Gå til innhold

Nakstad setter skapet der det skal stå og FHI snur helt: munnbind er viktigere enn håndvask


Fakta?

Anbefalte innlegg

Det var en stor nok nyhet til at jeg måtte stikke innom.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47xoOg/nakstad-om-coronasmitte-haandvask-har-veldig-liten-effekt

Samtidig vil jeg også kommentere oppfatningen om at det ikke er noen vits i å kreve vaksinering siden man kan smittes likevel. Selv om effekten mot smitte "bare" er 60-80% og ikke 100% så er det fortsatt til stor hjelp for både smittespredning og trykk på sykehusene. Man lar ikke være å bruke bilbelte selv om ikke det garanterer at man overlever en trafikkulykke.

Faren for at en uvaksinert er smittet er 3-5 ganger så høy som for en vaksinert. Ja, når 90% av sykepleierne er vaksinert betyr det at det totalt sett er flere vaksinerte som er smittet enn uvaksinerte, men når man er på sykehjem så er ikke alternativene å behandles av en uvaksinert sykepleier eller ni vaksinerte. Det står mellom én vaksinert eller én uvaksinert. De som er så uheldige å få de uvaksinerte vil ha 3-5 ganger så høy fare for å få en smittet pleier.

At de uvaksinerte skal være så mye mer forsiktige tviler jeg også sterkt på. De fleste uvaksinerte er unge. Hvis de fleste uvaksinerte var ekstra forsiktige skulle minst 15% av unge brukt munnbind i butikker. Det stemmer i hvert fall ikke med min erfaring.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villfisker
Tunique skrev (1 minutt siden):

FHI skifter meninger hyppigere enn Hugh Hefner skifter damer.

Det er sant. Skulle ikke forundre meg om vi får høre om «kjønnssykdomsvarianten» snart også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som fikk med seg rapporten fra koronakommisjonen burde også ha fått med seg hvordan Nakstad og HDir overstyrte FHI, endret rapportene deres og presenterte andre konklusjoner enn det de hadde kommet fram til.
Ingen grunn til å ta for gitt at de har sluttet med det.
FHI er også underlagt helsedepartementet. Ideen er vel at FHI skal komme med faglige råd som politikerne da bør ta med i sine betraktninger, men det er strengt tatt da ingenting som hindrer politikerne å diktere hvillke tåd FHI skal kunne komme med.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakstad prøver nå skrive om historien for å redde sitt eget ettermæle. 

Først begynte han å ta opp at en folk hadde for mye tro på vaksinene (dvs at de fungerer 100 %), https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7djgdo/nakstad-mange-har-nok-overvurdert-vaksinens-effekt-mot-smitte og nå kommer dette med håndvask. 

Han innrømmer selvsagt ikke at han på noe som helst måte har gjort noe feil eller informert feil selv, det er alle andre sin skyld. Han innrømmer ikke han selv hadde overvurderte vaksinens effekt, eller at han selv har overvurdert effekten av håndvask. 

Den nye regjeringen hører nå mer på FHI enn HDir, og nå er vel Nakstad redd for at han ikke vil være den som bestemmer lenger.

 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig spesielt å gå ut med dette når det florerer av ulike virus? I skolen er annenhver unge forkjølet til enhver tid. Folk flest leser bare overskrifter, så nå tenker de at det ikke er så farlig å vaske hendene. Bare fordi det ikke hjelper mot korona, hjelper det selvsagt mot mange andre virus. Skjønner virkelig ikke agendaen til Nakstad her. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at helsemyndighetene stadig endrer anbefalinger, ettersom man finner ut at det man driver med ikke virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (2 timer siden):

Det var en stor nok nyhet til at jeg måtte stikke innom.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47xoOg/nakstad-om-coronasmitte-haandvask-har-veldig-liten-effekt

Samtidig vil jeg også kommentere oppfatningen om at det ikke er noen vits i å kreve vaksinering siden man kan smittes likevel. Selv om effekten mot smitte "bare" er 60-80% og ikke 100% så er det fortsatt til stor hjelp for både smittespredning og trykk på sykehusene. Man lar ikke være å bruke bilbelte selv om ikke det garanterer at man overlever en trafikkulykke.

Faren for at en uvaksinert er smittet er 3-5 ganger så høy som for en vaksinert. Ja, når 90% av sykepleierne er vaksinert betyr det at det totalt sett er flere vaksinerte som er smittet enn uvaksinerte, men når man er på sykehjem så er ikke alternativene å behandles av en uvaksinert sykepleier eller ni vaksinerte. Det står mellom én vaksinert eller én uvaksinert. De som er så uheldige å få de uvaksinerte vil ha 3-5 ganger så høy fare for å få en smittet pleier.

At de uvaksinerte skal være så mye mer forsiktige tviler jeg også sterkt på. De fleste uvaksinerte er unge. Hvis de fleste uvaksinerte var ekstra forsiktige skulle minst 15% av unge brukt munnbind i butikker. Det stemmer i hvert fall ikke med min erfaring.

Tull. FHI har påpekt det samme i lang tid nå.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (2 timer siden):

Det var en stor nok nyhet til at jeg måtte stikke innom.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47xoOg/nakstad-om-coronasmitte-haandvask-har-veldig-liten-effekt

Samtidig vil jeg også kommentere oppfatningen om at det ikke er noen vits i å kreve vaksinering siden man kan smittes likevel. Selv om effekten mot smitte "bare" er 60-80% og ikke 100% så er det fortsatt til stor hjelp for både smittespredning og trykk på sykehusene. Man lar ikke være å bruke bilbelte selv om ikke det garanterer at man overlever en trafikkulykke.

Faren for at en uvaksinert er smittet er 3-5 ganger så høy som for en vaksinert. Ja, når 90% av sykepleierne er vaksinert betyr det at det totalt sett er flere vaksinerte som er smittet enn uvaksinerte, men når man er på sykehjem så er ikke alternativene å behandles av en uvaksinert sykepleier eller ni vaksinerte. Det står mellom én vaksinert eller én uvaksinert. De som er så uheldige å få de uvaksinerte vil ha 3-5 ganger så høy fare for å få en smittet pleier.

At de uvaksinerte skal være så mye mer forsiktige tviler jeg også sterkt på. De fleste uvaksinerte er unge. Hvis de fleste uvaksinerte var ekstra forsiktige skulle minst 15% av unge brukt munnbind i butikker. Det stemmer i hvert fall ikke med min erfaring.

Hovedpoengene med vaksinene er ikke å unngå smitte, men å unngå:

at helsevesenet kollapser slik det har gjort i mange andre land

alvorlig forløp og død

Når uvaksinerte 40-50-åringer dør i Europa i hoppetall, bør man begynne å spørre seg: Vil jeg dø fra mine små barn eller vil jeg ikke?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (18 minutter siden):

Hovedpoengene med vaksinene er ikke å unngå smitte, men å unngå:

at helsevesenet kollapser slik det har gjort i mange andre land

alvorlig forløp og død

Når uvaksinerte 40-50-åringer dør i Europa i hoppetall, bør man begynne å spørre seg: Vil jeg dø fra mine små barn eller vil jeg ikke?

 

Når smittetallene er høyere enn noensinne kan man kanskje spørre seg i hvilken grad vaksinene forhindrer smittespredning. Jeg sliter også med å forstå hvor helsefremmende det vil være å måtte ta en ny dose hvert halvår fordi effekten har utgått. Vi vet for eksempel ikke hvordan effekt 2 innledende doser + 4 oppfriskningsdoser kommer til å ha på helsen til den enkelte. Jeg vil ikke være med på vaksinekappløpet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FHI har sagt og gjort mye rart under pandemien. Mange tabber, estimert feil og generelt hatt en veldig arrogant besserwisser holdning.

Her er ett lite utdrag fra fra pandemien startet. 

1. I starten av 2020 plasserte Kina hele millionbyer i karantene, og folk døde som fluer. Det tok FHI med knusende ro. Deres reiseråd var at «personer som utvikler tegn på luftveisinfeksjon i løpet av de første 14 dagene etter hjemkomst fra områder med vedvarende smittespredning, bør kontakte lege».

2. Den 13. februar 2020  la de til at hvis du kom hjem fra krisens episenter, Wuhan-provinsen i Kina, så kunne du «gjerne redusere sosial omgang».

3. Da viruset spredde seg til Europa endret FHI reiserådene: «Før reisen bør man bl.a vurdere følgende momenter  #risiko for å bli smittet på reisen (reisemål, varighet, kontakt med andre mennesker)  risiko for å komme ut for reiserestriksjoner». Dermed var det fritt frem å dra på skiferie til Østerike og Nord-Italia, uten å teste seg eller gå i karantene ved hjemkomst. Dermed burde det ikke kommet som et sjokk når de første norske smittetilfellene ble registrert i slutten av februar

4. De gjorde ingenting i starten når smitten kom med flyene fra Østerrike/Italia

5. Feks uttalelsen om at munnbind ikke har effekt og er en kulturell greie fra Asia og aldri ville bli anbefalt

6. De tok ikke luftsmitte alvorlig og konsentrerte seg om dråpesmitte. 

7. De tippet rundt 100 smittede til påske 2020 når det ble flere tusen smittede. 

8. Har vært meget dårlige på å advare mot importsmitte og tiltak for å forebygge det.

9. FHI brukte rundt 45 millioner kroner på å utvikle en app for å spore smitte i samfunnet, men glemte å sjekke med Datatilsynet om den tilfredsstilte gjeldende personvernlovgivning. Det gjorde den selvfølgelig ikke, og appen måtte trekkes tilbake.

10. Desember 2020: Hundrevis av vaksinedoser ble kastet. Hvert vaksineglass med Pfizervaksine er det fem doser. Men produsenten har lagt inn en sikkerhetsmargin og sørget for at det er litt mer i hvert glass – opptil to ekstra doser. Når vaksinen endelig kom til Norge, hadde FHI ikke tatt stilling til om man skulle benytte hele kapasiteten i hvert glass. Derfor ble overskuddsvaksinene kastet.

11.  Januar 2021 – Mutert koronavirus herjet fritt på Østlandet i to uker.
I januar ble flere tilfeller av det britiske mutasjonen ble oppdaget i Nordre Follo. Problemet var bare at prøvene hadde ligget i testkø hos FHI i to uker før de ble analysert. Det var et resultat av at analysekapasiteten hos FHI kun evnet å teste 45 positive koronatester i uka. Tilsvarende tall for SSI i Danmark var 3000 analyser i uka. Dermed hadde viruset hatt mye tid til å spre seg blant folk på hele Østlandet, noe som sendte store deler av landets befolkning inn i en tredje lockdown. Dette på tross av at det fantes testkapasitet på blant annet NTNU som ikke ble brukt.

12. De sa den Britiske mutasjonen smittet noe særlig blant barn og unge noe som var fullstendig feil. 

13.  En av toppene i FHI sier på en tweet "det var den pandemien" noe jeg vil si er en skandale. Det førte nok til at mange tok smittevern mindre alvorlig. 

14. Alt for trege med booster dose til eldre og helsepersonell, enda man hadde klare data fra Israel sommer 2021.

15. Gjorde alt for lite etter sommeren og anbefalt få tiltak, noe som har ført til at smitten har økt voldsomt. 

16. FHI-leger ba forskere endre konklusjon i studie om barnesmitte

Osv osv.... 

Endret av NorthernLight
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (12 minutter siden):

FHI har sagt og gjort mye rart under pandemien. Mange tabber, estimert feil og generelt hatt en veldig arrogant besserwisser holdning.

Her er ett lite utdrag fra fra pandemien startet. 

1. I starten av 2020 plasserte Kina hele millionbyer i karantene, og folk døde som fluer. Det tok FHI med knusende ro. Deres reiseråd var at «personer som utvikler tegn på luftveisinfeksjon i løpet av de første 14 dagene etter hjemkomst fra områder med vedvarende smittespredning, bør kontakte lege».

2. Den 13. februar 2020  la de til at hvis du kom hjem fra krisens episenter, Wuhan-provinsen i Kina, så kunne du «gjerne redusere sosial omgang».

3. Da viruset spredde seg til Europa endret FHI reiserådene: «Før reisen bør man bl.a vurdere følgende momenter  #risiko for å bli smittet på reisen (reisemål, varighet, kontakt med andre mennesker)  risiko for å komme ut for reiserestriksjoner». Dermed var det fritt frem å dra på skiferie til Østerike og Nord-Italia, uten å teste seg eller gå i karantene ved hjemkomst. Dermed burde det ikke kommet som et sjokk når de første norske smittetilfellene ble registrert i slutten av februar

4. De gjorde ingenting i starten når smitten kom med flyene fra Østerrike/Italia

5. Feks uttalelsen om at munnbind ikke har effekt og er en kulturell greie fra Asia og aldri ville bli anbefalt

6. De tok ikke luftsmitte alvorlig og konsentrerte seg om dråpesmitte. 

7. De tippet rundt 100 smittede til påske 2020 når det ble flere tusen smittede. 

8. Har vært meget dårlige på å advare mot importsmitte og tiltak for å forebygge det.

9. FHI brukte rundt 45 millioner kroner på å utvikle en app for å spore smitte i samfunnet, men glemte å sjekke med Datatilsynet om den tilfredsstilte gjeldende personvernlovgivning. Det gjorde den selvfølgelig ikke, og appen måtte trekkes tilbake.

10. Desember 2020: Hundrevis av vaksinedoser ble kastet. Hvert vaksineglass med Pfizervaksine er det fem doser. Men produsenten har lagt inn en sikkerhetsmargin og sørget for at det er litt mer i hvert glass – opptil to ekstra doser. Når vaksinen endelig kom til Norge, hadde FHI ikke tatt stilling til om man skulle benytte hele kapasiteten i hvert glass. Derfor ble overskuddsvaksinene kastet.

11.  Januar 2021 – Mutert koronavirus herjet fritt på Østlandet i to uker.
I januar ble flere tilfeller av det britiske mutasjonen ble oppdaget i Nordre Follo. Problemet var bare at prøvene hadde ligget i testkø hos FHI i to uker før de ble analysert. Det var et resultat av at analysekapasiteten hos FHI kun evnet å teste 45 positive koronatester i uka. Tilsvarende tall for SSI i Danmark var 3000 analyser i uka. Dermed hadde viruset hatt mye tid til å spre seg blant folk på hele Østlandet, noe som sendte store deler av landets befolkning inn i en tredje lockdown. Dette på tross av at det fantes testkapasitet på blant annet NTNU som ikke ble brukt.

12. De sa den Britiske mutasjonen smittet noe særlig blant barn og unge noe som var fullstendig feil. 

13.  En av toppene i FHI sier på en tweet "det var den pandemien" noe jeg vil si er en skandale. Det førte nok til at mange tok smittevern mindre alvorlig. 

14. Alt for trege med booster dose til eldre og helsepersonell, enda man hadde klare data fra Israel sommer 2021.

15. Gjorde alt for lite etter sommeren og anbefalt få tiltak, noe som har ført til at smitten har økt voldsomt. 

16. FHI-leger ba forskere endre konklusjon i studie om barnesmitte

Osv osv.... 

Hva annet kan man forvente med et helt nytt virus? Ingen har fasit.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dumt å gå ut med at håndvask ikke er så viktig, DET kommer garantert mange til å tolke feil og fortsette å spre forskjellig virus. Jeg kommer til å opprettholde samme regime, for det virker jo mot smitte uansett. Greier vel ikke slutte om jeg vil heller.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (31 minutter siden):

Når smittetallene er høyere enn noensinne kan man kanskje spørre seg i hvilken grad vaksinene forhindrer smittespredning. 

Jeg tenker motsatt.

Når smittetallene er såpass høye med vaksinen, hvor høye ville de ikke vært uten vaksinen?

De regner med at den har 60-90 % smittebegrensende effekt, men la oss for enkelhets skyld si at den begrenser smitten med 50 %.

Med 2000 nye registrerte smittede per dag med vaksinen ville vi hatt registrert 3000 nye smittede per dag uten.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lillemor_Meg skrev (3 minutter siden):

Når smittetallene er såpass høye med vaksinen, hvor høye ville de ikke vært uten vaksinen?

Vi hadde vært fullstendig nedstengt lenge før vi hadde kommet opp i tall som vi har nå uten vaksinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (Akkurat nå):

Vi hadde vært fullstendig nedstengt lenge før vi hadde kommet opp i tall som vi har nå uten vaksinene.

Det ville vi, og derfor skjønner jeg ikke det argumentet om at vaksinen ikke virker fordi smittespredningen er på sitt høyeste nivå nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (14 minutter siden):

Vi hadde vært fullstendig nedstengt lenge før vi hadde kommet opp i tall som vi har nå uten vaksinene.

Hvordan vet du det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Troller/tuller du eller er det et seriøst spørsmål? Du kan jo sammenlikne med smittetallene for et år siden. Oslo ble stengt ned 9. november og da hadde vi rundt 550 smittede per dag nasjonalt. Nå har vi 2500-3000 registrerte daglige tilfeller og mye høyere mørketall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...