Gå til innhold

Nakstad setter skapet der det skal stå og FHI snur helt: munnbind er viktigere enn håndvask


Fakta?

Anbefalte innlegg

Pterinochilus skrev (3 minutter siden):

Troller/tuller du eller er det et seriøst spørsmål? Du kan jo sammenlikne med smittetallene for et år siden. Oslo ble stengt ned 9. november og da hadde vi rundt 550 smittede per dag nasjonalt. Nå har vi 2500-3000 registrerte daglige tilfeller og mye høyere mørketall.

For ett år siden drev man ikke massiv testing av skolebarn som ikke blir særlig syke. Dersom man skal se interessante tall må man nesten se på antall innlagte av smittede i aldersgruppene med høy risiko for alvorlig sykdom. Når 65% av innlagte på sykehus er fullvaksinerte, er ikke det en suksess.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tussa84 skrev (32 minutter siden):

For ett år siden drev man ikke massiv testing av skolebarn som ikke blir særlig syke. Dersom man skal se interessante tall må man nesten se på antall innlagte av smittede i aldersgruppene med høy risiko for alvorlig sykdom. Når 65% av innlagte på sykehus er fullvaksinerte, er ikke det en suksess.

Vi testet mye mer i vår enn nå, nå er 12 prosent av alle tester positive, høyeste i hele pandemien. Vi har overdobbelt så mange smittet, men alikevel et åpent samfunn, og mindre innlagt enn i vår. Hvordan i alle dager kan du konkludere med at vaksinen ikke virker? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid truseløs skrev (4 minutter siden):

Vi testet mye mer i vår enn nå, nå er 12 prosent av alle tester positive, høyeste i hele pandemien. Vi har overdobbelt så mange smittet, men alikevel et åpent samfunn, og mindre innlagt enn i vår. Hvordan i alle dager kan du konkludere med at vaksinen ikke virker? 

 

Hvordan kan du konkludere med at den gjør det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fakta? said:

ikke at man har like stor fare for å smittes som uvaksinerte. For øvrig viste den jeg så nærmere på også at vaksinerte blir fortere friske, som burde redusere faren for å smitte andre.

Tror du at ens celler blir immune mot å bli infisert bare fordi man har antistoffer i kroppen?

Vaksinerte får ut den virale mengden fortere da de har mye antistoffer og blir sjeldent syk i den forstand at de ikke får symptomer selv om noe virus formerer seg.

Det er ikke dermed sagt at de ikke blir smittet de blir jo det, antistoffer tar de fleste varianter og de få variantene som ikke tas av antistoffene vil man kunne smitte andre mennesker med.

Endret av Bjørnedyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bjørnedyr said:

Tror du at ens celler blir immune mot å bli infisert bare fordi man har antistoffer i kroppen?

Det er teknisk sett sant, men irrelevant. Hvis antistoffene stopper infeksjonen raskt nok så er man i praksis frisk og vil ikke smitte andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er Kjerkhol? Hun burde jo anbefale munnbind nå da, effekten av å ikke anbefale håndtrykk er mao forsvinnende liten ihvertfall mtp covid. Merkelig stille fra regjeringens side   også sett i lys av 2 siste dagers høye smittetall ,og at stadig flere sykehus melder om sprengt kapasitet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Fakta? said:

Det er teknisk sett sant, men irrelevant. Hvis antistoffene stopper infeksjonen raskt nok så er man i praksis frisk og vil ikke smitte andre.

Det er veldig relevant fordi man blir jo teknisk sett smittet og det vil være variasjon i virusene man puster inn slik at antistoffene ikke vil virke mot alle.

Disse vil formere seg helt til T cellene får ødelagt de infiserte cellene og det blir utviklet helt nye B celle antistoffer som kan rydde opp etterpå.

I mellomtid er denne personen altså smittet og er smittsom, mest sannsynlig asymptomatisk, er det i oppmot 4 uker og det med varianter som vaksinen ikke fungerer mot.

Det er mange som ikke tenker på at en gjennombruddsinfeksjon kan foregå uten symptomer og det vil skje som regel når puster inn en mengde varierte virus.

Endret av Bjørnedyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har allerede opplevd at munnbindplikt utelukker meg fra det meste - butikker, hoteller, kjøpesentre, kafeer og så videre. Jeg kan ikke bruke munnbind på grunn av en helsetilstand. Jeg har legeerklæring på dette, men ble likevel stoppet i døra til kjøpesenteret og nektet inngang. Så jeg må nok handle alt på nett og sitte hjemme. Litt usikker på hvordan jeg skal ordne det med mathandling, siden vi ikke har noen som leverer mat her jeg bor, og mannen bare er hjemme i helgene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (5 minutter siden):

Og jeg har allerede opplevd at munnbindplikt utelukker meg fra det meste - butikker, hoteller, kjøpesentre, kafeer og så videre. Jeg kan ikke bruke munnbind på grunn av en helsetilstand. Jeg har legeerklæring på dette, men ble likevel stoppet i døra til kjøpesenteret og nektet inngang. Så jeg må nok handle alt på nett og sitte hjemme. Litt usikker på hvordan jeg skal ordne det med mathandling, siden vi ikke har noen som leverer mat her jeg bor, og mannen bare er hjemme i helgene. 

Gjelder ikke munnbind påbud kun hvis man ikke kan overholde 1 meter avstand til andre da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (2 minutter siden):

Gjelder ikke munnbind påbud kun hvis man ikke kan overholde 1 meter avstand til andre da? 

Her er det munnbindplikt, og de ser ikke på avstand. Jeg opplevde "munnbindvakter" ved inngangen som nektet meg inngang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden):

Her er det munnbindplikt, og de ser ikke på avstand. Jeg opplevde "munnbindvakter" ved inngangen som nektet meg inngang.

Kjedelig, mener jeg har lest at man skal få fritak dersom man av helsemessige årsaker ikke kan bruke munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (3 minutter siden):

Kjedelig, mener jeg har lest at man skal få fritak dersom man av helsemessige årsaker ikke kan bruke munnbind. 

Det trodde jeg også, men den gang ei. Jeg prøvde virkelig, men besvimte etter 10 minutter i butikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Hedy Lamarr said:

Lesestoff som er nyttig for mange, tydeligvis: https://yourlocalepidemiologist.substack.com/p/how-vaccines-reduce-transmission?justPublished=true

Sjekk gjerne linkene hun poster også.

Greit forklart men der hun sier

Quote

Not everyone gets sterilizing immunity, but COVID19 vaccines help with approximately 50-75% reduction in initial infection risk

Det er vel ingen som får steriliserende immunitet i praksis.

Når man puster inn en mengde virus partikler så er de fleste av de feilkopiert, gamle eller på noe måte svekket og ødelagt. Av de som kan formere seg er ingen to helt like og det vil være små forskjeller. Det er disse forskjellene som gjør at det vil som regel være noen få som har S1 spike protein som er nokså ulik den man vaksinerte mot.

Endret av Bjørnedyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (4 minutter siden):

Det trodde jeg også, men den gang ei. Jeg prøvde virkelig, men besvimte etter 10 minutter i butikken. 

Klippe små hull i munnbindet da og holde god avstand til andre kanskje det fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (3 timer siden):

Klippe små hull i munnbindet da og holde god avstand til andre kanskje det fungerer. 

Et munnbind med hull virker da ikke. Det er forresten skuffende hvor lite det kontrolleres at munnbind brukes korrekt og er tilstrekkelig tette. Feil bruk av munnbind og bruk av feil type munnbind er svært utbredt. Munnbind bør alltid være doble og av to forskjellige typer, ett som garanterer mot smitte fra og ett som garanterer mot smitte av den som bærer munnbindene. Hvilket nytte det er for visir i tillegg, har jeg ikke sett noen god studie av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13579 skrev (35 minutter siden):

Et munnbind med hull virker da ikke. Det er forresten skuffende hvor lite det kontrolleres at munnbind brukes korrekt og er tilstrekkelig tette. Feil bruk av munnbind og bruk av feil type munnbind er svært utbredt. Munnbind bør alltid være doble og av to forskjellige typer, ett som garanterer mot smitte fra og ett som garanterer mot smitte av den som bærer munnbindene. Hvilket nytte det er for visir i tillegg, har jeg ikke sett noen god studie av. 

Nå gjaldt dette en person som av medisinske årsaker ikke kunne bruke munnbind og hadde legeerklæring på dette, men likevel ble stoppet og nektet adgang på kjøpesenter. Korrekt bruk av munnbind er selvsagt viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (4 timer siden):

Nå gjaldt dette en person som av medisinske årsaker ikke kunne bruke munnbind og hadde legeerklæring på dette, men likevel ble stoppet og nektet adgang på kjøpesenter. Korrekt bruk av munnbind er selvsagt viktig. 

Jeg forstår at denne saken gjaldt et spesialtilfelle. Jeg assosierte likevel med feil bruk av munnbind som er en utstrakt praksis som ble mye mer diskutert i starten av epidemien enn nå. Nå er det svært få som bryr seg om munnbindet de bruker (ofte på feil måte), er effektivt eller ei, og nesten ingen som diskuterer om ikke dobbelt munnbind med omfattende testing av munnbindtettheten burde kreves, for å oppnå optimal effekt av tiltaket.

I starten var det enkelte kommuner som krevde bruk av munnbind overalt utenom i hjemmene, men nå nøyer de seg med å kreve dette på kollektivtransport og i butikker samt der mennesker samles. Burde ikke kravet vært universelt? Da ville det dessuten vært enklere å håndheve for en stakkars politimann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...