Gå til innhold

Mannen og alkohol i prøvetiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på hvordan dere andre har det i prøvetiden? Jeg er helt avholds siden vi begynte å prøve, men mannen tar seg en pils i ni og ned (Kanskje en øl en gan i uka, ikke hver uke). Jeg trodde jeg hadde eggløsning i går, så da benytet vi oss sjansen før han skulle ut og ta noe jobbpils. Vi trodde at pp var ferdig denne gangen. Men vikk positiv opk i dag, så da må vi prøve i dag eler kanskje i morgen. Men det var de ølene han har drukket i går.... Jeg er google crazey, har både lest at mannen burde slutte å drikke 6 mnd før prøving og at øl faktisk kan hjelpe svømmere (wuat...)
Hvordan har dere det? Har mannen sluttet med drikinga helt eller tar seg en pils eller anna her og der? Burde man lism..ikke prøve hvis masn har drukket 2 øl dagen før?

Anonymkode: 8e7dc...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Vi har akkuratt startet med å prøve på nr 3.  Jeg ble gravid med en gang jeg med de 2 andre og har tenkt å gjøre som jeg gjorde da jeg prøvde på å få de. Vi lever helt som vanlig med tanke på mat og drikke frem til positiv test. Mannen drikker uansett ikke så mye, men om han skal ut og ta noen øl med kompisene i perioden med el så gjør han det😀 For vår del tror jeg taktikken «minst mulig stress» funker best. 

Anonymkode: 16db6...a15

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gravid før jeg er gravid, og oppførerer meg deretter. Vi ønsker ikke å dele med alle rundt oss at vi prøver, og det hadde vært merkelig om jeg aldri skal drikke, og i hvertfall om mannen aldri kan drikke lengre. 

Jeg er litt mer forsiktig etter EL og frem til IKM. Men har hendt jeg har tatt et par glass vin i sosialt lag. Det kan umulig skade om det skjer en gang. 

Vil nyte førjulstiden. Skal blant annet på julebord. 

Det blir en roligere periode over jul uansett. 

Anonymkode: d5d45...ed6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Tror det vil drepe forholdet on man blir streng for alt mulig. Da blir fokuset på å prøve, BARE prøve, i stedet for å slappe litt av og ta det med ro.

Anonymkode: d5d45...ed6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke alkohol mens man er gravid kan skade fosteret. Der tok jeg ingen sjanser, og var avholds hele prøveperioden (men å bare være avholds mellom eggløsning og IKM er også ok).

Men at MANNEN skal unngå å drikke fordi det potensielt har et ørlite utslag på fruktbarheten hans... Det er kanskje noe man kan vurdere å teste etter flere år som prøvere, uten å ha klart å unnfange en eneste gang. Selv da så tviler jeg på at en pils her og der har noe utslag. 

Anonymkode: e598b...e58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er ikke gravid før jeg er gravid, og oppførerer meg deretter. Vi ønsker ikke å dele med alle rundt oss at vi prøver, og det hadde vært merkelig om jeg aldri skal drikke, og i hvertfall om mannen aldri kan drikke lengre. 

Jeg er litt mer forsiktig etter EL og frem til IKM. Men har hendt jeg har tatt et par glass vin i sosialt lag. Det kan umulig skade om det skjer en gang. 

Vil nyte førjulstiden. Skal blant annet på julebord. 

Det blir en roligere periode over jul uansett. 

Anonymkode: d5d45...ed6

Samme. Vil ikke dele med noen før langt inni graviditeten. Men godt å høre at alle har så chill holdning 😄

Ts.

Anonymkode: 8e7dc...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Samme. Vil ikke dele med noen før langt inni graviditeten. Men godt å høre at alle har så chill holdning 😄

Ts.

Anonymkode: 8e7dc...9ba

Men de store utskeielsene bør man gjerne legge til før EL eller under mensen. Min samboer snuser også. Men tenker vi ikke begynner med drastiske endringer før vi har prøvd 6mnd. Jeg tar el-tester så vet sånn ca når jeg bør være mer forsiktig.

Anonymkode: d5d45...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mannen drakk som vanlig (som er ganske mye sikkert sammenliknet med en del andre her men normalt i vår krets). Vi testet sædkvaliteten en av de første PP da, om den hadde vært dårlig så hadde jeg nok pushet mer for livsstilsendringer for bedre kvalitet. Men så lenge den var ok så tenkte jeg vi fikk prøve litt først. 

Jeg er nokså sikker på at alkohol rundt EL for MANNEN ikke har noe å si, sædcellene er jo allerede laget da sånn jeg har skjønt det. Er vel mer alkohol, dop og div annet over tid som kan gjøre kvaliteten dårligere. 

Anonymkode: c67b8...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de fleste menn lever nok som normalt, i alle fall frem til man får grunn til å tro at sædkvaliteten er for dårlig. Selv da er det en del som ikke gjør særlig innsats i å legge om livsstilen.

Man bør ikke være helt hysterisk, men det er jo noen tiltak man kan gjøre hvis man ønsker best mulig utgangspunkt.

Anonymkode: ba65d...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tenker at de fleste menn lever nok som normalt, i alle fall frem til man får grunn til å tro at sædkvaliteten er for dårlig. Selv da er det en del som ikke gjør særlig innsats i å legge om livsstilen.

Man bør ikke være helt hysterisk, men det er jo noen tiltak man kan gjøre hvis man ønsker best mulig utgangspunkt.

Anonymkode: ba65d...348

For min del er det veldig tynn grense mellom normal og hysterisk 😄 en dag drikker jeg kaffe med masse godteri med god samvitighet mens andre googler jeg om linnfrø kan forårsake kromosomasvikt typ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (4 minutter siden):

For min del er det veldig tynn grense mellom normal og hysterisk 😄 en dag drikker jeg kaffe med masse godteri med god samvitighet mens andre googler jeg om linnfrø kan forårsake kromosomasvikt typ..

Hahaha, ja, kjenner til litt svingninger der 😅 Utrolig mange ting som kan spille inn både på fertiliteten og på det fremtidige barnets helse, det er dessverre ikke alt man kan gjøre noe med som enkeltperson heller. Diverse kemikalier og miljøgifter, osv. Også blir man koko hvis man skal passe på alt. Så det er nok lurt å velge ut noen tiltak man kan leve med som er gjennomførbare og effektive, for eksempel passe på søvn og stress, store mengder koffein, sånne ting :)

Anonymkode: ba65d...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever noenlunde normalt frem til jeg eventuelt får en positiv test. Litt mer forsiktig etter el og frem mot IKM, men mannen drikker akkurat når og hva han vil 😊

Han lever ganske sunt i utgangspunktet og vi hadde nok gjort noen endringer hvis vi hadde fått påvist dårlig spermkvalitet for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å prøve før han går ut å drikker når han fortsatt drikker så jevnlig. Han må stoppe helt over lengre periode om det skal ha noe å si og det burde han gjøre om han virkelig vil prioritere denne prøvingen 

Anonymkode: 8bc4b...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har som regel IKM fredag eller lørdag. sånn sett passer det fint. 

Så jeg drikker som vanlig første helg i dpo. Tenker at da har ikke egget festet seg. jeg drikker ikke mye, men tar meg alltid ett par glass vin til maten på lørdag. er litt mer forsiktig enn før El. 

På IKM helga har jeg Testet meg før sånn at jeg vet om jeg kan drikke til middag på lørdag. Neste IKM  skal jeg på julebord. alle vil reagere stort hvis jeg ikke drikker, da jeg er en av de som liker godt å kose meg med noe alkohol til mat (og alle utenom sjefen vet at jeg har ønsket å få barn leeenge).

planlegger å  test før julebordet, er ikke komfortabel med å drikke også får jeg positiv test dagen etter. 

Samboer/mannen gjør ingen endringer. han er samme som meg. drikker kanskje 2-3bokser fredag og lørdag, men ikke stor fest. 

Anonymkode: 659fc...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...