Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?


ops2

Anbefalte innlegg

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken

Jeg har sett alle 4 episodene på NRK Brennpunkt, og sitter igjen med en ubehagelig følelse.

Her er en skriftlig sammenfatning av serien: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973

Jeg hadde helt glemt saken, sikkert fordi den ble avsluttet på rekordtid. Lørdag ble Silje (5 år) funnet død i en akebakke utenfor Trondheim. Søndag kveld avsluttet politiet saken ved å annonsere at det var 3 jevnaldrende kamerater som hadde drept henne.

Ingen andre spor ble fulgt, og selv at voksne hadde observert andre i området på samme tid, så ble det ikke fulgt opp. Barna var for unge til å dømmes i en rettsak, men de som fikk ansvaret for de var Barnevernet, som sendte to av de til fosterhjem. Den tredje, som utpekte de to andre, ville ikke delta i Brennpunkt, så man vet ikke hva som skjedde med han. Han var bare 4 år når han utpekte to andre barn som "gjerningsmenn".

Moren til 4-åringen kom til politiet mandag og fortalte at gutten hadde navngitt en ungdom med sykkel, men da hadde politiet allerede avsluttet saken. Dette stemmer med hva 5-åringen og 6-åringen forklarte først, at ungdommer slo og mishandlet Silje. Det var altså minst en annen til stede, ikke bare småungene.

Sitat

Så spør moren hvorfor «han ikke stakk av hvis han ble redd». Det er da det kommer. Det som gjør at 4-åringen har en forklaring som kunne ha fått konsekvenser.

Moren forklarer nemlig politibetjenten at «han hadde lyst til å stikke av», men at han ble hindret av en navngitt eldre gutt som går på skolen. Og som hadde med seg sin sykkel.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp sett alle episodene og jeg hadde problemer med å se den. Ble så opprørt over de tydelige manglende som kom frem og hvor lite åpen politimesteren som ble intervjuet var på at det var mangler. Hvorfor vil de ikke gjenåpne uten påbud av riksadvokaten?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 timer siden):

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken

Jeg har sett alle 4 episodene på NRK Brennpunkt, og sitter igjen med en ubehagelig følelse.

Her er en skriftlig sammenfatning av serien: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973

Jeg hadde helt glemt saken, sikkert fordi den ble avsluttet på rekordtid. Lørdag ble Silje (5 år) funnet død i en akebakke utenfor Trondheim. Søndag kveld avsluttet politiet saken ved å annonsere at det var 3 jevnaldrende kamerater som hadde drept henne.

Ingen andre spor ble fulgt, og selv at voksne hadde observert andre i området på samme tid, så ble det ikke fulgt opp. Barna var for unge til å dømmes i en rettsak, men de som fikk ansvaret for de var Barnevernet, som sendte to av de til fosterhjem. Den tredje, som utpekte de to andre, ville ikke delta i Brennpunkt, så man vet ikke hva som skjedde med han. Han var bare 4 år når han utpekte to andre barn som "gjerningsmenn".

Moren til 4-åringen kom til politiet mandag og fortalte at gutten hadde navngitt en ungdom med sykkel, men da hadde politiet allerede avsluttet saken. Dette stemmer med hva 5-åringen og 6-åringen forklarte først, at ungdommer slo og mishandlet Silje. Det var altså minst en annen til stede, ikke bare småungene.

 

Jeg kjenner ikke til denne saken. Det var før min tid. Hva skjedde med den navngitte eldre gutten? Hva skjedde med 5- og 6-åringene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å lese artikkelen tidligere i dag, men det ble helt forjævlig å fullføre. Måtte bare klikke meg ut når guttens uttalelser om at hun svev over planken ble beskrevet :( 

Har noen en oppsummering av teoriene? Og hvordan ungene egentlig ble fulgt opp i ettertid? Herregud så ufattelig tragisk 😢

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ikke ut som at 4,5 og 6 åringene har skylden. Er så små barn i stand til å drepe, i det hele tatt?

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (1 minutt siden):

Hvem var det da som drepte henne?

Jeg skummet gjennom artikkelen.

Det fremstod som generelt elendige metoder for avhør av barn - høy sjanse for falske forklaringer.

Og de spurte aldri om hvordan de kom på dekkhistoriene om ungdommer - ei heller oppklarte de fotspor i snøen som ikke var barnestørrelse. 

Så fælt! 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattie16 skrev (2 minutter siden):

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Det var nok mer vanlig før i tiden, men ikke nå. Jeg hadde ikke latt mine gjøre det heller. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jente og stakkars foreldre. Skjønner ikke at noen kan slippe unna et sånn drap. Feige drittunger( de som faktisk gjorde det) som torturer og dreper et forsvarsløst barn. Helt uten grunn. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (9 minutter siden):

Begynte å lese artikkelen tidligere i dag, men det ble helt forjævlig å fullføre. Måtte bare klikke meg ut når guttens uttalelser om at hun svev over planken ble beskrevet :( 

Har noen en oppsummering av teoriene? Og hvordan ungene egentlig ble fulgt opp i ettertid? Herregud så ufattelig tragisk 😢

Barna ble fulgt opp av barnevernet i etterkant. De ble flyttet til fosterhjem (5 og 6 åringen, 4 åringen kom det ikke frem info om). De skulle følges opp av voksenperson i barnehagen der de skulle gjennom en prosess for å komme videre og akseptere det de hadde gjort. Måten det ble håndtert på med 5 åringen hørtes ut som særdeles uheldig. Han sa selv saken ødela livet hans. Jeg har virkelig ikke ord for å beskrive hva jeg tenker om saken.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper virkelig at de ekte gjerningsmennene nå blir funnet, noen må jo vite NOE her. Husker ikke denne saken for jeg var selv 5-6 år da dette skjedde 😔 Jævla tragisk hele greia.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke forsto; mener det ble sagt i første ep at guttene ble ropt inn for boller og saft, og at de da gikk fra Silje. 
Når de kom tilbake var hun død. 
Hvem serverte saft og boller? Høres ut som et slags «alibi»?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Drizzt said:

Jeg kjenner ikke til denne saken. Det var før min tid. Hva skjedde med den navngitte eldre gutten? Hva skjedde med 5- og 6-åringene?

JennieB forteller hva som skjedde med 5- og 6- åringen. Ingen ting skjedde med den navngitte gutten, for politiet hadde gjort seg ferdig med saken. På litt over et døgn, uten å ha tatt tekniske undersøkelser av klærne engang. Men det var også voksne som hadde sett tenåringer på/ved åstedet den samme tiden.

En eldre dame ble spesielt nevnt. Vinduet hennes vendte mot akebakken. Hu sa at hun hadde sett to tenåringer springe i full fart fra akebakken cirka en og en halv time før Silje ble funnet død. Eller var det 45 minutter før? Uansett så husker jeg spesielt at hun sa den ene ungdommen hadde på en rød og svart jakke. Akkurat som 6-åringen sa til politiet, rød og svart jakke. Det var visst to andre voksne som sa de hadde sett ungdommer på stedet også. Ingen av de ble tatt inn for å avgi forklaring.

36 minutter siden, JennieB said:

Barna ble fulgt opp av barnevernet i etterkant. De ble flyttet til fosterhjem (5 og 6 åringen, 4 åringen kom det ikke frem info om). De skulle følges opp av voksenperson i barnehagen der de skulle gjennom en prosess for å komme videre og akseptere det de hadde gjort. Måten det ble håndtert på med 5 åringen hørtes ut som særdeles uheldig. Han sa selv saken ødela livet hans. Jeg har virkelig ikke ord for å beskrive hva jeg tenker om saken.

Stakkars barn. Jeg husker hvordan 6-åringen gråt da moren måtte kjøre han til fosterfamilien.

  • Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barn kan være grusomme mot hverandre. Det må vi bare innse selv om det er vanskelig. Likevel skal det vel godt gjøres at det går så galt som dette. Hoppet på henne…. hvor tung er en 5-åring? Og at det bare var spor av barn ved åstedet faller vel på sin egen urimelighet.

Uansett, tragedien viser også hvor viktig det er å ha en viss oppsikt over hva barn foretar seg, også når de leker sammen med andre. 
 

Jeg fikk selv barn i 96, og har aldri latt barnehagebarn være uten tilsyn i to timer. Det er lenge. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Det høres ikke ut som at 4,5 og 6 åringene har skylden. Er så små barn i stand til å drepe, i det hele tatt?

Ja 😢Små barn er absolutt i stand til å både drepe og begå sedelighetslovbrudd. Det er svært ubehagelig å tenke, men det betyr dessverre ikke at det ikke er sant. 

Men det er dårlig jobbet fra politiet sin side syns jeg, men tror det er ett resultat av kultur og hva man kunne den gang fremfor vondt i viljen. Godt tidene forandrer seg.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeemil skrev (38 minutter siden):

Sånn var det på 80 og 90-tallet.

Det ble kalt gå ut å leke. Jeg vokste opp på landet på 70-80 tallet. lite sted. ca 700 innbyggere og vi holdt på uten tilsyn.

  • Liker 40
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...