Gå til innhold

Bli satt i gang før pga mistrivsel..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen av dere har blitt satt i gang pga mistrivsel hos mor, eller om det er mulig å bli det? 

Jeg tenker selvfølgelig etter uke 37 sånn at barnet ikke blir prematurt. Jeg har vært deppa siden dag 1 i svskapet og jeg ser ikke hvordan jeg skal klare resten av ukene nå... 

Skal snart på samtale til sykehuset. 

Anonymkode: 28799...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På en måte. Hadde intense smerter, som ikke var direkte relatert til svangerskapet, som gjorde at jeg ikke fikk sove på tre uker. På tross av at en av ukene var med innleggelse og morfin 24/7 som ikke fungerte. Nå jeg kom på vekstkontroll i uke 38 var jeg så utslitt og på felgen at jeg knapp sammen hos fødselslegen, og fikk bli satt i gang dagen etterpå.
Hadde riktignok svangerskapsdiabetes og ville blitt satt i gang senest på termin uansett, så kan hende de da ikke så problemet med å gjøre det litt tidligere enn planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om noen av dere har blitt satt i gang pga mistrivsel hos mor, eller om det er mulig å bli det? 

Jeg tenker selvfølgelig etter uke 37 sånn at barnet ikke blir prematurt. Jeg har vært deppa siden dag 1 i svskapet og jeg ser ikke hvordan jeg skal klare resten av ukene nå... 

Skal snart på samtale til sykehuset. 

Anonymkode: 28799...ee3

Hva legger du i mistrivsel?

Om du har selvmordstanker i stor grad og også ønsker om gjennomføring - eller sterk grad av psykisk uhelse kan du legges inn frivillig på psykiatrisk.

Og mulig de da ville igangsatt noe tidligere - type 2 uker før termin eller noe sånt.

Men «deppa» og mistrivsel.....spørs hva du legger i det.

Generelt vil svaret oftest være nei, av hensyn til barnets helse. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er drittlei på slutten, så det avhenger nok av hvor ille nedstemt du er. Har du tatt dette opp med jordmor/lege? 

Det er heller ikke nødvendigvis sånn at det på magisk vis brått blir lysere straks babyen er ute. For noen av oss ble det verre med babyen på utsiden av magen. Så om du sliter nå bør du be om oppfølging ❤

Anonymkode: c476f...27c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (46 minutter siden):

Hva legger du i mistrivsel?

Om du har selvmordstanker i stor grad og også ønsker om gjennomføring - eller sterk grad av psykisk uhelse kan du legges inn frivillig på psykiatrisk.

Og mulig de da ville igangsatt noe tidligere - type 2 uker før termin eller noe sånt.

Men «deppa» og mistrivsel.....spørs hva du legger i det.

Generelt vil svaret oftest være nei, av hensyn til barnets helse. 

Jeg blir deppa av alle smertene 🙂 kan nesten ikke gå nå pga bekkenløsning. Kan bevege meg litt ila en dag ved stor anstrengelse og da er det som jeg blir knivstukket i underlivet. 

Anonymkode: 28799...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De fleste er drittlei på slutten, så det avhenger nok av hvor ille nedstemt du er. Har du tatt dette opp med jordmor/lege? 

Det er heller ikke nødvendigvis sånn at det på magisk vis brått blir lysere straks babyen er ute. For noen av oss ble det verre med babyen på utsiden av magen. Så om du sliter nå bør du be om oppfølging ❤

Anonymkode: c476f...27c

Jeg vet. Har født barn før, men hatt graviditeter helt uten smerter. Dette er grusomt vondt. 

Anonymkode: 28799...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet. Har født barn før, men hatt graviditeter helt uten smerter. Dette er grusomt vondt. 

Anonymkode: 28799...ee3

Ah, skjønner. Det høres tøft ut. Men har du blitt satt i gang før? Det kan jo være kjipere fødsler enn de som går spontant. 

Anonymkode: c476f...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ah, skjønner. Det høres tøft ut. Men har du blitt satt i gang før? Det kan jo være kjipere fødsler enn de som går spontant. 

Anonymkode: c476f...27c

Ja jeg vet det, men jeg hadde overhodet ikke taklet om babyen kom i uke 42 f eks😭 å bare tanken på at det er innafor normalen er uutholdelig. Har ikke blitt satt i gang før. Begge kom i uke 40. (41+0) 

Hvordan kan jeg risikere at fødselen blir,? Husker ikke kroppen bedre, eller er det ungen som styrer alt? 

Anonymkode: 28799...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa fra på trivselsamtale dagen før termindato at jeg var ferdig med å gå gravid og ville ha igangsettelse. Fikk det uten diskusjon og ble satt i gang på termin. 

Anonymkode: c5c97...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg sa fra på trivselsamtale dagen før termindato at jeg var ferdig med å gå gravid og ville ha igangsettelse. Fikk det uten diskusjon og ble satt i gang på termin. 

Anonymkode: c5c97...250

På termin ja. 

Anonymkode: 3c28e...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sa fra på trivselsamtale dagen før termindato at jeg var ferdig med å gå gravid og ville ha igangsettelse. Fikk det uten diskusjon og ble satt i gang på termin. 

Anonymkode: c5c97...250

Ja jeg får også kanskje drøfte dette med jordmor.. Kanskje hun kan sende henvendelse til sykehuset om det. 

Anonymkode: 28799...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir deppa av alle smertene 🙂 kan nesten ikke gå nå pga bekkenløsning. Kan bevege meg litt ila en dag ved stor anstrengelse og da er det som jeg blir knivstukket i underlivet. 

Anonymkode: 28799...ee3

Det kalles å være gravid. Tror du at du er unik? Knivstikk er nedpress, vær glad for dem, det betyr ungen ikke er i sete/tverrleie. Ærlig talt, om alle gravide som mistrivdes skulle blitt satt igang...... 

Å bli satt igang er absolutt ingen dans på roser

Anonymkode: 957d6...be1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om å bli satt i gang i uke 38, for da orket jeg ikke mere. Hadde gått 12 uker med et dødt og et levende barn i magen og var livredd for at det skulle skje noe med det andre barnet også. Fikk innvilget igangsetting og det ble en veldig fin fødsel. 

Anonymkode: 134f5...fed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ba om å bli satt i gang i uke 38, for da orket jeg ikke mere. Hadde gått 12 uker med et dødt og et levende barn i magen og var livredd for at det skulle skje noe med det andre barnet også. Fikk innvilget igangsetting og det ble en veldig fin fødsel. 

Anonymkode: 134f5...fed

Det er jo en liiiiiitt annerledes situasjon enn TS, da. 

Anonymkode: ff847...e14

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo en liiiiiitt annerledes situasjon enn TS, da. 

Anonymkode: ff847...e14

Det var ingen medisinsk indikasjon for å sette i gang fødsel.

Anonymkode: 134f5...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det kalles å være gravid. Tror du at du er unik? Knivstikk er nedpress, vær glad for dem, det betyr ungen ikke er i sete/tverrleie. Ærlig talt, om alle gravide som mistrivdes skulle blitt satt igang...... 

Å bli satt igang er absolutt ingen dans på roser

Anonymkode: 957d6...be1

Hahahaha, ungen er i seteleie. Dust. Jeg vet godt hva nedpress er, så det er overhode ikke det! Det kalles ikke å være gravid om man blir invalid. 

 

Anonymkode: 28799...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mistrivsel er jo det som gjør en klar for fødsel mener jeg. Intens mistrivsel gjør at man driter i hele fødselsangsten og tenker at det får briste eller bære 😅 Den ungen MÅ ut! 
Masse lykke til, uansett utfall blir det ikke lenge igjen.

Anonymkode: 93ff6...f23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mistrivsel er jo det som gjør en klar for fødsel mener jeg. Intens mistrivsel gjør at man driter i hele fødselsangsten og tenker at det får briste eller bære 😅 Den ungen MÅ ut! 
Masse lykke til, uansett utfall blir det ikke lenge igjen.

Anonymkode: 93ff6...f23

Stemmer, det er psyken som gjør oss klare til fødselen mentalt. 

Ts. Igangsatt fødsel kan bli langt mere smertefull og dramatisk enn en naturlig igangsatt fødsel. Jeg har vert gjennom begge deler og aldri i livet om jeg vil bli igangsatt en gang til. 

Anonymkode: 4f532...1b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det var ingen medisinsk indikasjon for å sette i gang fødsel.

Anonymkode: 134f5...fed

Mors psykiske helse er jo en medisinsk indikasjon, og din opplevelse vil jo absolutt påvirke en slik avgjørelse. TS forklarer lite rundt sin situasjon, men som mange nevner er jo de fleste drit lei mot slutten. Jeg tror dog IKKE det er umulig for TS å få igangsettingen hun ønsker, hvis ståa er så ille som hun indikerer (dog forklarer dårlig om), for barnet gagner lite om mor slites ut psykisk de siste ukene. 

Anonymkode: ff847...e14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg blir deppa av alle smertene 🙂 kan nesten ikke gå nå pga bekkenløsning. Kan bevege meg litt ila en dag ved stor anstrengelse og da er det som jeg blir knivstukket i underlivet. 

Anonymkode: 28799...ee3

Skjønner jeg godt, hadde det på samme måte.

Hadde svangerskapsdepresjon i tillegg med rimelig mørke tanker også. 

Gikk maks over termin selv, og de gikk med på igangsettelse dag 11 istedetfor 12. Da fordi jeg var helt ekstremt engstelig for død baby osv.

Men, det gikk fint - og for meg var det absolutt en lettelse å ikke være gravid lengre.

Samtidig var livet med baby ganske tøft - på en annen måte.

Så: med den begrunnelsen tenker jeg du heller bør ta en dag av ganga og eventuelt be om hjelpemidler. Dette er midlertidig selv om hormonene ikke akkurat bidrar til at det føles sånn. 

Det blir endel utfordringer ved tidlig fødsel, og det er en god grunn til at de er restriktive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...