AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Del Skrevet 27. november 2021 Så jeg teller kalorier, men kan til tider syntes det blir veldig tungvint når man lager mat til mann og barn også. Så det går mye i ferdig Toro, sauser osv. Da kan man i det minste bare veie retten. Har dere tips til mat det er lett å lage til alle men også lett å telle kalorier? 😃 Anonymkode: 4eedd...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. november 2021 #2 Del Skrevet 27. november 2021 Kanskje litt på siden av det du spør om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no? Der ligger de fleste av matvarer du får kjøpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig å sette sammen mat til måltider og hele menyer. Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike næringsstoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Del Skrevet 27. november 2021 stan skrev (5 timer siden): Kanskje litt på siden av det du spør om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no? Der ligger de fleste av matvarer du får kjøpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig å sette sammen mat til måltider og hele menyer. Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike næringsstoffer. Så om jeg f.eks lager hjemmelaget saus, så er det mulig der og plotte inn alle ingredienser deretter ta en porsjon av sausen, og da vil jeg kunne se hvor mange kalorier den sausen inneholder utifra vekt? 😜 Anonymkode: 4eedd...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. november 2021 #4 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så om jeg f.eks lager hjemmelaget saus, så er det mulig der og plotte inn alle ingredienser deretter ta en porsjon av sausen, og da vil jeg kunne se hvor mange kalorier den sausen inneholder utifra vekt? 😜 Anonymkode: 4eedd...3cf Ja. Du kan lagre retter med ulike ingredienser. I tillegg til kalorier kan du se hvor mye av de fleste andre næringsstoffer maten inneholder. For å kunne lagre til senere bruk må man registrere seg. Helsedirektoratet og Mattilsynet er ansvarlig for siden, så informasjonen er til å stole på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Del Skrevet 27. november 2021 stan skrev (30 minutter siden): Ja. Du kan lagre retter med ulike ingredienser. I tillegg til kalorier kan du se hvor mye av de fleste andre næringsstoffer maten inneholder. For å kunne lagre til senere bruk må man registrere seg. Helsedirektoratet og Mattilsynet er ansvarlig for siden, så informasjonen er til å stole på. Takk, så genialt! Er jo akk det som har gjort kaloritelling vanskelig 😀 Anonymkode: 4eedd...3cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (21 timer siden): Kanskje litt på siden av det du spør om, men kjenner du til kostholdsplanleggeren.no? Der ligger de fleste av matvarer du får kjøpt i Norge, du bare angir hvor mye du spiser. Det er mulig å sette sammen mat til måltider og hele menyer. Gir en kjapp og grei fin oversikt over hva man spiser med en enkel oversikt over alle ulike næringsstoffer. Dessverre er kostholdplanleggeren veldig unøyaktig. De har som regel et gjennomsnitt for varen slik at kaloriinnhold kan være noe ganske annet enn det som står på pakken. TS: hvis du spiser mat basert på råvarer så er det ganske enkelt å telle i f.eks. Myfitnesspal. Samme app kan også legge til oppskrifter. Anonymkode: eadcb...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. november 2021 #7 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre er kostholdplanleggeren veldig unøyaktig. De har som regel et gjennomsnitt for varen slik at kaloriinnhold kan være noe ganske annet enn det som står på pakken. Ja vel? Ikke min erfaring. Har du eksempel på matvarer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (3 minutter siden): Ja vel? Ikke min erfaring. Har du eksempel på matvarer? Jeg har brukt den mye og hvis du sammenligner varens næringsinnhold på pakken og det som står i kostholdsplanleggeren er det ikke likt. Det er også slik at sistnevnte har få varer og de er basert på et gjennomsnitt av produkter i samme klasse. Anonymkode: eadcb...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #9 Del Skrevet 28. november 2021 Jeg bruker Lifesum. På hjemmelagde sauser, registrerer jeg det som oppskrift på f.eks fire porsjoner (vi er 4 stk), og så spiser jeg en fjerdedel. Ingrediensene veies og legges inn (kan bruke strekkode, så veldig enkelt), og så lager den summasummarum kaloriinnhold per porsjon mm. Jeg brukte Myfitnesspal før, men den er mye mer tungvinn i mine øyne. Anonymkode: 3d7ea...f66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. november 2021 #10 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har brukt den mye og hvis du sammenligner varens næringsinnhold på pakken og det som står i kostholdsplanleggeren er det ikke likt. Det er også slik at sistnevnte har få varer og de er basert på et gjennomsnitt av produkter i samme klasse. Anonymkode: eadcb...f1d Skjønner. Jeg har bare sjekket. Noen få, som meieriprodukter, kjøtt og pålegg. Jeg så noen forskjeller, under 10 %, som jeg tenker er målenøyaktigheten. Du har bedre erfaring med Myfitnesspal? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #11 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (3 timer siden): Skjønner. Jeg har bare sjekket. Noen få, som meieriprodukter, kjøtt og pålegg. Jeg så noen forskjeller, under 10 %, som jeg tenker er målenøyaktigheten. Du har bedre erfaring med Myfitnesspal? Ja og nei. Det er jo mye enklere å bruke myfitnesspal, spesielt fordi du kan selv legge inn varer som ikke allerede er i databasen. Det største problemet hos kostholdsplanleggeren er den lille databasen, spesielt for alt annet enn råvarer. Men, uansett hvilken app/ webside man bruker bør man sjekke at verdiene stemmer for det er feil hos myfitnesspal, vektklubb, roede, lifesum og alle de andre. Ofte pga nye oppskrifter hos produsent eller menneskelig error. Min personlige favoritt av appene er myfitnesspal fordi den maser ikke like mye som lifesum og jeg har også oppdaget mange flere feil i databasene til lifesum. Vektklubb kommer seg, men dyrt i forhold til hva du får og det samme gjelder Roede. Yazio er et godt alternativ hvis du vil ha premium funksjoner for lite penger, spesielt nå under black weekend. Anonymkode: eadcb...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. november 2021 #12 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det største problemet hos kostholdsplanleggeren er den lille databasen, spesielt for alt annet enn råvarer. Du har sikkert et mer avansert og variert kosthold enn meg 😀 Jeg finner egentlig alt jeg spiser i løpet av en uke i kostholdsplanleggeren. Både av ferdigvarer og råvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #13 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (13 minutter siden): Du har sikkert et mer avansert og variert kosthold enn meg 😀 Jeg finner egentlig alt jeg spiser i løpet av en uke i kostholdsplanleggeren. Både av ferdigvarer og råvarer. Avansert, nei. Variert, ja ☺️ Anonymkode: eadcb...f1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 28. november 2021 #14 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (15 minutter siden): Du har sikkert et mer avansert og variert kosthold enn meg 😀 Jeg finner egentlig alt jeg spiser i løpet av en uke i kostholdsplanleggeren. Både av ferdigvarer og råvarer. Nå er det litt tilfeldig at jeg siterer akkurat deg. Men hvorfor i all verden føler du, og alle de andre som har det på samme måte, at det er viktig å holde noe slags "kaloriregnskap"? Hva med å kjenne etter hva slags mat man føler seg mett av, sånn at man dermed totalt spiser mindre? Og hva med å vurdere om for eksempel periodisk faste kunne være noe? Eller det å slutte med småspising, og i hvert fall alle mulige ting som ikke er mat, som potetgull og annen snacks, smågodt, osv.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #15 Del Skrevet 28. november 2021 Lafamiglia skrev (4 minutter siden): Nå er det litt tilfeldig at jeg siterer akkurat deg. Men hvorfor i all verden føler du, og alle de andre som har det på samme måte, at det er viktig å holde noe slags "kaloriregnskap"? Hva med å kjenne etter hva slags mat man føler seg mett av, sånn at man dermed totalt spiser mindre? Og hva med å vurdere om for eksempel periodisk faste kunne være noe? Eller det å slutte med småspising, og i hvert fall alle mulige ting som ikke er mat, som potetgull og annen snacks, smågodt, osv.? Jeg har sluttet å småspise på grunn av kaloritellingen, og har av den grunn gått mye ned i vekt. Det hjelper meg å holde spiseforstyrrelsen under kontroll 🙂 Anonymkode: 3d7ea...f66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. november 2021 #16 Del Skrevet 28. november 2021 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Men hvorfor i all verden føler du, og alle de andre som har det på samme måte, at det er viktig å holde noe slags "kaloriregnskap"? Kaloriregnskap er ikke viktig for min del. Det er jo greit å vite omtrentlig at man får i seg det man bør av essensielle fettsyrer, aminosyrer, vitaminer og mineraler. Siden jeg underviser andre om dette, så synes jeg det er greit omtrent en gang i blant å logge det jeg spiser en uke, legge det inn og sjekke om det er noe verdt å gjøre noe med. Det som jeg burde gjøre noe med er å slutte å spise så mye snacks og godterier, men det er konstant og noe jeg vet likevel uten å bruke noe digitalt hjelpemiddel. Samtidig har jeg observert at selv om man spiser sunt og variert kan kroppen likevel mangle viktige næringsstoffer. Damene i familien har hatt jern-mangel. Ut fra kostholdet burde det være mer enn nok jern. Så å vite hva man spiser er ikke nok bestandig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 28. november 2021 #17 Del Skrevet 28. november 2021 stan skrev (18 minutter siden): Samtidig har jeg observert at selv om man spiser sunt og variert kan kroppen likevel mangle viktige næringsstoffer. Damene i familien har hatt jern-mangel. Ut fra kostholdet burde det være mer enn nok jern. Så å vite hva man spiser er ikke nok bestandig. Men hvor har de fått jernet fra, da? Har de spist nok rødt kjøtt, leverpostei og lignende, for eksempel? Det er jo vist at f.eks. jern fra ikke-animalske kilder taes mye dårligere opp i kroppen, sånn at man må spise nesten dobbelt så mye for å få i seg nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. november 2021 #18 Del Skrevet 28. november 2021 Lafamiglia skrev (5 timer siden): Men hvor har de fått jernet fra, da? Har de spist nok rødt kjøtt, leverpostei og lignende, for eksempel? Det er jo vist at f.eks. jern fra ikke-animalske kilder taes mye dårligere opp i kroppen, sånn at man må spise nesten dobbelt så mye for å få i seg nok. De ble anbefalt å ta jerntilskudd, og det hjalp. Ja, vi spiser absolutt nok jern både fra kjøtt og grønnsaker. Og sjømat, krabber og blåskjell. Legen trodde det hadde noe med evnen til å ta opp jern. Men sønnen og jeg hadde ikke noe mangel på jern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #19 Del Skrevet 29. november 2021 stan skrev (10 timer siden): De ble anbefalt å ta jerntilskudd, og det hjalp. Ja, vi spiser absolutt nok jern både fra kjøtt og grønnsaker. Og sjømat, krabber og blåskjell. Legen trodde det hadde noe med evnen til å ta opp jern. Men sønnen og jeg hadde ikke noe mangel på jern. Legen har nok rett. Dette er faktisk et ganske normalt problem hos damer (husk at damer trenger mer jern enn menn). Tilskudd har såpass høye doser at kroppen klarer å ta opp det lille den trenger. Anonymkode: eadcb...f1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå