Gå til innhold

Leker med tanken på å bo i utlandet i et halvt år som voksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at jeg sårt trenger å oppleve noe nytt etter flere tøffe år og opplevelser som har kjørt meg litt på felgen. Jeg vet at arbeidsplassen min kan tilrettelegge for et halvt års ulønnet permisjon(dette kan la seg gjøre økonomisk)

Jeg ønsker ikke å bare sykmelde meg og så sose rundt hjemme. Jeg leker med tanken på å leie en hybel eller leilighet også bare...dra. Paris frister stort men siden jeg ikke er særlig reisevant, spesielt ikke alene er også Stockholm et aktuelt alternativ, og kanskje et mer fornuftig et. Jeg er snart 30 år og ønsker å "gjøre noe" før jeg eventuelt møter en ny mann og kanskje stifter familie. 

Hva tror dere om planen min? Er det altfor lang tid om jeg ikke har så mange konkrete planer? Jeg tenker jo å være litt turist i starten naturligvis, men jeg burde kanskje ha noe å ta meg til etter hvert? Kanskje være litt frivillig? Men jobb i utlandet er uaktuelt siden jeg faktisk har et stort behov for fri, samt at jeg ønsker å komme tilbake til jobben min i Norge.

Hva tenker dere? Burde jeg gå for det? Eller burde jeg kanskje starte med et kortere opphold? 2-3 måneder?

Anonymkode: fae30...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du føler at det er noe du hadde taklet og hatt mye glede av så synes jeg du skal gjøre det. 

Men man vet jo aldri. Jeg tok en sporadisk sjefsavgjørelse og flyttet til et helt nytt sted. Jeg hadde planene klare og så virkelig frem til det. Vel fremme i min nye bolig så ble jeg gående mye hjemme og klarte ikke å finne min plass i det hele tatt på nytt sted. Det ble en omveltning som var tyngre enn jeg hadde forventet. Kjente ingen, visste ikke hvor noen ting lå, og var jeg lot formodning ute på noe så ville jeg bare hjem til trygge leiligheten så fort spm mulig. Ble heller til at jeg isolerte meg og når jeg flyttet derfra var byen omtrent like ukjent for meg som da jeg kom dit. 

 

Anonymkode: d3247...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gjort det, men du bør ha noen planer for hva du vil gjøre, fritidsaktiviteter ol. Slik at du også kan bli kjent med noen. For å ha utbytte av oppholdet må man komme litt inn et miljø el. 

Anonymkode: 1d8dd...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til utlandet for å være der i 3 mnd. 

Så sitter jeg her 10 år senere, fortsatt i utlandet. godt etablert, mann og barn og har ingen planer om å bo i norge på mange år - 

Om du vil vite mer om hvordan det er å bo i et annet land og prosessen rundt det hele så bare send meg en mnd privat.

 Ønsker ikke legge ut om alt mulig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint anbefale Frankrike. Men selve Paris blir kanskje litt dyrt? Vet ikke hvor mange midler du vil ha til å få gjennomført dette. 
 

Å reise alene uansett hvor det er kan virkelig anbefales. Du kan kombinere det med språkskole dit du drar slik at du har noe å gjøre uten at det er FOR mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go for it! Det blir garantert en opplevelse for livet. Men det vil absolutt gi deg en smidigere inngang til utenlandslivet om du flytter til et sted hvor du kjenner 1 annen person fra før eller har planer om å ta et kurs e.l. Det kan være vanskelig å starte helt på bar bakke i et nytt land, gitt at målet er å også ha et sosialt liv der du flytter 😊

Anonymkode: ad43b...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde dratt til Berlin. Ikke så dyrt der sammenlignet med andre storbyer, og jeg synes at folkene der er greie å få litt kontakt med uten at noen er innpåslitne.

Anonymkode: b68aa...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var to måneder i Nice i min ungdom og kunne gjerne vært der noen måneder til. Støtter forslaget om språkkurs, så har du en daglig aktivitet som ikke er veldig krevende, og noe som gjør at du blir kjent med litt folk. 

Kanskje du har et språk fra skoletiden som du ønsker å friske opp? Dra dit 😀

Endret av Bitten68
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for det! Men sørget for en trygg base siden det er så lenge, og sørget for at det er et miljø å ta del i. For eksempel det med frivillighet. Kunne veldig gjerne tenke meg å reise til utlandet for å arbeide med dyr, både ville og tamme.

Anonymkode: c6676...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det bare å gjøre, Reiste for fire månered til østen selv da jeg var yngre, ble seks år. Det er en erfaring du ikke kan bytte mot noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...