Gå til innhold

Venninne ble sur, skal jeg ha dårlig samvittighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne jeg har kjørt en del steder, handlet for osv. pga hun sliter litt psykisk. 
Hun spurte meg her om dagen om jeg kunne kjøre henne et sted lørdag 11.12 kl.10:00. 
Jeg sa at det kunne jeg sikkert, men skulle si fra om noe dukket opp. 
Det gjorde det, vi ble invitert på julebord hos noen gode venner, dvs. at jeg tør ikke kjøre kl.9:45 neste morgen. 
Spurte henne om hun kunne høre med noen andre, siden jeg ikke turte kjøre så tidlig dagen derpå. 
Hun ble skikkelig sur på meg. Hun har mange som kan kjøre henne og jeg har aldri sagt nei til henne før. 
Hun har faktisk både lappen og bil, men liker ikke å kjøre selv så vil helst ha noen til å kjøre henne. 
 
Gjorde jeg feil her? 

Anonymkode: 94691...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du gjorde overhodet ikke noe feil. Dersom hun har lappen og bil selv, så er det virkelig ikke synd på henne. At hun blir sur fordi hun ikke får utnyttet deg, får være hennes problem. 

Jeg hadde bare latt henne furte. Psykiske plager er ikke en unnskyldning til å ta null kontroll eller ansvar i livet sitt. Har selv har psykiske plager, men noe må man da virkelig klare selv. Så med mindre det er selve bilkjøringen hun strever psykisk med, så kan hun ikke forvente at folk skal være hennes personlige sjåfør. 

Anonymkode: 5d95c...70f

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke at du har gjort noe galt. Men neste gang hun spør hadde jeg vært enda tydeligere. Du kan IKKE love noe, så hvis hun vil ha en sikker løsning så bør hun spørre noen andre. 

(Eller bare si nei, når hun skal være så utakknemlig og kjip. Du hadde jo sagt at du kunne om ingenting annet dukket opp. Å ha psykiske utfordringer er ikke et frikort til å behandle andre som dritt). 

Anonymkode: fe8cb...808

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde ikke noe galt!

Jeg må selv spørre om hjelp av familie og venner, og jeg tar imot et "det passer ikke" med et smil, og spør videre. Hun har ingen grunn til å være sur på deg, du var helt tydelig på at du kunne med mindre noe dukket opp.

Anonymkode: ef5d3...737

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde hun ikke hatt førerkort og vært avhengig av kjøring, kunne du vært mer tydelig med avtalen, men så lenge hun kan kjøre selv er dette helt innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke gjort noe feil, og du virker som en utrolig god venn. Så hun har egentlig ingen grunn til å være sur på deg! 

Hun kan jo ikke forvente at du skal droppe masse greier, bare for å drive å kjøre rundt på henne. Du skal ikke måtte sette livet ditt på vent, bare fordi at hun trenger hjelp nå som hun sliter psykisk. Hun har et ansvar hun også.

Hvis det ikke er noen andre som kan kjøre henne, får hun ordne med taxi eller noe, selv. Det er ikke ditt ansvar å kjøre henne! 

Anonymkode: b0784...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge til 11/12 og du sa fra i god tid så om hun blir grinete er det hennes problem, ærlig talt.. Men siden du skriver hun sliter psykisk er dette kanskje en reaksjon som er litt forankret i det hun sliter med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen! 
Er vel pga at hun sliter psyisk at jeg får dårlig samvittighet. Selv om jeg burde ikke ha det da jeg har kjørt henne mye osv. 

Det er nesten slik at jeg ikke har lyst å si til henne hvis jeg skal til butikken for da må jeg veldig ofte ta med noe for henne og det er omvei å kjøre via henne. 
Har jeg kjøpt noe for henne, kommer hun ikke til bilen og henter det, men jeg må sette det på terrassen så tar hun det etterhvert (selv om hun er hjemme). 
Hun høres nok veldig psykisk syk ut, men hun har masse venninner og er veldig sosial. Men, tror nok hun er blitt litt «bortskjemt» av at så mange stiller opp for henne, kjører, handler osv. 

Men, da jeg leser det jeg skriver, så ser jeg faktisk at jeg har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet.   

Anonymkode: 94691...10b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det deg noe å kjøre så mye på henne? Gir hun noen gang noe tilbake til deg?

Anonymkode: 2068c...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Men tenk deg om før du gjør avtaler med forbehold. Det er kjipt for motparten når du avlyser, selv om det ikke er galt av deg. Neste gang kan du si at du ikke kan love at du er ledig da, så hun bør spørre noen andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå imot røkla og spørre deg om hvorfor du ikke gav beskjed kvelden før?

Jeg skjønner godt hun blir sur når du sier ifra i siste øyeblikk.

Anonymkode: 9b7f4...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (1 time siden):

Nå er det lenge til 11/12 og du sa fra i god tid så om hun blir grinete er det hennes problem, ærlig talt.. Men siden du skriver hun sliter psykisk er dette kanskje en reaksjon som er litt forankret i det hun sliter med? 

Så ikke det, da er jeg enig ay hun ikke har noe grunn til å være sur.

Anonymkode: 9b7f4...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk, alle sammen! 
Er vel pga at hun sliter psyisk at jeg får dårlig samvittighet. Selv om jeg burde ikke ha det da jeg har kjørt henne mye osv. 

Det er nesten slik at jeg ikke har lyst å si til henne hvis jeg skal til butikken for da må jeg veldig ofte ta med noe for henne og det er omvei å kjøre via henne. 
Har jeg kjøpt noe for henne, kommer hun ikke til bilen og henter det, men jeg må sette det på terrassen så tar hun det etterhvert (selv om hun er hjemme). 
Hun høres nok veldig psykisk syk ut, men hun har masse venninner og er veldig sosial. Men, tror nok hun er blitt litt «bortskjemt» av at så mange stiller opp for henne, kjører, handler osv. 

Men, da jeg leser det jeg skriver, så ser jeg faktisk at jeg har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet.   

Anonymkode: 94691...10b

Hvis det blir sånn veldig ofte, så må hun kanskje begynne å vippse deg litt for bensinen😬

Du er veldig snill som stiller opp for henne da❤️ Bare litt hjelp, kan bety så utrolig mye, når man har det vanskelig!

Anonymkode: b0784...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal gå imot røkla og spørre deg om hvorfor du ikke gav beskjed kvelden før?

Jeg skjønner godt hun blir sur når du sier ifra i siste øyeblikk.

Anonymkode: 9b7f4...67c

Mulig jeg misforstår, men står det ikke i HI om at det er snakk om 11 desember? :klo:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skal gå imot røkla og spørre deg om hvorfor du ikke gav beskjed kvelden før?

Jeg skjønner godt hun blir sur når du sier ifra i siste øyeblikk.

Anonymkode: 9b7f4...67c

Sier fra i siste øyeblikk? 
Jeg ga beskjed i går den 24.11 og kjøringen er 11.12 altså om over to uker. 
Ville aldri avlyst kvelden før. 

Anonymkode: 94691...10b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (9 minutter siden):

Mulig jeg misforstår, men står det ikke i HI om at det er snakk om 11 desember? :klo:

Jo, det stemmer…er kjøring 11.12 

Anonymkode: 94691...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tangent skrev (17 minutter siden):

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Men tenk deg om før du gjør avtaler med forbehold. Det er kjipt for motparten når du avlyser, selv om det ikke er galt av deg. Neste gang kan du si at du ikke kan love at du er ledig da, så hun bør spørre noen andre. 

Sa til henne da hun spurte at det var om det ikke dukket opp noe, men da skulle jeg si fra i god tid før, noe jeg har gjort. 

Anonymkode: 94691...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...