annet enn det som stÄr pÄ pakken. 

TS: hvis du spiser mat basert pÄ rÄvarer sÄ er det ganske enkelt Ä telle i f.eks. Myfitnesspal. Samme app kan ogsÄ legge til oppskrifter. 

Anonymkode: eadcb...f1d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre er kostholdplanleggeren veldig unÞyaktig. De har som regel et gjennomsnitt for varen slik at kaloriinnhold kan vÊre noe ganske annet enn det som stÄr pÄ pakken.

Ja vel? Ikke min erfaring. Har du eksempel pÄ matvarer? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stan skrev (3 minutter siden):

Ja vel? Ikke min erfaring. Har du eksempel pÄ matvarer? 

Jeg har brukt den mye og hvis du sammenligner varens nÊringsinnhold pÄ pakken og det som stÄr i kostholdsplanleggeren er det ikke likt. Det er ogsÄ slik at sistnevnte har fÄ varer og de er basert pÄ et gjennomsnitt av produkter i samme klasse. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg bruker Lifesum. PÄ hjemmelagde sauser, registrerer jeg det som oppskrift pÄ f.eks fire porsjoner (vi er 4 stk), og sÄ spiser jeg en fjerdedel. Ingrediensene veies og legges inn (kan bruke strekkode, sÄ veldig enkelt), og sÄ lager den summasummarum kaloriinnhold per porsjon mm. 

Jeg brukte Myfitnesspal fĂžr, men den er mye mer tungvinn i mine Ăžyne.

Anonymkode: 3d7ea...f66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har brukt den mye og hvis du sammenligner varens nÊringsinnhold pÄ pakken og det som stÄr i kostholdsplanleggeren er det ikke likt. Det er ogsÄ slik at sistnevnte har fÄ varer og de er basert pÄ et gjennomsnitt av produkter i samme klasse. 

SkjÞnner. Jeg har bare sjekket. Noen fÄ, som meieriprodukter, kjÞtt og pÄlegg. Jeg sÄ noen forskjeller, under 10 %, som jeg tenker er mÄlenÞyaktigheten. 

Du har bedre erfaring med Myfitnesspal? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stan skrev (3 timer siden):

SkjÞnner. Jeg har bare sjekket. Noen fÄ, som meieriprodukter, kjÞtt og pÄlegg. Jeg sÄ noen forskjeller, under 10 %, som jeg tenker er mÄlenÞyaktigheten. 

Du har bedre erfaring med Myfitnesspal? 

Ja og nei. Det er jo mye enklere Ä bruke myfitnesspal, spesielt fordi du kan selv legge inn varer som ikke allerede er i databasen. Det stÞrste problemet hos kostholdsplanleggeren er den lille databasen, spesielt for alt annet enn rÄvarer. Men, uansett hvilken app/ webside man bruker bÞr man sjekke at verdiene stemmer for det er feil hos myfitnesspal, vektklubb, roede, lifesum og alle de andre. Ofte pga nye oppskrifter hos produsent eller menneskelig error. 

Min personlige favoritt av appene er myfitnesspal fordi den maser ikke like mye som lifesum og jeg har ogsÄ oppdaget mange flere feil i databasene til lifesum. Vektklubb kommer seg, men dyrt i forhold til hva du fÄr og det samme gjelder Roede. Yazio er et godt alternativ hvis du vil ha premium funksjoner for lite penger, spesielt nÄ under black weekend. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det stÞrste problemet hos kostholdsplanleggeren er den lille databasen, spesielt for alt annet enn rÄvarer.

Du har sikkert et mer avansert og variert kosthold enn meg 😀

Jeg finner egentlig alt jeg spiser i lÞpet av en uke i kostholdsplanleggeren. BÄde av ferdigvarer og rÄvarer.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stan skrev (13 minutter siden):

Jeg finner egentlig alt jeg spiser i lÞpet av en uke i kostholdsplanleggeren. BÄde av ferdigvarer og rÄvarer.

Avansert, nei. Variert, ja â˜ș

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

stan skrev (15 minutter siden):

NĂ„ er det litt tilfeldig at jeg siterer akkurat deg.

Men hvorfor i all verden fÞler du, og alle de andre som har det pÄ samme mÄte, at det er viktig Ä holde noe slags "kaloriregnskap"?

Hva med Ä kjenne etter hva slags mat man fÞler seg mett av, sÄnn at man dermed totalt spiser mindre? Og hva med Ä vurdere om for eksempel periodisk faste kunne vÊre noe? Eller det Ä slutte med smÄspising, og i hvert fall alle mulige ting som ikke er mat, som potetgull og annen snacks, smÄgodt, osv.?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lafamiglia skrev (4 minutter siden):

NĂ„ er det litt tilfeldig at jeg siterer akkurat deg.

Men hvorfor i all verden fÞler du, og alle de andre som har det pÄ samme mÄte, at det er viktig Ä holde noe slags "kaloriregnskap"?

Hva med Ä kjenne etter hva slags mat man fÞler seg mett av, sÄnn at man dermed totalt spiser mindre? Og hva med Ä vurdere om for eksempel periodisk faste kunne vÊre noe? Eller det Ä slutte med smÄspising, og i hvert fall alle mulige ting som ikke er mat, som potetgull og annen snacks, smÄgodt, osv.?

Jeg har sluttet Ă„ smĂ„spise pĂ„ grunn av kaloritellingen, og har av den grunn gĂ„tt mye ned i vekt. Det hjelper meg Ă„ holde spiseforstyrrelsen under kontroll 🙂 

Anonymkode: 3d7ea...f66

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Kaloriregnskap er ikke viktig for min del.
Det er jo greit Ä vite omtrentlig at man fÄr i seg det man bÞr av essensielle fettsyrer, aminosyrer, vitaminer og mineraler.  Siden jeg underviser andre om dette, sÄ synes jeg det er greit omtrent en gang i blant Ä logge det jeg spiser en uke, legge det inn og sjekke om det er noe verdt Ä gjÞre noe med. 

Det som jeg burde gjÞre noe med er Ä slutte Ä spise sÄ mye snacks og godterier, men det er konstant og noe jeg vet likevel uten Ä bruke noe digitalt hjelpemiddel.

Samtidig har jeg observert at selv om man spiser sunt og variert kan kroppen likevel mangle viktige nÊringsstoffer. Damene i familien har hatt jern-mangel. Ut fra kostholdet burde det vÊre mer enn nok jern. 

SĂ„ Ă„ vite hva man spiser er ikke nok bestandig.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
stan skrev (18 minutter siden):

Samtidig har jeg observert at selv om man spiser sunt og variert kan kroppen likevel mangle viktige nÊringsstoffer. Damene i familien har hatt jern-mangel. Ut fra kostholdet burde det vÊre mer enn nok jern. 

SĂ„ Ă„ vite hva man spiser er ikke nok bestandig.

Men hvor har de fÄtt jernet fra, da? Har de spist nok rÞdt kjÞtt, leverpostei og lignende, for eksempel?

Det er jo vist at f.eks. jern fra ikke-animalske kilder taes mye dÄrligere opp i kroppen, sÄnn at man mÄ spise nesten dobbelt sÄ mye for Ä fÄ i seg nok.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lafamiglia skrev (5 timer siden):

Men hvor har de fÄtt jernet fra, da? Har de spist nok rÞdt kjÞtt, leverpostei og lignende, for eksempel?

Det er jo vist at f.eks. jern fra ikke-animalske kilder taes mye dÄrligere opp i kroppen, sÄnn at man mÄ spise nesten dobbelt sÄ mye for Ä fÄ i seg nok.

De ble anbefalt Ä ta jerntilskudd, og det hjalp. 

Ja, vi spiser absolutt nok jern bÄde fra kjÞtt og grÞnnsaker. Og sjÞmat, krabber og blÄskjell. 

Legen trodde det hadde noe med evnen til Ä ta opp jern. Men sÞnnen og jeg hadde ikke noe mangel pÄ jern. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stan skrev (10 timer siden):

De ble anbefalt Ä ta jerntilskudd, og det hjalp. 

Ja, vi spiser absolutt nok jern bÄde fra kjÞtt og grÞnnsaker. Og sjÞmat, krabber og blÄskjell. 

Legen trodde det hadde noe med evnen til Ä ta opp jern. Men sÞnnen og jeg hadde ikke noe mangel pÄ jern. 

Legen har nok rett. Dette er faktisk et ganske normalt problem hos damer (husk at damer trenger mer jern enn menn). Tilskudd har sÄpass hÞye doser at kroppen klarer Ä ta opp det lille den trenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...