AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Jeg og 2 søsken har arvet en bolig. Vi har lik eierbrøk og en av oss skal bo i huset 2-3 år og spleise på oppussing. Jeg eier jo en bolig fra før også og lurer nå på om jeg blir skattet ekstra for dette? Blir det sett på sim sekundær bolig med 28% skatt? Anonymkode: be37a...a45
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg og 2 søsken har arvet en bolig. Vi har lik eierbrøk og en av oss skal bo i huset 2-3 år og spleise på oppussing. Jeg eier jo en bolig fra før også og lurer nå på om jeg blir skattet ekstra for dette? Blir det sett på sim sekundær bolig med 28% skatt? Anonymkode: be37a...a45 Din del av den arvede boligen blir din sekundærbolig, og verdsatt høyere enn din primærbolig. Om du ender opp med formuesskatt avhenger av blant annet hvor mye gjeld du har, og hva primærboligen og den arvede boligen er verdt (herunder hvilken ligningsverdi de får). Hvis du har mye gjeld, og husene ikke er av helt prisklasse, så kan du ta det helt med ro. (Er du derimot tilnærmet gjeldsfri og har arvet en bolig verdt mange mill, så bør du forvente formuesskatt.) Anonymkode: 4c715...c01 1
Pachka Sigaret Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Delt eierbrøk blant søsken og oppussing er som å be om bråk. Jeg håper dere har et veldig organisk forhold til familieeie. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 jeg eier 1/4 av sekundærbolig verd ca 2.5 og jeg fikk i år ca 600.000 I formue. det nye statsbudsjettet er det forslag om at det skal være enda mer formue på sekundær. dersom du har formue over 1.5 må du betale formueskatt, så dette avhenger veldig hvor mye lån du har i primærbolig. ellers vil jeg nevne at det har blitt svært mye konflikter av denne sekundærbolig, hvor min bror bor. han har også pusset opp og nå når han vil kjøpe oss andre tre ut fører det også til krangling. Han mener jeg ikke har rett på samme sum ettsom han har gjort alt jobben og bodd i bolig. jeg mener at mye av det han kaller vedlikehold er pur oppussing som han har gjort nå frivillig, og da er det ikke riktig at han nå skal få betalt - da faktisk av meg fordi jeg får mindre utbetalt. jeg har også trodd at han hele veien har spart opp egenkapital for å kjøpe alt, men det viser seg at han nesten ikke har spart noe (kun 100.000, som også gjør det vanskelig for han å faktisk få noe som helst lån.Samme periode har jeg spart 7x mer. det medfører igjen at jeg muligens må gå til begjæring av tvabgsoppløsning dersom jeg skal ut av dette (han vil ikke få nok til egenkapital på ny bolig ved salg på åpent marked) så tenk deg nøye om før du står som medeier i et hus du ikke bor. Anonymkode: c023d...235 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg eier 1/4 av sekundærbolig verd ca 2.5 og jeg fikk i år ca 600.000 I formue. det nye statsbudsjettet er det forslag om at det skal være enda mer formue på sekundær. dersom du har formue over 1.5 må du betale formueskatt, så dette avhenger veldig hvor mye lån du har i primærbolig. ellers vil jeg nevne at det har blitt svært mye konflikter av denne sekundærbolig, hvor min bror bor. han har også pusset opp og nå når han vil kjøpe oss andre tre ut fører det også til krangling. Han mener jeg ikke har rett på samme sum ettsom han har gjort alt jobben og bodd i bolig. jeg mener at mye av det han kaller vedlikehold er pur oppussing som han har gjort nå frivillig, og da er det ikke riktig at han nå skal få betalt - da faktisk av meg fordi jeg får mindre utbetalt. jeg har også trodd at han hele veien har spart opp egenkapital for å kjøpe alt, men det viser seg at han nesten ikke har spart noe (kun 100.000, som også gjør det vanskelig for han å faktisk få noe som helst lån.Samme periode har jeg spart 7x mer. det medfører igjen at jeg muligens må gå til begjæring av tvabgsoppløsning dersom jeg skal ut av dette (han vil ikke få nok til egenkapital på ny bolig ved salg på åpent marked) så tenk deg nøye om før du står som medeier i et hus du ikke bor. Anonymkode: c023d...235 ikke helt likt som deg, men kan jo også nevne at jeg nylig fant ut at han har trukket alle utgifter fra "leie", det vil også si at han har hatt lave bokostnader samt har fått refundert det han bruker på oppussing,samt at det er betalt ned mindre på lån enn avtalen. Det har jeg ikke fått vite om før flere år etter (ikke meg som sitter med lånet) dersom dere skal spleise på oppussing er det veldig viktig at dere har en tydelig avtale på hvor mye det innebærer. dere bindes jo to år, hvor beboeren egentlig får frie midler til å betale for oppussing. i mine ører er det virkelig alarmer. dere må også avtale hva som er nødvendig. hva skjer dersom eks tak må byttes eller større vedlikehold,hvilken kvalitet og prisnivå. bare et bad kan jo fort komme opp i 250.000. har du råd til dette i tillegg til eget? dersom du går inn og ikke leverer avtalen vil det garantert føre til krangling. hva skjer så når du vil ut men beboeren vil pusse opp og bo der lengre. hvem vet om beboeren etter noen år ombestemmer og ønske rå bo i det selv, men synes det var like greit at dere står som medeiere for å slippe å betale for å kjøpe dere ut Anonymkode: c023d...235 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå