Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022

Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Lykkefrø
Kakaoen skrev (1 time siden):

Spennende med målinger på dere i glukosebelastningsgjengen 😂 

Jeg har lært at man skal måle i armen for å få et 100 % sikkert svar. Måler man i fingeren må den være ren, og at man tørker av de første blod dråpene før man måler.

Og at man ikke klemmer for mye på fingeren, da kan de komme vevsvæske blandet med blodet som gir et lavere resultat på målingen. Jeg må på den måte «melke» fingeren min lengre innenfra for å få ut blod uten at det skal påvirke resultatet.

Det samme gjelder visst for måling av HB. Lærte jeg av søster som har jobbet med det. Opplevde faktisk å få lavt HB ved måling i fingeren, men fine verdier da de tok ut et glass fra armen. 

Merker jeg kan i overkant for mye om dette styret her 🙈🙈 

Spennende!! Jeg har alltid fått høyere HB på stikk i fingeren enn jeg får på blodprøven. Merkelig! 🙈 Blodsukkeret mitt tok hun jo faktisk fra glasset hun tok fra armen, men likevel ble resultatet 0.3 høyere enn det som sto på furst. Ikke godt å bli klok på. 🤔 

@tørkestativ Jeg har også begynt å få skikkelig ubehag mellom bena i det siste. Når jeg går kan det nesten kjennes ut som noe skal ut der nede. 🙈 Jordmor sa at det ikke var underlig at jeg kjente mye ubehag for hode ligger allerede laaangt nedi bekkenet her. Har også en følelse av at denne lille ikke vil ligge der inne frem til termin, men jeg tipper det hver fall går til uke 38 her. 🙂 Krysser fingrene for at ingen av oss føder før uke 37! 🤞❤️

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elumi
Lykkefrø skrev (7 timer siden):

Spennende!! Jeg har alltid fått høyere HB på stikk i fingeren enn jeg får på blodprøven. Merkelig! 🙈 Blodsukkeret mitt tok hun jo faktisk fra glasset hun tok fra armen, men likevel ble resultatet 0.3 høyere enn det som sto på furst. Ikke godt å bli klok på. 🤔 

@tørkestativ Jeg har også begynt å få skikkelig ubehag mellom bena i det siste. Når jeg går kan det nesten kjennes ut som noe skal ut der nede. 🙈 Jordmor sa at det ikke var underlig at jeg kjente mye ubehag for hode ligger allerede laaangt nedi bekkenet her. Har også en følelse av at denne lille ikke vil ligge der inne frem til termin, men jeg tipper det hver fall går til uke 38 her. 🙂 Krysser fingrene for at ingen av oss føder før uke 37! 🤞❤️

Forskjellen på 0.3 skyldes nok at ikke alle apparat er helt kalibrert og 100% riktig 😊 Så lenge de er innenfor en viss range så er det godkjent. Laboratoriene må jevnlig ta "blindtester" som sendes inn til noklus for å sjekke at apparatene er godkjent.  Jeg jobber med dette 😂 

Glukosebelastning er vel overstått her også, heldigvis med fine verdier. Var litt bekymret siden mamma fikk svangerskapsdiabetes i sitt 2.Svangerskap, så derfor fikk jeg ta den selv om jeg egentlig skulle slippe denne gangen. 

Endret av Elumi
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
tørkestativ
Lykkefrø skrev (9 timer siden):

Høres ut som nedpress etter hva jeg har lest😄 det har plutselig kommet mange rare vondter nå i det siste syns jeg😅 her ligger dog frøkna i tverrleie, så hun ligger ikke nedi bekkenet enda😂 så det på 3D ultralyd og ut i fra bevegelsene jeg kjenner så ligger kun fortsatt i samme stilling. Skal på ny vekstkontroll 10.juni så håper virkelig hun har snudd seg da.

blir spennende å se om magefølelsen vår stemmer🤩

Elumi skrev (2 timer siden):

Forskjellen på 0.3 skyldes nok at ikke alle apparat er helt kalibrert og 100% riktig 😊 Så lenge de er innenfor en viss range så er det godkjent. Laboratoriene må jevnlig ta "blindtester" som sendes inn til noklus for å sjekke at apparatene er godkjent.  Jeg jobber med dette 😂 

Glukosebelastning er vel overstått her også, heldigvis med fine verdier. Var litt bekymret siden mamma fikk svangerskapsdiabetes i sitt 2.Svangerskap, så derfor fikk jeg ta den selv om jeg egentlig skulle slippe denne gangen. 

Så bra at glukosetesten ble bestått! Godt å slippe å bekymre seg for det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lilletrille79

Oppdatering fra glukosetest. Fikk melding fra helsenorge nå og mine resultater var bra. Den ene var på 4,3 den de trodde var 5,7 ...... og den andre var på 6,4 😅så da blir det is på 17 mai 😂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lykkefrø
Lilletrille79 skrev (45 minutter siden):

Oppdatering fra glukosetest. Fikk melding fra helsenorge nå og mine resultater var bra. Den ene var på 4,3 den de trodde var 5,7 ...... og den andre var på 6,4 😅så da blir det is på 17 mai 😂

Huuuurra!! :strix: Så deilig å få bekreftet at alt var i orden! 🥰 Jeg hadde 4.0 og 4.8 da jeg snikleste inne på furst. 😂 Har ikke fått noen tilbakemelding, men googlet meg frem til at det var bra. 😁

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lilletrille79
Lykkefrø skrev (29 minutter siden):

Huuuurra!! :strix: Så deilig å få bekreftet at alt var i orden! 🥰 Jeg hadde 4.0 og 4.8 da jeg snikleste inne på furst. 😂 Har ikke fått noen tilbakemelding, men googlet meg frem til at det var bra. 😁

Oi ja dine var bra😀da hadde du nok fått beskjed hvis de ikke var bra😀

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Elumi

Nå begynner jeg å bli sånn tung, sliten gravid med mer kranglete bekken enn til vanlig. Teller ned dager, 79 dager til termin 😂 Dagene jeg jobber (2 dager i uken) går bare til å ligge på sofaen etterpå og å legge meg senest kl 21. Så sånn sett går dagene fort, for jeg rekker jo ikke over halvparten av de tingene jeg egentlig vil iløpet av en uke. 

Halsbrannen har også blitt skikkelig ille, så må ta gaviscon hver kveld før jeg legger meg omtrent, hvis ikke må jeg lete febrilsk etter den i nattbordsskuffen midt på natten. Åhh alt vi kvinnfolk går gjennom og mennene slipper unna 🙈

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...