Gå til innhold

Å bryte med venner fordi man blir ekskludert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 19.07):

Men altså, hvorfor er det så himla viktig å presse seg på en gjeng som åpenbart ikke er interessert i å ha deg der? Hvorfor MÅ du på død og liv forsøke å få innpass hos noen som ikke naturlig inkluderer deg? Det høres helt ærlig slitsomt ut å ha en sånn som deg på nakken. Du skriver ikke alderen din, men de fleste henger altså ikke med jentene fra barndommen hele livet. Det er helt normalt å vokse fra hverandre og forme nye vennskap i voksenlivet. Hvis du har vært borte fra disse i mange år så har de gjerne utviklet seg i en annen retning enn deg, og det er ikke like naturlig for dem å ha deg med som du syns det er å være med. Innse at sånn er livet og finn deg noen andre venner. 

Anonymkode: 319f5...2a1

Jeg henger meg ikke på de, men vi har vært en stor gjeng i mange år og vi fikk tilbake kontakten i voksen alder. De har vært på happenings hjemme hos meg osv, men blir aldri invitert tilbake. Hun ene hadde tilogmed babyshower hjemme i sitt hus for meg.. 

 Har aldri stoppet helt opp med de, men har hele veien hatt sporadisk kontakt osv. For første gang ble jeg ikke invitert på bursdag til hun ene som jeg var skikkelig close med i mange år og alle var der og ikke jeg😢 

Jeg forstår at jeg ikke blir en del av gjengen men det gjør bare så vondt. Jeg har andre å være med, men det som gjør mest vondt er at alle fra den gjengen er der men ikke meg på en måte, så jeg blir hele tiden påminnet at de er på mye sammen på sosiale medier så vurderer å skjule historie eller noe fra de😩

Anonymkode: 3f575...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

O.G. skrev (På 23.11.2021 den 5.27):

Neste gang så tar du tak i det med en gang: Send en snap tilbake og spør om de egentlig har det så morsomt sammen når de sender snap til folk som ikke er inviterte.

Hadde jeg aldri turt å gjøre. Føler kanskje at det hadde blitt litt vel drama fra min side.. 

Men jeg har sluttet helt å ta kontakt med de nå. Jeg sender de aldri snap, eller svarer de på noe. Hun andre venninnen min som også ekskluderte meg fra sin bursdag har sendt meg mange desperate «snaps» i en ukes tid nå og jeg orker ikke å svare på noen av de.. Skjønner meg virkelig ikke på henne da hun utestenger meg fra alt men på en måte skal hun ha meg der også..

Anonymkode: 3f575...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 14.19):

Nordmenn flest er ekskluderende i relativt stor grad, så man får bare finne seg i å klare seg selv så godt man kan. Det har jeg alltid gjort.

Anonymkode: d84ce...b74

Det er faktisk sant!

Anonymkode: 3f575...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hets?? Hva er hets med å legge ut den tråden hun la ut for noen dager siden??

Anonymkode: 37855...c0b

Lurer jeg også på🥺

Anonymkode: 3f575...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg aner ikke hvordan dette «vennskapet» er, men ts er ikke velkommen. Og det bør også være ok. Jeg er nærmest de veninnene jeg har hatt lengst, og har best kjemi med. Om Olga fra ungdomsskolen tar kontakt, så er ikke jeg forpliktet til å være hennes venn. Er dette mest et kvinnefenomen; man skal tvinges inn i relasjoner? spør oppriktig, fordi jeg er utsatt for dette selv. Prøver å ha en distanse, at det skal være et bekjentskap. Men vedkommende klamrer seg til meg. Synes selv det er utrolig stressende. Vi har dårlig kjemi, og denne dama «tvinger» seg til kontakt. Av uforståelige grunner ser hun på seg selv som min nærmeste pårørende og kan finne på å kontakte foreldrene mine om jeg ikke svarer på et par dager. Men merkelig nok har hun aldri ringt mannen min. Som også er min nærmeste pårørende😄

Anonymkode: 37611...78b

Synes vennen din høres veldig flott og fin ut. Vær glad du har en venn. Den dagen hun går vil du andre fordi folk flest har nok med seg selv. 

Anonymkode: 3f575...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (19 timer siden):

Utfra hvordan du beskriver dette så virker det ut som at de gjør dette med vilje. Hvor gamle er dere egentlig? Og hvorfor mistet dere kontakt aller først, når dere var yngre? 

Nå bare tenker jeg for meg selv, men kan disse jentene rett og slett være noen mobbere? Det virker som at de utestenger deg med vilje, for å så gjøre deg sjalu og trist. Og bevisst dukker ALLE jentene opp når DU inviterer, for å så latterliggjøre deg neste gang de treffes med b.la alle sender snaps etc. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg rettet hodet høyt, ikke lengre svart eller kontaktet dem. Prøv å finn på andre ting, og hvis noen av de kontakter deg - enten ikke svar, eller bare SLETT. Lykke til 😘

Jeg må dessverre si at jeg føler det litt samme veien, men jeg velger å tro at de ikke er så slemme. De er ganske «jordnære» og greie folk til vanlig men jeg finner det veldig rart å ha blitt ekskludert så mye for å si hele tiden bli påmint om alt de finner på uten meg. 
 

Jeg har ingen grunn jeg kommer på for å bli mobbet da jeg «ikke for å skryte eller for å prøve å heve meg over de», er kanskje den som har klart meg best når det kommer til utdanning, økonomi, hus og jeg har familie noe flere av de ikke har. Så jeg vet ikke, kanskje er jeg merkelig og kjedelig og rar i følge de😂 Sier ikke at jeg er bedre enn de, men jeg har jo hus og barn og flere av de ønsker dette men har det ikke.. Men jeg tror ikke det er grunnen fordi de har jo venner som har barn som også ble invitert da.. 

Men jeg reagerte veldig på at de sendte snap av bursdagen til meg når jeg bevist ikke var invitert. 

Anonymkode: 3f575...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (18 timer siden):

Jeg forstår ikke helt de som forsvarer hvordan denne jentegjengen oppfører seg mot ts: å avtale å møtes bak ryggen på ei venninne for deretter å bombardere hun som ikke var velkommen men snapper er skikkelig drittjente-oppførsel og ekstremt fjortis. Og det er mobbing

Greit nok at man kan ikke bli likt av alle eller like alle her i verden, men har man et problem med noen så får man søren meg være voksen nok til å ta det opp med vedkommende i stedet for å oppføre seg så bedritent. 

Ts: som jeg sa til datteren min da hun opplevde lignende da hun gikk på ungdomskolen; dette er ikke gode venninner. Gode venninner og gode jenter oppfører seg ikke sånn. Det er direkte stygt å planlegge å møtes i hemmelighet for deretter å sende snapper og gni deg inn. Kutt de ut. Gjerne si hvorfor du kutter de ut, men bare dropp de og gå videre i livet. Oppsøk gjerne andre arenaer og bli kjent med andre. Få det noen nye gode venner. Datteren min gjorde det, og nå har hun noen skikkelig gode venner, både unge menn og unge kvinner. De er ikke mange, men det er heller ikke nødvendig 

Bedre med få gode venner enn en haug med falske du ikke kan stole på. 

Slutt å sende de meldinger, dropp å invitere de på ting eller spørre om å finne på noe. Vær kostbar, ikke kryp for de. Finn frem selvrespekten din og ikke tillat at de behandler deg sånn. Det er uverdig. Og ikke vær så opptatt av å være endel av ei gruppe. Får du deg 1-2 skikkelige gode venner så trenger du ikke flere. 

Tusen takk for et veldig oppløftende svar. Så flott at datteren din fant seg gode og skikkelige venner❤️ 
 

Det har gjort veldig vondt lenge for meg nå, og jeg forstår ikke hvordan de klarer å være slik mot meg. Jeg har blitt utestengt så lenge og de gnir det virkelig inn, for å så legge ut overalt hvor «moro» de har det uten meg. Hun ene venninnen er kanskje verst da hun tilogmed har vært i dåpen til tvillingene mine og hun orket ikke å be meg i bursdagen sin engang😢 Jeg har disket opp med alt for henne og tatt henne med på alt, men når hun aldri inviterte meg tilbake eller fant på masse med andre uten meg ble det veldig vondt for meg til slutt. Det begynte med at hun hadde julebord og alle var der uten meg. Så hadde hun fest og alle var der uten meg.. Så var hun ute på byen, hadde arrangert 17-mai fest med alle osv… Men det vondeste var vel at alle var på bursdagen hennes og jeg var ikke engang invitert og i følge henne var jeg «en av hennes nærmeste»… 
 

Alle kveldene jeg har sitter hjemme å fått snap av hvor moro de hadde det, samt hvor lykkelige de var sammen så orket jeg ikke mer. Gjett om jeg skal ha fest og moro uten de da, og ikke for å gjøre igjen men fordi de skal overhode ikke få bli invitert på alle events hjemme hos meg. Orker ikke å lage mat, invitere og ordne for å så bare bli utnyttet! 

Anonymkode: 3f575...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du, det er veldig enkelt å se at det er samme person som har skrevet disse trådene. Bare å se på skrivemåte, valg av ord og uttrykk og emojier. Hun har også flere lignende tråder her inne. 

Anonymkode: 3a308...29e

Hvem bryr seg

Anonymkode: 3f575...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lager du en ny tråd om dette? Jeg forstår at det gjorde vondt, men du må gå videre. Slett dem fra SoMe, gå videre og finn deg andre venner.

Anonymkode: 62e89...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (19 timer siden):

Utfra hvordan du beskriver dette så virker det ut som at de gjør dette med vilje. Hvor gamle er dere egentlig? Og hvorfor mistet dere kontakt aller først, når dere var yngre? 

Nå bare tenker jeg for meg selv, men kan disse jentene rett og slett være noen mobbere? Det virker som at de utestenger deg med vilje, for å så gjøre deg sjalu og trist. Og bevisst dukker ALLE jentene opp når DU inviterer, for å så latterliggjøre deg neste gang de treffes med b.la alle sender snaps etc. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg rettet hodet høyt, ikke lengre svart eller kontaktet dem. Prøv å finn på andre ting, og hvis noen av de kontakter deg - enten ikke svar, eller bare SLETT. Lykke til 😘

De er 25. 26, og 27 år stort sett alle sammen.

Anonymkode: 3f575...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor lager du en ny tråd om dette? Jeg forstår at det gjorde vondt, men du må gå videre. Slett dem fra SoMe, gå videre og finn deg andre venner.

Anonymkode: 62e89...bff

Mener du at jeg skal slette de fra alt? 
 

Er det ikke bedre å slette de «emosjonelt» og heller bare ha de der.. Eller hva tenker du? 
 

Ønsker jo egentlig ikke å ha de rundt meg i det hele tatt lengre.. Jeg ble ganske såret sist.

Anonymkode: 3f575...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mener du at jeg skal slette de fra alt? 
 

Er det ikke bedre å slette de «emosjonelt» og heller bare ha de der.. Eller hva tenker du? 
 

Ønsker jo egentlig ikke å ha de rundt meg i det hele tatt lengre.. Jeg ble ganske såret sist.

Anonymkode: 3f575...d4a

Du skriver jo selv at du ikke ønsker å ha de rundt deg i det hele tatt. Da er det bare å slette dem. Hvis du skal "ha de rundt" så legger du jo opp til å få mer snaps fra dem hvor du ikke er med og da blir det ny runde med vonde følelser. 

Anonymkode: 62e89...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg henger meg ikke på de, men vi har vært en stor gjeng i mange år og vi fikk tilbake kontakten i voksen alder. De har vært på happenings hjemme hos meg osv, men blir aldri invitert tilbake. Hun ene hadde tilogmed babyshower hjemme i sitt hus for meg.. 

 Har aldri stoppet helt opp med de, men har hele veien hatt sporadisk kontakt osv. For første gang ble jeg ikke invitert på bursdag til hun ene som jeg var skikkelig close med i mange år og alle var der og ikke jeg😢 

Jeg forstår at jeg ikke blir en del av gjengen men det gjør bare så vondt. Jeg har andre å være med, men det som gjør mest vondt er at alle fra den gjengen er der men ikke meg på en måte, så jeg blir hele tiden påminnet at de er på mye sammen på sosiale medier så vurderer å skjule historie eller noe fra de😩

Anonymkode: 3f575...d4a

Ingen tvil, du er hun med den laaange tråden det ble linke til tidligere. Du har null innsikt, og fremstår veldig slitsom og selvsentrert, og det er derfor de ikke orker å ha deg med. Drama de luxe! Gå videre, finn deg andre venner. 

Anonymkode: 319f5...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (20 timer siden):

Jeg forstår ikke helt de som forsvarer hvordan denne jentegjengen oppfører seg mot ts: å avtale å møtes bak ryggen på ei venninne for deretter å bombardere hun som ikke var velkommen men snapper er skikkelig drittjente-oppførsel og ekstremt fjortis. Og det er mobbing

Greit nok at man kan ikke bli likt av alle eller like alle her i verden, men har man et problem med noen så får man søren meg være voksen nok til å ta det opp med vedkommende i stedet for å oppføre seg så bedritent. 

Ts: som jeg sa til datteren min da hun opplevde lignende da hun gikk på ungdomskolen; dette er ikke gode venninner. Gode venninner og gode jenter oppfører seg ikke sånn. Det er direkte stygt å planlegge å møtes i hemmelighet for deretter å sende snapper og gni deg inn. Kutt de ut. Gjerne si hvorfor du kutter de ut, men bare dropp de og gå videre i livet. Oppsøk gjerne andre arenaer og bli kjent med andre. Få det noen nye gode venner. Datteren min gjorde det, og nå har hun noen skikkelig gode venner, både unge menn og unge kvinner. De er ikke mange, men det er heller ikke nødvendig 

Bedre med få gode venner enn en haug med falske du ikke kan stole på. 

Slutt å sende de meldinger, dropp å invitere de på ting eller spørre om å finne på noe. Vær kostbar, ikke kryp for de. Finn frem selvrespekten din og ikke tillat at de behandler deg sånn. Det er uverdig. Og ikke vær så opptatt av å være endel av ei gruppe. Får du deg 1-2 skikkelige gode venner så trenger du ikke flere. 

Hel enig angående det med at TS jobber skal kutte ut disse såkalte "venninnene". De gjør bare at TS føler seg lei seg og utenfor, og det de driver med å sender snapper for å gni det inn at hun ikke er med, er jo selvsagt mobbing.

Dog er jeg uenig med deg i at man kun trenger 1-2 gode venner. Rett og slett fordi man som menneske trenger flere å spille på. Hvis de 1-2 vennene man har er opptatt med noe annet(familie, andre venner etc), så står man der plutselig uten noen.

Og så tror jeg du undervurderer verdien mange unge mennesker finner i det å være populær. Jeg var selv en av de som tilbrakte ungdomsårene på gutterommet og spilte PlayStation enten hos meg eller mine 3-4 kompiser, mens jevnaldrene festet og traff jenter.

Det er liksom ikke det samme å tilbringe nyttårsaften og 17.mai(typiske vennefestdager) med en annen, som en del av en stor gjeng

 

Anonymkode: 59f40...fd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg aner ikke hvordan dette «vennskapet» er, men ts er ikke velkommen. Og det bør også være ok. Jeg er nærmest de veninnene jeg har hatt lengst, og har best kjemi med. Om Olga fra ungdomsskolen tar kontakt, så er ikke jeg forpliktet til å være hennes venn. Er dette mest et kvinnefenomen; man skal tvinges inn i relasjoner? spør oppriktig, fordi jeg er utsatt for dette selv. Prøver å ha en distanse, at det skal være et bekjentskap. Men vedkommende klamrer seg til meg. Synes selv det er utrolig stressende. Vi har dårlig kjemi, og denne dama «tvinger» seg til kontakt. Av uforståelige grunner ser hun på seg selv som min nærmeste pårørende og kan finne på å kontakte foreldrene mine om jeg ikke svarer på et par dager. Men merkelig nok har hun aldri ringt mannen min. Som også er min nærmeste pårørende😄

Anonymkode: 37611...78b

1. Selvsagt skal man ikke tvinges til relasjoner. Men du trenger jo ikke sende snap direkte til den personen?

Og, om man vet noen spesifikke føler seg ekskludert og man bare ikke orker invitere av gode eller dårlige grunner: ikke la personen se storyen din :) 

2. Den personen du snakker om konkret må du jo slippe fra «bekjent». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hel enig angående det med at TS jobber skal kutte ut disse såkalte "venninnene". De gjør bare at TS føler seg lei seg og utenfor, og det de driver med å sender snapper for å gni det inn at hun ikke er med, er jo selvsagt mobbing.

Dog er jeg uenig med deg i at man kun trenger 1-2 gode venner. Rett og slett fordi man som menneske trenger flere å spille på. Hvis de 1-2 vennene man har er opptatt med noe annet(familie, andre venner etc), så står man der plutselig uten noen.

Og så tror jeg du undervurderer verdien mange unge mennesker finner i det å være populær. Jeg var selv en av de som tilbrakte ungdomsårene på gutterommet og spilte PlayStation enten hos meg eller mine 3-4 kompiser, mens jevnaldrene festet og traff jenter.

Det er liksom ikke det samme å tilbringe nyttårsaften og 17.mai(typiske vennefestdager) med en annen, som en del av en stor gjeng

 

Anonymkode: 59f40...fd2

Jeg ser absolutt viktigheten i å tilhøre en «gjeng» når man er i ungdomsårene/20-årene, men i svaret mitt til ts så tok jeg utgangspunkt i at de er rundt 30 år. Og da synes jeg i allefall at det er mere verdifullt å ha noen få gode venner som man vet stiller opp og alltid er der enn en mere overflatisk venninnegjeng som oppfører seg sånn som venninnene til ts gjør mot henne. De sårer henne gang på gang, og da er de ikke gode venninner. 

En annen ting er jo også at man gjerne har flere ulike typer venner, man har gjerne noen få nære, og andre som er mere bekjentskaper. Litt vanskelig å forklare, men for å ta meg selv som et eksempel så har jeg 2 skikkelig gode og nære venninner som jeg vet alltid stiller opp for meg uansett hva (og omvendt). Disse kan jeg betro meg til uten at det kommer videre. Også har jeg andre venninner som jeg møter og finner på ting sammen med, men disse er ikke like nære og de kjenner meg ikke like godt. 

Personlig så ville jeg heller ha feiret nyttår sammen med de to næreste venninnene mine enn en gjeng som er sånn som ts sin venninnegjeng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke det er helt åpenbart eller klart om «venninnene» utestenger med vilje, planlegger artige ting uten TS med vilje, for så gni det i trynet hennes på Snap - eller om de rett og slett ikke anser TS som like mye med i gjengen, at de tror TS ikke er så interessert eller liknende? 

Vennskap er vanskelig. Noen ganger er den ene bedre venn med den andre en motsatt. Det hender man har en bestevenn som betyr mye for en - men «bestevennen» regner ikke vedkommende blandt sine nærmeste i det hele tatt. Hva da?

På den ene siden bør man jo inkludere, det er vi jo alle enige om. Samtidig kan man ikke alltid invitere alle, noen ganger man må sortere gjestelisten litt (feks i bursdager eller bryllup). Det er lov å ikke ønske en like nær relasjon med alle også.

Man kan rett og slett ikke KREVE vennskap av noen andre. Det er litt som med forhold - det må være lov å velge bort folk man ikke ønsker å tilbringe tid sammen med. Tross alt. 

Anonymkode: cb175...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du at jeg skal slette de fra alt? 
 

Er det ikke bedre å slette de «emosjonelt» og heller bare ha de der.. Eller hva tenker du? 
 

Ønsker jo egentlig ikke å ha de rundt meg i det hele tatt lengre.. Jeg ble ganske såret sist.

Anonymkode: 3f575...d4a

Jeg synes du bare skal slette de fra dine sosiale medier. Det vil ikke hjelpe at du sletter de emosjonelt når du har de på f.eks snap. Neste gang de møtes uten at du er invitert og de sender deg en haug med snapper om hvor kjekt de har det så vil du bli akkurat like såret og lei deg. 

Ved å slette de så viser du de også at dette orker du ikke mere, finn frem selvrespekten din, ikke finn deg i å bli tråkket på lengre. Du tillater de jo å behandle deg på denne måten også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er: sender de privat snap til deg som er ekskludert, eller legger de ut snap fra festlighetene på sin story til alles skue? Det er jo et bevisst valg å sende til deg som ikke er invitert.. 

Så kommer neste: hvis du er ute etter å gjengjelde følelsen av å være ekskludert/ta igjen med samme mynt/hevde deg ved å vise at du har det gøy uten dem, så beholder du de på snap. Det er et helt menneskelig behov (dog litt tabubelagt å innrømme). Men da bør du samtidig holde deg for god til å åpne noen form for snap eller stories fra dem. Litt for å skåne deg selv, og litt for å vise at du ikke bryr deg om hva de driver med. 

Er du ute etter å legge disse bak deg og gå videre, så sletter du dem fra de medier hvir du blir i overkant eksponert. Ville beholdt på Facebook. Men Snapchat og Instagram er like greit å fjerne de fra. Så vil du sikkert oppleve litt "kjærlighetssorg" en stund, men som du vet så kommer man seg helskinnet gjennom det også. Og skal du slippe unna vonde følelser og påminnelser så er første steg å kvitte seg med tiggerne (her altså eksponering via snap/stories). Da får du distansert deg på en god måte og fokusert på andre ting. 

Lykke til uansett. Jeg kjenner igjen følelsen din, og den er ikke god. Har klart å legge det bak meg og skapt nye sterke vennskap i ettertid i en alder av 30. Så det er mulig 🤗

Anonymkode: 4a824...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mener du at jeg skal slette de fra alt? 
 

Er det ikke bedre å slette de «emosjonelt» og heller bare ha de der.. Eller hva tenker du? 
 

Ønsker jo egentlig ikke å ha de rundt meg i det hele tatt lengre.. Jeg ble ganske såret sist.

Anonymkode: 3f575...d4a

Slett dem fra alt. Du klarer ikke slette dem "emosjonelt", det ser vi på alle trådene du oppretter om dette. 

Anonymkode: 7d918...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...