Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg endret på tallene i skattekortet mitt nå, og endte opp med 47% skatt resten av året 😬 Men hvordan blir det da viss det er halv skatt i desember? Har betalt 16000,- i skatt frem til nå, og med 47% skatt skal jeg betale 22000,- i skatt. Betaler jeg da 11000,- i skatt i desember med det nye skattetrekket?🤔

Anonymkode: c0647...ce9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg endret på tallene i skattekortet mitt nå, og endte opp med 47% skatt resten av året 😬 Men hvordan blir det da viss det er halv skatt i desember? Har betalt 16000,- i skatt frem til nå, og med 47% skatt skal jeg betale 22000,- i skatt. Betaler jeg da 11000,- i skatt i desember med det nye skattetrekket?🤔

Ja.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

I desember er det halvt skattetrekk. Altså halvparten av hva du til vanlig betaler. Så ja, du har regnet riktig.

Anonymkode: f4e67...fcf

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble trukket 65% skatt fra november. I desember vil vi få halv skatt, men vi vil få baksmell neste år. Skattetrekket ble skrudd opp nå, for å kreve inn skatt som ikke er blitt betalt dette året. Du kan ringe arbeidsgiver/Nav å si at du ikke vil at de skal trekke halv skatt i des, men det spørs om du har råd til det. Jeg velger å fortsette med 65% til januar, og heller rydde opp da, slik at skattetrekket blir riktig neste år.

Anonymkode: d27a7...a52

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo bare betale inn ekstra forskuddsskatt selv når som helst om du ønsker det.

Anonymkode: 39f9a...f23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan jo bare betale inn ekstra forskuddsskatt selv når som helst om du ønsker det.

Hvorfor i all verden? Jeg sparer i fond og får avkastning før jeg betaler baksmellen. Får baksmell hvert eneste år og det er med vilje.

Anonymkode: b8db8...9f5

Skrevet

Tidligere betalte jeg bevisst alt for mye skatt for å få penger tilbake på skatten i juni. Det føltes som en slags "bonus". Faktum var jo bare at dette var et ekstremt dårlig sparetiltak, penger som man fikk null avkastning på.

Når jeg innså hvor idiotisk dette var, slutta jeg med det. Å få baksmell på skatten er i prisnippet et rentefritt lån, som man kan betale tilbake innen en gitt frist. Pengene man ikke betaler i skatt kan man sette i aksjefond.

Anonymkode: ebc32...86e

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det føltes som en slags "bonus". Faktum var jo bare at dette var et ekstremt dårlig sparetiltak, penger som man fikk null avkastning på.

I motsetning til å sette de tusenlappene på sparekontoen?

Det er et godt sparetiltak for de som uansett ville brukt dem opp, og de er det flest av.

I tillegg er hele innlegget ditt en avsporing fra tråden. Det er nok av tråder for folk som vil skryte av hvor smarte de er med skattepengene sine her inne.

Anonymkode: f4e67...fcf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i all verden? Jeg sparer i fond og får avkastning før jeg betaler baksmellen. Får baksmell hvert eneste år og det er med vilje.

Anonymkode: b8db8...9f5

TS ønsker å betale inn mer skatt for å slippe baksmell, men er redd for at endringen av skattekortet nå ikke er nok for å få dette resultatet  og da er det jo et meget relevant råd at hun uansett kan betale inn ekstra når som helst om hun måtte ønske det.

Selv betaler jeg også minst mulig skatt og betaler heller baksmellen i mai, men jeg vet jo likevel at ikke alle er komfortable med dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS ønsker å betale inn mer skatt for å slippe baksmell, men er redd for at endringen av skattekortet nå ikke er nok for å få dette resultatet  og da er det jo et meget relevant råd at hun uansett kan betale inn ekstra når som helst om hun måtte ønske det.

Selv betaler jeg også minst mulig skatt og betaler heller baksmellen i mai, men jeg vet jo likevel at ikke alle er komfortable med dette.

TS har da ikke skrevet ett ord om baksmell?

Ts spør kun om det stemmer at hun blir trukket halvparten av prosenten som er oppgitt i skattekort, og om det stemmer at halvparten av 22 000 er 11 000... 

Det står absolutt ingenting om å frykte baksmell, eller at hun ønsker/ikke ønsker betale ekstra. Det er mange som bare ønsker vite hvordan man ligger an, for å slippe betale inn for mye skatt, eller for å legge tilside i tilfelle baksmell, eller som bare ønsker vite hva man kan forvente utbetalt på neste lønn.

• Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

TS har da ikke skrevet ett ord om baksmell?

Ts spør kun om det stemmer at hun blir trukket halvparten av prosenten som er oppgitt i skattekort, og om det stemmer at halvparten av 22 000 er 11 000... 

Det står absolutt ingenting om å frykte baksmell, eller at hun ønsker/ikke ønsker betale ekstra. Det er mange som bare ønsker vite hvordan man ligger an, for å slippe betale inn for mye skatt, eller for å legge tilside i tilfelle baksmell, eller som bare ønsker vite hva man kan forvente utbetalt på neste lønn.

Så TS endret skattetrekket sitt opp til svimlende 47% fordi hun ønsket å vite hvordan hun ligger an, for å ikke betale for mye skatt,  for å legge tilside i tilfelle baksmell eller bare ønsket å vite hva hun kunne forvente utbetalt på neste lønn? 😳🙄🤪😂😂😂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så TS endret skattetrekket sitt opp til svimlende 47% fordi hun ønsket å vite hvordan hun ligger an, for å ikke betale for mye skatt,  for å legge tilside i tilfelle baksmell eller bare ønsket å vite hva hun kunne forvente utbetalt på neste lønn? 😳🙄🤪😂😂😂

Det står ikke at TS selv har lagt inn 47%, det står at hun har lagt inn tall som gjorde at hun endte opp på 47%. Om man da får vite beløpet man faktisk skal betale, så er det ofte lettere å se om det faktisk stemmer.

Og jeg sa ikke at TS har lagt inn tallene for å få vite hva hun skal få utbetalt. Jeg sier at noen faktisk ønsker få bekreftet at regnestykket stemmer for å ha oversikt. TS skriver ikke om hvorfor hun ønsker få bekreftet regnestykket sitt. Hun spør kun om det stemmer at hun skal betale halvparten av nytt skattetrekk.

Da jeg endret tall for noen år siden, så fikk jeg opp at jeg skulle betale 13% skatt resten av året. Når jeg regnet på tallene selv, og så hva som var forventet så jeg at skatteetaten sitt forslag var helt hinsides feil. 

Endret av Taluno
  • Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (7 timer siden):

Da jeg endret tall for noen år siden, så fikk jeg opp at jeg skulle betale 13% skatt resten av året. Når jeg regnet på tallene selv, og så hva som var forventet så jeg at skatteetaten sitt forslag var helt hinsides feil. 

Da må du ha lagt in feil grunnlag, for beregningen er utrolig treffsikker med de rette tallene.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar 😃 Ja jeg lurte mest på om skattetrekket kom til å bli riktig (for å unngå restskatt), siden det er halv skatt i desember. Men da forstår jeg det riktig; skatteetaten regner ut at jeg skal betale 47% skatt i neste mnd., medregnet at jeg betaler halv skatt, og at jeg med dette ikke får restskatt neste år 😇

• Liker 1
Skrevet
smilo skrev (11 timer siden):

Da må du ha lagt in feil grunnlag, for beregningen er utrolig treffsikker med de rette tallene.

Ikke alltid legge inn riktig grunnlag om man endrer jobb og økonomisk situasjon i løpet av året.

Hvordan legge inn noen måneder med beskatning av firmabil, f.eks? Tilogmed skatteetaten kunne ikke svare på legge det inn riktig i skattekortet.

Skrevet
smilo skrev (17 timer siden):

Det er ikke alle som har så enkel økonomi at det lar seg gjøre å få riktig resultat på skattekortberegningen med reelle tall. Selv legger jeg bare inn et eller annet slik at jeg får det trekket jeg ønsker. Det må jeg også gjøre hvis jeg vil gå i 0 på skatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...