AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Del Skrevet 23. november 2021 ...når det er mye som skal pusses opp, deriblant dyre rom som bad og kjøkken. Er alt spart opp på forhånd? Tar man lån? Vil gjerne høre deres erfaringer Anonymkode: 5501e...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Del Skrevet 23. november 2021 Alt må sjelden tas på en gang. Tar opp lån til store ting som bad og deler av kjøkkenet, ellers gjøres det etterhvert som sparekontoen fylles opp. Anonymkode: d7dfb...258 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spludre Skrevet 23. november 2021 #3 Del Skrevet 23. november 2021 Sparer. Lager budsjett. Å betale for ting i etterkant et det samme som å betale mer. Det er ikke noe vits på prosjektet som strengt tatt må planlegges uansett. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 23. november 2021 #4 Del Skrevet 23. november 2021 Da jeg kjøpe hus sammen med eksen for 24 år siden, var det et 70-tallshus som trengte mye oppussing. Vi gjorde mye arbeid selv, og tok rom for rom. Prioriterte nøye hva vi kunne leve med ei stund til. Å pusse opp et soverom trenger ikke være dyrt. Maling og gulvbelegg/klikklaminat og egeninnsats. Kommer langt med 4. -5.000 kroner da. Kjøkken; er innredninga ok, trenger bare male den? Evt flytte om på noe innredning, supplere med flere skap, bytte benkeplate? Kjøpe brukt innredning? Vi brukte bsu-midler til å renovere bad den gangen. Her jeg bor nå, er ett av badene fra midten av 90-tallet. Har malt innredning, tak og vinduskarm, byttet knotter, supplert med en kommode, satt opp dusjvegg ved badekaret, byttet armatur og baddør. Skal også bytte toalett. Montert termostat for varmekabler. Badet er ikke moderne, men helt ok og ikke vanskelig å holde rent. Vil anslå at jeg har brukt 8-10.000 kroner og utsatt full oppussing/renovering av badet med ti år. Jeg tenker det er greit å bo seg litt inn før man gjør store og dyre endringer. Man bør erfare hvordan man takler hverdagsøkonomien med huslånet man allerede har. Noen endringer gjør man med rimelige midler hvis man legger ned arbeidstimene selv. De kan man spare til i hverdagsøkonomien (evt feriepenger, deler av desemberlønn, ønske seg gavekort på byggvareforretninger til bursdag og jul). Mye å hente på god planlegging og å følge med på tilbud, samt mye fint som selges pent brukt av innredning til bad og kjøkken. Etterhvert betaler dere ned å huslånet og boligen stiger forhåpentligvis i pris. Da kan dere låne opp litt med god sikkerhet i huset og ta dyre ting som takskifte, drenering, vinduer og bad. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Del Skrevet 23. november 2021 Baker det inn i huslånet. Med oppussing øker man jo også verdien av boligen. Her hvor vi bor går verdien så pass mye opp, at selve lånet er "uproblematisk". Også har vi utleiedel... Kan dere orde med en/to utleiedeler, så vil jeg absolutt anbefale det Det koster jo såklart litt. Men, har du en leilighet, så kan den potensielt dekke huslånet deres, og det er jo veldig fint Anonymkode: 049a9...6dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Del Skrevet 23. november 2021 Har man dårlig råd så pusser man opp selv. Det er arbeidet som koster mye. Anonymkode: cd0e0...dc3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #7 Del Skrevet 24. november 2021 Jeg er alenemor og pusser opp hus. Jeg har spart en god del, pluss at jeg kjøpte huset under takst. Da slapp jeg å bruke egenandelen min. Nå totalrenoverer jeg huset. Gjør mye selv så det sparer jeg også på, med hjelp av min far som er snekker. Eneste jeg må betale for er materiale, rørlegger og elektriker 😊 Anonymkode: a75a4...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #8 Del Skrevet 24. november 2021 Jeg bor alene og tjener under snittet men fikk litt ekstra lån da jeg kjøpte oppussingsobjektet og brukte ganske mye tid på å bli ferdig. Men det har blitt sabla fint! Mange kjøper drittgulv i plast, ofte forskjellig gulv i hvert rom som de legger i ulike retninger. Jeg kjøpte kvalitetsparkett i utlandet og smugla det over grensa i en nabobil. En del maler selv oppå den slitte strietapeten eller bruker den dyre løsninga fra Jotun. Jeg hyrte håndverkere svart til å helsparkle og male. Gjorde omtrent alt på IKEA-kjøkkenet selv med unntak av rør og elektrisk. Og flislegging, der fikk jeg hjelp av en kompis. Anonymkode: ea0c4...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~umulia~ Skrevet 24. november 2021 #9 Del Skrevet 24. november 2021 Vi har tatt rammelån til oppussing og byggelån når vi skulle bygge på. Har totalrenovert en enebolig fra 50-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fro Skrevet 24. november 2021 #10 Del Skrevet 24. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg bor alene og tjener under snittet men fikk litt ekstra lån da jeg kjøpte oppussingsobjektet og brukte ganske mye tid på å bli ferdig. Men det har blitt sabla fint! Mange kjøper drittgulv i plast, ofte forskjellig gulv i hvert rom som de legger i ulike retninger. Jeg kjøpte kvalitetsparkett i utlandet og smugla det over grensa i en nabobil. En del maler selv oppå den slitte strietapeten eller bruker den dyre løsninga fra Jotun. Jeg hyrte håndverkere svart til å helsparkle og male. Gjorde omtrent alt på IKEA-kjøkkenet selv med unntak av rør og elektrisk. Og flislegging, der fikk jeg hjelp av en kompis. Anonymkode: ea0c4...1de Ja, er man av typen til å snylte på samfunnet er det klart man kan få det billigere. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #11 Del Skrevet 24. november 2021 Tar av sparekontoen, bruker feriepengene eller utvider huslånet. Anonymkode: 454ef...cbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #12 Del Skrevet 24. november 2021 Vi er gjeldfrie om ca 2 år. Da er huset vårt ca 20 år. Vi har pusset opp noenlunde jevnlig men når vi er gjeldfrie må vi nok spare opp til litt større prosjekt. Da har vi jo plutselig 30 000 mer å spare opp hver måned. Kommer ikke til å noengang å ta opp mer lån. Men har også barn som trenger støtte til boligkjøp så vi prioriterer nok å spare opp til det først dersom det ikke er noe som MÅ gjøres. Og då må vi også spare opp til bil. Det gjør vi forsåvidt utenom. Føler jo enda vi bor i et nytt hus. Men klart en gang må vi nok pusse opp bad osv. Tror mange tar opp lån på huset for å pusse opp og når husprisene stiger så føler man vel man kan forsvare det. Anonymkode: 0d215...f4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 24. november 2021 #13 Del Skrevet 24. november 2021 Sparer opp penger fra lønningene. Det koster jo ikke enormt å pusse opp om man ikke leier inn håndverkere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 24. november 2021 #14 Del Skrevet 24. november 2021 Man sparer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #15 Del Skrevet 24. november 2021 Her er det min mann som har betalt utgiftene til vår felles bolig. Det ble finansiert ved at han solgte en hytte han hadde. Det genererte en så stor sum at vi kunne pusse opp hele huset i en omgang, med innleide håndtverkere. Alternativet hadde ellers vært at vi begge måtte spart ganske lenge. Anonymkode: 30612...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #16 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): ...når det er mye som skal pusses opp, deriblant dyre rom som bad og kjøkken. Er alt spart opp på forhånd? Tar man lån? Vil gjerne høre deres erfaringer Anonymkode: 5501e...474 Pusset opp to soverom, stue og kjøkken for 80k. Fikk et veldig pent kjøkken brukt med platetopp og vifte. Tok opp lån på akkurat det sammen med huslånet. Så tar vi litt innimellom med maling, har malt trappeoppgangen og gangene nede. Har igjen et rom og et lite toalett. Pusset opp ny veranda med trapp for 35k i sommer, det var av sparepenger Anonymkode: 58992...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #17 Del Skrevet 24. november 2021 Vi visste badet måtte tas når vi flyttet inn så tok et litt høyere huslån for å ha litt ekstra til baderommet. Resten var sånt vi kunne ta etterhvert i eget tempo. Så på kjøkkenet malte jeg frontene på skapa selv, bruke dekorplast over benken og malte veggene. Soverommene, der rev jeg tapetene selv og pusset og malte veggene. I stua måtte vi legge nytt gulv, så når vi hadde råd så kjøpte vi inn laminatgulv og først da byttet vi det ut selv. I vaskerommet så kjøpte jeg en benkeplate pluss et par overskap billig på Finn.no. Malte veggene og hang opp overskapene og la benkeplatene over vaskemaskin og tørketrommelen. Hadde en tom kjeller som vi ville ha som kjellerstue. Da kjøpe vi det vi trengte av materiale etterhvert som vi hadde råd og lot det ligge der til vi hadde alt. Så bygde vi reisverket eller hva det heter, isolerte, la vegger og gulv. Der måtte vi ha inn noen stikkontakter så måtte betale en elektriker for det før vi ble helt ferdige Anonymkode: 48ac9...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #18 Del Skrevet 24. november 2021 Hver gang vi har kjøpt et renoveringsprosjekt så har huset i utgangspunktet vært så billig at vi har kunne belåne det beløpet vi mener vi trenger. Husene har blitt solgt meg gode gevinster som igjen har gjort at vi kan sitte greit i det. Vi har gjort det meste på husene selv. Generelle oppussinger som maling, bytting av kledning ect har vi tatt av egen lomme. Anonymkode: a76f5...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #19 Del Skrevet 24. november 2021 Ikke aktuelt å ta opp lån for å pusse opp nei! Jeg sparer og tar litt og litt og gjør ikke det dyreste. Ofte er det bare litt maling som skal til samt ha en handy mann som hjelper til . Anonymkode: 9d199...f35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #20 Del Skrevet 24. november 2021 Har hittil brukt sparte penger, og jobber opp en egen oppussingskonto sakte, men sikkert for framtidige prosjekter. Betaler heller litt mindre på lånet for å sette av litt penger, enn å låne opp ekstra. (Om det er økonomisk lurt eller ikke har jeg ikke regna på, men da føler jeg bedre kontroll og oversikt.) Om det dukker opp store og dyre ting som må tas NÅ, så har vi rom for å låne opp ekstra på huslånet vil jeg tro. Anonymkode: 807e2...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå