Gå til innhold

Reparere ekteskapet - når må man varsle nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært separert i snart et år og har tre barn. Nå er vi i en prosess der vi ønsker å være sammen igjen, er mye sammen og går jevnlig til parterapi. Men vi er fortsatt ikke helt klare til å bo sammen på fulltid. 

Jeg er ufør og får ekstra støtte fra nav som følge av separasjonen, noe jeg er avhengig av for å klare meg alene økonomisk. Denne mister jeg selvfølgelig i det øyeblikket vi offisielt flytter sammen.

Akkurat nå kjenner jeg at jeg er litt redd for at nav skal mene at vi er sammen igjen, før vi faktisk har felles økonomi. For hvor trekker nav grensen mellom enslig og samboer? Risikerer jeg å bli økonomisk avhengig av mannen før ting er avklart mellom oss?

Anonymkode: 62088...b15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere blir vel ikke regnet som samboere før dere har samme adresse.

Anonymkode: bb879...eb9

• Liker 5
Skrevet

Overnatter dere hos hverandre? Er det slik at dere mer eller mindre bor sammen selv om dere har hver deres adresse?

Anonymkode: c76fc...c46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere blir vel ikke regnet som samboere før dere har samme adresse.

Anonymkode: bb879...eb9

Dette. Dere er vel ikke samboere med mindre dere bor sammen. 

Anonymkode: 79ea8...840

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Overnatter dere hos hverandre? Er det slik at dere mer eller mindre bor sammen selv om dere har hver deres adresse?

Anonymkode: c76fc...c46

Vi overnatter ganske ofte hos hverandre, men har likevel separate husholdninger. Så derfor er jeg redd vi er i en slags gråsone.

Anonymkode: 62088...b15

Skrevet

Her bør du snakke med saksbehandler direkte, slik at du spiller med åpne kort og ikke risikerer at det blir en trygdesvindelsak. Skjønner godt dette kan være vanskelig, har selv en venninne som er i samme situasjon (bortsett fra at hun ikke er ufør), hvor det ikke er lett å si om de er sammen eller ikke… 

Anonymkode: b9387...ccc

Skrevet

Det avgjøres av flere faktorer. Jeg jobber i nav og tar vurderinger som dette daglig. Kan dere begge dokumentere separate utgifter? 

Altså, dere har begge ulike strømregninger i hver av deres navn, som dere betaler på hver for dere? Begge har eget huslån på egen adresse , eller seperate leieavtaler om egen bopel? Eget Internett / tv abonnent på egen registrert adresse i eget navn, hver av dere?

Dette er avgjørende dokumentasjon.

Hvis han bor på gjesterommet hos en kamerat som han betaler noen tusen i mnd uten eget abonnement til noe, så blir ikke det ansett som fast bopel nei i en slik situasjon. Da er dere i en gråsone.

Skrevet

Du mister stønadene som enslig forsørger i det du har et seksuelt forhold til bf/overnatter hos/har overnatting av bf. Du må varsle nav med en gang slik at du ikke blir tatt for svindel.

Anonymkode: e5eed...d36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...