Gå til innhold

De jeg skal til på julaften og 1.juledag skal gå i pysj begge dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå spurte jeg ikke om du gjorde det. Jeg spurte om det er verre enn de, altså andre mennesker, som kjøper nytt til hver jul?

En pysjamas kan en da bruke mange netter etter jul, og de blir jo slitt etterhvert. 

Anonymkode: 19d03...f32

Har enda til gode å slite ut en pysj i året. For all del, kos deg med pysjen. Jeg er glad jeg slipper å få en i året. Og fast fashion er ille uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så heldig du er som blir invitert bort. Høres ut som en alright familie!

Anonymkode: 502ee...d1e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er julaften en høytidsdag, jeg ville pyntet meg selv om jeg skulle være alene den kvelden. Men - hvis jeg skulle feire hos noen som har pysj som tradisjonelt julaftensantrekk, ville jeg som gjest rettet meg etter det. Det heter jo at man skal ta skikken der man er, og å si ja til å delta i andres feiring er også å si ja til å feire på deres vis.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er julaften en høytidskveld/festkveld.  Er helt uaktuelt for meg å gå i selskap i pysj.  Både i jula og ellers i året.  Vi spiser årets dyreste middag( pinnekjøtt fra lokal bonde)  skulle bare mangle at vi ikke kler oss litt ordentlig. 

Jeg er vokst opp med at vi gjerne gikk i koseklær frem til i 10-11 tiden da kledte vi på oss finklær dro vil til familie i nabolaget med presanger og på kirkegården og tenkte lys før vi kom hjem og spiste middag. Føste juledag til julefrokosten og middag på kvelden hadde vi også på oss finklær. 

Det er to ting jeg har holdt på nå som jeg har egen husholdning, finklær til middag julaften og julefrokosten og middag 1 juledag. De andre dagene får de gå i akkurat det de vil. 

Anonymkode: 3af2e...251

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nå spurte jeg ikke om du gjorde det. Jeg spurte om det er verre enn de, altså andre mennesker, som kjøper nytt til hver jul?

En pysjamas kan en da bruke mange netter etter jul, og de blir jo slitt etterhvert. 

Anonymkode: 19d03...f32

Jeg kjøper ofte ny kjole til jul, den brukes oftere enn Pysj resten av året.

Anonymkode: db4e4...7ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pysj bruker kun mellom soverom og bad. Ellers er det vanlige klær. På julaften forventer jeg at folk møter opp pyntet og hadde blitt sjokkert om noen kom i pysjen.

Anonymkode: ed668...a32

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg tenker at det er veldig spesielt å gå i pysj hele dagen på julaften og 1. juledag…  Sitte i pysj å spise julemiddag. 
Dette må være noe folk har fra amerikanske filmer, der folk åpner julegaver i pysjen 1. juledag. Så har de kanskje misforstått og tror at de går i pysjen hele jula? 

Anonymkode: dba8b...457

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Må innrømme at jeg tenker at det er veldig spesielt å gå i pysj hele dagen på julaften og 1. juledag…  Sitte i pysj å spise julemiddag. 
Dette må være noe folk har fra amerikanske filmer, der folk åpner julegaver i pysjen 1. juledag. Så har de kanskje misforstått og tror at de går i pysjen hele jula? 

Aha! Jeg lurte på hvor den pysj-tanken kom fra! Men det er jo helt feil, som du sier, i USA står man opp og løper rett til gavene i pysjen. Når pakkeåpningen er ferdig bytter man ut av pysjen, og på kvelden er det middag og penklær. 

Anonymkode: 6f05a...87f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Uhygienisk å gå med pysj kontra andre klær?? Det er ikke flere bakterier inen pysj enn buldring genser….. Regner med at de går med rene pysjer?!? Det he jeg gjort på pysjamasparty… 

Anonymkode: aa249...373

Hvis du ikke syntes det HØRES suggete ut, da er det din mening. Jeg syntes dt høres suggete ut, da må jeg få lov til det ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aha! Jeg lurte på hvor den pysj-tanken kom fra! Men det er jo helt feil, som du sier, i USA står man opp og løper rett til gavene i pysjen. Når pakkeåpningen er ferdig bytter man ut av pysjen, og på kvelden er det middag og penklær. 

Anonymkode: 6f05a...87f

Ja nettopp. De går jo ikke i pysjen i to dager midt i høytiden. De åpner gaver i pysj fordi de åpner gaver om morgenen 1. juledag. Det er også vanlig med julebilder av familiene i pysj, tatt på morgenen 1. juledag. Dermed tror noen at det er tradisjon å gå i pysj hele jula og adopterer den «tradisjonen», slik som vi adopterer andre tradisjoner fra USA. 
Egentlig litt komisk. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått i pysj. Kanskje ikke hyperstæsja, men ikke pysj. 

Anonymkode: 1eb55...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var litt spesielt.

Jeg er veldig åpen for ting føler jeg selv, men dette er kanskje den første gangen jeg virkelig tenker at jeg ikke hadde likt andres tradisjoner. Jeg driter i maten, når og hvordan det pyntes, osv, men pysj? Det blir liksom så... ødeleggende for atmosfæren? 

For meg er julen hellig! Ikke fordi jeg er kristen, men fordi det er den eneste høytiden jeg feirer. Og jeg liker å FEIRE. Da hører det med å pynte seg. Man titter ikke så mye rundt seg når det er jul, så om hjemmet man er i ikke er pyntet har ingenting å si. Men man ser på hverandre når man sitter rundt bordet og da bare se på andre folks nattøy hadde faktisk drept stemningen tror jeg. Jeg hadde også vært redd for om det var sånn at de ikke ønsket å sitte lenge ved bordet, for det er jo også litt av greia.

På den annen side, du har takket ja til en invitasjon og da mener jeg at man bare må tilpasse seg. Kanskje du faktisk blir positivt overrasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 9.20):

Ja, de tror sikkert at amerikanere spiser julemiddag hos hverandre i pysj 1-2 dag.  Litt morsomt da og misforstå så.  😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her fabler om at de skal ha ny og ren pysj.  Spiller det noen rolle om den er kjøpt i år eller i fjor?  Pysj er pysj og blir aldri pent, og er noen man dasser rundt i eller sover i. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julen er høytid. Å surre rundt i pysj er totalt uakseptabelt for voksne mennesker hvis man feirer jul. Ferdig snakka.

Anonymkode: 2e9e9...4d6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fisefine og " perfekte " folk var her da! Noen sier ; man får ikke julestemning av pysj. Men joda; hvis DET er deres tradisjon og de gjør det hver jul så får de såklart julestemning av å feire jul i pysj. 

Man tar skikken som er når man kommer inn i andre sitt hjem. Eller du pynter deg og godtar ditt vertskap som de er uten å gjøre et nummer av det. Det er stemning i stua som er det som teller og ikke hva man har på seg. 

Hos meg er det ikke krav om å komme stivpynta, man går i det man vil og så koser vi oss og har det hyggelig. 

Anonymkode: 8627c...4a9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Rosatoast skrev (På 14.11.2021 den 19.33):

Her ville jeg enten feiret med egen familie, eller ikke pyntet meg. Det er fult mulig å feire julaften uten å dolle seg skikkelig.

Syntes dog det høres skikkelig suggete ut, å gå med Pysj hele dagen - spise og alt. Nei, det der er uhygenisk og faktisk ekkelt, greit nok at små barn kanskje gjør sånt, men det er også av sjelden vare. 

Uhygienisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...