Gå til innhold

Sen eggløsning. Hvordan regne termin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venninne er gravid. Hun er ganske sikker på  at EL var på CD22. Syklus varierer vist veldig fra 32-35 dager. 

Legen ville ta utgangspunkt i mens-termin, men det blir vel feil da? Da er hun jo lengre på vei enn hun er i realiteten? 

Hvordan regnes dette? 

Anonymkode: 24cc7...c30

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hos meg er det en uke i forskjell på mensen-termin og el-termin :) var på ultralyd og fikk bekreftet at el-termin er rett, at jeg er 9 uker og ikke 10.

Anonymkode: a67bc...9f3

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En venninne er gravid. Hun er ganske sikker på  at EL var på CD22. Syklus varierer vist veldig fra 32-35 dager. 

Legen ville ta utgangspunkt i mens-termin, men det blir vel feil da? Da er hun jo lengre på vei enn hun er i realiteten? 

Hvordan regnes dette? 

Anonymkode: 24cc7...c30

Det finnes masse kalkulatorer på nett, hvor du også kan regne ut ifra befruktningsdato. Lagen vil alltid regne ut ifra menstermin fram til UL i uke 18, men dette er jo bare en formalitet på et papir. Termindato kan hun jo regne ut selv, som sagt enkelt på nett. Ellers så er det jo bare å legge på antall dager. Etter standard beregning er EL 14 dager etter siste mens (dette er det mest vanlige), hun hadde EL 8 dager etter dette, og er derfor 8 dager kortere på vei enn legen skriver i sine papirer.  

Anonymkode: 6305e...0e9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har ikke standard 28 dagers syklus. Vet når el var, og regner derfor siste mens 14 dager før eggløsning. Og ikke fra faktisk første mens da det skiller mange dager.

Anonymkode: bc593...67a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det spiller ingen rolle. Legen vil regne ut fra siste mens uansett. Så vil hun ev bli flyttet ved OUL.

Anonymkode: 38de4...05c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det spiller ingen rolle. Legen vil regne ut fra siste mens uansett. Så vil hun ev bli flyttet ved OUL.

Nettopp. Jeg hadde inseminasjon men det var mens som ble brukt som utgangspunkt frem til ordinær ul.

Anonymkode: e23f1...5e6

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da sier man at første dag i siste mens var 8 dager senere enn hva den var i realiteten, så har man mest mulig riktig dato å forholde seg til hele veien🙌🏻 

Jeg visste når EL var hos meg helt sikkert og med menstermin ble det feil, så jeg oppga bare feil mensdato til jordmor/lege for å få det til å stemme. Min termindato stemte helt med OUL-termin, så ble ikke flyttet noe😊

Anonymkode: 6a214...c4b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ser du har fått gode svar. Eg har også lang syklus, da med eggløysing ved dag 30+. Så akkurat no er eg høggravid og har ikkje hatt mensen sidan januar. Eg brukte eggløysings-tester, så eg oppgav feil dato for siste mens for å få ultralyd i riktig veke. Sjukehus og jordmor bruker uansett termin-dato satt på OUL. Brukte eggløysings-dato i appane for å få riktig telling, fram til eg hadde ein termindato frå OUL. 

Anonymkode: f115d...f44

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Laura80

Har alltid hatt sen el og bare sagt jeg hadde mensen på dato  sånn at eggløsningen stemte med dag 14. dermed ble termin rett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Amatariel

Jeg har flere barn unnfanget mellom CD25-30. Har derfor vært veldig irriterende å ha menstermin i papirene som har blitt helt feil. Selv om det flyttes på OUL. Men mensterminen har jo noe å si for NÅR man får OUL også da. Så jeg har de siste gangene opplyst datoen som er 14 dager før min EL-dato som siste-mens-dato, selv om det ikke har vært riktig dato. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...