Gå til innhold

Noen som har store beløp i fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bytte ut huset med leilighet, og kommer til å sitte igjen med et overskudd på mellom 1-2 mill. Vi vurderer å sette hele beløpet inn i et globalt indexfond, og forhåpentligvis på sikt leve av gevinsten. 
Finnes det noen ulemper ved dette? Vet noen om det er noen skjulte/ekstra kostnader på større beløp ?

Vi har allerede ASK, og har sett oss ut et fond som koster 0,18%.

Anonymkode: ce3fd...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres lurt ut og hadde gjort det selv om jeg hadde hatt muligheten. Jeg nærmer meg millionen i ulike fond og syns det er gøy ogsdå. Jeg tenker at dere bør gjorde det! men:

Enig i at dere bør ha et billig globalt indeksfond. Men syns også dere kan ha 1-2 fond hvor dere eksprementerer litt. I f.eks Norge, teknologi, grønn fremtid etc. Her tenker jeg dere kanskje kan ha rundt 150.000 i hvert fond. Hvis dere følger trendene, så vil dette gi høyere avkastning enn et globalt indeksfond.

Også bør dere vurdere å sette inn beløpene over tid. F.eks et halvt år. Det er velig kjedelig om dere setter inn så høyt beløp på topp og opplever et fall på 20 prosent. Hvis det skulle komme et fall mens dere setter inn underveis, så skjer det på et bra tidspunkt for dere og det er bare å sett inn mens det faller!

Anonymkode: 79852...c5a

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal bytte ut huset med leilighet, og kommer til å sitte igjen med et overskudd på mellom 1-2 mill. Vi vurderer å sette hele beløpet inn i et globalt indexfond, og forhåpentligvis på sikt leve av gevinsten. 
Finnes det noen ulemper ved dette? Vet noen om det er noen skjulte/ekstra kostnader på større beløp ?

Høres veldig fornuftig ut. Hold dere til 100% globalt indeksfond. De som oppfordrer dere til også å putte noe inn i mer spissede fond oppfordrer dere i realiteten til å ta mer risiko. Ikke hør på de.

kjøp direkte hos KLP, da betaler dere kun 0,18% i årlig honorar. Ikke noe plattformavgift eller annet vås. Husk ASK..

Anonymkode: 324bb...4c3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca 4 millioner fordelt på 9 fond. Spart dette opp på bare 7 år. Har en kamerat som er fondsforvalter og sluker alle tips han har. Jeg har også 600000 i bitcoins. 

Anonymkode: 2dd37...cc4

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ca 4 millioner fordelt på 9 fond. Spart dette opp på bare 7 år. Har en kamerat som er fondsforvalter og sluker alle tips han har. Jeg har også 600000 i bitcoins. 

Anonymkode: 2dd37...cc4

Med så mange fond har du på et tidspunkt verdens dyreste indeksfond…

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne må du forklare..??

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne må du forklare..??

AAEDCAAB-706B-40A7-8FE4-C2A9AD1F0B7D.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AAEDCAAB-706B-40A7-8FE4-C2A9AD1F0B7D.jpeg

Ahh.. Sånn å forstå. Ja, 12 fond er kanskje litt mange. Jeg har 4. 2 indeksfond og 2 aktive. Det er min "regel" Jeg følger selvfølgelig trender, så de aktive "trades" når trenden/avkastningen flater ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man må selvfølgelig være aktiv når man gjør det slik.

Jeg gjør som personen du siterer, sjonglerer også fond med høyere risiko. Følger med på trender, og selger meg ut igjen, alt på ASK. Avkastningen på risikofondene har nok i snitt ligget 10-20% høyere enn indeksfondet. Men orker ikke 12 fond, nei, da er jeg enig i at diversifiseringen raskt blir så stor at det i praksis er et dyrt indeksfond. 

Anonymkode: 8b27d...ff5

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ville kanskje spredd det over flere indeksfond, det er det eneste :) 

Skrevet
sportsidiot skrev (55 minutter siden):

Ville kanskje spredd det over flere indeksfond, det er det eneste :) 

Hvorfor kun indeksfond?

Skrevet

Jeg satte inn 500000 kr på et billig globalt indeksfond for drøye to år siden. Pga latterlig dårlig rente i bank. Sist jeg sjekket hadde mine 500 K økt med 27%.. Men er forberedt på at det kan gå like mye ned. Det viktigste er hvordan det ser ut om 10 år. 

Anonymkode: c05f4...345

• Liker 2
Skrevet

Satt 300 000 i fond for 2 år siden. Ligger på 447 000 pr dags dato. Har ikke peiling på noe som helst, er banken som har gjort alt 😂 

Anonymkode: 6c9d4...d45

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Satt 300 000 i fond for 2 år siden. Ligger på 447 000 pr dags dato. Har ikke peiling på noe som helst, er banken som har gjort alt 😂 

Hadde du gjort det selv haddedu oppnådd høyere avkastning! Du har ganratert en dårlig bankprodukt desverre,,,

Skrevet

Jeg satte inn deler av gevinst fra boligsalg i 2017. Jeg har DNB og bare fordelte likt over to fond som DNB forvalter, et indeksfond og et kombinasjonsfond med 80% aksjer. Har på 4 år henholdsvis 73 og 46% avkastning på disse innskuddene. Har hatt veldig flaks med valg av fond. Om det fortsetter slik kan jeg leve av dette i løpet av få år.

Anonymkode: 9e68c...457

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg satte inn deler av gevinst fra boligsalg i 2017. Jeg har DNB og bare fordelte likt over to fond som DNB forvalter, et indeksfond og et kombinasjonsfond med 80% aksjer. Har på 4 år henholdsvis 73 og 46% avkastning på disse innskuddene. Har hatt veldig flaks med valg av fond. Om det fortsetter slik kan jeg leve av dette i løpet av få år.

Anonymkode: 9e68c...457

Da må du isåfall ha fond som har aksjeandel på 100%

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde du gjort det selv haddedu oppnådd høyere avkastning! Du har ganratert en dårlig bankprodukt desverre,,,

I.o.m at jeg ikke har peiling så tviler jeg på at det hadde sett bedre ut om jeg hadde gjort det selv 😂 Synes uansett at nesten 150 000 kr i vekst på nøyaktig 2 år ikke kan betegnes som dårlig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I.o.m at jeg ikke har peiling så tviler jeg på at det hadde sett bedre ut om jeg hadde gjort det selv 😂 Synes uansett at nesten 150 000 kr i vekst på nøyaktig 2 år ikke kan betegnes som dårlig.

Ok. Du må forresten beregne etter %, ikke kr. 150.000 kr hadde vært veldig bra om du investerte f.eks 100.000, men ikke fullt like bra om du investerte 1.500.000... Prosenten som er det viktige. Bare å lese deg opp om fond, så kommer du fort igang

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må selvfølgelig være aktiv når man gjør det slik.

Jeg gjør som personen du siterer, sjonglerer også fond med høyere risiko. Følger med på trender, og selger meg ut igjen, alt på ASK. Avkastningen på risikofondene har nok i snitt ligget 10-20% høyere enn indeksfondet. Men orker ikke 12 fond, nei, da er jeg enig i at diversifiseringen raskt blir så stor at det i praksis er et dyrt indeksfond. 

Anonymkode: 8b27d...ff5

Selger du deg helt ut, eller tar du ut bare overskuddet og investerer det videre?

Anonymkode: 04225...69e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan man alltid tjener mer, det kan du uansett hvilke valg du tar med pengene. Dess høyere risiko dess høyere gevinst og samtidig høyere risiko for å tape. Om du ikke vet sammenhengen her og svarer så snevert som det du gjør så burde du heller la være å gi råd. Du vet ingenting om vedkommende sin situasjon eller risikoprofil.

Vedkommende har nesten 15% avkastning hvert år på de 2 årene, og om pengene I tillegg står i et fond med lav risiko så er dette veldig bra.

Anonymkode: e434d...b4c

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...