AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Et samboerpar kommer inn med hver sin formue. De deler mellom seg oppgaver i hjemmet og jobb rettferdig, legger like mye sjel og arbeid inn og er enig i arbeidsfordelingen, men tjener forskjellig. De tjener forskjellig først og fremst på grunn av ulik lønn. Men også delvis på grunn av at den ene har lavere stilling sånn at h*n kan gjøre andre viktige ting i huset som begge er enige om. De bruker like mye penger. De tjener opp en formue på 2 millioner. Hva er da rettferdig/riktig: 1) De eier 2 millioner sammen. 2) Den som tjente mest eier mer av formuen enn den andre. Anonymkode: 61b6a...d1f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Fordele penger etter hvem som har tjent det inn blir det mest riktige. Har en tjent 40% og den andre 60%, så bør det fordeles deretter. Anonymkode: 74e52...aeb 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Jeg ville delt likt med min ektefelle. Det føles som det eneste riktige for meg. Hva som er mest rettferdig er jeg usikker på. Anonymkode: ed162...755 1
Trolltunge Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Man deler det likt. Å dele det ulikt fordi ene har jobbet mindre for å ta seg mer av det hjemme blir ikke rettferdig. Er de gift er loven ganske så klar angående dette også. Formue opptjent mens de var gift er felles. 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Fordele etter inntekt. Å gå ned i stilling og inntekt for å stelle hus er bare idioti, ren kvinnefelle. Ikke bare tjener man mindre, det er også mindre i sykepenger, ufør om det skulle skje og ikke minst betydelig mindre i pensjon når den tid kommer. Anonymkode: bf731...39a 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fordele etter inntekt. Å gå ned i stilling og inntekt for å stelle hus er bare idioti, ren kvinnefelle. Ikke bare tjener man mindre, det er også mindre i sykepenger, ufør om det skulle skje og ikke minst betydelig mindre i pensjon når den tid kommer. Anonymkode: bf731...39a Men hvis dette ble avtalt mellom partene og begge var like enige? Og begge mente å ordne hjemme var like nødvendig og viktig som å jobbe? Anonymkode: 61b6a...d1f 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 Trolltunge skrev (1 minutt siden): Man deler det likt. Å dele det ulikt fordi ene har jobbet mindre for å ta seg mer av det hjemme blir ikke rettferdig. Er de gift er loven ganske så klar angående dette også. Formue opptjent mens de var gift er felles. Ekteskapsloven: § 31.Hovedregelen om ektefellers råderett. Ekteskapet medfører ingen begrensning i en ektefelles rett til å råde over det han eller hun eier når ekteskapet blir inngått eller senere erverver, dersom ikke noe annet er bestemt. Anonymkode: 65279...a1d
Nelja Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 Enten har man separat økonomi og sparer hver for seg, ellers sparer man sammen og pengene vil jo da deles likt ved et evt brudd. En kan ikke skulle ettergå hvem som har spart mest. 1
AprilLudgate Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordele etter inntekt. Å gå ned i stilling og inntekt for å stelle hus er bare idioti, ren kvinnefelle. Ikke bare tjener man mindre, det er også mindre i sykepenger, ufør om det skulle skje og ikke minst betydelig mindre i pensjon når den tid kommer. Anonymkode: bf731...39a Som jeg skulle si sjøl. Man skal være mangemillionær og veldig raus for å kunne kompensere for det tapet der. Det letteste er å jobbe fulltid, og betale prosentvis etter inntekt. Gitt at man har barn sammen osv. Jeg skjønner man tenker «hjemmearbeid er verdt like mye», men det blir det omtrent aldri. Med mindre du faktisk får inn alt du taper på kontoen din. Inkludert forsikringer osv du får reduksjon får ved eventuell langvarig sykdom.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 6 minutter siden, Nelja said: Enten har man separat økonomi og sparer hver for seg, ellers sparer man sammen og pengene vil jo da deles likt ved et evt brudd. En kan ikke skulle ettergå hvem som har spart mest. Hva hvis man har vært så dum/rotete/uorganisert/usikker at dette ikke har vært avtalt? Og det har vært variasjoner av felles økonomi, men uten noen oversikt? Anonymkode: 61b6a...d1f
Nelja Skrevet 22. november 2021 #11 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva hvis man har vært så dum/rotete/uorganisert/usikker at dette ikke har vært avtalt? Og det har vært variasjoner av felles økonomi, men uten noen oversikt? Anonymkode: 61b6a...d1f Hva mener du? Er pengene på felles konto eller ikke?
Trolltunge Skrevet 22. november 2021 #12 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ekteskapsloven: § 31.Hovedregelen om ektefellers råderett. Ekteskapet medfører ingen begrensning i en ektefelles rett til å råde over det han eller hun eier når ekteskapet blir inngått eller senere erverver, dersom ikke noe annet er bestemt. Anonymkode: 65279...a1d Det er ingen god grunn til skjevdeling ut fra det ts forteller. Man har råderett over eiendom og ting man eier ja. Formue opptjent ved lønn under et ekteskap skal deles.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #13 Skrevet 22. november 2021 Just now, Nelja said: Hva mener du? Er pengene på felles konto eller ikke? Noe er på felles konto, noe på egen konto, noe bundet i bolig. Juridisk vet jeg hva som gjelder. Jeg tenker mer på det etiske. Vi skal ikke skille oss, men få ordne på økonomien, og en del av det er å finne ut hvem som skal eie hva. Anonymkode: 61b6a...d1f
Jr.Garcon Skrevet 22. november 2021 #14 Skrevet 22. november 2021 (endret) Jeg hadde iallefall ikke forsøkt å avspise partner med vi deler etter inntekt, hvis hun i langt større grad enn meg bidro til barnepass, henting, handling, rengjøring og klesvask. Det hadde jo vært langt lettere for meg /muliggjort at jeg kunne fokusere ekstra på jobb når partneren tok så stor del av den arbeidsbyrden. Så hadde ønsket at hun skulle hatt samme mengde cash som meg da, så den inntekten hadde vi delt på. Jeg hadde krevd det samme 🧐 hvis det var jeg som hadde 99 av 100 ulønnede oppgaver og partneren som tjente mest. Det handler jo om at man er et team og også respekt for alt den andre gjør/bidrar med til parforholdet. Endret 22. november 2021 av Jr.Garcon 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #15 Skrevet 22. november 2021 Trolltunge skrev (Akkurat nå): Det er ingen god grunn til skjevdeling ut fra det ts forteller. Man har råderett over eiendom og ting man eier ja. Formue opptjent ved lønn under et ekteskap skal deles. Man må skille mellom felleseie i ekteskapet og felleseie ved oppløsning av ekteskapet. Jeg leser ikke noe i HI om at de skal gå fra hverandre. Anonymkode: 65279...a1d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #16 Skrevet 22. november 2021 Dette er jo noe man må bli enige om i forkant. Jeg og min samboer jobber begge fullt, setter inn like stor sum på felleskonto hver mnd. Dette går til alle felles utgifter utenom mat. Det vi ellers har hver for oss er vårt eget. Syns dette er ryddigst. Alternativt, hvis man ved inngåelse av samboerskap enes om at den ene skal jobbe deltid og «ta seg av hjemmet» burde parten i full jobb både forsørge og spare til bl.a. pensjon for den som går hjemme. Om ingen slik avtale er inngått taper jo den som går deltid MYE. Både i kroner og øre, men også i fht. sykepenger og pensjon (som tidligere nevnt her). Anonymkode: 22ff1...489 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #17 Skrevet 22. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette er jo noe man må bli enige om i forkant. Jeg og min samboer jobber begge fullt, setter inn like stor sum på felleskonto hver mnd. Dette går til alle felles utgifter utenom mat. Det vi ellers har hver for oss er vårt eget. Syns dette er ryddigst. Alternativt, hvis man ved inngåelse av samboerskap enes om at den ene skal jobbe deltid og «ta seg av hjemmet» burde parten i full jobb både forsørge og spare til bl.a. pensjon for den som går hjemme. Om ingen slik avtale er inngått taper jo den som går deltid MYE. Både i kroner og øre, men også i fht. sykepenger og pensjon (som tidligere nevnt her). Anonymkode: 22ff1...489 Jeg vet dette var dumt. Vi var unge og første gang vi har bodd med noen andre. Vi prøver å rydde opp nå. Dette er en del av den prosessen. Anonymkode: 61b6a...d1f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #18 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet dette var dumt. Vi var unge og første gang vi har bodd med noen andre. Vi prøver å rydde opp nå. Dette er en del av den prosessen. Anonymkode: 61b6a...d1f Da må dere først regne ut hva den med redusert stilling har tapt i pensjon, og en tilsvarende sum må settes inn i fond eller pensjonssparing i den sitt navn. Så kan dere se på å dele det som er igjen etterpå, men uansett om dere likedeler eller skjevdeler resten så må den tapte pensjonen trekkes fra FØRST og settes i penssjonspar i navnet til den som mangler pensjon. Anonymkode: a2285...0f7 4
Trolltunge Skrevet 22. november 2021 #19 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet dette var dumt. Vi var unge og første gang vi har bodd med noen andre. Vi prøver å rydde opp nå. Dette er en del av den prosessen. Anonymkode: 61b6a...d1f AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er jo noe man må bli enige om i forkant. Jeg og min samboer jobber begge fullt, setter inn like stor sum på felleskonto hver mnd. Dette går til alle felles utgifter utenom mat. Det vi ellers har hver for oss er vårt eget. Syns dette er ryddigst. Alternativt, hvis man ved inngåelse av samboerskap enes om at den ene skal jobbe deltid og «ta seg av hjemmet» burde parten i full jobb både forsørge og spare til bl.a. pensjon for den som går hjemme. Om ingen slik avtale er inngått taper jo den som går deltid MYE. Både i kroner og øre, men også i fht. sykepenger og pensjon (som tidligere nevnt her). Anonymkode: 22ff1...489 Det med pensjon kom ikke jeg på. Deler av den formuen burde settes inn i pensjonssparing til den som har vært hjemme med barna. 2
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Et samboerpar kommer inn med hver sin formue. De deler mellom seg oppgaver i hjemmet og jobb rettferdig, legger like mye sjel og arbeid inn og er enig i arbeidsfordelingen, men tjener forskjellig. De tjener forskjellig først og fremst på grunn av ulik lønn. Men også delvis på grunn av at den ene har lavere stilling sånn at h*n kan gjøre andre viktige ting i huset som begge er enige om. De bruker like mye penger. De tjener opp en formue på 2 millioner. Hva er da rettferdig/riktig: 1) De eier 2 millioner sammen. 2) Den som tjente mest eier mer av formuen enn den andre. Anonymkode: 61b6a...d1f Det er vel fordelen med ekteskap, all inntekt etter giftemålet er felles, da er det ikke noe å diskutere. Gjelder ikke det man gikk inn med eller senere har arvet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå