AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Vi er et par i midten av 30-årene med middels/litt over middels i inntekt. Jeg har BSU, han har ikke. Litt om vår økonomi: - Jeg har i underkant av 200 000 kr i studielån. Vi har ingen andre lån utenom boliglån. - Vi bor i en leilighet som er verdt ca 4 millioner. Boliglånet vårt er på 3 millioner. - Vi sparer 10 000 kr i måneden (minst), 5 000 av disse er ekstra nedbetaling av boliglån, 5 000 settes i aksjefond. - Vi har 500 000 kr i aksjefond og 100 000 kr på bufferkonto. - Jeg har 330 000 kr i BSU. Renten er ca 2,5%. Banken har sagt at jeg vil beholde den "høye" renten til jeg blir 36 år. - Vi planlegger å kjøpe noe større om ca 0-2 år. Vi har ingen planer om å pusse opp vår nåværende bolig. Hva ville dere gjort med BSUen? Latt den stå? Renten på BSUen er høyere enn renten på boliglånet vårt (1,5%). Skal jeg betale ned 330 000 kr av boliglånet i et jafs eller er det bedre å ha denne summen i frie midler? Anonymkode: f40a9...88c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Ganske lik situasjon som deg. Det jeg gjorde i våres var å sette BSU-kontoen min som belastningskonto for boliglånet, og beløpet jeg pleide å bruke på nedbetaling av boliglånet sparte jeg i fond i stedet. Situasjonen vår er litt annerledes siden jeg og samboer har hvert vårt lån og under 40% belåning i bolig, så syns det var en fin løsning med potensielt høyre avkastning i fond enn ved å betale ned boliglånet. I deres situasjon ville jeg nok latt BSU stå siden dere potensielt kan kjøpe bolig om et par mnd. Det blir jo litt hipp som happ om du da har det som fri egenkapital ved kjøp, eller som nedbetalt lån nå, siden det er snakk om såpass kort tidshorisont uansett. Siden det er dine oppsparte midler, så kanskje jeg ender med konklusjonen om at du venter til dere kjøper ny bolig og går inn med de da, og at du da får noe høyere eierandel i bolig. Mye lettere å regne ut det ved et nytt kjøp, enn ved å gjøre en ekstra innbetaling nå. Anonymkode: 720c4...a95
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Det eneste riktige i ditt tilfelle vil være å betale ned studielånet, og deretter boliglånet. Da er det ett mindre lån og tenke på også. Anonymkode: 092bf...d78
Gjest HegeMarie Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det eneste riktige i ditt tilfelle vil være å betale ned studielånet, og deretter boliglånet. Da er det ett mindre lån og tenke på også. Anonymkode: 092bf...d78 Studielånet har lavere rente og ingen gebyrer og bør derfor betales ned sist.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det eneste riktige i ditt tilfelle vil være å betale ned studielånet, og deretter boliglånet. Da er det ett mindre lån og tenke på også. Anonymkode: 092bf...d78 Feil og feil. Boliglånet og studielånet har lavere rente enn hun har på BSU-kontoen. Mao lønner deg seg å la den stå Anonymkode: 720c4...a95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå