Gå til innhold

Katt som hopper på benk og frykter ingenting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. Jeg har store problemer med en katt som aldri lærer seg å ikke hoppe opp på kjøkkenbenken. Har prøvd flere ulike ting som har blitt anbefalt:

1)Sprute vann. Dette bryr han seg ikke noe om. Han kan finne på å gå i dusjen med meg, så vann skyr han ikke. 

2)Legge aluminiumfolie. Han bryr seg ikke om lyden denne lager eller hvordan den føles under potene. 

3)Spraye med sitronlukt på benken. Dette holder han seg unna de timene lukten er der, men det sekundet lukten forsvinner, hopper han opp igjen. Spesielt på nattestid da vi ikke har mulighet for å spraye nytt lag med sitron. 

Føler vi har prøvd det meste og ingenting hjelper. Er det overhode mulig å få en slik katt til å lære seg av med denne oppførselen når han tydeligvis er en katt som tåler det meste? Han er 1.5 år nå og burde ha vært avvent dette for lengst. 

 

Anonymkode: a63ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør du når katten hopper opp på benken? Har den fått god nok beskjed om at det ikke er lov? Vår driter også i slike ting, men akkurat benken holder hun seg unna siden jeg har vært konsekvent på å løfte ned (gjerne litt fort) og si strengt NEI. Men det har du sikkert allerede prøvd.

Anonymkode: 55d4e...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Get-Off spray? Det funket på mine :) Selv nå som vi har flyttet og byttet ut kjøkkenet. Den lukter virkelig motbydelig, både for mennesker og dyr🙈 

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør du når katten hopper opp på benken? Har den fått god nok beskjed om at det ikke er lov? Vår driter også i slike ting, men akkurat benken holder hun seg unna siden jeg har vært konsekvent på å løfte ned (gjerne litt fort) og si strengt NEI. Men det har du sikkert allerede prøvd.

Anonymkode: 55d4e...ac4

Tar han med en gang vi ser han er oppå benken, har også prøvd å løfte han ned med streng stemme. Dette går bare inn det ene øret og ut det andre dessverre. 

Anonymkode: a63ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (1 time siden):

Har du prøvd Get-Off spray? Det funket på mine :) Selv nå som vi har flyttet og byttet ut kjøkkenet. Den lukter virkelig motbydelig, både for mennesker og dyr🙈 

Ja, er den type spray jeg mener når jeg skriver jeg har prøvd med sitron spray. Lukter veldig sterkt i starten, men dessverre blir jo lukten svakere etter hvert og da er han på igjen med en gang

Anonymkode: a63ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får gjort noe med dette. Han kommer uansett til å gjøre som han vil når han er alene hjemme. 

Anonymkode: cabd7...820

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pøbelfrøken her hadde den typen fjortiss-oppførsel til hun var fylt to år. Hun var helt klart verst med å teste grenser rundt 1,5 år. Om jeg løftet henne bestemt ned på gulvet, så snudde hun å hoppet opp igjen, og hun skulle spise på alt.... 

Jeg ryddet bort absolutt alt fra benken, og var nøye på å vaske over, sånn at benken ble kjedelig. Det skulle aldri være noe som helst spiselig eller interessant på benken uten at jeg sto på kjøkken. Så fikk vi en fin blanding av at hun ble voksen, og i tillegg lærte seg at benken ikke var spennende, og også sluttet helt mase om noe godt. (Og jeg fikk ett svææært ryddig kjøkken)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (1 minutt siden):

Pøbelfrøken her hadde den typen fjortiss-oppførsel til hun var fylt to år. Hun var helt klart verst med å teste grenser rundt 1,5 år. Om jeg løftet henne bestemt ned på gulvet, så snudde hun å hoppet opp igjen, og hun skulle spise på alt.... 

Jeg ryddet bort absolutt alt fra benken, og var nøye på å vaske over, sånn at benken ble kjedelig. Det skulle aldri være noe som helst spiselig eller interessant på benken uten at jeg sto på kjøkken. Så fikk vi en fin blanding av at hun ble voksen, og i tillegg lærte seg at benken ikke var spennende, og også sluttet helt mase om noe godt. (Og jeg fikk ett svææært ryddig kjøkken)

Godt å høre at det kan ha noe med alderen hans å gjøre, at han er litt ekstra rebelsk. Litt interessant er det dog, at det var veldig enkelt å få han til å ikke klore på møbler allerede da han var kattunge. Men å få han til å slutte å hoppe opp på kjøkkenbenken er helt nytteløst!

Har prøvd å ta bort alt som kan tas bort fra kjøkkenbenken, men har lagt merke til at han kan hoppe opp dit bare for å sitte eller legge seg ned. Han har klorestativ, det er sofa og stoler som han kan være på. Men det er benken han absolutt skal være. 

Anonymkode: a63ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg tape med limsiden opp fordi da er det noe som "angriper" når de hopper opp og tråkker rett på tapen. Det funket her. Om natten og når vi er borte får kattene ikke tilgang til kjøkkenet. 

Peppermynteolje I små skåler på kjøkkenbenken kan kanskje også hjelpe. Det smurte vi på ledninger og på kanten av blomsterpottene som pus ikke fikk leke med. Det tok de ganske raskt og nå er de ikke interessert i å tygge på ledninger eller grave i plomsterpotter. 

 

Anonymkode: 0b337...db5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt å høre at det kan ha noe med alderen hans å gjøre, at han er litt ekstra rebelsk. Litt interessant er det dog, at det var veldig enkelt å få han til å ikke klore på møbler allerede da han var kattunge. Men å få han til å slutte å hoppe opp på kjøkkenbenken er helt nytteløst!

Har prøvd å ta bort alt som kan tas bort fra kjøkkenbenken, men har lagt merke til at han kan hoppe opp dit bare for å sitte eller legge seg ned. Han har klorestativ, det er sofa og stoler som han kan være på. Men det er benken han absolutt skal være. 

Anonymkode: a63ac...9ad

Sånn var pøbelfrøken også 😂 hun sluttet klore på møblene før hun var seks måneder!

Hun elsket ligge på spisebordet, men etter hun fikk klatrestativ med hengekøye i rett høyde, og rett plassering, så har hun ikke vært på bordet. Har testet samme type hengekøye i ulike høyder, og ulike plasseringer, og det er kun noen få utvalgte steder hun synes det er akseptabelt. Men etter hun fikk den på rett plass, så sluttet hun sove i sofa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legg tape med limsiden opp fordi da er det noe som "angriper" når de hopper opp og tråkker rett på tapen. Det funket her. Om natten og når vi er borte får kattene ikke tilgang til kjøkkenet. 

Peppermynteolje I små skåler på kjøkkenbenken kan kanskje også hjelpe. Det smurte vi på ledninger og på kanten av blomsterpottene som pus ikke fikk leke med. Det tok de ganske raskt og nå er de ikke interessert i å tygge på ledninger eller grave i plomsterpotter. 

 

Anonymkode: 0b337...db5

Takk for gode tips. 

Angående tapen, snakker du da om dobbeltsidig tape? Er ikke de nokså smale så man må legge på en hel drøss av dem?

Er også redd peppermynteoljen fungerer på samme måte som sitronsprayen, altså at den fungerer utmerket i starten, men at lukten svinner hen etter en tid?

Hvor lang tid vil du si det tok før kattene forstod poenget?

Anonymkode: a63ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta bruker potene til å grave ned dritt en med. Så de er fulle av listerinebakterier og toxoplasmosevirus. Det er farlig å ha på steder du skal tilberede mat. 

Anonymkode: 41fb7...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem. Det eneste som nytter er at jeg lager høy freselyd og løper mot han. Fersker jeg han oppi smørpakken eller noe sånt, så hiver jeg han ned på gulvet. Så han er helt klar over hva som er lov og ikke. Men forsøker seg uansett, dog forsøker han også å speide etter oss før han lurer seg oppå bordet.

Anonymkode: 3cbd1...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katta bruker potene til å grave ned dritt en med. Så de er fulle av listerinebakterier og toxoplasmosevirus. Det er farlig å ha på steder du skal tilberede mat. 

Anonymkode: 41fb7...9bd

Folk flest vasker nok benken før matlaging...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funket det å bare ignorere det. Da ble det fryktelig kjedelig å hoppe opp på benken til slutt. Nå er hun på benken maks 1-2 ganger i året. 

