Gå til innhold

Gyngestolens prøverdagbok

gyngestolen
 Del

Anbefalte innlegg

Ganske fort etter at vi begynte å prøve, kjente jeg at jeg trenger et sted der jeg kan ventilere ut alle følelsene som kommer når man skal skape et nytt liv. For å unngå å bombardere venninnene mine, tenkte jeg at jeg kunne lage en prøverdagbok her inne. Håper noen vil følge med!

Både jeg og samboer er i starten av 30-årene, og dette blir vårt første barn. Vi er akkurat ferdige med PP1, og dette satte i gang mange flere følelser enn jeg var forberedt på. Det blir så altoppslukende når man tror man er gravid, som om det ikke er plass til andre tanker i hodet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PP1 oppsummert

Jeg har nettopp sluttet på p-piller etter mange års bruk, så nå må jeg bli kjent med syklusen min. I PP1 testet jeg for EL ca 11 dager etter mens, men etter flere dager uten positiv test ventet jeg heller for å se om det kom symptomer. På CD23 fikk jeg EL-slim og positiv EL-test, og testet da til jeg fikk negativ test. 

Helt fra EL hadde jeg en veldig god følelse på at dette gikk. På 4-6DPO fikk jeg det som må ha vært en festeblødning sammen med mye stikninger i magen, og ble selvsagt veldig giret. Følelsen jeg hadde disse dagene etter EL var helt merkelig, som om jeg visste at jeg var gravid, og jeg klarte ikke å tenke på noe annet. 

Begynte å teste med tidligtester på ca 9DPO, men da jeg kom til 12 og 13DPO uten positiv test skjønte jeg at det ikke gikk denne gangen likevel. Og det føltes helt greit, ble heldigvis ikke veldig skuffet selv om jeg trodde jeg skulle bli det. Den klamrer seg nok fast en annen gang! Det rareste var at hodet stilte seg helt om, fra å kun tenke på babygreier til å faktisk kunne konsentrere seg og interessere seg for andre ting. 

I dag er jeg 20DPO og har ennå ikke fått mensen. Det har vel sjelden skjedd før i livet at jeg VIL ha mensen, men nå håper jeg den kommer snart så jeg kan begynne å vente på ny EL. Jeg skylder på at kroppen må tilpasse seg livet uten p-piller, men har også nylig tatt tredje dose med koronavaksine og har lest at mange får blødningsforstyrrelser etter vaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer som ny prøver! Så spennende, vil gjerne følge deg på veien mot spire :yvonne:

Kjenner meg igjen i mye av din situasjon, vi er også i starten av 30-årene og jeg hadde brukt p-pille i 15 år sammenhengende da jeg sluttet i april i år.

Er nok helt vanlig at syklusen klusser litt i starten! Jeg hadde par utrolig korte sykluser før kroppen stabiliserte seg, men gikk seg veldig fint til i løpet av sommeren 😊

Lykke til og kos dere med spenningen fremover 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FioraTakk for at du vil følge med! 😄 Så spennende å skulle prøve, spesielt nå første gang! 

Var forberedt på at syklusen ville trenge litt tid på å stabilisere seg, men at den skulle vare så lenge var jeg ikke forberedt på. Håper nesten at det er vaksinen som er med på å lage krøll her, og at ikke jeg skal ha så lange sykluser. Da blir det jo såå lenge mellom hver EL! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Gleder meg til å følge prosessen din og håper tiden går raskt til du har en liten spire i magen 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shit, som kroppen min tuller med meg! Her har jeg gått i flere uker og ventet på mensen, og i går kjente jeg noen voldsomme stikkinger i magen som jeg ikke fikk til å stemme med menssmerter. Jeg tok en EL-test, bare i tilfelle det var EL-smerter jeg kjente på - og den slo jammen meg ut! 

Det må vel bety at det jeg trodde var festeblødning var mensen, men det stemmer jo overhode ikke med noe som helst. Det er vel ikke normalt å få mensen 4DPO?? Det skal jammen ikke være lett å bli kjent med syklusen sin etter å ha sluttet på prevensjon. Tok EL-test i dag tidlig også, som var svaaak positiv, så jeg regner meg ikke som 1 DPO før i morgen tror jeg.

I forrige PP hadde jeg kjempetro på at dette satt, jeg følte meg veldig gravid. Nå føles det ikke slik i det hele tatt, kanskje fordi jeg ikke fant ut om EL før det nesten var for sent.. Akkurat nå tenker jeg at jeg får ta det som det kommer, men kjenner jeg meg selv rett kommer jeg sikkert til å kjenne etter symptomer og ta tidligtester likevel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du mener med at EL-test er svak positiv? 😊

det er virkelig en tålmodighetsprøve når man venter på at syklus skal stabilisere seg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (9 timer siden):

Kan jeg spørre hva du mener med at EL-test er svak positiv? 😊

det er virkelig en tålmodighetsprøve når man venter på at syklus skal stabilisere seg😅

At det var en strek der, men den var veldig svak. Så den var vel ikke positiv sånn sett, bare svak :) Dårlig formulert av meg.

Jeg håper jeg rekker å bli gravid før syklusen stabiliserer seg egentlig, det kan vel ta måneder! Det er rart å plutselig kjenne så mange ting i kroppen sin som man ikke har kjent før. Jeg har gått på p-piller siden jeg var 16 (halve livet mitt!), så jeg har bare hatt noen få år der syklusen har fått styre seg selv. Merker at jeg har vært skånet for mye ubehag ved å gå på p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gyngestolen skrev (1 time siden):

At det var en strek der, men den var veldig svak. Så den var vel ikke positiv sånn sett, bare svak :) Dårlig formulert av meg.

Jeg håper jeg rekker å bli gravid før syklusen stabiliserer seg egentlig, det kan vel ta måneder! Det er rart å plutselig kjenne så mange ting i kroppen sin som man ikke har kjent før. Jeg har gått på p-piller siden jeg var 16 (halve livet mitt!), så jeg har bare hatt noen få år der syklusen har fått styre seg selv. Merker at jeg har vært skånet for mye ubehag ved å gå på p-piller.

Aha da forstår jeg,  ville bare høre at du ikke hadde misforstått EL-testene😄

det kan ta måneder ja, men det trenger heller ikke å ta lang tid. Jeg var «uheldig» å bruke et år…derfor jeg begynte med EL-tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tørkestativ 

Jeg er litt kontrollfreak, så jeg startet med tester med en gang :P Håper jo så klart at spiren sitter med en gang, men jeg tenker at jeg ikke skal stresse selv om det tar litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4DPO

Det var på denne dagen i forrige syklus mensen kom, så er selvsagt litt ekstra spent i dag. Sist kjente jeg veldig murringer, noe jeg trodde var egget som festet seg. Nå har jeg ikke kjent så mye, noe stikkinger i går, men jeg vet ikke helt hva som er normalt for min kropp siden jeg har gått på hormonprevensjon så lenge. 

Om ikke det klaffet denne gangen, håper jeg i alle fall at mensen lar vente litt på seg, som et tegn på at syklusen er litt nærmere å stabilisere seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiora skrev (9 minutter siden):

Så spennende med dpo land! 🤩 Hvordan går det med deg?

Ja, det er spennende! Jeg er 6DPO idag, har hatt litt murringer og stikkinger i magen hver dag siden 3DPO. Jeg vet ikke hva som er normalt for kroppen min, så aner ikke om dette er et tegn på verken noe bra eller noe dårlig. 

Den store forskjellen fra PP1 til PP2 er at i PP1 var jeg SIKKER på at jeg var gravid, og gikk rett i babybobla. Det var så koselig, men veldig rart at jeg bare klarte å tenke på en eneste ting. I stedet for å surfe på de vanlige tingene, satt jeg og leste om hva isofix er og tester på barnevogner:fnise: Jeg kjenner jeg har litt lyst til å tyvstarte forberedelsene litt (for eksempel å lese mer, begynne å lage ting til babyen), men det føles også litt feil å gjøre det når jeg "bare" er prøver..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, gyngestolen said:

Ja, det er spennende! Jeg er 6DPO idag, har hatt litt murringer og stikkinger i magen hver dag siden 3DPO. Jeg vet ikke hva som er normalt for kroppen min, så aner ikke om dette er et tegn på verken noe bra eller noe dårlig. 

Den store forskjellen fra PP1 til PP2 er at i PP1 var jeg SIKKER på at jeg var gravid, og gikk rett i babybobla. Det var så koselig, men veldig rart at jeg bare klarte å tenke på en eneste ting. I stedet for å surfe på de vanlige tingene, satt jeg og leste om hva isofix er og tester på barnevogner:fnise: Jeg kjenner jeg har litt lyst til å tyvstarte forberedelsene litt (for eksempel å lese mer, begynne å lage ting til babyen), men det føles også litt feil å gjøre det når jeg "bare" er prøver..

Oi oi, det kan jo absolutt være spennende! 🤩 

Hihihi, veldig fort gjort å havne i den bobla ja! Synes det må være lov å drømme, glede seg og forberede seg, de aller fleste ender jo opp med baby til slutt ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mindre murringer i dag, men både i går og i dag har jeg reagert sånn på lukt🤢 Jeg er ganske var på lukt fra før, men nå har ting stukket mer i nesa enn vanlig. Prøver å ikke lete etter tegn, fordi jeg sikkert blir skuffa hvis jeg tror jeg er gravid, men tegnene dukker jo opp av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8DPO

I dag har det vært voldsomt med aktivitet i magen, murringer og stikkinger om hverandre. Det var mest i formiddag, litt roligere nå. Det kan like gjerne være et tegn på mensen, men håper selvsagt på det motsatte. Lurer på om jeg skal tørre å ta en test i morgen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gyngestolen skrev (Akkurat nå):

8DPO

I dag har det vært voldsomt med aktivitet i magen, murringer og stikkinger om hverandre. Det var mest i formiddag, litt roligere nå. Det kan like gjerne være et tegn på mensen, men håper selvsagt på det motsatte. Lurer på om jeg skal tørre å ta en test i morgen? 

Kjør på hvis du har flere tester liggende! Jeg hadde aldri hatt tålmodighet til å vente 🤪 Så utrolig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallisa skrev (Akkurat nå):

Kjør på hvis du har flere tester liggende! Jeg hadde aldri hatt tålmodighet til å vente 🤪 Så utrolig spennende!

Jeg har forberedt meg, har tester liggende. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å teste i morgen:fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gyngestolen skrev (2 minutter siden):

Jeg har forberedt meg, har tester liggende. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å teste i morgen:fnise: 

Sååå gøy! Krysser fingre og tær for deg! 🤞🤞🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

• Opprett ny...