Gå til innhold

Det folk med penger forstår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger en motsats til alle fattig-trådene her. Og her kommer den:

Det folk med penger forstår er at å budsjettere er lurt

Det folk med penger forstår er kvalitet slår kvanitet

Det folk med penger forstår er viktigheten i å investere i bolig og aksjemarkedet

Det folk med penger forstår er at de ikke kjøper det de ikke har råd til

Anonymkode: 01169...29e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske enig det. Det finnes selvfølgelig noen som faktisk er fattige, men for mange er nok endel av valgene de tar problemet. 

Jeg og mannen er uføre med minste sats, som ikke akkurat gir sinnsykt mye penger. Vi har likevel klart kjøpe hus (gjennom husbanken) og bil. Egentlig ønsket vi kjøpe hus i byen, men det hadde vi aldri hatt råd til. Så vi valgte flytte ca 40 min utenfor byen pga prisene er litt lavere. Jeg ønsket meg egentlig en tesla, men det funker ikke for budsjettet vårt. Så det ble en billig og brukt elbil. Den klarer uansett frakte oss dit vi trenger. Det er ikke akkurat lukrativt, men vi har alt vi trenger. Tak over hodet, mat, klær, leker til ungen osv. Selv om det ikke alltid er slik at jeg kan kjøpe ting jeg ønsker meg. Men tenker en bør være takknemlig for at en får hjelp.  

Anonymkode: 5d369...48d

• Liker 8
Skrevet

Ahh, en skrytetråd for folk som har penger. Det er jo en skikkelig motvekt til den motsatte tråden... :roll: Dere understreker jo bare TS sine poeng i den andre tråden, men forstår det ikke en gang selv. Også tror dere at dere er klokere enn de som ikke har så mye penger, bare fordi dere har...penger... Gratulerer.

Anonymkode: e8efd...ef6

• Liker 11
Skrevet

Du glemte et par punkter på listen din: 

Det folk med penger forstår er at å skaffe seg en utdanning er lurt. 

Det folk med penger (kanskje) forstår er at å vente med å kjøpe noe nytt til det gamle er utslitt er lurt. 

Det folk med penger forstår er at å skaffe seg en god inntekt er lurt. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ahh, en skrytetråd for folk som har penger. Det er jo en skikkelig motvekt til den motsatte tråden... :roll: Dere understreker jo bare TS sine poeng i den andre tråden, men forstår det ikke en gang selv. Også tror dere at dere er klokere enn de som ikke har så mye penger, bare fordi dere har...penger... Gratulerer.

En skrytetråd fordi at man klarer noe så helt enkelt og grunnleggende som å prioritere... ? Handler jo ikke om at vi har penger, men at vi har tatt gode valg, som har gjort at vi sitter igjen med mye penger.

Anonymkode: 6fa12...232

• Liker 6
Skrevet

Ikke få flere barn enn det du klarer å forsørge. Ikke lev livet som om det er din siste dag, planlegg for fremtiden og dårligere tider. Ta valg som gjør at du klarer deg selv om du mister jobben eller om helsa svikter. 

Anonymkode: 22c0d...fcf

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi trenger en motsats til alle fattig-trådene her. Og her kommer den:

Det folk med penger forstår er at å budsjettere er lurt

Det folk med penger forstår er kvalitet slår kvanitet

Det folk med penger forstår er viktigheten i å investere i bolig og aksjemarkedet

Det folk med penger forstår er at de ikke kjøper det de ikke har råd til

Anonymkode: 01169...29e

Dette handler egentlig ikke så mye om penger, dette handler om fornuft. Jeg er teknisk sett «fattig», men følger alle de punktene du selv ramser opp. Alle oppegående mennesker forstår dette. 

Det finnes de med mye penger som ikke forstår halvparten av punktene dine også, jeg kjenner en del av de. Ikke så oppegående. 

Anonymkode: b137e...a5f

• Liker 4
Skrevet

Folk med penger forstår at skatt er umoralsk.

Anonymkode: 63698...de8

Skrevet

Det folk med penger forstår er at det lønner seg å velge sunne og friske foreldre, dvs foreldre som ikke påfører deg psykiske lidelser, eller arvelige fysiske sykdommer.

Det folk med penger forstår er at det lønner seg å velge foreldre som har penger og økonomisk sans, så du får økonomisk sans inn med morsmelka.

Det folk med penger forstår er at å velge foreldre med god råd gjør at du slipper stresset med fattigdom og derfor enklere klarer å konsentrere deg om skolearbeid og dermed lettere blir skoleflink

Det folk med penger forstår er at du har en selvsagt verdi her i verden og kan ta for deg av alle goder her i verden, på en måte som en fattig og ussel stakkar fra en dårlig familie aldri kommer til å forstå.

Kunne fortsatt, men må dessverre gi meg her.

Anonymkode: f14e3...649

• Liker 11
Skrevet

Vel, jeg forstår at det finnes mennesker som ikke har vært like heldige i livet som meg og jeg forstår at fattigdom i Norge er et reelt problem.

Anonymkode: a4351...92e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det folk med penger forstår er at det lønner seg å velge sunne og friske foreldre, dvs foreldre som ikke påfører deg psykiske lidelser, eller arvelige fysiske sykdommer.

Det folk med penger forstår er at det lønner seg å velge foreldre som har penger og økonomisk sans, så du får økonomisk sans inn med morsmelka.

Det folk med penger forstår er at å velge foreldre med god råd gjør at du slipper stresset med fattigdom og derfor enklere klarer å konsentrere deg om skolearbeid og dermed lettere blir skoleflink

Det folk med penger forstår er at du har en selvsagt verdi her i verden og kan ta for deg av alle goder her i verden, på en måte som en fattig og ussel stakkar fra en dårlig familie aldri kommer til å forstå.

Ah jeg er så drit lei «foreldreskylden», jeg er 30år, vokst opp med alenemor som hadde to barn og som var fattig og syk(etterhvert ufør)… likevel tjener jeg 700 000kr nå, selv om jeg også var ekstremt deprimert siste året på vgs (besto så vidt eksamene).. hun var jævlig å bo med av grunner jeg ikke skal utddype..og i store deler av livet hadde jeg en stefar som mishandlet meg..slutt å skyld på sånt!! Det er GRATIS utdannelse i dette landet.. har ikke en dritt å si hvor håpløse foreldrene dine er.. og du kan ta denne utdannelsen når som helst.. alle vet at det er smart og viktig med utdanning og selv om man har foreldre som ikke bryr seg om slikt så blir man fortalt om dette på skolen.. og av andre.

dra deg selv ut av offer rollen og ta ansvar for din egen situasjon.. hvis du er misfornøyd med hvordan livet er nå så kan du fortsatt endre på det.

Anonymkode: fa049...c39

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat en skrytetråd, men det stemmer jo at valgene en tar påvirker økonomien. Jeg leser ganske ofte om uføre som sliter med å betale strømmen, og klager på lite penger i media. Ganske ofte står det i innlegget at de bor i en leilighet feks midt i en by. 

I de fleste tilfeller kunne endel uføre tatt andre valg, og de ville hatt mer penger til overs. Jeg måtte selv velge flytte utenfor byen, om vi skulle bodd i byen kunne vi aldri kjøpt og husleie ville blitt veldig dyrt. Sia jeg stort sett er hjemme kan jeg planlegge dagen, så når jeg kjører ulike maskiner i hjemmet sjekker jeg timeprisen først. Jeg regner ikke med at minste trygden min er høyere en andres med minstesatsen. 

At noen faller utenfor systemet, og på den måten er fattige skjønner jeg… men håper ikke det er så vanlig at en får avslag og 0 støtte på NAV. Er situasjonen slik er det virkelig på tide at en gjør noe selvfølgelig. 

Anonymkode: 5d369...48d

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Ah jeg er så drit lei «foreldreskylden», jeg er 30år, vokst opp med alenemor som hadde to barn og som var fattig og syk(etterhvert ufør)… likevel tjener jeg 700 000kr nå, selv om jeg også var ekstremt deprimert siste året på vgs (besto så vidt eksamene).. hun var jævlig å bo med av grunner jeg ikke skal utddype..og i store deler av livet hadde jeg en stefar som mishandlet meg..slutt å skyld på sånt!! Det er GRATIS utdannelse i dette landet.. har ikke en dritt å si hvor håpløse foreldrene dine er.. og du kan ta denne utdannelsen når som helst.. alle vet at det er smart og viktig med utdanning og selv om man har foreldre som ikke bryr seg om slikt så blir man fortalt om dette på skolen.. og av andre.

dra deg selv ut av offer rollen og ta ansvar for din egen situasjon.. hvis du er misfornøyd med hvordan livet er nå så kan du fortsatt endre på det.

Men du har tydeligvis en nokså overfladisk forståelse av hvor skadelig en dårlig oppvekst kan være for folk. Om du ikke ble mer skadet enn at du klarte å ta deg sammen, så har du enten 1) ikke opplevd sadistisk nok vold/overgrep, eller hatt andre "formildende" omstendigheter som forhindret deg fra å bli noe mer skadet. Det har uansett ikke gjort deg noe spesielt empatisk, ihvertfall...... Jeg har jobbet på psykiatriske institusjoner, og de er fylt opp med folk som har opplevd så hinsides grove ting at de har ikke mulighet til å oppnå et normalt fungeringsnivå. Jeg syns du burde dra dit og fortelle de at det er bare å ta seg sammen og at alle i Norge har like muligheter.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde ingenting av det. En oppvekst preget av rus, ustabilitet og alt som er barn ikke bør vokse opp med. Likevel har jeg klart å lage meg et bra liv med en godt betalt jobb (men lever fremdeles nøysomt!). Og jeg har jobbet hardt for alt sammen. Jeg har mine plager jeg også pga oppveksten, men har lært meg å leve med det. Jeg er ikke et unntak eller alene om å få til et bedre liv enn det mine foreldre var i stand til å gi meg. Herregud, jeg manglet til og med klær i barndommen og min mor brukte barnetrygden på alkohol. 

Så når jeg leser innlegg hvor folk legger skyld på egen livssituasjon på grunn av "feil" familie så tenker jeg bare buhu. Her i Norge har vi alle forutsetninger for å klare oss og å gjøre en klassereise. 

• Liker 7
Skrevet
Cata skrev (36 minutter siden):

Det folk med penger (kanskje) forstår er at å vente med å kjøpe noe nytt til det gamle er utslitt er lurt. 

Det du ikke forstår er at feks jeg har to utdannelser. Hadde drømmejobben og grei inntekt. Også ble jeg kronisk syk, og har ikke noen drømmejobb og stor inntekt lengre. Desverre skjedde dette før jeg rakk legge opp masse penger. Da jeg bare var 22år. Jobber jo det jeg kan nå. Men alle mener jo at folk på uføre ikke har rett til å tjene noe mer, så det jeg sitter igjen med etter å risikere helsa på jobbing er jo bare småpenger. Siden jeg ikke kan jobbe 100% og bli kvitt nav. 

Anonymkode: 2fd2e...55a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du har tydeligvis en nokså overfladisk forståelse av hvor skadelig en dårlig oppvekst kan være for folk. Om du ikke ble mer skadet enn at du klarte å ta deg sammen, så har du enten 1) ikke opplevd sadistisk nok vold/overgrep, eller hatt andre "formildende" omstendigheter som forhindret deg fra å bli noe mer skadet. Det har uansett ikke gjort deg noe spesielt empatisk, ihvertfall...... Jeg har jobbet på psykiatriske institusjoner, og de er fylt opp med folk som har opplevd så hinsides grove ting at de har ikke mulighet til å oppnå et normalt fungeringsnivå. Jeg syns du burde dra dit og fortelle de at det er bare å ta seg sammen og at alle i Norge har like muligheter.

Men vi snakker ikke om folk som er så dårlig psykisk at de ikke fungerer.. vi snakker om folk som er i dårlige jobber og klager over at de ikke har råd til ting..

og hvor empatisk er du som tror jeg ikke har opplevd vondt? Med en mor som drakk alkohol og sovepiller og snakket om hvordan hun ville dø.. aldri har hun vært støttende, ingen foreldre på skoleavslutning, ingen leksehjelp, ingen hjelp med noe i livet.. en stefar som slo hodet mitt inn i veggen og hadde kvelertak på meg fordi jeg ikke ville vaske badet.. en far som ikke kunne brydd seg en dritt med sin ny familie. ille nok for deg? Selvfølgelig har jeg hatt det veldig vondt.. og som sagt var jeg veldig deprimert siste året på vgs, klarte nesten ikke å stå opp av sengen, det var fysisk krevende, kjentes ut som jeg aldri hadde sovet. Gikk til BUP, barnevernet var innvolvert.. men so what? Hele poenget er at det ikke er en unnskyldning på hvorfor jeg ikke kan gjøre noe. Jeg skrapte sammen det lille jeg hadde av energi og fullførte vgs(som sagt, så vidt og med masse fravær).. jeg flyttet ut da jeg var 17 for å komme vekk fra en giftig mor.. tok et friår etter vgs for å kunne puste.. fant da også en deltidsjobb,  bodde i kollektiv, startet høyere utdanning og hadde deltidsjobb ved siden av.. nå har ikke fortiden min noe å si, hvis jeg tenker på/ snakker om barndommen min så får jeg tårer i øyenen, men det har ikke noe å si på det daglige livet jeg lever. Viktigste er at det er bra nå, ikke sitte å putre på hvordan det skulle ha vært bedre DA og hvordan jeg kunne ha hatt det letter hvis.. 

• Liker 6
Skrevet
Cata skrev (42 minutter siden):

Utdanning er ikke alt. Du kan få god økonomi uten utdanning, kjøpe lgh og ha penger på bok. Hva med alle entreprenører, idrettsfolk musiker etc. ? Mange har bedre stelt enn en advokat, lege eller en med master fra BI. Dont judge. Mange dømmer her uten å vite fakta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og hvem er du som kan påstå at at andre sin barndom ikke er "skadelig nok"? Til å jobbe på en psykiatrisk institusjon virker det som om du har lite innsikt og forståelse av hvordan mennesker egentlig fungerer og er i stand til å klare seg gjennom selv de største traumer. Vi er mange som har klart oss greit på tross av de verste forutsetningene, og det kan ingen ta fra oss. 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ingenting av det. En oppvekst preget av rus, ustabilitet og alt som er barn ikke bør vokse opp med. Likevel har jeg klart å lage meg et bra liv med en godt betalt jobb (men lever fremdeles nøysomt!). Og jeg har jobbet hardt for alt sammen. Jeg har mine plager jeg også pga oppveksten, men har lært meg å leve med det. Jeg er ikke et unntak eller alene om å få til et bedre liv enn det mine foreldre var i stand til å gi meg. Herregud, jeg manglet til og med klær i barndommen og min mor brukte barnetrygden på alkohol. 

Så når jeg leser innlegg hvor folk legger skyld på egen livssituasjon på grunn av "feil" familie så tenker jeg bare buhu. Her i Norge har vi alle forutsetninger for å klare oss og å gjøre en klassereise. 

Ok, men da er du et unikum som ikke fikk kompleks traumelidelse av å vokse opp med daglig vold og overgrep. De fleste ville fått det. Jeg får bare gjenta at du har en nokså overfladisk forståelse for hvor horrible ting enkelte vokser opp med og hvor ødeleggende det kan være, I TILLEGG til fattigdom. Det er en direkte link mellom hvor ille og hvor mange typer ille ting man vokste opp med og hvor dårlig fungerende man blir som voksen. Men det er klart, det er lett å være arrogant når man har klart seg ved å "ta seg sammen" slik som deg. Men sannheten er nok at du enten temperamentsmessig er født nokså robust, eller har blitt spart for virkelig sadistiske vold/overgrep og/eller har hatt noen andre til å formilde virkningen av oppveksten din.

(Jeg har også klart meg til en viss grad til tross for en helvetes oppvekst, men jeg er ydmyk nok til å se at jeg har hatt noen "lucky breaks" som andre som ikke har klart seg i samme grad, har hatt. Jeg har 0 behov for å sparke nedover)

https://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi/slik-pavirker-vonde-hendelser-i-barndommen-helsa-var-senere-i-livet/1934597

• Liker 1
Skrevet
Fabulous skrev (1 minutt siden):

Utdanning er ikke alt. Du kan få god økonomi uten utdanning, kjøpe lgh og ha penger på bok. Hva med alle entreprenører, idrettsfolk musiker etc. ? Mange har bedre stelt enn en advokat, lege eller en med master fra BI. Dont judge. Mange dømmer her uten å vite fakta.

Hvis man har planer om å være selvstendig næringsdrivende så er jeg enig at videre utdanning er mye bortkastet tid. For min del har jeg lært det meste av kunnskapen jeg trenger for å være suksessfull på jobben, på jobben.. Søker man stillinger så er det ganske viktig med en utdanning derimot, mest fordi det viser at søkeren har evnen og viljen til å fullføre vanskelige ting.

Anonymkode: cbea6...3c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...