Anonymkode: ea8b2...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, er den type spray jeg mener når jeg skriver jeg har prøvd med sitron spray. Lukter veldig sterkt i starten, men dessverre blir jo lukten svakere etter hvert og da er han på igjen med en gang

Anonymkode: a63ac...9ad

Jeg skulle til å skrive at det er ikke sitron i Get Off- spray, men etter å ha googlet så ser jeg at det finnes. Jeg ville prøvd den typen som ikke har sitron i seg. Jeg er rimelig sikker på at den som er en "ren" Get Off-spray vil funke mye bedre enn kombinasjonssprayen. Og ja, lukten avtar etterhvert, men poenget med sprayen er jo at den skal lukte så fælt der og da at katten får en aversjon for å gå tilbake. 

En annen ting som kan funke er å fysisk stenge av kjøkkenbenken. F.eks med puter eller andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Taluno skrev (8 minutter siden):

Pøbelfrøken her hadde den typen fjortiss-oppførsel til hun var fylt to år. Hun var helt klart verst med å teste grenser rundt 1,5 år. Om jeg løftet henne bestemt ned på gulvet, så snudde hun å hoppet opp igjen, og hun skulle spise på alt.... 

Jeg ryddet bort absolutt alt fra benken, og var nøye på å vaske over, sånn at benken ble kjedelig. Det skulle aldri være noe som helst spiselig eller interessant på benken uten at jeg sto på kjøkken. Så fikk vi en fin blanding av at hun ble voksen, og i tillegg lærte seg at benken ikke var spennende, og også sluttet helt mase om noe godt. (Og jeg fikk ett svææært ryddig kjøkken)

Dette.

Er på min tredje 1,5åring nå. 

Hygiene, samt å være helt konsekvent. Og plutselig gir de seg. I alle fall når du ser dem... 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Katta bruker potene til å grave ned dritt en med. Så de er fulle av listerinebakterier og toxoplasmosevirus. Det er farlig å ha på steder du skal tilberede mat. 

Anonymkode: 41fb7...9bd

Har hatt katter i 15 år. Har både tatt dem på kjøkkenbenken, og i å drikke av vannet mitt. Er toxo-negativ :) 

Anonymkode: 8821a...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (1 minutt siden):

Folk flest vasker nok benken før matlaging...

Eller bruker fjøl. Vi legger ihvertfall ikke mat rett på benkeplaten.

Anonymkode: cabd7...820

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Katta bruker potene til å grave ned dritt en med. Så de er fulle av listerinebakterier og toxoplasmosevirus. Det er farlig å ha på steder du skal tilberede mat. 

Anonymkode: 41fb7...9bd

Det er jeg smertelig klar over og det er nettopp derfor jeg ønsker å få han til å slutte med denne type oppførsel. Å stå opp om morgenen/komme hjem fra arbeid og se kjøkkenbenk med kokeplater fulle av pels og skitne flekker etter potene hans, er både uhygienisk og direkte irriterende. 

Anonymkode: a63ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle til å skrive at det er ikke sitron i Get Off- spray, men etter å ha googlet så ser jeg at det finnes. Jeg ville prøvd den typen som ikke har sitron i seg. Jeg er rimelig sikker på at den som er en "ren" Get Off-spray vil funke mye bedre enn kombinasjonssprayen. Og ja, lukten avtar etterhvert, men poenget med sprayen er jo at den skal lukte så fælt der og da at katten får en aversjon for å gå tilbake. 

En annen ting som kan funke er å fysisk stenge av kjøkkenbenken. F.eks med puter eller andre ting. 

Hmm, kan jo prøve med en spray uten sitronlukt. Akkurat nå bruker jeg KW Citronella sin som fungerer godt med tanke på vanvittig sterkt sitronlukt og han rynker jo på nesen når han kommer i nærheten. Problemet er at selv om han synes det lukter så fælt der og da, så virker det ikke til at han får denne aversjonen mot å gå tilbake. Han er "klok", venter bare til lukten forsvinner og prøver igjen. Men takk for tips om Get Off sprayen. 

Anonymkode: a63ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...