Gå til innhold

Hun er i ferd med å gå på en smell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når man ser ens bestevenn i et forhold med en man mistenker at ikke er så snill som han fremstår?

Han er mye sint, og lever et skuespill ovenfor venner og familie. Hun har trukket seg unna de fleste annet enn hans bekjente, og deler aldri av hva som skjer innenfor husets fire vegger og en kan jo bare anta hva som skjer. Tidvis merker på kroppen her og der som blir tøyset vekk. 
 

Kan man si noe? Hva sier man? Er dette noe en bare må holde nesen sin unna, men gi tegn til at man likevel er tilstede om det trengs? 

Anonymkode: 159d3...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør man når man ser ens bestevenn i et forhold med en man mistenker at ikke er så snill som han fremstår?

Han er mye sint, og lever et skuespill ovenfor venner og familie. Hun har trukket seg unna de fleste annet enn hans bekjente, og deler aldri av hva som skjer innenfor husets fire vegger og en kan jo bare anta hva som skjer. Tidvis merker på kroppen her og der som blir tøyset vekk. 
 

Kan man si noe? Hva sier man? Er dette noe en bare må holde nesen sin unna, men gi tegn til at man likevel er tilstede om det trengs? 

Anonymkode: 159d3...7c7

Hvis hun er bestevennen din så kan du få henne på tomannshånd. Ta henne med på en lang gåtur i naturen. Sørg for god stemning. Så spør du henne om hun har det bra. Det skal ofte ikke mer til om man har det følelsesmessig vanskelig.

Anonymkode: d1208...804

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vert min venninne ville jeg prøvd å møtes alene. Jeg ville snakket om det på en rolig og vennlig måte og forklart at uansett når på døgnet så er jeg der for henne. Hun kan bo hos meg også om det kom til det punktet. 

Men du kan ikke presse henne. Hun må gå ut av forholdet selv. 

Anonymkode: 6b0f1...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wonderhowwonderwhy

Snakk med henne. Vær så snill å snakk med henne.

Vær en som bryr seg.
 

Det er ufattelig vanskelig å være alene i et forhold med en psykopat/narsisst/sosiopat. Alt føles som et svart hull og jo mer andre nøkkelpersoner i livet trekker seg unna, jo mer kontroll får tyrannen over den andre parten. Alt han vil er at hun skal ha vondt og miste virkelighetsoppfattelsen sin, for å oppnå full kontroll over henne og booste sin egen tomme sjel. 
 

Snakk med henne før hun har mistet seg selv helt. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med noen konkrete eksempler på hvorfor du mistenker dette?

Er du selv (eller har vært) i relasjon med en kontrollerende person som du ser paralleller med her?

Anonymkode: 53e66...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ta henne med på en liten venninneweekend og gjøre noe koselig sammen? Feks en storbytur eller spahelg, eller noe annet. Så får hun litt avstand fra det og ting kanskje blir mer tydelig for henne? At hun sitter igjen med en følelse av at "oi dette var koselig, denne venninnen vil jeg ikke miste," og at hun kanskje åpner seg? 

 

Og som noen over her sier at du gjør det tydelig at du er der for henne og at hun kan komme til deg når som helst.

Anonymkode: dfcaf...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med henne. Ikke på en anklagene måte eller måte hvor du hater på han men en måte hvor du viser at du ser hva som skjer og at du er her for henne hvis hun vil dele det uten at du skal dømme henne. 

Du kan også ringe voldslinjen på 116006 anonymt for råd 

Anonymkode: 38f16...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få henne på tomannshånd, og si du er bekymret for henne. Si at du ser at han er kontrollerende, at du har sett merker på kroppen hennes. Si at du er der for henne på sekundet om hun ringer eller tekster deg, for du bryr deg.

Jeg har vært i et voldelig forhold, men ingen merket noe. At noen hadde gjort det over med meg hadde gjort at jeg turte å gå mye tidligere. Å vite at noen ser det, og bryr seg, og kan slippe alt når man går.

Anonymkode: 4e5d1...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva gjør man når man ser ens bestevenn i et forhold med en man mistenker at ikke er så snill som han fremstår?

Han er mye sint, og lever et skuespill ovenfor venner og familie. Hun har trukket seg unna de fleste annet enn hans bekjente, og deler aldri av hva som skjer innenfor husets fire vegger og en kan jo bare anta hva som skjer. Tidvis merker på kroppen her og der som blir tøyset vekk. 
 

