Gå til innhold

Jeg er feit!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg veier nå 112kg og er 1.67. Jeg må ned i vekt, og jeg må passe på å ikke gå opp igjen. Problemet mitt ligger i at jeg spiser bort alle problemene mine og deretter for jeg angst av å ha spist, og ender ofte med at jeg spiser enda litt til bare for å fjerne angsten den lille stunden jeg putter noe i kjeften. Jeg lå nesten på 2 sifra for en liten stund siden, å kjente at angsten ble mindre også. Alt er jo bedre med mindre vekt. 

Så dere der ute, gjerne dere som har holdt på med samma jævla idiotien som meg. Hva distraherte dere, dere selv med når dere bare «måtte spise»? Jeg sliter også så ekstremt med å kunne kose meg med ting uten å spise. F.eks så finner jeg meg alltid noe å tygge på når jeg skal se på tv/serie. Hvordan skal jeg lære meg å kose meg med sånne ting igjen ut mat? Tar i mot alle mulige råd å tips. 

Jeg har ikke noe problemer med å gå ned i vekt så lenge hodet er på riktig plass, men uten hode på riktig plass er det fort vanskelig. 

Anonymkode: f2514...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk hjelp, du kan bl.a se hva Villa Sult kan tilby. De har tilbud til mennesker med overspisingslidelser. 

Anonymkode: 98123...7f3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å gå turer, gjerne trene lett på et senter, spis sunt, slutt med snop, motivasjonen øker i takt med vekttap.Søk gjerne proff hjelp i tillegg :) lykke til ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ned i vekt, og passe på å ikke gå opp igjen… Du kan heller jobbe med å være fornøyd som du er! Det har jeg gjort… Jeg er feit og fornøyd! Og jeg slipper å konstant tenke på vekt, kalorier og slanking. Det er deilig det. 

Anonymkode: 24a10...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Søk hjelp, du kan bl.a se hva Villa Sult kan tilby. De har tilbud til mennesker med overspisingslidelser. 

Anonymkode: 98123...7f3

Takk men det er dessverre litt for langt vekk. 

Jentegutt skrev (22 minutter siden):

Begynn å gå turer, gjerne trene lett på et senter, spis sunt, slutt med snop, motivasjonen øker i takt med vekttap.Søk gjerne proff hjelp i tillegg :) lykke til ❤️

Takk for svar. Elsker å gå turer, men problematikken for min del om jeg skal gå turer er at jeg må gjøre det før jeg spiser, har ganske alvorlig ibs-d som gjør det vanskelig å gå ut opptil ganske mange timer etter inntak av både mat og drikke. Og jeg har gått turer med do ruter, men det blir fort utrolig kjipe turer med samme veier gang på gang.. Spiser sjeldent snop, men sliter med at jeg fort kan lage meg flere middager på en dag.. jeg overspiser helt vanlige ting som brød, knekkebrød, middager osv… men takk for tips ❤️

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du må ikke ned i vekt, og passe på å ikke gå opp igjen… Du kan heller jobbe med å være fornøyd som du er! Det har jeg gjort… Jeg er feit og fornøyd! Og jeg slipper å konstant tenke på vekt, kalorier og slanking. Det er deilig det. 

Jeg er fornøyd med meg selv, men dette går veldig utover helsa. Jeg var nærmere 99kg, så fikk jeg denne tankegangen du skriver nå. Nå er jeg 112 igjen, og jeg kjenner det går utover både kropp og sinn. Så jeg må ned for helsegevinsten, jeg skal aldri gå ned i vekt for noen andre enn meg selv. ❤️ Godt du er feit og fornøyd, skulle ønske jeg kunne vært feit å frisk selv 💪🏻❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verdens tåpeligste råd, men hva med strikking? For å holde hendene dine opptatt i en overgangsfase, mener jeg? Det ligger merkelig nok også en slags meditasjon i strikking.

Ellers bør du kanskje søke hjelp for å finne ut hvorfor du spiser hele tiden, og bryte sirkelen på den måten.

Anonymkode: 74c9e...1bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje verdens tåpeligste råd, men hva med strikking? For å holde hendene dine opptatt i en overgangsfase, mener jeg? Det ligger merkelig nok også en slags meditasjon i strikking.

Ellers bør du kanskje søke hjelp for å finne ut hvorfor du spiser hele tiden, og bryte sirkelen på den måten.

Anonymkode: 74c9e...1bb

Hehe takk. For kanskje prøve det litt igjen, er bare utrolig kjedelig å bare strikke lappe tepper 😂 Uansett hvor hardt jeg prøver kan jeg bare strikke lapper, har ikke sjangs til å forstå hvordan man strikker noe annet 😂 Men jeg gjorde det en periode å det funket jo litt, så skal prøve det igjen, takk for tipset ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig, men jeg sliter med overspising i perioder. Personlig går jeg i terapi. Jeg har mye underliggende problemer som jeg regulerer med matinntak, som ved å overspise. Det suget man kjenner kan ikke sammenlignes med det den vanlige mannen i gata kjenner på. Alt man tenker på er mat, hvor mye bedre det er hvis man får maten, og går ut og kjøper det hvis man har tomme skap. Så spiser man selvsagt altfor mye slik at man havner i matkoma og ikke orker å gjøre noe og tenker over de dårlige valgene man nettopp har tatt, og får dårlig samvittighet og mer angst. Man føler at kiloene har rast på kroppen rett etter man har tatt den siste matbiten, og man vil bare ta på seg litt løsere klær. Men dette er min erfaring så klart, og derfor så må jeg så må jeg ha andre verktøy for å håndtere angst, og aller helst slippe unna angsten etter hvert. Veldig kjekt å holde på med strikking som noen andre nevner da, ettersom det er mange som finner det beroligende.

Anonymkode: 79741...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare komme med et tips et familiemedlem har delt:

Aldri, aldri, ALDRI spis foran skjermen! Å spise imens man ser på TV, sitter på nettet osv, er oppskriften på å legge på seg.

Anonymkode: 2f295...46e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så jeg veier nå 112kg og er 1.67. Jeg må ned i vekt, og jeg må passe på å ikke gå opp igjen. Problemet mitt ligger i at jeg spiser bort alle problemene mine og deretter for jeg angst av å ha spist, og ender ofte med at jeg spiser enda litt til bare for å fjerne angsten den lille stunden jeg putter noe i kjeften. Jeg lå nesten på 2 sifra for en liten stund siden, å kjente at angsten ble mindre også. Alt er jo bedre med mindre vekt. 

Så dere der ute, gjerne dere som har holdt på med samma jævla idiotien som meg. Hva distraherte dere, dere selv med når dere bare «måtte spise»? Jeg sliter også så ekstremt med å kunne kose meg med ting uten å spise. F.eks så finner jeg meg alltid noe å tygge på når jeg skal se på tv/serie. Hvordan skal jeg lære meg å kose meg med sånne ting igjen ut mat? Tar i mot alle mulige råd å tips. 

Jeg har ikke noe problemer med å gå ned i vekt så lenge hodet er på riktig plass, men uten hode på riktig plass er det fort vanskelig. 

Du må bare finne ut hva du kan spise. Jeg slanker meg nå..teller kalorier. «Snopet» mitt er lettbrus noen ganger, sukkerfrie drops og lett kakao f.eks. Kan spise litt sjokolade men bare LITT. 
Ellers grovt brød, lett smør, grov pasta og masse grønnsaker. Kålrot stuing eller blomkål purre, kokte gulrøtter og brokkoli. Ovnsbakte grønnsaker : Løk, asparges, paprika osv osv. Lager mat fra bunnen av. Sjy saus er den med minst kalorier! Og så varierer jeg..fiskekaker,kyllingfileter osv. Havregryn ,egg. Det er egentlig masse du kan spise deg mett på. Men du må spise riktig . Det er faktisk ikke så ille. Masse godt . Tell kalorier! Anbefaler appen Lifesum. Finn det som funker for deg..men inntak av sukker,salt,ferdig mat og hvetemel må ned eller helt bort en stund . Kun om lørdagen. Lykke til!

Anonymkode: 5c980...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfrie tyggis, pastiller (mangen å velge i her) Grønnsaker med hummus. Noe varmt og drikke..

Anonymkode: 5c980...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en BMI på 40, må man absolutt gå ned i vekt, jo. Man skal aldri si seg fornøyd med å ha svært alvorlig fedme, med mindre man ønsker en tidlig død. 

Til TS: Ikke ha fristende mat i huset. Det har i alle fall funka for meg.

Anonymkode: e270e...815

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk. For kanskje prøve det litt igjen, er bare utrolig kjedelig å bare strikke lappe tepper 😂 Uansett hvor hardt jeg prøver kan jeg bare strikke lapper, har ikke sjangs til å forstå hvordan man strikker noe annet 😂 Men jeg gjorde det en periode å det funket jo litt, så skal prøve det igjen, takk for tipset ☺️

Hjemmestrikkede lappetepper er jo helt fantastisk deilig. Firkantede ruter i fine farger som passer i stua, vanlig ullgarn.  Det er også deilige gaver.

Kan du ikke melde deg inn i noen lavkarbogrupper på facebook?  Og følge fantastiske angela lavkarbo på instagram eller blogg?  Det er mange som vet gode triks og måter å komme i gang, og holde motet oppe. Tips om mat og mengde, snacksutfordringer, søtsugbekjempelse osv.  Og det finnes så masse gode lavkarbomat blogger. Du kjenner antakelig opplegget allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men får du noe hjelp for angsten? 

Jeg sliter også med overspising i forbindelse med angst, og har slitt med vekta lenge. Men etter at jeg fikk hjelp med det psykiske så har vekta gått ned av seg selv. Kroppen lagrer ikke lenger fett fordi jeg ikke lenger er i en konstant stresstilstand, i tillegg til at jeg ikke har behov for å overspise fordi årsaken er borte. 

Har du lest noe om ROS? Rådgivning for spiseforstyrrelser? Det er gratis og du trenger ingen henvisning, og så vidt jeg vet har de tilbud over nettet :) Jeg har ikke prøvd det selv, men har hørt mye fint om det :)

Anonymkode: edc48...bf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det høres ut som for meg at det ikke er vekta di som er det største problemet selv om du er fryktelig stor. Du må søke hjelp. Ta en ting av gangen. Men ikke forvent enorme resultater etter to uker, dette vil ta tid. 

Anonymkode: 8e13f...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte hjelp hos legen, da jeg har overspisingslidelse og ikke har selvkontroll av den grunn. Jeg har tidligere fått hjelp for SF, men det ble jojo-slanking og fremdeles manglende selvkontroll. 
Jeg er like høy som deg, men var 115 kg. Legen valgte å skrive ut Saxenda til meg, og i løpet av tre måneder gikk jeg ned 18 kilo, nå har jeg gått på det i seks måneder og har gått ned 40 kilo. Vet det er individuelt hvor raskt folk går ned på den type medikamenter, og også varierende effekt, men for meg har det vært gull. Det er det beste jeg noensinne har gjort, og får god oppfølgning av legen underveis. Noe å tenke på, mener jeg, ettersom overspisingslidelse tar fra en all kontroll om man ikke får (riktig) hjelp.

Anonymkode: 29be7...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne eller lignende! https://mystuff.no/products/walkingpad-r2?variant=39859843661986&utm_source=criteo&utm_medium=display&utm_campaign=WebConversion

Koster litt penger, men litt billigere når i disse black friday-tidene. Om du setter denne foran tv så får du litt bevegelse. Det vil kroppen din sette svært stor pris på.

Anonymkode: 59b30...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke tjukk ts. Hvis du må rulles i mel for å finne den våte flekken, da begynner du å bli tjukk. 

Anonymkode: 99c98...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...