AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Del Skrevet 27. november 2021 SĂ„ jeg teller kalorier, men kan til tider syntes det blir veldig tungvint nĂ„r man lager mat til mann og barn ogsĂ„. SĂ„ det gĂ„r mye i ferdig Toro, sauser osv. Da kan man i det minste bare veie retten. Har dere tips til mat det er lett Ă„ lage til alle men ogsĂ„ lett Ă„ telle kalorier? đ Anonymkode: 4eedd...3cf Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stan Skrevet 27. november 2021 #2 Del Skrevet 27. november 2021 Kanskje litt pĂ„ siden av det du spĂžr om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no? Der ligger de fleste av matvarer du fĂ„r kjĂžpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig Ă„ sette sammen mat til mĂ„ltider og hele menyer. Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike nĂŠringsstoffer. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Del Skrevet 27. november 2021 stan skrev (5 timer siden): Kanskje litt pĂ„ siden av det du spĂžr om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no? Der ligger de fleste av matvarer du fĂ„r kjĂžpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig Ă„ sette sammen mat til mĂ„ltider og hele menyer. Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike nĂŠringsstoffer. SĂ„ om jeg f.eks lager hjemmelaget saus, sĂ„ er det mulig der og plotte inn alle ingredienser deretter ta en porsjon av sausen, og da vil jeg kunne se hvor mange kalorier den sausen inneholder utifra vekt? đ Anonymkode: 4eedd...3cf Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stan Skrevet 27. november 2021 #4 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): SĂ„ om jeg f.eks lager hjemmelaget saus, sĂ„ er det mulig der og plotte inn alle ingredienser deretter ta en porsjon av sausen, og da vil jeg kunne se hvor mange kalorier den sausen inneholder utifra vekt? đ Anonymkode: 4eedd...3cf Ja. Du kan lagre retter med ulike ingredienser. I tillegg til kalorier kan du se hvor mye av de fleste andre nĂŠringsstoffer maten inneholder. For Ă„ kunne lagre til senere bruk mĂ„ man registrere seg. Helsedirektoratet og Mattilsynet er ansvarlig for siden, sĂ„ informasjonen er til Ă„ stole pĂ„. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Del Skrevet 27. november 2021 stan skrev (30 minutter siden): Ja. Du kan lagre retter med ulike ingredienser. I tillegg til kalorier kan du se hvor mye av de fleste andre nĂŠringsstoffer maten inneholder. For Ă„ kunne lagre til senere bruk mĂ„ man registrere seg. Helsedirektoratet og Mattilsynet er ansvarlig for siden, sĂ„ informasjonen er til Ă„ stole pĂ„. Takk, sĂ„ genialt! Er jo akk det som har gjort kaloritelling vanskelig đ Anonymkode: 4eedd...3cf 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (21 timer siden): Kanskje litt pĂ„ siden av det du spĂžr om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no? Der ligger de fleste av matvarer du fĂ„r kjĂžpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig Ă„ sette sammen mat til mĂ„ltider og hele menyer. Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike nĂŠringsstoffer. Dessverre er kostholdplanleggeren veldig unĂžyaktig. De har som regel et gjennomsnitt for varen slik at kaloriinnhold kan vĂŠre noe ganske annet enn det som stĂ„r pĂ„ pakken. TS: hvis du spiser mat basert pĂ„ rĂ„varer sĂ„ er det ganske enkelt Ă„ telle i f.eks. Myfitnesspal. Samme app kan ogsĂ„ legge til oppskrifter. Anonymkode: eadcb...f1d Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stan Skrevet 28. november 2021 #7 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre er kostholdplanleggeren veldig unĂžyaktig. De har som regel et gjennomsnitt for varen slik at kaloriinnhold kan vĂŠre noe ganske annet enn det som stĂ„r pĂ„ pakken. Ja vel? Ikke min erfaring. Har du eksempel pĂ„ matvarer? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (3 minutter siden): Ja vel? Ikke min erfaring. Har du eksempel pĂ„ matvarer? Jeg har brukt den mye og hvis du sammenligner varens nĂŠringsinnhold pĂ„ pakken og det som stĂ„r i kostholdsplanleggeren er det ikke likt. Det er ogsĂ„ slik at sistnevnte har fĂ„ varer og de er basert pĂ„ et gjennomsnitt av produkter i samme klasse. Anonymkode: eadcb...f1d Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #9 Del Skrevet 28. november 2021 Jeg bruker Lifesum. PĂ„ hjemmelagde sauser, registrerer jeg det som oppskrift pĂ„ f.eks fire porsjoner (vi er 4 stk), og sĂ„ spiser jeg en fjerdedel. Ingrediensene veies og legges inn (kan bruke strekkode, sĂ„ veldig enkelt), og sĂ„ lager den summasummarum kaloriinnhold per porsjon mm. Jeg brukte Myfitnesspal fĂžr, men den er mye mer tungvinn i mine Ăžyne. Anonymkode: 3d7ea...f66 3 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stan Skrevet 28. november 2021 #10 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har brukt den mye og hvis du sammenligner varens nĂŠringsinnhold pĂ„ pakken og det som stĂ„r i kostholdsplanleggeren er det ikke likt. Det er ogsĂ„ slik at sistnevnte har fĂ„ varer og de er basert pĂ„ et gjennomsnitt av produkter i samme klasse. Anonymkode: eadcb...f1d SkjĂžnner. Jeg har bare sjekket. Noen fĂ„, som meieriprodukter, kjĂžtt og pĂ„legg. Jeg sĂ„ noen forskjeller, under 10 %, som jeg tenker er mĂ„lenĂžyaktigheten. Du har bedre erfaring med Myfitnesspal? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #11 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (3 timer siden): SkjĂžnner. Jeg har bare sjekket. Noen fĂ„, som meieriprodukter, kjĂžtt og pĂ„legg. Jeg sĂ„ noen forskjeller, under 10 %, som jeg tenker er mĂ„lenĂžyaktigheten. Du har bedre erfaring med Myfitnesspal? Ja og nei. Det er jo mye enklere Ă„ bruke myfitnesspal, spesielt fordi du kan selv legge inn varer som ikke allerede er i databasen. Det stĂžrste problemet hos kostholdsplanleggeren er den lille databasen, spesielt for alt annet enn rĂ„varer. Men, uansett hvilken app/ webside man bruker bĂžr man sjekke at verdiene stemmer for det er feil hos myfitnesspal, vektklubb, roede, lifesum og alle de andre. Ofte pga nye oppskrifter hos produsent eller menneskelig error. Min personlige favoritt av appene er myfitnesspal fordi den maser ikke like mye som lifesum og jeg har ogsĂ„ oppdaget mange flere feil i databasene til lifesum. Vektklubb kommer seg, men dyrt i forhold til hva du fĂ„r og det samme gjelder Roede. Yazio er et godt alternativ hvis du vil ha premium funksjoner for lite penger, spesielt nĂ„ under black weekend. Anonymkode: eadcb...f1d Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stan Skrevet 28. november 2021 #12 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det stĂžrste problemet hos kostholdsplanleggeren er den lille databasen, spesielt for alt annet enn rĂ„varer. Du har sikkert et mer avansert og variert kosthold enn meg đ Jeg finner egentlig alt jeg spiser i lĂžpet av en uke i kostholdsplanleggeren. BĂ„de av ferdigvarer og rĂ„varer.  Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #13 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (13 minutter siden): Du har sikkert et mer avansert og variert kosthold enn meg đ Jeg finner egentlig alt jeg spiser i lĂžpet av en uke i kostholdsplanleggeren. BĂ„de av ferdigvarer og rĂ„varer.  Avansert, nei. Variert, ja âșïž Anonymkode: eadcb...f1d 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Lafamiglia Skrevet 28. november 2021 #14 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (15 minutter siden): Du har sikkert et mer avansert og variert kosthold enn meg đ Jeg finner egentlig alt jeg spiser i lĂžpet av en uke i kostholdsplanleggeren. BĂ„de av ferdigvarer og rĂ„varer.  NĂ„ er det litt tilfeldig at jeg siterer akkurat deg. Men hvorfor i all verden fĂžler du, og alle de andre som har det pĂ„ samme mĂ„te, at det er viktig Ă„ holde noe slags "kaloriregnskap"? Hva med Ă„ kjenne etter hva slags mat man fĂžler seg mett av, sĂ„nn at man dermed totalt spiser mindre? Og hva med Ă„ vurdere om for eksempel periodisk faste kunne vĂŠre noe? Eller det Ă„ slutte med smĂ„spising, og i hvert fall alle mulige ting som ikke er mat, som potetgull og annen snacks, smĂ„godt, osv.? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #15 Del Skrevet 28. november 2021 Lafamiglia skrev (4 minutter siden): NĂ„ er det litt tilfeldig at jeg siterer akkurat deg. Men hvorfor i all verden fĂžler du, og alle de andre som har det pĂ„ samme mĂ„te, at det er viktig Ă„ holde noe slags "kaloriregnskap"? Hva med Ă„ kjenne etter hva slags mat man fĂžler seg mett av, sĂ„nn at man dermed totalt spiser mindre? Og hva med Ă„ vurdere om for eksempel periodisk faste kunne vĂŠre noe? Eller det Ă„ slutte med smĂ„spising, og i hvert fall alle mulige ting som ikke er mat, som potetgull og annen snacks, smĂ„godt, osv.? Jeg har sluttet Ă„ smĂ„spise pĂ„ grunn av kaloritellingen, og har av den grunn gĂ„tt mye ned i vekt. Det hjelper meg Ă„ holde spiseforstyrrelsen under kontroll đ Anonymkode: 3d7ea...f66 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stan Skrevet 28. november 2021 #16 Del Skrevet 28. november 2021 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Men hvorfor i all verden fĂžler du, og alle de andre som har det pĂ„ samme mĂ„te, at det er viktig Ă„ holde noe slags "kaloriregnskap"? Kaloriregnskap er ikke viktig for min del. Det er jo greit Ă„ vite omtrentlig at man fĂ„r i seg det man bĂžr av essensielle fettsyrer, aminosyrer, vitaminer og mineraler. Siden jeg underviser andre om dette, sĂ„ synes jeg det er greit omtrent en gang i blant Ă„ logge det jeg spiser en uke, legge det inn og sjekke om det er noe verdt Ă„ gjĂžre noe med. Det som jeg burde gjĂžre noe med er Ă„ slutte Ă„ spise sĂ„ mye snacks og godterier, men det er konstant og noe jeg vet likevel uten Ă„ bruke noe digitalt hjelpemiddel.  Samtidig har jeg observert at selv om man spiser sunt og variert kan kroppen likevel mangle viktige nĂŠringsstoffer. Damene i familien har hatt jern-mangel. Ut fra kostholdet burde det vĂŠre mer enn nok jern. SĂ„ Ă„ vite hva man spiser er ikke nok bestandig.  Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Lafamiglia Skrevet 28. november 2021 #17 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (18 minutter siden): Samtidig har jeg observert at selv om man spiser sunt og variert kan kroppen likevel mangle viktige nĂŠringsstoffer. Damene i familien har hatt jern-mangel. Ut fra kostholdet burde det vĂŠre mer enn nok jern. SĂ„ Ă„ vite hva man spiser er ikke nok bestandig.  Men hvor har de fĂ„tt jernet fra, da? Har de spist nok rĂždt kjĂžtt, leverpostei og lignende, for eksempel? Det er jo vist at f.eks. jern fra ikke-animalske kilder taes mye dĂ„rligere opp i kroppen, sĂ„nn at man mĂ„ spise nesten dobbelt sĂ„ mye for Ă„ fĂ„ i seg nok. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stan Skrevet 28. november 2021 #18 Del Skrevet 28. november 2021 Lafamiglia skrev (5 timer siden): Men hvor har de fĂ„tt jernet fra, da? Har de spist nok rĂždt kjĂžtt, leverpostei og lignende, for eksempel? Det er jo vist at f.eks. jern fra ikke-animalske kilder taes mye dĂ„rligere opp i kroppen, sĂ„nn at man mĂ„ spise nesten dobbelt sĂ„ mye for Ă„ fĂ„ i seg nok. De ble anbefalt Ă„ ta jerntilskudd, og det hjalp. Ja, vi spiser absolutt nok jern bĂ„de fra kjĂžtt og grĂžnnsaker. Og sjĂžmat, krabber og blĂ„skjell. Legen trodde det hadde noe med evnen til Ă„ ta opp jern. Men sĂžnnen og jeg hadde ikke noe mangel pĂ„ jern. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #19 Del Skrevet 29. november 2021 stan skrev (10 timer siden): De ble anbefalt Ă„ ta jerntilskudd, og det hjalp. Ja, vi spiser absolutt nok jern bĂ„de fra kjĂžtt og grĂžnnsaker. Og sjĂžmat, krabber og blĂ„skjell. Legen trodde det hadde noe med evnen til Ă„ ta opp jern. Men sĂžnnen og jeg hadde ikke noe mangel pĂ„ jern. Legen har nok rett. Dette er faktisk et ganske normalt problem hos damer (husk at damer trenger mer jern enn menn). Tilskudd har sĂ„pass hĂžye doser at kroppen klarer Ă„ ta opp det lille den trenger. Anonymkode: eadcb...f1d 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