AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #41 Del Skrevet 17. november 2021 O mosjon. Sofaslitere. Røyking. Medisiner. First price mat, grandis og sjokolade. Sunn mat er dyrt og dørstokkmilen lang. Anonymkode: 633e5...5a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjerringrokk Skrevet 17. november 2021 #42 Del Skrevet 17. november 2021 Rike fettsuger seg inn i sommerkroppen, det er smart det! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #43 Del Skrevet 17. november 2021 Kan si litt for min egen del. Jeg er feit og ufør, men ikke fattig. Etter jeg ble syk, så gikk mitt aktivitetsnivå kraftig ned. Det er ikke bare for meg å ta en treningsøkt. Der er begrensinger i hva jeg kan gjøre, hvor lenge jeg kan trene og hvor ofte. Jeg lever med blant annet kroniske smerter og redusert mobilitet. Bare å ta en handletur er slitsomt, å rengjøre huset er slitsomt. Å treffe folk er også slitsomt. Alt er slitsomt og utmattende. Mesteparten av dagen går med på å hindre at smertene øker. Der er ingen medisiner som hjelper meg, og tro meg, jeg har prøvd alt legene har å tilby. Opiater er heller ikke et alternativ. At vekta har økt, er nok også med på å bidra til økte smerter, men ikke de samme som jeg får av sykdommene mine. Andre smerter i tillegg til de jeg har. Det er som en ond sirkel. Jeg er damned if I og damned if I dont. At jeg er under 160 cm og en kropp som trenger lite energi (lang erfaring med kaloritelling osv), så skulle det ikke mye til før vekta økte. Nå er den i det minste stabil. Og ja, jeg er så lite ute som mulig nettopp pga TS og fordommer man møter. Jeg skåner alle dere som ikke liker å se oss. Og hva godt gjør det med? Absolutt ikke en skitt! Det gjør faktisk bare vondt verre! Så takk skal dere faen meg ha! Ja, jeg vet at jeg ikke burde tenke på hva andre tenker, men jeg gjør det. Jeg ønsker ikke å være en større byrde enn hva jeg allerede er som ufør. Jeg ønska ikke å bli ufør. Jeg er høyt utdannet og hatt mange år i arbeidslivet og var normalvektig før sykdommene kom. Anonymkode: 80f5a...01d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 17. november 2021 #44 Del Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 21.21): Kan ikke unngå å legge merke til at des fattigere man i dagens samfunn, des mer overvektig er man gjerne. Skulle tro at de fattigere var slankere pga mindre penger til mat? Anonymkode: 6e269...cbd Grønnsaker og rent kjøtt er dyrere enn hvit ris, pasta og farseprodukter. Ultraprossesert mat er som regel billigere enn lite prosessert mat. Altså spiser en da ting som metter mindre, gir mindre næring og samtidig ofte flere kalorier. Er en ufør i fbm fysisk sykdom som gjør en svekket eller utmattet blir det nok lite matlaging og enkle løsninger. Dessuten er det vel også slik at en spiser mer om en er hjemme mye med fulle skap. De fleste spiser vel mer i helgene eller i ferier når de er hjemme med ledig tid, lite å gjøre, manglende ruinter og aller viktigst; TILGJENGELIGHET 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #45 Del Skrevet 17. november 2021 Lill3My skrev (48 minutter siden): Grønnsaker og rent kjøtt er dyrere enn hvit ris, pasta og farseprodukter. Ultraprossesert mat er som regel billigere enn lite prosessert mat. Altså spiser en da ting som metter mindre, gir mindre næring og samtidig ofte flere kalorier. Er en ufør i fbm fysisk sykdom som gjør en svekket eller utmattet blir det nok lite matlaging og enkle løsninger. Dessuten er det vel også slik at en spiser mer om en er hjemme mye med fulle skap. De fleste spiser vel mer i helgene eller i ferier når de er hjemme med ledig tid, lite å gjøre, manglende ruinter og aller viktigst; TILGJENGELIGHET Det du skildrer tydeliggjør de unnskyldningene vi forteller oss selv. Hører stadig vekk fra venner som sliter med vekten at de er overvektige pga tidspress, og typ " det er altfor lett å trykke i seg noe raskt mellom jobb/barneforpliktelser" eller fra en venninne med fedme som er i full jobb "jeg har lyst til å sykemelde meg for å konsentrere meg om kosthold og trening fordi det er umulig å gå ned i vekt når jeg er så stressa". Det er uansett ikke lett å spise sunt og velge vekk i et overflodssamfunn hvor alt er tilgjengelig til en hver tid. Men om man prioriterer å holde seg normalvektig så er det mulig enten man er ufør eller i full jobb. Anonymkode: 80a1d...f9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #46 Del Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 21.21): Kan ikke unngå å legge merke til at des fattigere man i dagens samfunn, des mer overvektig er man gjerne. Skulle tro at de fattigere var slankere pga mindre penger til mat? Anonymkode: 6e269...cbd Junkfood er billigere enn sunn mat sies det. Men jeg vil heller si at de er bare late. Anonymkode: b75e8...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 18. november 2021 #47 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det du skildrer tydeliggjør de unnskyldningene vi forteller oss selv. Hører stadig vekk fra venner som sliter med vekten at de er overvektige pga tidspress, og typ " det er altfor lett å trykke i seg noe raskt mellom jobb/barneforpliktelser" eller fra en venninne med fedme som er i full jobb "jeg har lyst til å sykemelde meg for å konsentrere meg om kosthold og trening fordi det er umulig å gå ned i vekt når jeg er så stressa". Det er uansett ikke lett å spise sunt og velge vekk i et overflodssamfunn hvor alt er tilgjengelig til en hver tid. Men om man prioriterer å holde seg normalvektig så er det mulig enten man er ufør eller i full jobb. Anonymkode: 80a1d...f9e Selvsagt er det mulig å holde seg normalvektig. Har klart det selv, uten vansker. Poenget mitt var å svare på TSs spørsmål om HVORFOR uføre ofte er overvektig,og da er kjedsomhet + tilgjengelighet av mat sentrale ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #48 Del Skrevet 18. november 2021 Hvordan vet dere hvem som er uføretrygdet? 🤔🤨 Anonymkode: 6ec11...a85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #49 Del Skrevet 18. november 2021 Kan være overvekten som er årsaken til uførheten! Anonymkode: cb41c...39e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #50 Del Skrevet 18. november 2021 Skjønner ikke hvorfor dere gidder disse trådene igjen og igjen der en skal kunne spy ut av seg fordommer mot overvektige. Folk har forskjellige forutsetninger, både fysiske og psykiske. Du gjør deg, så kan andre gjøre seg, så blir verden et bedre sted. Anonymkode: bb4a6...de4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #51 Del Skrevet 18. november 2021 De trenger ikke å passe inn i samfunnsnormene lenger. De mindre å måtte skjerpe seg for. Anonymkode: e2426...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #52 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 19.41): Det stemmer overhodet ikke. Her viser du at du ikke spiser noe særlig grønnsaker. Grønnsaker, spesielt norsk dyrkede grønnsaker i sesong, koster veldig lite. Her får jeg blomkål til 12 kr, kålrot til 5 kr og et kilo gulrøtter til 15 kr. Grandiosa og sjokolade er luksusmat på et studentbudsjett, så sånn sett stemmer det med utopien din. Det at sunn mat er dyrere enn ferdigprodukter er gjerne en unnskyldning for fedme i USA, men ikke i Norge. Anonymkode: 80a1d...f9e Du må være gjev å komme ned fra hesten din nå. Her jeg bor koster en blomkål 32,90 på Rema 1000 og et beger gulrot koster 29,90. Ergo det samme som en pizza og en sjokolade! Anonymkode: 64f01...a16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #53 Del Skrevet 18. november 2021 Google begrepene health literacy (oversatt til helsekompetanse på norsk). Det sosioøkonomiske henger veldig sammen med helse/uhelse. Anonymkode: 2f7ad...588 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #54 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Google begrepene health literacy (oversatt til helsekompetanse på norsk). Det sosioøkonomiske henger veldig sammen med helse/uhelse. Anonymkode: 2f7ad...588 Er vel mer på grunn av kunnshapsnivå enn økonomi? Anonymkode: cb41c...39e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 18. november 2021 #55 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 11.17): Veldig mange medisiner gjør at man legger på seg, det er vanskelig å trene med utmattelse og smerter osv. Man skal også ha energi for å lage mat fra bunnen av, er man veldig syk er derfor lettere å ty til ferdigmat. Anonymkode: 589df...6ac Medisinene i seg selv gir ikke overvekt. Derimot kan de øke følelsen av sult. Man må bare være sterk å heller spise en diger salat. Så slipper man å legge på seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #56 Del Skrevet 18. november 2021 Adrenalina1 skrev (2 timer siden): Medisinene i seg selv gir ikke overvekt. Derimot kan de øke følelsen av sult. Man må bare være sterk å heller spise en diger salat. Så slipper man å legge på seg. Jo, det kan de gjøre. For eksempel kortison. Anonymkode: 67392...073 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #57 Del Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (På 18.11.2021 den 18.18): Du må være gjev å komme ned fra hesten din nå. Her jeg bor koster en blomkål 32,90 på Rema 1000 og et beger gulrot koster 29,90. Ergo det samme som en pizza og en sjokolade! Anonymkode: 64f01...a16 Haha, ikke prøv deg en gang. Jeg er student og teller hver krone. Vet godt at grønnsaker på stykkpris er mye billigere enn pizza og sjokolade. Og en blomkål holder til tre middager, et kilo gulrøtter varer i en uke. En pizza er maks 2 middager, 200 grams sjokolade er ikke nødvendig mat. Anonymkode: 80a1d...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #58 Del Skrevet 20. november 2021 Jeg er ufør og overvektig. Spiser ikke usunt. Jeg spiser fisk og grønnsaker, og min største utskeielse er vel te med sukker i. Jeg trener tre ganger i uken når formen tillater det. Jeg sliter mye med indre stress og angst, og en sykdom som kan være smertefull og som gjør det vanskelig å sove. I følge spesialistene jeg går til så kan det være vanskelig å gå ned i vekt med stresshormoner som går amok, så fokuserer på å ikke gå opp. Anonymkode: 5e18c...285 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 20. november 2021 #59 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 21.23): Fordi usunn ultraprosessert mat ofte er billig. Anonymkode: 67392...073 Usunn mat er ikke billigere i Norge enn annen mat, handler vel om høyere inntak enn forbruk. Kanskje er man syk og sitter mye hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #60 Del Skrevet 20. november 2021 Jeg lurer mest på hvordan man kan vite hvem av de overvektige man ser ute i samfunnet som er overvektige? Men det er jo alltid fint med enda en tråd her inne hvor man kan rakke ned på uføre/fattige, og samtidig overvektige. Det er jo rene Kinderegget for den/de som starter alle disse trådene på KG. Jackpot! Hvis TS legger hodet i bløt, kan hen sikkert starte en tråd hvor en kan få rakket ned på enda en samfunnsgruppe i samme slengen. Go big or go home. Anonymkode: 5e433...842 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå