Gå til innhold

Er kcal like viktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er veldig nybegynner når det kommer til trening og matinntak, og har derfor et spørsmål! Det er sikkert et dumt spørsmål for mange, så beklager det.

Det sies jo at det er utrolig viktig å få i seg nok proteiner når man trener, for å få mest utbytte av styrketreninga - og fordi proteiner er kroppens byggestein.

Er det like viktig å spise nok kcal i forhold til aktivitetsnivå, om man kun tenker på utbytte av styrkeøkten, og muskelbygging? Isåfall hvorfor? Hva er "oppgavene" til kaloriene, når det gjelder trening og muskelbygging? 

Anonymkode: 3b5bc...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteiner er kcal også. Kcal er energi. Alt du spiser inneholder energi=kcal. Du trenger energi for å leve. Tenker du kanskje på karbohydrater? 

Anonymkode: 54124...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg er veldig nybegynner når det kommer til trening og matinntak, og har derfor et spørsmål! Det er sikkert et dumt spørsmål for mange, så beklager det.

Det sies jo at det er utrolig viktig å få i seg nok proteiner når man trener, for å få mest utbytte av styrketreninga - og fordi proteiner er kroppens byggestein.

Er det like viktig å spise nok kcal i forhold til aktivitetsnivå, om man kun tenker på utbytte av styrkeøkten, og muskelbygging? Isåfall hvorfor? Hva er "oppgavene" til kaloriene, når det gjelder trening og muskelbygging? 

Kalori er energi. Kroppen vokser ikke uten energi. Musklene trenger energi for å vokse. 

Anonymkode: e5aa4...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Proteiner er kcal også. Kcal er energi. Alt du spiser inneholder energi=kcal. Du trenger energi for å leve. Tenker du kanskje på karbohydrater? 

Anonymkode: 54124...e0e

Nei, jeg tenkte mer på det å spise nok kalorier - om det er like viktig som å spise nok proteiner? Altså, MÅ man spise 2000kcal (om det er estimert til meg i forhold til aktivitetsnivå) for å få 100% utbytte, eller ville jeg fått det samme på 1200? Jeg stresser mye med å få i meg det jeg skal for nok utbytte, men enkelte dager er så hektiske at jeg ikke alltid kommer over 1200-1300. Så lurte egentlig bare på om økta mi er bortkasta de få dagene jeg ikke spiser nok kcal, men får i meg 120g+ protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg tenkte mer på det å spise nok kalorier - om det er like viktig som å spise nok proteiner? Altså, MÅ man spise 2000kcal (om det er estimert til meg i forhold til aktivitetsnivå) for å få 100% utbytte, eller ville jeg fått det samme på 1200? Jeg stresser mye med å få i meg det jeg skal for nok utbytte, men enkelte dager er så hektiske at jeg ikke alltid kommer over 1200-1300. Så lurte egentlig bare på om økta mi er bortkasta de få dagene jeg ikke spiser nok kcal, men får i meg 120g+ protein.

Hvis du spiser mindre enn det du forbrenner, så går du ned i vekt. Det er oppskriften på vektnedgang. Dersom du vil ha muskelr har jeg hørt mange må spise mer enn det de forbrenner i proteiner så musklene kan bygge (men dette er jeg usikker på, jeg er bare god på vektnedgangdelen)

De som er overvektige lagrer energi på kroppen sin. Så dersom du spiser mer energi enn kroppen trenger, så lagres det på kroppen.

Dersom du trenger 2000kcal i energi en dag, og du kun spiser/drikker/tilføyer 1500, så vil du altså gå ned i vekt. Nå skal det også sies at du kan gå ned i vekt og legge på muskler samtidig, men virket ikke som det var målet her, men nå har jeg bare skumlest fort.

Anonymkode: 80220...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter å få i deg nok kalorier hadde jeg prøvd sportsdrikker, proteinbarer etc. Det er viktig å få i seg mye energi. Ta vare på kroppen din, den vil på ett punkt si stopp hvis du ikke tar vare på den!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du spiser mindre enn det du forbrenner, så går du ned i vekt. Det er oppskriften på vektnedgang. Dersom du vil ha muskelr har jeg hørt mange må spise mer enn det de forbrenner i proteiner så musklene kan bygge (men dette er jeg usikker på, jeg er bare god på vektnedgangdelen)

De som er overvektige lagrer energi på kroppen sin. Så dersom du spiser mer energi enn kroppen trenger, så lagres det på kroppen.

Dersom du trenger 2000kcal i energi en dag, og du kun spiser/drikker/tilføyer 1500, så vil du altså gå ned i vekt. Nå skal det også sies at du kan gå ned i vekt og legge på muskler samtidig, men virket ikke som det var målet her, men nå har jeg bare skumlest fort.

Du har forstått det riktig, vektnedgang og muskler samtidig er planen! Det jeg primært lurer på er om jeg vil få like mye utbytte av en økt de dagene (som er få) spiser 1200 pga hektisk hverdag, som de dagene jeg klarer å spise 2000 (som vil være et underskudd det også)? Eller om de øktene jeg ikke får  i meg nok kcal ikke er verdt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du sliter å få i deg nok kalorier hadde jeg prøvd sportsdrikker, proteinbarer etc. Det er viktig å få i seg mye energi. Ta vare på kroppen din, den vil på ett punkt si stopp hvis du ikke tar vare på den!😊

Takk for tips, det skal jeg prøve på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok skjønner. Kcal er kjempeviktig. Hvis du vil bygge styrke og muskler så må du spise mer energi enn du gjør av med ellers får ikke musklene den energien den trenger. Vil si at kcal er viktigere enn å telle proteiner. Hvis du spiser for lite kcal mot hva du gjør av med så vil du gå ned i vekt. Hvis du får i deg 120 gram protein så har du fått i deg nesten 500 kcal men så spiser du vel fett og karbohydrater også i løpet av dagen. Et egg feks er jo ikke bare protein. Hvis du skal spise 2000kcal og du får i deg 1200 den dagen så er det viktig at du spiser mer andre dager for å kompensere tapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tovalova skrev (1 minutt siden):

Ok skjønner. Kcal er kjempeviktig. Hvis du vil bygge styrke og muskler så må du spise mer energi enn du gjør av med ellers får ikke musklene den energien den trenger. Vil si at kcal er viktigere enn å telle proteiner. Hvis du spiser for lite kcal mot hva du gjør av med så vil du gå ned i vekt. Hvis du får i deg 120 gram protein så har du fått i deg nesten 500 kcal men så spiser du vel fett og karbohydrater også i løpet av dagen. Et egg feks er jo ikke bare protein. Hvis du skal spise 2000kcal og du får i deg 1200 den dagen så er det viktig at du spiser mer andre dager for å kompensere tapet. 

Okei, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å spise nok for å bygge muskler ja! Hvis ikke bryter du jo ned kroppen i stedet for å bygge. Sørg for noen kaloritette måltider/mellommåltider. Avokado, mandler, osv.

Anonymkode: d358a...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei, tusen takk!

Btw. Ingen trening er bortkasta, men du får maks uttelling (over tid) hvis du har kontroll på kosten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Økta er ikke bortkastet, men den er heller ikke optimal om du kun får i deg 1200-1300 kcal selv om du har mer enn nok protein. Energi i seg selv er ekstremt viktig for kroppen og hvis du er i aktivitet holder det ikke å kun spise som om kroppen er i overlevelsesmodus (bmr). 

Anonymkode: b9fda...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her lurer jeg på hvor ofte og intensivt du trener. Opplever at mange på hverdagsmosjonsnivå, typ 3 økter i uken på 45 minutter, er alt for opptatt av kosthold. Det betyr ikke så mye med så lite trening. 

Tommelfingelregel for mosjonister: Er du overvektig og ønsker å gå ned i vekt, så kan du bygge muskler på kaloriunderskudd. Ønsker du å holde vekten stabil, så spiser du som du pleier, men passer på å få i deg ekstra proteiner. Har du lav vekt så må du spise mer for å bygge muskler. Øk daglig kcal inntak og få i deg mye proteiner. 

Anonymkode: e1adc...575

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...