Gå til innhold

Kan flere søke boliglån sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen ønsker å søke boliglån sammen med min søster. Årsaken til dette er fordi det er vanskelig å få kjøpt noe rimelig i Oslo. Vi skal få barn nr 2 snart og ønsker noe større.  Mannen tjener ca 955.000 , min søster tjener 630.000 og jeg tjener 200.000.  Er det mulig å søke boliglån sammen og deretter få henne ut av kontrakten slik at hun har mulighet til å kjøpe noe selv når den tid kommer?  Jeg og mannen har ca 800 k i egenkapital. 

Når det er hennes tur til å kjøpe så kan vi evt stille som kausjonist. 

Anonymkode: 6d337...3f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil jo da få en eierandel i huset. Har dere råd til å kjøpe henne ut når hun skal selge sin del til dere?

• Liker 1
Skrevet

Hun trenger ikke å få eierandel selv om hun er med på lånet. Men det er ingen selvfølge at hun kan fjernes senere, da må du og mannen ha gått opp nok i inntekt til å klare å betjene lånet selv. Så hun risikerer å være stuck som medlånetaker, og da får hun ikke eget boliglån.

Anonymkode: 3a584...419

• Liker 1
Skrevet

Med deres nåværende inntekt kan dere ha et boliglån på maks 5 775 000 (5*inntekt), gitt at dere ikke har noen andre lån. Det innebærer at lånet må være nedbetalt til dette beløpet for at dere skal kunne få søsteren vekk fra lånet. Virker som en veldig dårlig ide. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg og mannen ønsker å søke boliglån sammen med min søster. Årsaken til dette er fordi det er vanskelig å få kjøpt noe rimelig i Oslo. Vi skal få barn nr 2 snart og ønsker noe større.  Mannen tjener ca 955.000 , min søster tjener 630.000 og jeg tjener 200.000.  Er det mulig å søke boliglån sammen og deretter få henne ut av kontrakten slik at hun har mulighet til å kjøpe noe selv når den tid kommer?  Jeg og mannen har ca 800 k i egenkapital. 

Når det er hennes tur til å kjøpe så kan vi evt stille som kausjonist. 

Anonymkode: 6d337...3f7

Hvordan planlegger dere at det skal gå til at dere skal "få henne ut av kontrakten" da? Mener du lånekontrakten? Det går jo ikke. Banken vil ikke fjerne en lånetager dersom de gjenværende da vil sitte med for lav samlet inntekt til å ta lånet alene. Du og mannen din kan ikke selv fjerne noen fra en lånekontrakt, det er banken som må gjøre, og så må gi dere to et nytt lån i stedet for det gamle med tre lånetagere.

Hvor mye ser dere for dere å skulle kjøpe for?

Søsteren din må også være bra dum i hodet om hun faktisk går med på denne planen, for slik jeg forstår deg, skal hun stå på lånet, men ikke som medeier i boligen? Hun skal altså skylde penger for noe hun ikke har eierandeler i. Dette stinker.

• Liker 3
Skrevet

Kjøp på Furuset/Lindeberg/Alna/Teisen/Ulven. Da får dere plass til alle innenfor Oslos grenser :)

Anonymkode: 14347...6a4

Skrevet

Hvis dere klarer å lure søsteren din til å bli med på en så dårlig avtale for henne, så er dere dårlige mennesker.

Anonymkode: 6d944...dbd

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (20 timer siden):

Søsteren din må også være bra dum i hodet om hun faktisk går med på denne planen, for slik jeg forstår deg, skal hun stå på lånet, men ikke som medeier i boligen? Hun skal altså skylde penger for noe hun ikke har eierandeler i. Dette stinker.

Banken vil jo kreve sikkerhet for lånet. Det vanligste er jo at man stiller sikkerhet i boligen når man tar opp boliglån. Man kan selvsagt ikke stille sikkerhet i noe man ikke eier. Jeg antar at søsteren ikke eier noe annet med så stor verdi at hun kan bruke det til sikkerhet (hytte, annen bolig), derfor vil nok banken kreve at søsteren fpr eierandel i boligen. Slik at hvis hun misligholder lånet, så kan banken kreve tvangssalg.

Anonymkode: 05dff...ac3

Skrevet

er det ikke flott nok det lånet dere kan få på egenhånd? hadde holdt for folk flest. Det er jo lån på 5-6mill pluss ek på 800 år 000kr.... får et fint rekkehus for det endel steder.

Anonymkode: 65871...9e6

Skrevet

Ja, hun vil isåfall stå som medlånetaker. Dere kan senere endre lånet slik at det står kun på dere, gitt at dere på det tidspunktet har økonomi nok til å stå for lånet alene.

Når dere skal endre lånet må dere altså ha god nok økonomi til at dere ville kunne få det lånet alene. Og når dere skal være kausjonist må dere ha høy nok egenkapital til at bankene har nok sikkerhet i deres bolig til å dekke både deres eget lån og hennes lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...