AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Hva tenker dere det koster å ha en megler til et salg av bolig ca 8.5 mill fremfor å selge selv? Anonymkode: 00ab9...cbb
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Vi solgte for 5,4 mill og betalte ca 130 000 kr inkl alle gebyrer som tinglysning osv og inkl forsikring. Tror meglerprovisjonen var ca 1% av salgssum. Har solgt 2 leiligheter med Marton og en tomt med kun oppgjør via Propr. Det har fungert fint men ville på ingen måte gjort det med huset. Det var snakk om en helt annen kjøpegruppe og føltes mye mer omfattende enn leilighet. Er glad jeg slapp å forholde meg til prosessen utover det vi gjorde. Anonymkode: a94a3...1a8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Selg selv. Meglere er en overflødig yrkesgruppe. Tenner stearinlys, legger ut kuskinn og sprayer airfresh på dassen før visning. Det er det lille ekstra de gjør. Alt det andre (advokatarbeid) kan du leie inn eksternt. Å tenne stearinlys kan du fint gjøre selv.. Anonymkode: 87586...029 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selg selv. Meglere er en overflødig yrkesgruppe. Tenner stearinlys, legger ut kuskinn og sprayer airfresh på dassen før visning. Det er det lille ekstra de gjør. Alt det andre (advokatarbeid) kan du leie inn eksternt. Å tenne stearinlys kan du fint gjøre selv.. Anonymkode: 87586...029 Det stemmer virkelig ikke. Megler innhenter mye info, lager annonser, har kontakt med potensielle kjøpere og reklamerer for boligen din slik at flest mulig får med seg denne. Mange boliger selger nok ikke seg selv. Men klart det er unødvendig dyrt. Anonymkode: 12af1...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Ts her. Saken er at jeg kanskje ønsker å ta kontakt direkte med selger fordi jeg har hørt rykter om at han skal selge. Da kan jeg kjøpe direkte fra han slik at han slipper unna de summene det koster å selge. Anonymkode: 00ab9...cbb
Million Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Saken er at jeg kanskje ønsker å ta kontakt direkte med selger fordi jeg har hørt rykter om at han skal selge. Da kan jeg kjøpe direkte fra han slik at han slipper unna de summene det koster å selge. Anonymkode: 00ab9...cbb Det kan du fint gjøre. Et meglerkontor kan også ta oppdrag der de KUN skal ta seg av kontraktsarbeidet og tinglysning osv, alt som har med papirarbeidet å gjøre. Ingen andre ting, som annonsering, innhenting av takstmann osv, holde visning... alt det utgår. Kun papirarbeidet. Vi kjøpte privat en gang av noen vi visste skulle selge. Vi ga dem en pris, de sjekket med en megler om det var en ok pris for boligtypen i det området, megler sa at ja, det var det. Så da kjøpte vi av dem, og leide megleren til å ha kontraktsmøtet og ordne alle papirer for oss. Mener å huske det meglergebyret da kom på 6000 kr. Dette var i 2006. Men kun å skulle ta seg av papirarbeidet mht kontrakter osv, er selvfølgelig ikke like dyrt som fullt megleroppdrag i dag heller. Men det har nok gått opp litt fra de seks tusen vi betalte.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ts her. Saken er at jeg kanskje ønsker å ta kontakt direkte med selger fordi jeg har hørt rykter om at han skal selge. Da kan jeg kjøpe direkte fra han slik at han slipper unna de summene det koster å selge. Anonymkode: 00ab9...cbb Haha isåfall er han jo direkte dum om han går med på det. Om han legger huset på åpent marked så er det eneste han risikerer å få høyere pris og vel så det slik at meglerkostnadene ikke er et tema. Om han ikke får solgt så står jo du uansett klar til å betale opprinnelig bud 🤪 Anonymkode: a94a3...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Haha isåfall er han jo direkte dum om han går med på det. Om han legger huset på åpent marked så er det eneste han risikerer å få høyere pris og vel så det slik at meglerkostnadene ikke er et tema. Om han ikke får solgt så står jo du uansett klar til å betale opprinnelig bud 🤪 Anonymkode: a94a3...1a8 Dette trenger absolutt ikke å stemme. Det å selge hus er en ganske krevende prosess med klargjøring og ofte en mye mindre kjøpergruppe enn ved vanlige leiligheter. Ofte er man mer etablert med barn og mye logistikk som ksla ordnes med salg som rett og slett krever mye. Mange er derfor ofte positive til å selge utenom markedet, og gjennom et par gode verdivurderinger er det fint mulig å finne omtrent riktig pris. Mange jeg kjenner har kjøpt eller solgt hus ved å bli kontaktet direkte eller ved å ta kontakt med eierene av et hus som de har likt. Anonymkode: bf597...ee2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer virkelig ikke. Megler innhenter mye info, lager annonser, har kontakt med potensielle kjøpere og reklamerer for boligen din slik at flest mulig får med seg denne. Mange boliger selger nok ikke seg selv. Men klart det er unødvendig dyrt. Anonymkode: 12af1...ce4 Enig, for en dum og ignorant kommentar. Anonymkode: b6c4a...f14 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 Jeg farter ikke at folk selger uten megler. Ja, alle kan hente inn opplysninger etc. men er alle gode på å selge? Det å være en god selger er en ferdighet man opparbeider seg på lik linje med andre ferdigheter i arbeidslivet. Med mindre du jobber spesifiktbmed salg selv, hva får deg til å tro at du kan selge inn et produkt like godt som de som jobber med dette profesjonelt? Anonymkode: cf9d4...7a2 1
Pachka Sigaret Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 (endret) Jeg har solgt barndomshjemmet via Propr og det er omfattende for de som ikke har mye peiling på boligsalg. Men det at de tar betalt 7.000 kr for "Nødvendig dokumentasjon" er svindel. Jeg kontaktet kommunen og fikk det jeg trengte av papirer, og det var ikke så vanskelig og da relativt billig med noen hundrelapper i forhold til flere tusen for deres "perfekte dokumentasjonsinnhenting"... I utgangspunktet er alt relativt lett å gjennomføre. Bilder var det brukt proffe fotografer til, takstmann kom og gjorde en full tilstandsrapport - og det som ble skrevet ned i rapporten om materialvalg, osv, kunne du fint gjenbrukt i salgsoppgaven. Her var det som tok tid: * Lage salgsoppgaven selv: beskrivelse av boligen. Her måtte man gå gjennom en del på nett for å forstå "språket" til megleren. Praktisk = lite, Sjarmerende = gammelt, Mye potensiale = trenger masse oppussing. Osv. * Pris må du sette selv, det er som regel megler som bestemmer hva som er verdien på boligen. Men en erfaren takstmann kan gjøre det på "gamlemåten" og gi deg en verditakst på boligen. Jeg brukte verditaksten sammen med sammenligning av andre salgsobjekter for å sette rett pris. * Holde visninger selv med alt dette innebærer. Her gjelder det å være behjelpelig ved spørsmål. Meglere gjør veldig lite på visninger, de bare holder dem og svarer om det er spørsmål... Så det er ikke vanskelig. Det kan faktisk være en fordel at det er selger som vet mye om objektet som holder visningen. * Holde kontakt med kjøpere og sørge for at det legges inn bud. Dette er mest krevende, for megler er i praksis en glorifisert telefonselger, og her gjelder det å kunne telefonsalg. Det er ikke vanskelig, men hvis du IKKE KAN SELGE, så må du ikke finne på å gjøre dette. Det å kunne selge er avgjørende. Vi sparte rundt 60.000-70.000 på å selge selv, men det tok meg en del arbeidstimer på vegne av foreldre. Jeg klarte faktisk å selge boligen der andre meglere ikke klarte å få solgt sine objekter, dette i et område med lite omsetning og hvor bruk av megler praktisk talt nesten er helt poengløst og mange bare selger fra privatperson til privatperson med takst og oppgjør. Hadde jeg solgt leilighet i en by hadde jeg benyttet megler tvert, og det er også god pris pga. stor konkurranse. Endret 13. november 2021 av Pachka Sigaret 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #12 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Saken er at jeg kanskje ønsker å ta kontakt direkte med selger fordi jeg har hørt rykter om at han skal selge. Da kan jeg kjøpe direkte fra han slik at han slipper unna de summene det koster å selge. Anonymkode: 00ab9...cbb Så lenge boligen ikke er annonsert offentlig er dette en pengebesparende måte å kjøpe og selge på. Men det må bety at du gir en god pris over markedsverdi for at budet skal friste selger fremfor å satse på mer i en budrunde med flere interessenter, og ikke legge deg på bud flere hundretusen under markedsverdi bare fordi du tenker selger sparer 100k på å slippe megler. Ja de sparer det men de går også glipp av konkurransen mellom offentlig budrunde etter offentlig visning som presser prisen oppover. Anonymkode: 92453...2c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå