Gå til innhold

Spiser bare 1 gang dagen men går ikke ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk inn for å slanke meg for 2-3 mnd siden. Vil ned ca 6-8 kg. 

Kuttet ut alt av godis, potetgull, popcorn osv men så ingen endring på vekten. Så siste mnd har jeg kun spist en gang om dagen, kveldsmiddag. Jeg har også kuttet ut alt av sukker/brus og nesten ikke rørt pasta heller (kun fullkorn). Er konstant sulten og regnet med å ha gått ned hvertfall  minst 2 kg men nei veide meg i dag for første gang på 2 mnd og vekta er akuratt der hvor den var! 

Går det så tregt å slanke seg, vil jeg gå ned etterhvert eller er kostholdsendringen min for ineffektiv? Måltidet jeg spiser en gang om dagen er normal mat, kjøttkaker, biff, kylling osv. Må jeg leve på salat for at dette skal ha noe effekt eller er det bare det at det tar lenger tid? 

Jeg har en hverdag hvor jeg er inaktiv og lite i bevegelse. Hard trening og kondisjonstrening er desverre ikke mulig for meg pga smertesykdom. 

Anonymkode: 7463b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte mer effektivt med små måltider hver tredje time enn å sulte seg så lenge. Da tuster du til forbrenningen veldig 

Anonymkode: fec59...a14

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på døgnet veide du deg? Med de samme klærne? Passet du på at magen var tom? 

Anonymkode: b9e24...539

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser for lite og kroppen går på sparebluss. Anbefaler du snakker med legen som kan eventuelt sende deg til ernærings ekspert. Da får du hjelp til og lage kostholdsplan. Kroppen trenger mat jevnt over hele dagen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser nå bare 1 måltid annenhver dag, og vekta går merkbart ned😊

Anonymkode: 99381...352

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke spise en gang om du fortsatt spiser like mye kalorier. Fullkorn har ofte litt mer kalorier men metter bedre og er mer gunstig for blodsukkeret.

Om du spiser flere ganger om dagen, en gang om dagen, annenhver dag eller hva det måtte være får du velge men du må bruke mer kalorier enn du inntar. Alt annet er bare metoden du føler er lett å oppnå det.

Anonymkode: 46604...684

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser nå bare 1 måltid annenhver dag, og vekta går merkbart ned😊

Anonymkode: 99381...352

Er ikke sunt for de fleste å holde på slik, så er ikke noe man bør anbefale.

Bare tell kalorier ts, dersom det ikke fungerer, snakk med legen.

Anonymkode: 012a0...6e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei da. Snakk med noen som kan slanking. Fks lege. Litt mat ofte er mye bedere enn bare en gang om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mokkilokki said:

Du spiser for lite og kroppen går på sparebluss. Anbefaler du snakker med legen som kan eventuelt sende deg til ernærings ekspert. Da får du hjelp til og lage kostholdsplan. Kroppen trenger mat jevnt over hele dagen. 

En vanlig kropp har mer enn nok fett til å klare seg helt fint uten kontiuerlig tilførsel av næring, og det gjelder selvsagt i enda større grad om man har ekstra fett på kroppen. Men det varierer hvor "flink" kroppen er til å omstille seg fra å ta fra fettlageret, spesielt om man spiser ofte, og spesielt om man spier mye karbohydrater.

Hvis man ikke går ned i fettprosent av å spise ett måltid daglig, spiser man for mye (lite sannsynlig), eller kroppen har skrudd ned forbrenningen.

Å miste fett er ikke det samme som å gå ned i vekt. Hvis man har spist dritt i lang tid og så begynner å spise ordentlig mat, kan man lett legge på seg en del muskelmasse og vekta står stille selv om fettprosenten går ned. Spesielt om man trener i tillegg.

Og så vil vekta svinge en del uansett. Vann i kroppen, hvor mye mat du har i tarmene osv. Hvis du vil måle framgangen er det mye bedre å bruke et speil og/eller målebånd.

Periodisk faste er bra og tåles godt av de fleste, og for mange er det veldig praktisk. For min del funker det best å spise to ganger daglig, da jeg rett og slett ikke orker å spise så mye jeg trenger på bare ett måltid.

Anonymkode: afc85...eee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Doktor Dyregod said:

Hei da. Snakk med noen som kan slanking. Fks lege. Litt mat ofte er mye bedere enn bare en gang om dagen. 

En vanlig lege kan dessverre forbausende lite om ernæring og slanking. Oppsøk i tilfelle en som har spesialisert seg på det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ofte mer effektivt med små måltider hver tredje time enn å sulte seg så lenge. Da tuster du til forbrenningen veldig 

Anonymkode: fec59...a14

Lite og ofte fungerer dårlig for mange av oss.

Anonymkode: f47cb...d56

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, det kan hende at ett digert måltid daglig ikke er gunstig for deg. Hva med å prøve annenhver dag istedetfor? Og heller spise 2-3 måltider de andre dagene. 

Anonymkode: f47cb...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er: hvor mange kalorier er det i det ene måltidet ditt. Logger du måltidet? Har du sett på dette opp mot hvor mye ca du forbrenner et døgn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

går du på noen medisiner? det kan føre til vektøkning..

Anonymkode: f01ee...49d

Ikke uten at man spiser mer enn man forbrenner...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bokdamen said:

Det store spørsmålet er: hvor mange kalorier er det i det ene måltidet ditt. Logger du måltidet? Har du sett på dette opp mot hvor mye ca du forbrenner et døgn? 

8 hours ago, Teatrica said:

Ikke uten at man spiser mer enn man forbrenner...

Problemet er at en kalkulator på en telefon i beste fall kan gi deg et grovt anslag. Hvor mye man forbrenner kommer blant annet an på hvor godt trent man er, temperatur og ikke minst hormonelle forskjeller, som igjen påvirkes blant annet av hva og når man spiser, om man sover nok, medisiner osv. Kort sagt vet du veldig lite om hvor mye du forbrenner og trenger selv om du måler alt du spiser i kalorier. Det er mange som har hatt hjelp av kaloritelling fordi de blir klar over hvor mye energi som finnes i forskjellig mat, så de spiser mindre av det. Men så er det også noen som velger vekk ting som protein fordi det også kan måles i kalorier, selv om protein i praksis ikke blir brukt som en energikilde med mindre man er underernært eller spiser ekstremt lite av både fett og karbohydrater.

Derfor er nok det sunneste, enkleste og raskeste å ikke tenke så mye på kalorier, men på å rett og slett spise ordentlig mat. Og selvsagt å ikke spise om man ikke er sulten osv. Da bør kaloritelling egentlig bli overflødig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Derfor er nok det sunneste, enkleste og raskeste å ikke tenke så mye på kalorier, men på å rett og slett spise ordentlig mat. Og selvsagt å ikke spise om man ikke er sulten osv. Da bør kaloritelling egentlig bli overflødig.

Problemet for veldig mange er at de ikke har et bevisst forhold til hva som er riktig og ikke minst nok mat. Man har gjerne også en dårlig forståelse av sult vs lyst på mat. 

Når TS spiser ett måltid om dagen uten å gå ned i vekt, kan det være naturlig å beregne hvor mye det måltidet inneholder. En beregning av tdee vil aldri være korrekt, men gir et visst bilde. Hvis TS spiser ett måltid som er 2000 kcal og grovt anslag på forbrenning er det samme, er jo svaret veldig enkelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...