Gå til innhold

Nakstad setter skapet der det skal stå og FHI snur helt: munnbind er viktigere enn håndvask

Fakta?

Anbefalte innlegg

Babushka
13579 skrev (35 minutter siden):

Et munnbind med hull virker da ikke. Det er forresten skuffende hvor lite det kontrolleres at munnbind brukes korrekt og er tilstrekkelig tette. Feil bruk av munnbind og bruk av feil type munnbind er svært utbredt. Munnbind bør alltid være doble og av to forskjellige typer, ett som garanterer mot smitte fra og ett som garanterer mot smitte av den som bærer munnbindene. Hvilket nytte det er for visir i tillegg, har jeg ikke sett noen god studie av. 

Nå gjaldt dette en person som av medisinske årsaker ikke kunne bruke munnbind og hadde legeerklæring på dette, men likevel ble stoppet og nektet adgang på kjøpesenter. Korrekt bruk av munnbind er selvsagt viktig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

13579
Babushka skrev (4 timer siden):

Nå gjaldt dette en person som av medisinske årsaker ikke kunne bruke munnbind og hadde legeerklæring på dette, men likevel ble stoppet og nektet adgang på kjøpesenter. Korrekt bruk av munnbind er selvsagt viktig. 

Jeg forstår at denne saken gjaldt et spesialtilfelle. Jeg assosierte likevel med feil bruk av munnbind som er en utstrakt praksis som ble mye mer diskutert i starten av epidemien enn nå. Nå er det svært få som bryr seg om munnbindet de bruker (ofte på feil måte), er effektivt eller ei, og nesten ingen som diskuterer om ikke dobbelt munnbind med omfattende testing av munnbindtettheten burde kreves, for å oppnå optimal effekt av tiltaket.

I starten var det enkelte kommuner som krevde bruk av munnbind overalt utenom i hjemmene, men nå nøyer de seg med å kreve dette på kollektivtransport og i butikker samt der mennesker samles. Burde ikke kravet vært universelt? Da ville det dessuten vært enklere å håndheve for en stakkars politimann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...