Gå til innhold

Fremtidsfullmakt, fullmektig, men hva med stedfortreder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å skrive fremtidsfullmakt som vil tre inn og fullmektigen vil ivareta mine interesser, selge boligen og gjøre opp arven hvis den dagen kommer at jeg får varig opphold på sykehjem. Har bare ett barn og hen skal være fullmektig, og er også eneste arving. Har barnebarn, men ikke skrevet testamente der jeg gir litt til dem ved min død. Arven stoler jeg på vil gå videre når eller hvis barnebarna har behov for det. 

Foreldrene bor sammen og har vært sammen i over ti år. Det virker som et godt forhold, men jeg kan ikke si at jeg har et nært forhold til den andre forelderen, min svigerxxxxx. Vi har en grei tone, men vi er ikke nære. Jeg kan spørre hen om hen vil være stedfortreder hvis mitt barn blir innlagt på sykehus blir fraværende eller er på jobbreise en stund. Jeg kan også spørre en i familien som er på samme alder som dem som vil være helt nøytral. Han har bolig, en godt betalt jobb i en høy stilling, og jeg tviler på at han vil misbruke sin rolle hvis han må gå inn som stedfortreder. 

I et parforhold vil det nesten alltid oppstå gnisninger, og er redd min svigerxxxxx kan dra opp det med fremtidsfullmakten til den dumme, alkoholiserte kjerringa i en krangel. Det vil såre mitt barn hvis det skjer, og krangelen kan gå over til full konflikt. Jeg tror ikke min svigerxxxxxx er typen til å gjøre det, men vet at hen har temperament. Det har moren sagt. Jeg er tørrlagt alkoholiker, men jeg kan sprekke. Det har jeg ingen garanti for. 

Hvem ville dere valgt som stedfortreder? Min svigerxxxxx eller han i familien som er en nøytral person? 

Anonymkode: 6c4e3...751

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville valgt den andre, som ikke har noen emosjonell tilknytning eller påvirkning på ditt barn. 
Som du sier selv, ditt svigerbarn kan komme i konflikt med ditt barn, ved skilsmisse eller andre ting. Eller vedkommende kan påvirke ditt barn i ugunstig retning hvis det skjer at fullmakten skal tre i kraft. 

Anonymkode: 467c3...2de

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker å skrive en fremtidsfullmakt selv, og sette min sønn som fullmektig. Har ikke et øyeblikk vurdert å bruke min svigerdatter selv om vi har det beste forhold og hun er grei og hyggelig og alt. Jeg tenker å sette min yngste søster som reserve. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville valgt den andre, som ikke har noen emosjonell tilknytning eller påvirkning på ditt barn. 
Som du sier selv, ditt svigerbarn kan komme i konflikt med ditt barn, ved skilsmisse eller andre ting. Eller vedkommende kan påvirke ditt barn i ugunstig retning hvis det skjer at fullmakten skal tre i kraft. 

Det er ikke mitt svigerbarn, men svigerdatter/sønn. Hva er svigerbarn? 

Tror jeg vil velge den andre ja, som er nøytral. 

Ts

Anonymkode: 6c4e3...751

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Du velger barnet ditt, og den personen barnet ditt er gift med har da ingenting med fullmakten å gjøre? Det er jo bare snakk om hvordan dine verdier skal forvaltes den dagen (om det skjer) du blir dement eller på andre måter varig ute av stand til å styre økonomien din selv. Det er jo i stedet for en offentlig utnevnt økonomisk verge. 

Anonymkode: 82144...7d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke problemet. Du velger barnet ditt, og den personen barnet ditt er gift med har da ingenting med fullmakten å gjøre? Det er jo bare snakk om hvordan dine verdier skal forvaltes den dagen (om det skjer) du blir dement eller på andre måter varig ute av stand til å styre økonomien din selv. Det er jo i stedet for en offentlig utnevnt økonomisk verge. 

Anonymkode: 82144...7d4

Helt enig med deg.

Jeg ville heller ikke valgt en stedfortreder. Om min sønn ikke kan være fullmektig for meg vil jeg heller at statsforvalteren utnevner verge enn å ta svigerdatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...