AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Korona var en glimrende sjanse til å doble formuen. Vi solgte det allermeste i januar, da krisen ble varslet, og i mars kollapset børsene. Da kjøpte vi igjen. Noen måneder senere var vi som familie og mange av vennene våre for første gang kontantmillionærer. I slutten av oktober solgte de fleste av oss det meste av det vi hadde kjøpt, i påvente julesmitten og nye varianter da samt at Biden ikke fikk igjennom mer enn en halv infrastrukturpakke. Nå kommer krisen. Børsene i Asia er allerede kraftig på vei ned. Jeg føler et snev av dårlig samvittighet, samtidig er alt dette rimelig forutsigbart. Skulle tro at flere følger med? Er det noen her som tenker likt som meg? Hvordan rigger dere dere fremover? Solgte tom. ETH på toppen nå for >4000€, siste stæsjet var kjøpt for lenge siden til 550€... 😄 Anonymkode: 1be84...22f 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Gidder ikke å gjøre noe, bare sitter på alt gjennom nedgangstidene. Er 20 år før pengene skal brukes og orker ikke å prøve å time markedet. Smart det dere har gjort når det klaffer. Hvorfor har du dårlig samvittighet? Er opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Anonymkode: eb670...54e 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Hahha for en subtil skrytetråd 😂 Stresser ikke med det, har ikke dårlig tid. Følger med, putter inn penger på bunn og lever livet som normalt 😊 det er uansett kjøp og salg av eiendom som er mitt satsningsområde så mesteparten av kapitalen ligger der og ikke på børsen. Der har jeg tjent mer det siste året enn noen aksjer eller fond kunne gitt uansett 😄 Pengene i fondene skal uansett ikke taes ut på mange mange år og time in the market beats timing in the market for de aller fleste i følge statistikken. Hadde det vært så enkelt som å "følge med" så hadde vi alle vært mangenillionærer og ingen firma hadde gått konkurs. Du har hatt flaks, rett og slett 😊 Anonymkode: 5bbb0...398 13
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Gidder ikke selge unna. De som selger unna nå er bukseskvettere som ikke klarer å holde roen. Anonymkode: 1dc92...94a 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Jeg tolker tråden at man skal vente litt til man tror bunnen er nådd og da kjøpe så mye man kan. Så kommer våren og ting stabiliserer seg og da selger man med god gevinst. Anonymkode: 7314e...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tolker tråden at man skal vente litt til man tror bunnen er nådd og da kjøpe så mye man kan. Så kommer våren og ting stabiliserer seg og da selger man med god gevinst. Anonymkode: 7314e...c4b Klart, man kjøper på billigsalg 😄😄 personlig har jeg ingen behov for å realisere gevinst enda og hvis man ikke trenger pengene for reinvestering eller fordi man skal bruke dem så vil det historisk sett være lurest å la dem stå. Nybegynnere vil høyst sannsynlig tape mye på å prøve å time markedet. Anonymkode: 5bbb0...398 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Er jo ikke overraskende - alle er jo med på black friday til og med børsen. Anonymkode: 3c0ae...baf 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Skulle ønske jeg hadde penger liggende til å kjøpe litt i dag. 🤣 Jeg selger ikke unna. Vi har hatt kortvarige virusfrykt-induserte fall flere ganger det siste året, etterfulgt av ny og rask klatring oppover. Timing er vanskelig/umulig. Dere hadde flaks sist, gratulerer med det! Men over tid vil time in the market slå (forsøk på) timing the market. Så jeg sitter stille, og blir ikke redd av noen urolige dager. Særlig ikke når de kommer rett etter kraftig vekst. Det må man forvente. Anonymkode: bae37...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Gidder ikke selge unna. De som selger unna nå er bukseskvettere som ikke klarer å holde roen. Anonymkode: 1dc92...94a Ja, når "gidder ikke" er argumentet da er man jo der... Anonymkode: 047ee...c02 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg tolker tråden at man skal vente litt til man tror bunnen er nådd og da kjøpe så mye man kan. Så kommer våren og ting stabiliserer seg og da selger man med god gevinst. Anonymkode: 7314e...c4b Helt med på poenget med å kjøpe når det er nedtur, men ser ikke helt hensikten med å selge. Man får jo avkastning på avkastningen. Så enten må man vite med 100% sikkerhet at det ikke er mer å hente, eller så må man satse på at markedet fortsetter oppover og man får enda mer fortjeneste ved la pengene stå. Og uansett, pengene må jo inn igjen en eller annen gang. Så skal man da sitte og vente på nedturen, mens pengene surner vekk på lav sparekonto og taper seg pga skatt på kapitalinntekter? Viktig også å ta med formuesrabatten man enn så lenge får på fond. Anonymkode: 4746a...2e5 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt med på poenget med å kjøpe når det er nedtur, men ser ikke helt hensikten med å selge. Man får jo avkastning på avkastningen. Så enten må man vite med 100% sikkerhet at det ikke er mer å hente, eller så må man satse på at markedet fortsetter oppover og man får enda mer fortjeneste ved la pengene stå. Og uansett, pengene må jo inn igjen en eller annen gang. Så skal man da sitte og vente på nedturen, mens pengene surner vekk på lav sparekonto og taper seg pga skatt på kapitalinntekter? Viktig også å ta med formuesrabatten man enn så lenge får på fond. Anonymkode: 4746a...2e5 Korrekt. Det er mange flere eksempler på folk som har sittet på gjerde med kapital utenfor markedet fordi de venter på å time og dermed taper myyyyye mer enn hva de ville gjort med pengene på børs. Dette gjelder spesielt erfarne aksjemeglere. Det er en grunn til at en av Peter Lynchs mest berømte sitater er “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”. Han er forøvrig en av verdens mest suksessfulle investorer, bare sånn hvis noen ikke vet hvem det er snakk om. Anonymkode: 5bbb0...398 2
Knirke Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 Har litt penger tilgjengelig på ASK, og vurderer å kjøpe i dag. Over helgen kan dette virushysteri nr 250 like godt være blåst over. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 Jeg holder meg til fond og mine har gått kraftig opp i dag... Anonymkode: 781a2...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 Har benyttet anledningen til å kjøpe meg opp i dag Anonymkode: 220e7...bcf 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Solgte alt i begynnelsen av November.. problemet er at kontantene blir spist opp av inflasjon Anonymkode: a32bc...68f 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg holder meg til fond og mine har gått kraftig opp i dag... Anonymkode: 781a2...aa4 Det er nok bare pga at kronekursen har rast mens USA børsen har vært stengt.. spørs om det ser like bra ut om 2 timer.. Anonymkode: a32bc...68f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og uansett, pengene må jo inn igjen en eller annen gang. Så skal man da sitte og vente på nedturen, mens pengene surner vekk på lav sparekonto og taper seg pga skatt på kapitalinntekter? Viktig også å ta med formuesrabatten man enn så lenge får på fond. Anonymkode: 4746a...2e5 Prinsipielt vil jeg gi deg rett. Men vår generasjon har sett kolossale kriser som ikke var så normale før. Under finanskrisen tjente jeg så mye at jeg kunne slette studielånet. Nå tok jeg ut ca 450000 kr i januar, reinvesterte i begynnelsen av april, og det er, som sagt, blitt til en million. En ekstra årsinntekt på halvannet år. Hadde jeg ikke tatt ut pengene i tide, hadde jeg ikke hatt den økningen, men bare...tja...15% mer? Anonymkode: 1be84...22f 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Mine fond går bare opp, opp, opp! Også idag 😊 Anonymkode: aaafd...5a1 2
Blobette Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 "Kjøp lavt, selg høyt" er jo vel og bra om man får det til. De aller fleste greier ikke time markedet over lengre tid. Å få dette til en håndfull ganger er absolutt mulig, men man kan like gjerne tape det. Dette er det gjentatte studier som viser. Noen er så flinke (eller heldige?) at de greier å time markedet gang på gang på gang, men jeg har ikke lyst til å ta sjansen på at det er meg. Holder meg til prinsippet "time in the market beats timing the market". 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Tid for å kjøpe! Anonymkode: dc85a...988 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå