Gå til innhold

Hvorfor skriver folk "blir å være, blir å gjøre" etc? Er det slang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke riktig norsk. Ser flere skrive her på forumet dette rare uttrykket, "jeg blir å være hjemme, jeg blir å gjøre husarbeid." Høres jo helt efterblivent ut, som de sier der jeg kommer fra. Er det slang fra Groruddalen? Eller er det utlendinger som ikke har lært ordentlig norsk? Jeg er svensk, men har aldri sett dette før i det siste. 

Anonymkode: 64ee1...f81

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordlendinger som skriver (muntlig) dialekt ja, ikke "godkjent" skriftlig. 

Anonymkode: 1cedb...3a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nordlendinger snakker sånn. Og det sniker seg lett inn når man har vært mye med dem dessverre, har tatt meg selv i å bruke det etterhvert.

Anonymkode: 20a78...174

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nordlendinger som skriver dialekt, tenker jeg. En uting.

Anonymkode: e6bc9...9e7

Takk! Da lærte jeg noe nytt :) Jeg bor i Oslo, og har aldri hørt disse uttrykkene bli brukt her. Kun skriftlig jeg har sett det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola

Ser det ikke mye skriftlig, men hører det ofte da jeg omgås noen nordlendinger ( i Oslo). Tok meg selv i og si det i et setning her om dagen 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlendingdialekt, men også unge søringer har begynt å bruke det. Det ble tatt opp på Debatten forrige uke når det handlet om språk. Noen språkforskere kaller det en uting og ødeleggende feil mens andre sier det er en naturlig utvikling av språk og skrivemåte siden vi påvirkes av hverandre som mennesker og har alltid gjort det. 

Anonymkode: b948b...79d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette i hele Nord-Norge, at de snakker/skriver "blir å gjøre" etc? Eller bare noen steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjelder dette i hele Nord-Norge, at de snakker/skriver "blir å gjøre" etc? Eller bare noen steder? 

Dette er vel ikke et nord-norsk fenomen i det hele tatt såvidt jeg vet. Østlandet er det jeg hører dette fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (11 timer siden):

Dette er vel ikke et nord-norsk fenomen i det hele tatt såvidt jeg vet. Østlandet er det jeg hører dette fra.

Jo, det er det. Har flere nordlendinger i familien, de sier "æ blir å ... "

Anonymkode: 1cedb...3a2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, nordnorsk. Og æ blir ikke å slutte med det heller :) prøver å huske at det heter "kommer ikke til å"... men det er vanskelig. 

Anonymkode: 73653...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det mange steder over lenger tid, spesielt på KG. Det skjærer skikkelig i ørene … 

Anonymkode: f4940...ad8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har sett det mange steder over lenger tid, spesielt på KG. Det skjærer skikkelig i ørene … 

Anonymkode: f4940...ad8

Det skjærer i ørene å se det? 😂

Anonymkode: 6318d...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke vært lov å skrive på dialekt hverken på Kvinneguiden eller sosiale medier.

Anonymkode: 6efa6...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...