Gå til innhold

Stor aldersforskjell. Når blir den for stor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nok mange tråder her om aldersforskjellen. Men vil gjerne lese flere erfaringer. Det vil si at jeg ønsker ikke svar fra dere som bare mener og tror, men som ikke har opplevd kjærlighet med en som er mye eldre/yngre. 

For 1,5 år siden traff jeg en mann. Vi startet ikke vår "forhold" med date. Men vi ble gradvis kjent, å utviklet følelser begge to.

Men jeg har ikke klart legge bak meg at han er 15 år eldre enn meg. Akkurat nå er det ikke noe problem. Vi er på samme plass i livet sånn med tanke på barn. Vi er begge ferdige der.

Jeg er 38 år, han er jo da 53 år.

Jeg liker han så utrolig godt. Han har alle de kvalitetene jeg leter etter i en partner. Han er mann med stor M. Han passer på meg på en måte ingen annen har gjort. Han bryr seg ordentlig om meg. Ikke sånn som eksen som tok meg for gitt, eller ikke snakket med meg på en måte. Han bare jattet. Føler mange på min egen alder ikke er voksne i det hele tatt. 

Men jeg er så redd for fremtiden. At han plutselig en dag blir gammel. Jeg ønsker jo ikke det for hverken han eller meg. Vi har vært en del frem og tilbake. Men tok for et halvt års tid avgjørelsen om at aldersforskjellen blir for stor. Han respekterer det, selv om han syns det er vondt. Men skjønner grunnene mine også. 

Vi har ingen skjevfordeling der han er dominant, han lytter til meg og mine erfaringen, eller at jeg er ute etter penger og bli forsørget. Jeg klarer meg sånn sett utmerket selv.

Men igjen klarer jeg ikke IKKE tenke på han. Har ikke sagt dette til han da. For jeg vil ikke dra han inn i mine følelser når jeg ikke klarer bestemme meg tydeligvis.

Ja det er langt frem... Men hva når jeg har store barn, er 50 år, han er 68 år. Vil vi fortsatt kunne ha et godt forhold. Vi er ganske like. Har de samme verdiene i livet, hva som betyr noe for oss. 

Noen som har stor forskjell her, som har vært sammen en del år? Dere hadde sikkert samme tanker som meg, merker dere nå aldersforskjellen bedre enn f. eks. i starten? Hvor fort kom den? Ville dere valgt det samme igjen?

På forhånd takk 🌸 Ønsker som sagt ikke meninger om det med mindre du har opplevd det selv. Så ufine kommentarer vil ikke bli besvart eller lagt vekt på.

Anonymkode: 71b3e...204

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var sammen med en som var elleve år eldre. Merket etter 2 år at det var ganske stor forskjell i libido og ambisjonsnivå. I tillegg skjønte jeg etter hvert at han ikke var tiltrukket av damer på egen alder, men alltid så etter yngre. For min del var det turn off da jeg på et tidspunkt skjønte at grunnen til at han likte meg delvis var fordi jeg var ung. Gjorde det slutt fordi han etter hvert veldig sjeldent ville ha sex og fordi jeg etter hvert følte meg eldre enn det jeg var, pga. av ham. Vi var på ganske ulike steder. Han var mer satt, mens jeg ville reise mer og gjøre mer generelt.

Anonymkode: e31e0...fe2

• Liker 6
Skrevet

Siden menn holder seg mye bedre enn kvinner kan fint mannen være 20 år eldre.

For kun sex er det faktisk ingen begrensninger.

Anonymkode: 579bc...a05

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Menn holder seg ikke bedre. Det er menns sannhet at de tror de eldes som kjekkaser. Ingen selvinnsikt. Noen menn ser yngre ut enn de er, som min eks, men slike avvik har du på kvinnesiden og. Ellers er det ingen forskjell.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livsløgnen alle menn klamrer seg til, kun fordi noen få menn holder seg godt i høyere alder. Og selvfølgelig er det begrensninger når det kommer til sex, hvis ikke må jeg faktisk gå ut fra at du er pedofil.

Jeg synes ikke det er noen krise med 15 års aldersforskjell når begge er såpass voksne. TS pusher 40, og da er det ikke så enorm forskjell. Desto yngre den yngste parten er, jo større bli alle andre forskjeller også. Når man er 38 og 53 er man ikke på så ulike stadier i livet som en 20-åring og en 35-åring.

Anonymkode: 5a7d5...b54

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det har mye å si hvorvidt det er sånn at han er vil ha deg, og tilfeldigvis er du en del yngre enn ham, eller om det er sånn at han vil ha deg delvis fordi du er ung. I siste tilfelle er det bare å løpe... 

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (8 timer siden):

Det har mye å si hvorvidt det er sånn at han er vil ha deg, og tilfeldigvis er du en del yngre enn ham, eller om det er sånn at han vil ha deg delvis fordi du er ung. I siste tilfelle er det bare å løpe... 

Det er bare tilfeldig at jeg er såpass mye yngre enn han.

Han gikk ikke etter meg på en slik måte. Vi startet med vennskap. Jeg har jo også sagt i fra for lenge siden at jeg syns aldersforskjellen blir for stor. Han respekter som sagt det, men han syns det er trist at jeg tar det valget. Han har ikke gått videre enda fordet. Vi har en så utrolig god kjemi, så vi syns nok begge to at det er trist at det et alderen som kommer i veien for oss.

Men jeg klarer tydeligvis ikke glemme han, selv om jeg prøver.. Så kommer tanken snikende om oss, enda det er jeg som har tatt valget. Jeg vet at den dama som får han får en utrolig flott partner. En som virkelig stiller opp.

Å jeg er så redd for at jeg aldri vil treffe en slik mann igjen.

Skrevet

Nå er jeg egentlig litt «imot» stor aldersforskjell selv, blant annet på grunn av egen erfaring med egentlig ikke sånn kjempestor forskjell, men der han var ti år eldre, og etterhvert begynte å bruke det mot meg. Men det skal sies at i det forholdet var det mye annet som var feil også.

Har også en annen eldre mann som er interessert nå (nesten tjue års forskjell), der er ikke jeg forelsket, så da er det bare å la det fare.

Her høres det jo ut som dere begge er forelsket da, og da er det jo litt trist om dere lar det gå fra dere pga alder. Samtidig er det viktig at dere vurderer  utfordringer som kan komme i fremtiden pga aldersforskjellen.

Anonymkode: 55316...fb8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Livsløgnen alle menn klamrer seg til, kun fordi noen få menn holder seg godt i høyere alder.

Vel ....  Mange kvinner holder seg veldig godt i dag, men de har jo så mye mer hjelpemidler.  Men ser man bort fra det kunstige, og bare ser på ekte..... så vil jeg holde en knapp på at menn stort sett holder seg litt bedre.

Sørger men for at livvidden holder seg smalere enn skulderbredde, og har hår og tenner i behold så kommer man langt. Rette seg opp, å ikke får lut holdning + smil og vær positiv.  😉

Anonymkode: e2940...9e1

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er bare tilfeldig at jeg er såpass mye yngre enn han.

Han gikk ikke etter meg på en slik måte. Vi startet med vennskap. Jeg har jo også sagt i fra for lenge siden at jeg syns aldersforskjellen blir for stor. Han respekter som sagt det, men han syns det er trist at jeg tar det valget. Han har ikke gått videre enda fordet. Vi har en så utrolig god kjemi, så vi syns nok begge to at det er trist at det et alderen som kommer i veien for oss.

Men jeg klarer tydeligvis ikke glemme han, selv om jeg prøver.. Så kommer tanken snikende om oss, enda det er jeg som har tatt valget. Jeg vet at den dama som får han får en utrolig flott partner. En som virkelig stiller opp.

Å jeg er så redd for at jeg aldri vil treffe en slik mann igjen.

Hvis det er sånn at dere begge føler at alt stemmer, og ingen av dere er sånn at dere er opptatt av at partneren er mye yngre/eldre, synes jeg det er synd å la det gå bare på grunn av alderen. Man har ingen garantier for noe her i livet, uansett alder. For alt du vet kan du dø i en ulykke i morra... Og han kan være sprek frem til han dør som 90-åring. Hvis du oppriktig mener det du skriver i dette innlegget ville jeg tatt sjansen. Hadde du vært i begynnelsen av 20-åra da du fant en 15 år eldre mann, hadde det vært noe annet.

Skrevet
On 11/21/2021 at 9:55 AM, AnonymBruker said:

Menn holder seg ikke bedre. Det er menns sannhet at de tror de eldes som kjekkaser. Ingen selvinnsikt. Noen menn ser yngre ut enn de er, som min eks, men slike avvik har du på kvinnesiden og. Ellers er det ingen forskjell.

Sorry, men her har du all empiri mot deg. Det kvinner finner attraktivt med menn øker gradvis fra 30 år og utover mot 50, mens det menn finner attraktivt med kvinner peaker i starten av 20-årene og synker betraktelig fra 30 og videre. Sikkert kjipt å måtte innse for kvinne 40+ men sånn er tallene og realiteten.

Totalt sett kommer kvinner uansett best ut av det så det er ingenting å klage på. 

Anonymkode: 2614b...9ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sammen med en mann som er 25 år eldre enn meg. Og jeg fikk mange advarsler i starten. Jeg kommer til å bruke mine beste år på en pleiepasient, han kommer ikke til å henge med, jeg kommer til å angre. Eller de mer fordømmende holdningene jeg ser i samfunnet (men som ingen tør å si direkte til meg): Dette er ekkelt, jeg må ha daddy issues, jeg må ha lite draget siden jeg tar til takke med en så mye eldre mann, han må være en gammel gris osv. osv.

Eller er det den store kjærligheten?

Vi har vært sammen i flere år, og når jeg legger meg i armene hans er jeg lykkelig. Hver eneste gang. Det er som å komme hjem. Han er min beste venn. Jeg kan snakke med ham om alt. Vi ler mye, snakker om dypere ting, vi har mange felles interesser. Vi er svært tiltrukket av hverandre fysisk. Jeg er takknemlig hver eneste dag for at jeg møtte ham.

Mine foreldre fikk derimot et veldig kort samliv. De møttes da de var 22, fikk meg da de var 24, og så døde min mor da hun var 25. Dette har jeg hatt med meg alltid, at kjærlighet er noe man er heldig om man får oppleve. Og jeg kan også se at en del mennesker også blir glade av å se på meg og min mann. Flere har sagt til oss at vi utstråler kjærlighet og at de håper de får oppleve noe av det samme.

Anonymkode: ac762...a7b

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at dersom du skammer deg mer over aldersforskjellen enn gleder deg over forholdet, er aldersforskjellen for stor. 

Dere er begge voksne mennesker. Det er vanskelig å finne noen man virkelig føler seg hjemme sammen med. Har dere funnet hverandre, så gi faen i alder.

Hvis du ikke klarer å gi faen i alder, vil dette bli verre og verre for deg, så da er ikke forholdet liv laga likevel.

• Liker 5
Skrevet

Så lenge han er rik nok er alder uvesentlig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 9.49):

Du vet at testosteronet begynner å dale etter fylte 30? 

Kvinner får økt sexlyst med alderen, menn får mindre. Om forholdet dreier seg om sex er det ikke akkurat eldre gubber man bør gå etter.

Og menn holder seg ikke bedre nei 😂 

Anonymkode: fa4bf...710

• Liker 5
Skrevet

Slik du beskriver forholdet dere har til hverandre, så mener jeg at det vil være veldig trist å forkaste det bare fordi dere er født med litt for mange års mellomrom. Hva hvis det bare hadde vært 12 år? 10 år? Hadde du gått "all in" da?

Jeg traff mannen min da jeg var 19. Da var han 44, og etter hvert som vi ble kjent og fant tonen med hverandre, så tilsa all fornuft at det ikke kunne bli noe mellom oss pga. aldersforskjellen. Men tida gikk, og vi fant stadig tilbake til hverandre og ble mer og mer knytta til hverandre. Vi bestemte oss for å gi oss en sjanse - mot alle odds - og det er nå 25 år siden. Vi er fortsatt gift og har et godt samliv - og jeg er så glad for at jeg ikke lot fordommer og fornuft hindre meg i å leve et liv med mannen jeg elsker. 

Om aldersforskjellen gjør seg gjeldende? Ja, i noen tilfeller, men jeg vil si at det er helt underordnet. Mange som er skeptiske til forhold med stor aldersforskjell trekker fram det at den ene blir gammel mye tidligere enn den andre, og det er klart at det sannsynligvis blir sånn. Men enn så lenge føler jeg ikke at noe har forandra seg mellom oss, selv ikke etter 25 år. Hva som skjer de neste 25 vet jo ingen - men jeg vet i hvertfall at jeg er glad for hver gode dag vi har, og at vi ikke har blitt mindre samkjørte og mer ulike med årene som har gått, tvert i mot.

Mitt råd er å kjenne på det du har framfor å la deg skremme av hva som kan bli.

Ja, så får dere kanskje et kortere samliv enn du ville ha fått med en jevnaldrende - men er ikke det viktigste det at man har et godt samliv? Hvorfor er alderdom en trussel for et godt, velfungerende forhold - de fleste samlivsbrudd i dag skjer jo fordi folk frivillig går fra hverandre. Så da er jo ikke en felles alderdom noe som ligger på vektskålen i veldig stor grad for folk flest? 

Jeg kan, basert på erfaring, råde deg til å følge hjertet ditt og velge kjærligheten når du er så heldig å ha funnet den! 

Lykke til!

Anonymkode: f6981...c05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sorry, men her har du all empiri mot deg. Det kvinner finner attraktivt med menn øker gradvis fra 30 år og utover mot 50, mens det menn finner attraktivt med kvinner peaker i starten av 20-årene og synker betraktelig fra 30 og videre. Sikkert kjipt å måtte innse for kvinne 40+ men sånn er tallene og realiteten.

Totalt sett kommer kvinner uansett best ut av det så det er ingenting å klage på. 

Anonymkode: 2614b...9ed

All empiri tilsvarer ikke det. Empirien sier også at de fleste par ikke har så stor aldersforskjell når de gifter seg. At dere peaker fysisk senere som gjennomsnittlige menn er ikke empirisk bevist på noen som helst måte.

• Liker 2
Skrevet

Og dessuten ..se damene her inne klage over den manglende gnisten i sexen etter noen år..Hva skjer med den når fyren blir 70 og du er 50? 

Mulig den får seg et lite oppsving hvis har klarer å sjekke opp noen som kunne vært dattera hans, men hva skjer når det oppsvinget legger seg etter noen måneder eller år? 

Da sitter du ser med pleiepasient, og i tillegg med andre 50-årige kvinners problem er med å finne seg en ..skapelig mann 

Anonymkode: c678c...89c

Skrevet
Liza-Oslo skrev (6 timer siden):

Så lenge han er rik nok er alder uvesentlig. 

kvalm du er, vi andre skjønner du er slik, men disse er ikke slik,

Anonymkode: ed0e8...79a

Skrevet

Jeg er 28 og typen er 60 , stor aldersforskjell men vi har det bra :)

Anonymkode: ec40e...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...