Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å lage jul på budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp til riktig fordeling. Vi er en familie som vanligvis har veldig god råd, men i år er det mer begrenset.

Er klar over at vi fortsatt har mye mer enn mange, så dette er ikke et klageinnlegg.

Vi har 18.000 å bruke på:

Gaver til 2 barn 10 og 13 år.

Mat til 5.

Gsver til familie, 10 stykker.

Blomster til grav.

Baking, litt pynt og diverse.

Hvor dyre gsver ville dere gitt barna på dette budsjettet? 

Anonymkode: 8da87...03d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1000kr på hver av barna. MÅ de andre 10 få gave i år? Om det er voksne mennesker synes jeg svaret bør være nei. Er det barn ville jeg brukt maks 250kr på hver. Blomster til grav trenger du strengt tatt ikke, gravlys holder i lange baner. Pynt må man ikke kjøpe når man har dårlig råd, dere har helt sikkert julepynt fra tidligere. Baking koster vel heller ikke all verden. Så om dere begrenser gavene og unødvendige kjøp bør 18.000 holde ganske greit. 

Anonymkode: 6894d...0a4

• Liker 3
Skrevet

- 1000 på hver av barna

- 3000 på gaver til de 10, typ vin, konfekt eller noe litt fin trøffelolje, julepynt, blomster o.l.

- 200 blomster

- 1800 på baking og pynt

- 10 000 på mat

- 1000 på noe ekstra

• Liker 1
Skrevet

Barna: 2000-3000 kr totalt 

Voksne familiemedlemmer: Ingenting. Evt feks hjemmelaget godteri, eller en flaske vin? Maks 150 kr per stykk.  Vi kjøper ikke gaver til voksne folk. 

Så 1500 kr. 

Mat: 5000 kr. Da har du et raust budsjett:-) får kjøpt mye billige kakedeiger eller ferdige kaker. Burde holde i massevis. Får kjøpt masse billig godteri på feks Europris

Pynt: 1000 kr? Men bør være unødvendig om du har fra i fjor. 

Blomster: 500 kr.

Vi har budsjett i år og har brukt maks 300 kr pr unge i øvrig familie.

Anonymkode: 589f0...29a

• Liker 2
Skrevet

Heter dette "på budsjett" i Norge? 🤐

Jeg trodde jeg skal få et spørsmål om hvirdan lage en fin juletid for hele familien for 2000 kr.

Anonymkode: d2185...d1e

• Liker 8
Skrevet

De 10 andre: lag secret Santa. Alle kjøper en gave, så samles dere og trekker hvem som får hva. Da kjøper du en ting i stedet for 10 :)

Anonymkode: 074c7...887

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trenger hjelp til riktig fordeling. Vi er en familie som vanligvis har veldig god råd, men i år er det mer begrenset.

Er klar over at vi fortsatt har mye mer enn mange, så dette er ikke et klageinnlegg.

Vi har 18.000 å bruke på:

Gaver til 2 barn 10 og 13 år.

Mat til 5.

Gsver til familie, 10 stykker.

Blomster til grav.

Baking, litt pynt og diverse.

Hvor dyre gsver ville dere gitt barna på dette budsjettet? 

Anonymkode: 8da87...03d

Gave til 2000 til hver av barna. Et blir meget bra gaver.

400 kr i snitt på de andre. Fortsatt bra gaver.

5000 på mat.

Resten fordelt på resten.

Skrevet

Gave til 10 stk? Helt enig i at der bør det spares, litt kreativitet og nøkterne gaver går helt bra. Gravlykt og gjenbruk av julepynt er selvsagt. Syns 10.000 på mat er helt ok når det er jul, litt ekstra godt å drikke og spise er mer verdt enn gaver for familiekosen som helhet, tenker nå jeg. Baker man selv ting som familien liker, kan man selvsagt spare litt der fremfor å kjøpe mye godteri/ sjokolade. 

Anonymkode: 032a2...1ab

Skrevet

Når du sier mat til 5: i hvor mange dager? Hvis det er en uke og du regner 5000 kroner i mat betyr det 1000 kroner per person denne uka. Det bør være rikelig, selv når det er festdager, for mye av julematen er ikke spesielt dyr.

Mitt budsjett ville vært slik:
Gaver til 2 barn 10 og 13 år - 5000 til sammen

Mat til 5 - 5000 

Gaver til familie, 10 stykker - 3000

Blomster til grav - 300

Baking, litt pynt og diverse - 3000

Oj, her kom jeg bare til 16.300 kr. Da har du med andre ord litt å gå på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Gave til 10 stk? Helt enig i at der bør det spares, litt kreativitet og nøkterne gaver går helt bra. Gravlykt og gjenbruk av julepynt er selvsagt. Syns 10.000 på mat er helt ok når det er jul, litt ekstra godt å drikke og spise er mer verdt enn gaver for familiekosen som helhet, tenker nå jeg. Baker man selv ting som familien liker, kan man selvsagt spare litt der fremfor å kjøpe mye godteri/ sjokolade. 

Ja, da jeg sa 10.000 på mat tenkte jeg ikke bare på den ene uka, men alt ekstra i førjulstid, nyttårsfeiring etc. Man klarer seg sikkert med mindre også da ☺️

Skrevet

Her ligger vi på rundt 150 kr i gaver per person, 500 til våre barn og hverandre og resten på mat. Julegaver trenger ikke være dyre for at de skal være bra, skulle selvfølgelig ønske vi hadde litt bedre råd men vi gjør det beste ut av det vi har :) til min far feks har jeg kjøpt en jakke på salg, nedsatt fra 900 kr til 200 kr, min søster får et ullpledd jeg vet hun ønsker seg, kjøpt på halv pris så kostet meg 99 kr og legger ved en sjokolade. Det er tanken bak som teller, ikke prisen :)

når det gjelder mat, kjøp i god tid. de fleste butikker har begynt med tilbud på julematen allerede, forrige uke hadde joker julepølse til 16,90 for eksempel. Kjøp litt nå og litt da så blir det ikke store utgiften :)

Anonymkode: 94a6d...467

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...