Gå til innhold

Hva lønner det seg å gjøre med sparepengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av alle trådene om fattigdom her.
Etter mange år som fattig har jeg nå endelig klart å fått snudd på livet mitt (Eneste grunnen til det var vel at jeg ikke har lån)

Uansett, jeg er flink økonomisk til en grad, og har nå spart opp 700 000 kr. Dette skal etterhvert gå til bolig, men enn så lenge så leier jeg nær jobben mens jeg sparer, og ser etter bolig.

Men, så hører jeg så mye om fond og lignende, så lurer på om det bare er dumt å spare på vanlig sparekonto? Hva lønner det seg egentlig å gjøre?

Anonymkode: 9628c...31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparekonto i banken tjener du ikke noe på. 
hvis du skal spare over flere år bør du absolutt sette pengene i fond. Selv bruker jeg Nordnet. Akkurat nå står pengene mine på to forskjellige globale indeksfond. 
det eneste jeg har stående på kontoen i banken er en liten buffer og penger til fritid (klær, restaurant etc). 
er du veldig interessert kan jeg anbefale å kjøpe magasinet «dine penger», der kommer de med tips til fond det kan være verdt å sette penger på nå osv. 

Anonymkode: f8417...046

Skrevet

Hvor lenge er det til du skal kjøpe bolig? Hvis det er under 3 år, er det nok tryggest å ha pengene i banken. Fond egner seg best til langsiktig sparing.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville kjøpt litt gull og sølv og edle stener. De kan komme godt med om penger mister sin verdi. 

Skrevet
12 minutter siden, Hedda-78 said:

Hvor lenge er det til du skal kjøpe bolig? Hvis det er under 3 år, er det nok tryggest å ha pengene i banken. Fond egner seg best til langsiktig sparing.

Det er et godt poeng. Er konstant på utkikk, men er litt redd for å hoppe i det. Jeg sparer omtrent 10 000 i måneden og håper vel egentlig å kunne spare mer før jeg kjøper bolig. Samtidig er det jo bortkastet å leie.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

hvis du skal spare over flere år bør du absolutt sette pengene i fond. Selv bruker jeg Nordnet. Akkurat nå står pengene mine på to forskjellige globale indeksfond. 
det eneste jeg har stående på kontoen i banken er en liten buffer og penger til fritid (klær, restaurant etc). 
er du veldig interessert kan jeg anbefale å kjøpe magasinet «dine penger», der kommer de med tips til fond det kan være verdt å sette penger på nå osv. 

Takk for tips!

5 minutter siden, Bølle said:

Jeg ville kjøpt litt gull og sølv og edle stener. De kan komme godt med om penger mister sin verdi. 

Ja, det er jo også sant. Litt av grunnen til at jeg gjerne vil eie er for å sitte på litt verdier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis du har penger i to forskjellige globale indeksfond burde du ikke gi råd. Det du gjør i praksis er bare å betale doble gebyrer for å ha pengene i samme fond. Svært lite klokt.

Anonymkode: 57579...d78

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvilke fond anbefaler du for sikker sparing og gevinst? 

Anonymkode: 9b3a3...c0c

Skrevet

Når du planlegger å kjøpe bolig er det best å ha pengene i banken til du har kjøpt. Så passer du på å ha en god buffer, og etter det ville jeg startet med fond :)

Anonymkode: bb852...3ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har penger i to forskjellige globale indeksfond burde du ikke gi råd. Det du gjør i praksis er bare å betale doble gebyrer for å ha pengene i samme fond. Svært lite klokt.

Det er sprøtt å lese om alle disse fondsparerne som ikke skjønner hva er fond er. Men når ting blir en trend så er det vel ikke annet å forvente.

Anonymkode: 550de...18b

• Liker 1
Skrevet

Har fått meg fond megler i banken jeg har pengene mine i. Har både kortsiktige fond og langsiktige fond! Har forsatt endel penger på sparekonto fordi vi skal pusse opp og div etterhvert i 2022. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke fond anbefaler du for sikker sparing og gevinst? 

Anonymkode: 9b3a3...c0c

Ingen fond gir sikker sparing og gevinst, kjære deg. Da hadde alle vært millionærer. Jevn sparing og et laaangt tidsperspektiv er nøkkelordet, men ingenting er sikkert eller garantert. Hvis du tror det må du holde deg langt vekke fra fond.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sprøtt å lese om alle disse fondsparerne som ikke skjønner hva er fond er. Men når ting blir en trend så er det vel ikke annet å forvente.

Anonymkode: 550de...18b

Ja det er faktisk helt tullete å gi råd med så lite peiling, og folk sluker det jo rått. Det er somregel de som kan minst som er ivrigst på å dele mest  slik som denne brukeren, og det blir en evig runddans av folk som løper rundt som hodeløse høns uten peiling på hva de egentlig har begitt seg ut på.

• Liker 1
Skrevet

Aller først foreslår jeg å lese litt om sparing/investering, for å kunne sortere litt i rådene du får. Sparingen må tilpasses din situasjon.

Min taktikk (tjener greit, få utgifter siden korona stengte ned livet, vurderer eiendomskjøp innenfor et par år, kan ta risiko på deler av summene):

En-tre månedslønner på sparekonto/bufferkonto. 

Et beløp tilsvarende egenkapital på et lån på 5 x inntekt står på BSU+sparekonto.

Hovedsparingen går i ulike automatiske fondspakker/sparepakker gjennom en fondsforvalter, noe med lav risiko, noe med høy. Har jeg noe ekstra en måned hender det jeg setter inn i enkeltfond som jeg velger selv.

En liten sum inn i pensjonssparing.

Jeg har satt opp restsparing på lønnskontoen, slik at alt over et visst beløp går inn på sparekontoen ved månedsslutt. Har også aktivert mikrosparing på kortet. 

I det siste har jeg begynt å tulle litt rundt med krypto, bare for gøy. Men det er et rent overskuddsprosjekt med penger jeg har råd til å tape, og anbefales ikke med mindre du setter deg litt inn i det.

Anonymkode: 02a90...e90

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør man egentlig det? Er ikke gebyrene typisk en prosent av investert beløp? SÅ gitt at to fond begge har gebyr på 0,20% og man har en mill i hvert, betaler man ikke da det samme som hvis begge hadde vært plassert i ett? Hva har jeg misforstått?

Anonymkode: 050df...24c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har penger i flere ulike indeksfond og de har svært varierende avkastning og for meg er det fint å spre risikoen på den måten at jeg kan ta ut penger fra det fondet som går best om det trengs. Og gebyrene er i prosenter, så at du tror at man betaler doble gebyr ved å ha flere fond betyr bare at du er den som ikke har peiling. 

Anonymkode: 27634...88a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...