Kan man si noe? Hva sier man? Er dette noe en bare må holde nesen sin unna, men gi tegn til at man likevel er tilstede om det trengs? 

Anonymkode: 159d3...7c7

Uff, de merkene hadde bekymret meg veldig:unsure: Håper det går bra med henne❤️
 

Ville tatt henne med på gåtur kanskje, eller en plass dere er litt skjermet, og spurt litt om hvordan hun egentlig har det. Du kan jo si at du har merket at hun har trukket seg litt unna folk, og at du lurer på om det er noe i veien. Fortell henne at du er der for henne. 
 

Lykke til❤️

Anonymkode: c93e8...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du komme med noen konkrete eksempler på hvorfor du mistenker dette?

Er du selv (eller har vært) i relasjon med en kontrollerende person som du ser paralleller med her?

Anonymkode: 53e66...0e0

Hvorfor jeg mistenker at han ikke er snill? De fleste som kjenner han beskriver han som aggressiv, i samferdsel med andre så blir han veldig fort sint, tenner på alle pluggene veldig lett, spesielt mot dyr - da hunder, hester og katter. 
 

Har ikke vært i relasjon med en kontrollerende person selv, men stått nær et par ganger hvor det gjerne har vært samme vibber, mønster etc.

Anonymkode: 159d3...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det mulig å ta henne med på en liten venninneweekend og gjøre noe koselig sammen? Feks en storbytur eller spahelg, eller noe annet. Så får hun litt avstand fra det og ting kanskje blir mer tydelig for henne? At hun sitter igjen med en følelse av at "oi dette var koselig, denne venninnen vil jeg ikke miste," og at hun kanskje åpner seg? 

 

Og som noen over her sier at du gjør det tydelig at du er der for henne og at hun kan komme til deg når som helst.

Anonymkode: dfcaf...a1c

Det er ikke mulig å få henne på tomannshånd over så lang tid, hun vil bare hjem igjen. Vi har forsøkt, skriver vi - fordi vi er flere venner av henne som har prøvd - å få henne med på diverse over flere dager uten formål om å egentlig gjøre noe annet enn å ha det fint og hun ender opp med å reise hjem.. 

Anonymkode: 159d3...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonderhowwonderwhy skrev (10 timer siden):

Snakk med henne. Vær så snill å snakk med henne.

Vær en som bryr seg.
 

Det er ufattelig vanskelig å være alene i et forhold med en psykopat/narsisst/sosiopat. Alt føles som et svart hull og jo mer andre nøkkelpersoner i livet trekker seg unna, jo mer kontroll får tyrannen over den andre parten. Alt han vil er at hun skal ha vondt og miste virkelighetsoppfattelsen sin, for å oppnå full kontroll over henne og booste sin egen tomme sjel. 
 

Snakk med henne før hun har mistet seg selv helt. 
 

 

Jeg skal snakke med henne, og det er ikke noe alternativ å snu ryggen til. Men per nå virker hun ikke åpen for å snakke om noe av det, og jeg ønsker ikke at hun skal skygge banen for at jeg blir for påtrengende.. 

Har vært hennes nærmeste i 13 år så jeg vet at noe ikke er riktig, kan godt være en annen forklaring på det da det har skjedd mye de siste to årene i livet hennes, men det er likevel noe som skurrer. Og vi er flere nær henne som føler på det samme..

Anonymkode: 159d3...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal snakke med henne, og det er ikke noe alternativ å snu ryggen til. Men per nå virker hun ikke åpen for å snakke om noe av det, og jeg ønsker ikke at hun skal skygge banen for at jeg blir for påtrengende.. 

Har vært hennes nærmeste i 13 år så jeg vet at noe ikke er riktig, kan godt være en annen forklaring på det da det har skjedd mye de siste to årene i livet hennes, men det er likevel noe som skurrer. Og vi er flere nær henne som føler på det samme..

Anonymkode: 159d3...7c7

Vil anbefale deg å ringe VO-linjen for råd. 

https://www.volinjen.no/

Endret av Totorino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er slik du tror: Selv om hun trekker seg unna, aldri kan møtes og ikke tar kontakt , så send meldinger og sørg for at hun vet at hun har deg! Det kan ta tid å gå fra noen. 

Anonymkode: 8ac7d...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...