Gå til innhold

Venninne ble sur, skal jeg ha dårlig samvittighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gir det deg noe å kjøre så mye på henne? Gir hun noen gang noe tilbake til deg?

Anonymkode: 2068c...3bc

Egentlig ikke, men hun er snill og grei, så stiller opp selv om det i perioder kan bli litt mye. Før kunne hun ringe meg 2-3 ganger om dagen (hun jobber ikke), men har sagt at jeg heller må ringe henne, så nå ringer jeg henne en gang i uken. 

Anonymkode: 94691...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare lurer - du skriver at hun har bil og førerkort selv - er det å KJØRE hun ikke takler psykisk, eller er det å være ute i trafikken/ute blant folk alene?

Kunne du ha tilbudt deg å sitte på med henne/bli med henne på ærend, bare at hun må kjøre selv, siden du ikke kan kjøre pga. promille? 

(Ellers synes jeg også at julebord har høyere prioritet enn å kjøre venner rundt på småærend, og at du ga beskjed mer enn nok tid i forveien - ikke noe å bli sur for.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er veldig behagelig for henne at du (og andre) gjør henne tjenester, men samtidig er dere med på å opprettholde en hjelpeløshet hos henne. Hvis du virkelig vil gjøre henne en tjeneste, begynner du å sette grenser for hva du gjør for henne. Du kan heller, om du vil, hjelpe henne med å bli selvhjulpen.

Hva hindrer henne i å kjøre selv? Engstelig og ute av trening? Kan dere ta et par turer med henne bak rattet så hun får brutt barrieren? Samme med handling. Selvsagt kjempebehagelig at du bruker tid og energi på å det så hun slipper, men kan hun virkelig ikke selv? Klarer hun om dere går sammen?

Om du vil hjelpe henne konstruktivt, bør målet være at du ikke stepper inn fordi det er lettvint for henne, men kan bistå med støtte til å overvinne egen frykt eller hva det er som hindrer henne i å ta ansvar for seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du har ikke lovet noe og bryter ikke noen løfter. Du har også gitt beskjed i GOD tid før slik at hun kan enten ta kollektivt, taxi, kjøre selv eller få noen andre til å kjøre. 

Anonymkode: a6851...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innmari dumt å svare Ja, men... - de fleste hører bekreftelsen og ikke forbeholdet. Men å gi kontrabeskjed flere uker i forveien er mer enn god nok tid, så jeg synes ikke hun har noe å være sur for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sa til henne da hun spurte at det var om det ikke dukket opp noe, men da skulle jeg si fra i god tid før, noe jeg har gjort. 

Anonymkode: 94691...10b

Ja og det er bra at du sa ifra før, men det hadde vært enda bedre om du oppfordret til å lage andre avtaler i stedet for å gi et svar som mest var ja. Men som sagt skal du ikke ha dårlig samvittighet for det. Du var ryddig i å si fra tidlig og selv om hun hørte ja, så har du ditt på det rene!

Jeg har bare som prinsipp for meg selv at jeg heller sier nei også kan jeg overraske positivt enn å si ja og måtte skuffe noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Kanskje er hun sur fordi hun selv ikke kan dra på julebord og at du prioriterte dette? As you should.. 

Anonymkode: d7881...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ei venninne jeg har kjørt en del steder, handlet for osv. pga hun sliter litt psykisk. 
Hun spurte meg her om dagen om jeg kunne kjøre henne et sted lørdag 11.12 kl.10:00. 
Jeg sa at det kunne jeg sikkert, men skulle si fra om noe dukket opp. 
Det gjorde det, vi ble invitert på julebord hos noen gode venner, dvs. at jeg tør ikke kjøre kl.9:45 neste morgen. 
Spurte henne om hun kunne høre med noen andre, siden jeg ikke turte kjøre så tidlig dagen derpå. 
Hun ble skikkelig sur på meg. Hun har mange som kan kjøre henne og jeg har aldri sagt nei til henne før. 
Hun har faktisk både lappen og bil, men liker ikke å kjøre selv så vil helst ha noen til å kjøre henne. 
 
Gjorde jeg feil her? 

Anonymkode: 94691...10b

Det du har gjort feil er å ikke si nei innledningsvis. 

Neste gang hun spør svarer du "du behøver ikke min hjelp. Jeg er helt trygg på at du mestrer dette selv"

Og det svarer du til alt utover ting hun beviselig behøver hjelp til. Å si ja til å hjelpe folk med oppgaver de klarer selv er ikke å være hjelpsom, det er å gjøre folk en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 713d4...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger oppfordret henne til å kjøre selv og hun gjør det hvis ingen andre kan.Men, er mest komfortabelt for henne å bli kjørt siden hun ikke føler seg helt trygg i trafikken.

Anonymkode: 94691...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har flere ganger oppfordret henne til å kjøre selv og hun gjør det hvis ingen andre kan.Men, er mest komfortabelt for henne å bli kjørt siden hun ikke føler seg helt trygg i trafikken.

Anonymkode: 94691...10b

Hun høres en smule bortskjemt ut ja.. 

Anonymkode: d7881...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har flere ganger oppfordret henne til å kjøre selv og hun gjør det hvis ingen andre kan.Men, er mest komfortabelt for henne å bli kjørt siden hun ikke føler seg helt trygg i trafikken.

Anonymkode: 94691...10b

Jo mer hun kjører, jo tryggere blir hun. Det gjelder oss alle, det.
 

Jeg ville ikke sagt ja til mer drosjevirksomhet, jeg, med mindre det unntaksvis er en reell grunn til at hun ikke kan kjøre selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venninne hadde unnet deg det julebordet og å sove frempå dagen etter. Psykisk syke blir ekstremt selvsentrert. Her må hun gjøre noe grep om seg selv for å ikke skyve unna alle som bryr seg! 

Anonymkode: 08bec...f9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei venninne jeg har kjørt en del steder, handlet for osv. pga hun sliter litt psykisk. 
Hun spurte meg her om dagen om jeg kunne kjøre henne et sted lørdag 11.12 kl.10:00. 
Jeg sa at det kunne jeg sikkert, men skulle si fra om noe dukket opp. 
Det gjorde det, vi ble invitert på julebord hos noen gode venner, dvs. at jeg tør ikke kjøre kl.9:45 neste morgen. 
Spurte henne om hun kunne høre med noen andre, siden jeg ikke turte kjøre så tidlig dagen derpå. 
Hun ble skikkelig sur på meg. Hun har mange som kan kjøre henne og jeg har aldri sagt nei til henne før. 
Hun har faktisk både lappen og bil, men liker ikke å kjøre selv så vil helst ha noen til å kjøre henne. 
 
Gjorde jeg feil her? 

Anonymkode: 94691...10b

Det hadde jeg lett ignorert. Du har vært veldig serviceinnstilt og om dette er holdningen at det blir en selvfølge så hadde det vært siste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...