AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Vi hadde litt problemer med å få barn. Så vi satte igang med IVF. Min kone var den som drev prosessen, men vi var nå begge enige om dette barnet. Barnet kom og slt var bra. Det ble igjen et par befruktede egg på frys. Et par år etter så starter min kone prosessen med å sette inn disse eggene uten å spørre meg. Fikk bare beskjed om at de var satt inn. Nå ble det ikke noe av, men kjenner at jeg er veldig skuffet og føler at det var skikkelig dårlig gjort. Jeg føler meg sint, skuffet og forbanna hver gang jeg tenker på det. Hva synes dere om det hun gjorde? Anonymkode: ebda1...f99
Juniper Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Det normale er å ha en dialog på sånt i forkant! 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 Man planlegger barn sammen. Hvor mange barn planla dere? Anonymkode: 1338c...f97 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Jeg regner med at eggene ble til med din sæd. Dermed er de din «eiendom» også, syns du skal ta kontakt med sykehuset å spørre dem hvordan de kan godta å sette inn eggene uten begges samtykke. Anonymkode: fe9d9...89b 11
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Man planlegger barn sammen. Hvor mange barn planla dere? Anonymkode: 1338c...f97 Planla vel ikke noe bestemt antall. Ikke snakket vi om flere barn heller. Tenker jo at det ville vært naturlig. 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg regner med at eggene ble til med din sæd. Dermed er de din «eiendom» også, syns du skal ta kontakt med sykehuset å spørre dem hvordan de kan godta å sette inn eggene uten begges samtykke. Anonymkode: fe9d9...89b Har tenkt en del på det der. Synes det er veldig rart at jeg ikke ble spurt. Tenk om vi for eksempel hadde gått fra hverandre først. Da hadde det vært helt sinnsykt. Poenget for meg er at min kone burde spurt meg. Anonymkode: ebda1...f99 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 For et enormt tillitsbrudd fra hennes side, jeg skjønner veldig godt at du reagerer. Synes det er helt hårreisende at sykehuset gjorde dette uten ditt aktive samtykke. Kontakt dem og trekk eventuelt samtykket (du ga i første omgang) om å lagre befruktede egg slik at din kone ikke kan fortsette med dette. Anonymkode: a784d...366 4
Gjest Skogsalv Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 Barn er noe man lager sammen. Dere har hatt en spesiell historie og fikk heldigvis barnet dere ønsket. Likevel veldig rart at hun gikk bak ryggen din i etterkant. Hvorfor tok hun ikke samtalen ?? Blir litt som at en kvinne dropper p-piller uten å si ifra til partner. Hvilket ikke er greit. Det er ikke antall barn som er problemet her,men at hun overstyrer utfallet uten din aksept og viten. Regner med det ligger mye kjærlighet opp gjennom i forholdet deres ,siden dere gikk den vanskelige veien med å få et barn. Men for veien videre, kan hun ikke kjøre egoløp. Hvorfor snakker hun ikke med deg ?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Dette tror jeg lite på. Har vært gjennom alt det her med mannen, han har jo måttet signere på alt av avtaler. Samtykke til fryseforsøk etter svangerskap krever ny avtale. Man kan ikke bare møte opp på sykehuset noen år etterpå og få satt inn embryo. Anonymkode: 16b06...770 10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette tror jeg lite på. Har vært gjennom alt det her med mannen, han har jo måttet signere på alt av avtaler. Samtykke til fryseforsøk etter svangerskap krever ny avtale. Man kan ikke bare møte opp på sykehuset noen år etterpå og få satt inn embryo. Anonymkode: 16b06...770 Enig, vi har signert papirer i alle bauger og kanter, eget signert papir ved fryseforsøk. Dette tror jeg ikke noe på. Anonymkode: b11fa...278 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 Ts, om dette er sant, har du ei høne å plukke med samboer, men også med sykehuset. Anonymkode: 1338c...f97
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 Har vært gjennom IVF og det er dokumentasjon på alle bauger og kanter. Måtte til og med legitimere oss med pass, da de ikke godtok hverken bankkort eller førerkort som ID. Absolutt alt måtte signeres og ingen samtykker var gyldige lenger enn der og da. Dette lukter det av.. Anonymkode: 232d2...119 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 Bra dere sier at dette er trolling. For jeg skjønner ikke at det skal være mulig heller. Det er noen år tilbake, men det har ligger å ulmet i lang tid. Så nå ringte jeg sykehuset for å sjekke hva de har av informasjon. De var tydlige på at man må signere papirer, men hun jeg snakket med kunne ikke se papirene fordi det var for lenge siden. Så jeg må ringe en med tilgang. Der svarte de ikke, men jeg skal ringe igjen for jeg må finne ut av det her. Alt jeg vet har jeg blitt fortalt av min kone. Så enten så har jeg misforstått, hun lyver eller jeg husker feil. Uansett så trenger jeg å finne ut av dette for egen del. Selvom jeg kjenner det er slitsomt å grave i. Skjønner ar noen sier det er trolling, men for meg er det mitt liv. Leser ut fra de som mener det er trolling at dette er for vilt til være sant. Det sier jo litt. TS Anonymkode: ebda1...f99 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Har du planer om å skille deg fra kona, siden dette ble så viktig nå? Hvis det er lenge siden, og det uansett ikke ble noe barn ut av denne hemmelige egginnsettingen, så er det vel ikke så viktig å nøste opp i det? Ikke om du har tenkt å bli i ekteskapet? Anonymkode: 957ff...48f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har du planer om å skille deg fra kona, siden dette ble så viktig nå? Hvis det er lenge siden, og det uansett ikke ble noe barn ut av denne hemmelige egginnsettingen, så er det vel ikke så viktig å nøste opp i det? Ikke om du har tenkt å bli i ekteskapet? Anonymkode: 957ff...48f Vi har slitt i lang tid. Skal i terapi og jeg klarer ikke helt å la dette ligge. Føler at dette er en av mange ting som gjør at vi ikke har et bra forhold. Lar jeg det ligge så vil det alltid være som en stein i skoen. For hvert steg kommer den til å plage meg hvis jeg ikke gjør noe med den. 7 minutter siden, Fløff said: Det TS trollefar beskriver er ulovlig. Trodde jeg og… håper at det er det også. Så skjønner ikke det her egentlig. Anonymkode: ebda1...f99
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bra dere sier at dette er trolling. For jeg skjønner ikke at det skal være mulig heller. Det er noen år tilbake, men det har ligger å ulmet i lang tid. Så nå ringte jeg sykehuset for å sjekke hva de har av informasjon. De var tydlige på at man må signere papirer, men hun jeg snakket med kunne ikke se papirene fordi det var for lenge siden. Så jeg må ringe en med tilgang. Der svarte de ikke, men jeg skal ringe igjen for jeg må finne ut av det her. Alt jeg vet har jeg blitt fortalt av min kone. Så enten så har jeg misforstått, hun lyver eller jeg husker feil. Uansett så trenger jeg å finne ut av dette for egen del. Selvom jeg kjenner det er slitsomt å grave i. Skjønner ar noen sier det er trolling, men for meg er det mitt liv. Leser ut fra de som mener det er trolling at dette er for vilt til være sant. Det sier jo litt. TS Anonymkode: ebda1...f99 Hun ville aldri, aldri sjekket om hun kunne se noen papirer, for da innrømmer hun umiddelbart at "fornavn etternavn" har vært pasient. Man blir bare kort henvist til at man kan få informasjon ved fysisk oppmøte og legitimasjon. Anonymkode: 16b06...770 4
AprilLudgate Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har slitt i lang tid. Skal i terapi og jeg klarer ikke helt å la dette ligge. Føler at dette er en av mange ting som gjør at vi ikke har et bra forhold. Lar jeg det ligge så vil det alltid være som en stein i skoen. For hvert steg kommer den til å plage meg hvis jeg ikke gjør noe med den. Trodde jeg og… håper at det er det også. Så skjønner ikke det her egentlig. Anonymkode: ebda1...f99 Så....slutte med trollinga da? Norske og utenlandske sykehus vil bli straffet for noe sånt, det er ulovlig - og sæd/egg blir destruert etter en viss tid. Så om det er så lenge siden at de ikke kan lete dere opp i et datasystem er dere nok i grava begge to - og hun gjenoppstod fra de døde og ble gravid med din spøkelsessperm. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Bra dere sier at dette er trolling. For jeg skjønner ikke at det skal være mulig heller. Det er noen år tilbake, men det har ligger å ulmet i lang tid. Så nå ringte jeg sykehuset for å sjekke hva de har av informasjon. De var tydlige på at man må signere papirer, men hun jeg snakket med kunne ikke se papirene fordi det var for lenge siden. Så jeg må ringe en med tilgang. Der svarte de ikke, men jeg skal ringe igjen for jeg må finne ut av det her. Alt jeg vet har jeg blitt fortalt av min kone. Så enten så har jeg misforstått, hun lyver eller jeg husker feil. Uansett så trenger jeg å finne ut av dette for egen del. Selvom jeg kjenner det er slitsomt å grave i. Skjønner ar noen sier det er trolling, men for meg er det mitt liv. Leser ut fra de som mener det er trolling at dette er for vilt til være sant. Det sier jo litt. TS Anonymkode: ebda1...f99 Det er vanskelig å trolle når du ikke har elementær kunnskap om lovverk og helsevesenet. Mine barn etter Ivf er 12 og 15. Det var akkurat like strengt da. Og ingen journaler slettes. Anonymkode: be2d0...477 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 Hun første jeg ringte sjekket faktisk systemet. Jeg ga alle opplysninger, men hun sjekket om det var en journal der. Tro det eller ei. Ringte sykehuset igjen. Hun nye jeg snakket med kunne ikke svare på min sak, men på generell basis siden det var så lenge siden. Så snakket vi på generell basis. Så etter å ha snakket med henne så husket jeg dette feil. Eggene ble ikke satt inn. De ble bare tint. Å tine opp egg krever ikke tillatelse fra partner. Å sette inn egg krever tillatelse. (Så mange av dere har rett). Så beklager at jeg skrev feil første gang. De eggene tålte ikke å bli tint opp. Sånn skjer visst ganske ofte. Synes likevel min kone burde spurt meg først. Anonymkode: ebda1...f99 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 For å være ærlig så følelse det nå veldig godt å finne ut hva som skjedde. Jeg trodde også at det å sette inn egg uten samtykke var og er ulovlig. Så da har jeg lært noe her ☺️ At min kone velger å tine egg uten å spørre meg synes jeg fortsatt er dårlig gjort. TS Anonymkode: ebda1...f99
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 Ring Rikshospitalet. Det gjorde jeg… Anonymkode: ebda1...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå