AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Del Skrevet 16. november 2021 Hei! Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men må bare dele litt tanker. Tar det anonymt. Først vil jeg si at dette ikke er noe veldig stort problem, men likevel er det blitt noe litt mer negativt enn jeg hadde trodd. For et år siden ca la jeg om livsstilen min ganske kraftig, og det var kun positivt! Jeg leste meg opp på kosthold, vente meg til mindre (normale) porsjoner, var opptatt av å spise sunt og få i meg næringsstoffer. Etter en stund begynte jeg å trene, og elsker å kjenne at kroppen tåler å bevege seg! Verken sunn mat eller trening har tidligere vært en del av hverdagen min, og jeg har gått ned 25 kg siste året. Er i dag så vidt innenfor «normalvektig». Men, dette er ikke lengre udelt positivt. For de siste par månedene kjenner jeg at jeg ikke klarer å gi slipp på det å stadig se fremgang, lavere tall. Jeg hadde tenkt å stoppe her, men vil bare litt til. Tenker på mat og vekt døgnet rundt.. noen tips? Litt slitsomt dette her. Kan fint la være å spise store deler av formiddagen, bare fordi da kjenner jeg sånn på alt som er annerledes nå enn før. Men jeg spiser noenlunde nok i løpet av dagen altså! Og kan fint spise litt «junk» eller en kveld på restaurant med gode venner, litt for mye vin og dessert liksom. Det er ikke kaloriene jeg unngår sånne dager, det er bare følelsen av å klare det. Tidligere var jeg en typisk følelsesspiser. Det var så deilig å komme ut av det..kunne ta et kakestykke eller to uten snev av dårlig samvittighet (fordi jeg visste jeg lå innenfor kaloriregnskapet den uka uansett) - og det er det fortsatt! Men føles litt som den type følelsesspising plutselig er byttet ut med en annen. 🙄 *sukk* Et det mulig å ha et ukomplisert forhold til mat fremover, når en av nødvendighet har måttet hatt et så stort fokus på det over lang tid? 🤔 Anonymkode: 91a3a...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Del Skrevet 16. november 2021 https://nettros.no/chat/ har åpen chat nå, spør der? Synes det er vanskelig å svare på hva som er forstyrret forhold til mat. Men det høres jo ut som om det plager deg noe. Går det an å flytte fokus til en annen type fremgang? F.eks med trening i stedet? Uten at det blir et for voldsomt jag. Kanskje du bør innføre faste måltider i stedet for å pushe det utover dagen? Slik at du ikke blir så "flink" til å ikke spise eller hva det er for noe, men mer sånn er planen og måltidsrytmen din og sånn er det, ingen prestasjon i det. Anonymkode: d480e...d7e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Del Skrevet 17. november 2021 Personen over kommer med flere gode poeng. Kan du flytte fokuset ditt bort tallene på vekta og over på noe annet? Fremgang på trening, økt styrke eller hurtighet, nye ferdigheter? Lag en måltidsplan, frokost, lunsj og middag. Spis måltidene, ikke anse deg som flink som skipper de, da får du ikke fremgang på trening. Hvis du egentlig hadde nådd målet ditt bør du legge deg på vedlikehold nå, og forsøke å flytte fokuset. Jeg kommer til å gjøre det selv når vektmålet er nådd, da handler det om å beholde de gode rutinene, samtidig som jeg kan gjøre nye ting på trening og forbedre meg der. Anonymkode: 88f05...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Del Skrevet 17. november 2021 Har lest at dette har med belønningssenteret vårt i hjernen, dopamin, og samme når man blir avhengig av å telle kalorier og se fremgang på vekta som når man blir avhengig av likes. Korte inputs med dopamin og dopamin er også grunnen til at folk blir avhengig av sterkere stoffer som kokain og heroin som skiller ut enda større mengder dopamin. Jeg tror alle mennesker er avhengig av det i større eller mindre grad, noen får det av kaffe, rus, trening, vekta, likes etc Og tror det eneste som hjelper er å gå inn for å fokusere på noe annet. Mobilspill hjelper meg og ble hektet på det men det er bedre enn å bli hektet på usunne ting hverfall Anonymkode: 37a8d...b5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 17. november 2021 #5 Del Skrevet 17. november 2021 Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i over 20 år og vil bare råde deg til å be om hjelp med en gang før det eskalerer mer. Det er slettes ikke sikkert at du holder på å utvikle en spiseforstyrrelse, men når du sier at det er slitsomt og at du konstant tenker på mat og vekt så synes jeg det er bekymringsverdig nok til at du bør ta tak i det med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har lest at dette har med belønningssenteret vårt i hjernen, dopamin, og samme når man blir avhengig av å telle kalorier og se fremgang på vekta som når man blir avhengig av likes. Korte inputs med dopamin og dopamin er også grunnen til at folk blir avhengig av sterkere stoffer som kokain og heroin som skiller ut enda større mengder dopamin. Jeg tror alle mennesker er avhengig av det i større eller mindre grad, noen får det av kaffe, rus, trening, vekta, likes etc Og tror det eneste som hjelper er å gå inn for å fokusere på noe annet. Mobilspill hjelper meg og ble hektet på det men det er bedre enn å bli hektet på usunne ting hverfall Anonymkode: 37a8d...b5f Denne teorien støtter jeg 👆 Anonymkode: c7e3c...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #7 Del Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 20.18): Har lest at dette har med belønningssenteret vårt i hjernen, dopamin, og samme når man blir avhengig av å telle kalorier og se fremgang på vekta som når man blir avhengig av likes. Korte inputs med dopamin og dopamin er også grunnen til at folk blir avhengig av sterkere stoffer som kokain og heroin som skiller ut enda større mengder dopamin. Jeg tror alle mennesker er avhengig av det i større eller mindre grad, noen får det av kaffe, rus, trening, vekta, likes etc Og tror det eneste som hjelper er å gå inn for å fokusere på noe annet. Mobilspill hjelper meg og ble hektet på det men det er bedre enn å bli hektet på usunne ting hverfall Anonymkode: 37a8d...b5f Interessant! Kan absolutt være noe i dette, takk for innspill! 😊👍 Chroma skrev (På 17.11.2021 den 20.19): Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i over 20 år og vil bare råde deg til å be om hjelp med en gang før det eskalerer mer. Det er slettes ikke sikkert at du holder på å utvikle en spiseforstyrrelse, men når du sier at det er slitsomt og at du konstant tenker på mat og vekt så synes jeg det er bekymringsverdig nok til at du bør ta tak i det med en gang. Takk for omtanken 🥰 Jeg er nok ikke helt der akkurat. Når en skal (må/bør) ned i vekt, så er det uunngåelig å bli veldig opptatt av dette her. Det må liksom til. Men hadde trodd det skulle være lettere å gi slipp på 😏 sånn etterpå. Det ER slitsomt..mene..hva legger du i å «ta tak i»? (Sånn i tilfelle det var nyttige tips for å få dette til å oppta tankene litt mindre..) TS Anonymkode: 91a3a...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Del Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Interessant! Kan absolutt være noe i dette, takk for innspill! 😊👍 Takk for omtanken 🥰 Jeg er nok ikke helt der akkurat. Når en skal (må/bør) ned i vekt, så er det uunngåelig å bli veldig opptatt av dette her. Det må liksom til. Men hadde trodd det skulle være lettere å gi slipp på 😏 sånn etterpå. Det ER slitsomt..mene..hva legger du i å «ta tak i»? (Sånn i tilfelle det var nyttige tips for å få dette til å oppta tankene litt mindre..) TS Anonymkode: 91a3a...a91 Ennå nei. Jeg har levd med anoreksi i 26 år og varsellampene ble tent hos meg også Anonymkode: 59534...915 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Del Skrevet 23. november 2021 Det var voldsomt til reaksjon her, så nå har jeg tatt meg et par dager med mye tenking.. Bare for å ikke avfeie liksom. Og jeg ser at det fort kan tenne noen varsellamper altså, innser det. Men, mener fortsatt fast bestemt at jeg er langt fra der. Likevel, uhensiktsmessig er det. Slitsomt, og ikke bra. Derav tråden da.. Har tatt til meg tips om andre mål (i trening feks), og har satt opp det. Klarte faktisk det ene for to dager siden 🥳 så klar for neste! men det gir bare en boost noen timer den dagen.. har også prøvd de siste par dagene å bestemme meg for å spise 3 faste måltider, og gjennomført det (spiste til og med litt sjokolade i dag, bare på trass 🙄). Så går jeg på vekta i morges, som viser akkurat under forrige - og da skyller mestringsfølelsen over meg 🙈 Hadde jeg bare ligget litt lavere, skulle jeg prøvd å bare droppe alt en periode, men jeg er fortsatt så vidt normalvektig og hadde lyst å ha et par kilo å «gå på». Da er det 1,5 igjen. Fillen altså.. Andre konkrete tips til å tenke mindre på mat/ikke-mat/vekt? Tar i mot alt jeg ❤️ Anonymkode: 91a3a...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 24. november 2021 #10 Del Skrevet 24. november 2021 Jeg kjenner også en del varsellamper og jeg har spiseforstyrrelse selv. Ikke en alvorlig spiseforstyrrelse fysisk sett da jeg stort sett er innenfor normalvekt, men innimellom blir jeg undervektig, men det er uansett et mentalt fengsel. Nå for tiden er jeg i en dårlig periode og tenker ikke på annet. Gikk opp 300 g fra i går til i dag og siden jeg ikke har skeiet ut, ikke har ekstra matvekt, så er eneste logiske forklaring vann i musklene pga jeg trente i går. Jeg vet jeg ikke har spist i overskudd, likevel klarer jeg ikke tenke på annet enn at vekten gikk opp fra i går til i dag. Til tross for at jeg er fullt klar over at det er helt normalt at vekten svinger, selv når man ikke har spist noe mer enn til vanlig. Jeg tror i hvert fall du kan ha en fordel i å ikke veie deg hver dag. Jeg veier meg hver dag selv altså, men disse uunngåelige svigningene gjør at noen dager får jeg en skikkelig kjip start på dagen. Det ville være lurere å kun veie seg en dag i uken. Men jeg personlig klarer ikke det, for jeg stresser konstant da om hva jeg veier. Må ha kontroll. Prøv å ha fokus på helse og ikke vekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå